Ga naar inhoud
GENEGEERD

Extreme kou (-10 -20) in Europa

rescue
 Share

Recommended Posts

De huidige dooiperiode is de opmaat voor 'brute koude' die over ongeveer een week zijn intrede zal doen in Nederland. Dat zegt het Britse The Weather Channel (TWC) op haar eigen blog. Volgens TWC zijn temperaturen beneden -20* C 'aan de orde van de dag'. TWC waarschuwt de autoriteiten alvast om jonge kinderen en bejaarden 'extra aandacht te geven'.

TWC baseert haar gegevens op de mondiale modellen van ECMWF, die een sterke, noordelijke drukopbouw i.c.m. met een sterke, opkomende straalstroom laten zien. Volgens http://theweathercentre.blogspot.nl/2013/01/europe-may-see-brutal-cold-in-coming.htmlTWC is de situatie zéér exceptioneel en moet West-Europa zich 'zeker' zorgen maken.

Ook de KNMI experimentele tabellen laten weer een daling van temperatuur zien, naar flink kouder weer,

Zijn we voldoende geprepped voor -20 ??

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast der_obergefreiter

ik denk dat ik een eind ga komen, met dank aan alle wintertrips die ik altijd met motor maakte . kamperen in min twintig heeft weinig geheimen meer , dus met de luxe van een heel huis zou het toch moeten lukken . al zal ik best wat dingen tegen gaan komen die dan verbetering behoeven .

Óf ik het lichamelijk ga trekken om bij elke stap op te moeten passen dat ik niet op mijn smoel ga is wat anders, maar de kou? laat maar komen , heb eskimobloed in mijn aderen ;)

Link naar reactie

Verleden jaar was het ook -20 en was ik mijn bol aan het verbouwen.

Hout kachel aangestoken en werken daar word je lekker warm van.

Dus laat maar komen dat is goed tegen het ongedierte

Link naar reactie

Kunnen we preppen bij -20 Celcius?

-dus met onze verwarmde huizen? (De meesten wel)

- kunnen we overleven als de energie wegvalt (De meesten niet)

en is dat het dan, wat kou betreft?

Het kan nog lager, vooral bij een SHTF veroorzaakt door een vulkanische winter

De echte bikkels m/v zijn bij voorbereid bij -40 graden celicius

Hoe dat gaat. morgen op Discovery Channel 21:00 uur (Ziggo programma)

http://dsc.discovery.com/tv-shows/yukon-men/videos/frozen-lines.htm

En het overzicht van het totale pakket Yukon Man

http://dsc.discovery.com/tv-shows/yukon-men/videos/frozen-lines.htm

Link naar reactie

http://knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/pluim.html

de pluim geeft aan dat het wat kouder kan worden, maar zeker geen temperaturen rond -20.

Los daarvan, als elektra, en daarmee ook gas, uitvalt bij dat soort temperaturen zul je ofwel een passiefhuis/LEW woning moeten hebben, ofwel een goede houtkachel om de zaak enigszins op temperatuur te houden. Een gemiddelde woning met CV zal na 3 a 4 dagen tot onder het vriespunt zijn afgekoeld en daarmee effectief onbewoonbaar zijn geworden.

Preppen houd ook in zorgen voor een alternatieve vorm van verwarming welke ervoor zorgt dat ten minste een ruimte bij buitentemperaturen van -20 rond de +10 gehouden kan worden. In de praktijk betekend dat een verwarming met een capaciteit van ten minste 2-3kw, en voldoende brandstof voor de verwarming voor een periode van ten minste een seizoen.

Een gemiddelde Zibro gebruikt ongeveer 0,5l btrandstof per uur, dus als je daarvan uitgaat heb je een petroleumbrandstofvoorraad nodig van minimaal ca 300 liter voor een doorsnee verwarmingsseizoen(2 weken 24u/dag, 2maand 8u/dag, 2 maand 4u/dag,) Dat zijn 15 van die 20L jerrycans.

Voordeel van een zibro is dat deze geen eigen afvoer nodig heeft, je moet wel voldoende ventileren.

In hout heb je, met een efficiente(70%+), houtkachel je ongeveer 3-5m3(afhankelijk van de houtsoort) nodig.

Qua flessengas op een propaangeschikte gashaard zul je ongeveer 250kg gas verbruiken(dat zijn ca 24 standaard grijze gasflessen).

Bij een aanhoudende SHTF mag je ervan uitgaan dat flessengas en petroleum het jaar daarop moeilijk verkrijgbaar zal zijn, dus zou ik iedere prepper adviseren om een goede houtkachel(let wel! geen open haard!!!!!) aan te schaffen omdat hout uiteindelijk wel verkrijgbaar blijft.

Los daarvan is kun je houtkachel ook nu al gebruiken om je stookkosten naar beneden te brengen, dus is het een investering die zichzelf ook nog eens terugverdient.(verwarmen met houtkachel is gemiddeld gesproken 20-30% goedkoper dan verwarmen met HR ketel.)

Link naar reactie

ik denk dat ik een eind ga komen, met dank aan alle wintertrips die ik altijd met motor maakte . kamperen in min twintig heeft weinig geheimen meer , dus met de luxe van een heel huis zou het toch moeten lukken . al zal ik best wat dingen tegen gaan komen die dan verbetering behoeven .

Óf ik het lichamelijk ga trekken om bij elke stap op te moeten passen dat ik niet op mijn smoel ga is wat anders, maar de kou? laat maar komen , heb eskimobloed in mijn aderen ;)

Ik heb Magic Spikes van de Action, die kun je onder je schoenen binden en dan hoef je nooit meer uit te glijden.

Magic_Spike.jpg.6b48a5c745f55c4dda1a005acba8573a.jpg

Link naar reactie

Vorig jaar hebben we in februari toch ook nog -20 mee gemaakt in de nacht, en we leven ook nog allemaal :p Tegen de kou kan je je kleden mits je de verkeerde kleding hebt ;)

Zelf heb ik altijd last van ijs voeten, maar ben nog geen geschikte sokken tegen gekomen.

plastic zakjes over je sokken doen, en dan in je schoen, schijnt te helpen, heb ik vernomen........

Link naar reactie

plastic zakjes over je sokken doen, en dan in je schoen, schijnt te helpen, heb ik vernomen........

Bij sommige kan dat, als je net zulke zweetpoten als ik heb dan zul je toch echt gewoon fatsoenlijke schoenen en sokken moeten aanschaffen.

Daar heb je dan wel weer veel langer plezier van dan die plastic zakjes...........

Grt

Kans

Link naar reactie

Probleem in dit land met dat soort temperaturen, is dat onze infra kapot gaat.

Kabels liggen maar net 60-70 cm onder de grond (conform de bouwbesluiten) en leidingen en buizen (water, riool) zijn uit ongewapende beton gemaakt, of kunstof.

Deze zijn zeer gevoelig voor vorst, maar liggen gelukkig wat dieper, echter uitzetting en krimp hebben ze een hekel aan. Zo ook de gasleidingen.

Daarbij hebben we in Nederland jaren PVC gebruikt in de bouw, en polyvinylchloride wordt na een x aantal jaren bros, en gevoelig voor breuk.

Dus daar zul je met extreme koude een probleem mee krijgen zodra de dooi inzet.

Spontane lekkages, riool wat ineens niet meer werkt. En ga zo maar door.

Leve de allesbrander en houtvoorraad.

Ries.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...