Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zoethout, bijten op een houtje.


Marc67NL

Aanbevolen berichten

(Dit gaat over het welbekende zoethout 'uit de snoepwinkel', de wortel van de plant Glycyrrhiza glabra. Niet over de plant Bitterzoet, Solanum dulcamara, die in onze streken voorkomt, en in de volksmond ook wel zoethout wordt genoemd).

 

Bijten op een houtje.

Met zoethout is dit letterlijk een goede manier om honger enigszins te onderdrukken.

 

Maar laat ik beginnen met de nadelen:

 

- Het is hard. Je moet er wel de tanden voor hebben. Ik zou niet weten of het te kauwen is met een kunstgebit. Natuurlijk komt het in diverse doorsneden.

- Het maakt op de lange duur de tanden geel.

- Het verhoogd de bloeddruk. Dit komt door het stofje glycyrrhizinezuur dat zich vooral in de 'schil' bevind. Het schillen van het zoethout is dus de oplossing.

- Langdurig gebruik kan urineretentie tot gevolg hebben. Het vasthouden van urine, en moeilijk kunnen plassen.

- In hoge doseringen kan de consumptie van zoethout resulteren in bijwerkingen als hoge bloeddruk, oedeem, hoofdpijn en kortademigheid.

 

De voordelen, en verder gebruik:

 

- Het is redelijk betaalbaar. Een kilo kost +/- € 20,=.

- Het is lang houdbaar. De kilo die ik in 2007 kocht smaakt nog prima. Nu ja, het is droog hout. Koel, droog, en donker bewaren.

 

- Als afkooksel is het slijmoplossend, krampwerend, urine afdrijvend, kalmerend, en werkt licht ontsmettend bij zweren in de maag en de twaalfvingerige darm. (Niet te lang gebruiken!).

- Wordt vaak aan afkooksels toegevoegd, vanwege de smaak.

- Werkt licht ontsmettend.

- Kan, mede door de licht ontsmettende eigenschappen, goed gebruikt worden om de tanden schoon te maken. Bijt een 'kwastje' aan een stuk, en gebruik dat om de tanden te poesen.

- Helpt bij het stoppen met roken. Niet zozeer door werkzame bestanddelen, als wel door het kauwen op, als afleiding.

- Zeer geschikt voor een heerlijke thee.

- Onderdrukt een honger gevoel.

 

Vooral door dat laatste heb ik er altijd wel wat van bij me. :)

En vind het al met al de moeite waard om er een voorraadje van in huis te hebben.

 

 

Bronnen:

Internet, als links verwerkt.

Diverse planten en kruiden gidsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
volgens de huisarst is het normaal voor tiener meisjes en moet je chips eten en drop .mijn huis arts is trouwens te dik en een beetje morsig.

:) Dat zegt genoeg. Inderdaad schroeft zout de bloeddruk op. Toch zou ik de chips en drop laten. Chips is duidelijk waarom, zie je arts. ;)

Drop wordt ook afgeraden om teveel te eten. Zoethout extract is een standaard ingrediënt van drop. Overmaat kan dus dezelfde bijwerkingen hebben als een teveel aan zoethout.

Dan toch liever zoethout thee. Ik lees hier en daar ook over het eten van witlof en spinazie.

Er is nog een andere manier om de bloeddruk te verhogen, maar ik weet niet of je dochter het leuk vind. :) Lees dit artikel maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...