Ga naar inhoud
GENEGEERD

27mc porto antenne


driehart

Aanbevolen berichten

Na een weekje broeden en huiswerk doen ben ik er uit.

Omdat ik niet veel in de auto zit, al hobbies genoeg (lees... eigenlijk te veel) heb en thuis toch niet met een vaste opstelling aan de gang ga, heb ik nu voor een 27mc porto van Midland gekozen. De Alan 42Multi.

Temeer omdat ik mobiel wil zijn en blijven.

Omdat er qua bereik meer uit te halen is met een andere antenne, vraag ik me af welke.

 

Ik heb er twee gevonden:

http://www.truckerswereld.nl/webwinkel/45/portofoon-antennes

 

moet ik voor grootste bereik ook voor de grootste antenne, de Albrecht gaan? of maakt het niet uit...

Moet ik eventueel ook met de nieuwe antenne nog wat instellen of optimaliseren?

 

Ik wil 'm vanavond bestellen. Ik ben benieuwd naar reacties en eventueel ervaringen...

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner

Hoewel het niet voor alles geldt, is voor een antenne langer altijd beter. Dus neem de langste antenne, tenzij die te groot is om praktisch mee te kunnen omgaan. Daar kom je alleen maar achter als je hem gaat proberen.

 

Dit soort antennes komt helemaal afgesteld. Daar hoef je niks maar aan te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opmerking van sophie is denk ik een zinvolle..

 

Je kan op de BNC aansluiting met een verloopje naar PL elke antenne aansluiten die je wilt.

 

Op je basis een GPS27 1/2 of 1/5, op je auto een goede magneet antenne. (Wilson) en even een goed linear er bij zoeken en je hebt een super bereik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
De opmerking van sophie is denk ik een zinvolle..

 

Je kan op de BNC aansluiting met een verloopje naar PL elke antenne aansluiten die je wilt.

 

Op je basis een GPS27 1/2 of 1/5, op je auto een goede magneet antenne. (Wilson) en even een goed linear er bij zoeken en je hebt een super bereik.

Als ik hier dan een aanvulling op mag maken, zeker als je zonder lineair (versterker) gaat werken. Bespaar niet op die paar meter coax. Met de porto heb je wat minder vermogen en je wilt niet dat er verlies optreed in de kabel. Ik weet dat het maar een hele korte afstand is en dat de frequentie laag is, maar goede RG213 of zelfs Aircom plus is maar iets duurder. In een extreem geval scheelt het 30 euro over die lengte. Het verschil tussen RG58 en RG213 is maar 70 cent per meter maar daar heb je dan wel een veel betere kabel voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een grote versterker lijkt leuk, maar je moet de andere stations ook kunnen ontvangen. Kleine vergelijking: je kan wel hard gaan schreeuwen maar als de ander nog steeds zacht praat kan je niet communiceren.

Een goede antenne geeft ook versterking, en die werkt beide kanten op, zowel voor zenden als ontvangen. Kost geen energie extra zoals een grote versterker wel doet. Los van het feit dat je wel heel makkelijk uittepeilen bent.

Een halve golf antenne is ong 5 meter lang en is prima te maken van coax kabel, zeer portabel en goedkoop. De meeste stations zitten vertikaal gepolariseerd, dat betekend dat de antenne vertikaal staat. Een dipool als inverted V ophangen is dus haaks op een vertikale antenne, dit kan een demping van 20dB (factor 100) opleveren. Het is dus belangrijk om een goede antenne keuze te maken, of natuurlijk schakelbaar maken.

Wil wel eens wat voorbeelden uploaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik nu goed dat als ik een coax verlengkabel maak van een meter of 4-5 en die koppel ik aan de antenne en de prorto en vervolgens hijs ik de antenne 5 meter hoog de boom in (horizontale stand) dat ik een veel beter bereik heb?

Als dat zo is dan komt er in de BOB een coax verlengkabel...

 

Ik kan het helemaal verkeerd hebben. Ik weet veel, maar ben een absolute nobrainer op dit gebied...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Begrijp ik nu goed dat als ik een coax verlengkabel maak van een meter of 4-5 en die koppel ik aan de antenne en de prorto en vervolgens hijs ik de antenne 5 meter hoog de boom in (horizontale stand) dat ik een veel beter bereik heb?

Als dat zo is dan komt er in de BOB een coax verlengkabel...

 

Ik kan het helemaal verkeerd hebben. Ik weet veel, maar ben een absolute nobrainer op dit gebied...

In feite heb je daar gelijk in. Hoe hoger de antenne hoe beter het is. Maar........ Als je een touwtje aan de antenne gaat knopen beinvloed dat het zenden weer nadelig. Je zou als je stugge coax kabel gebruikt wel de coax tegen een tak kunnen tapen. Misschien is het makkelijker om zelf de boom in te klimmen. Echte winst boek je pas met een echt langere antenne. Maar wat je zegt is inderdaad wel waar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik nu goed dat als ik een coax verlengkabel maak van een meter of 4-5 en die koppel ik aan de antenne en de prorto en vervolgens hijs ik de antenne 5 meter hoog de boom in (horizontale stand) dat ik een veel beter bereik heb?

Als dat zo is dan komt er in de BOB een coax verlengkabel...

 

Ik kan het helemaal verkeerd hebben. Ik weet veel, maar ben een absolute nobrainer op dit gebied...

 

Je moet over een bepaalde lengte wel de buitenmantel eraf halen, en een kleine aanpassing in maken, klinkt misschien ingewikkeld maar ik zal er een tekening van maken. Ik maak dat soort antenne's wel eens voor vhf en uhf en werken heel goed.

Een antenne aan een touwtje omhoog hijsen over een tak van een boom kan wel, als de antenne maar zo vrij en verweg mogelijk van de boom hangt. Datzelfde geldt voor een commerciele gekochte antenne's. Organisme en vocht absorberen de energie van een antenne.

Als je bv Aircell 7 gebruikt als coax heb je een hele goede coax, lekkere soepele kabel met weinig verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de katapult touwtje met een steentje, in een hoge boom, dan een draad antenne omhoog trekken.

Hoef je niet zo'n grote antenne mee te nemen in je bob.

 

Heb je dat al eens geprobeerd . Met je katapult en een touwtje verder dan een paar meter kom je niet .

Maar er is wel een mogelijkheid dat wel werkt .

Met pijl en boog en een werphengel .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Geert,

Nee niet zelf geprobeerd, het was maar een idee, werphengel en een homp lood zal zeker beter gaan

nog niet aan gedacht, heb nog een kleine winkle picker hengel, zou ook wel bij de bob passen.

Had in het verleden 27mc, sinds internet valt er nog weinig op te beleven.

Nu alleen nog een porto, en een klv200.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou goed. Ik ben zo ver.

Het ga nu het hele zwikkie bestellen en over een dag of 2-3 uitproberen.

Porto + 5 meter Coax Aircell 7 + Connectoren en de lange Albrecht antenne.

ik heb er zin in.

 

Bedankt allemaal.

 

Driehart

 

Ik zou wel een paar meter coax extra bestellen, ik weet nu nig niet zeker of je precies aan 5 meter genoeg hebt. En je moet de porto ook nog aansluiten. Anders moet je altijd direct onder je antenne zitten. Als je 10 meter besteld heb je zeker genoeg.

Ik ga vanavond een antenne voor vhf en uhf maken, dat maak ik uit een stuk van 10 meter, de antenne zelf is ong 1,30m lang. Dan heb ik gelijk een aansluit kabel, scheelt weer koppelpluggen, minder om te vergeten of te verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...