Ga naar inhoud
GENEGEERD

Om moedeloos van te worden?


Aanbevolen berichten

Ik begon een maand geleden met preppen, voorraadje blikken, water, waterfilter etc.

Allemaal nog best te overzien en t was leuk.

Maar sinds ik hier op t forum zit, bespeur ik nu toch bij mezelf een soort van moedeloosheid, omdat er geen einde aan lijkt te komen met wat je allemaal moet hebben en moet doen om goed voor bereid te zijn.

Er komt dus geen einde aan de lijst van benodigdheden. Maar dat is eigenlijk niet eens het ergste, het probleem zit m in de dingen waar je geen verstand van hebt, dan is er telkens de twijfel wat nou het beste is om te doen.

En dan daarboven op ook zoveel tegenstrijdige berichten, bv over hoe dingen op te slaan, of t wel of niet lang houdbaar is, goud of zilver, of geen van beide, een BOL die iedereen lijkt te hebben, terwijl ik mn god niet zou weten waar ik heen zou moeten etc etc.

Is dit herkenbaar bij iemand hier op t forum?

Laatst zit ik dus een wat ouder bericht te lezen op dit forum en diegene zegt dat graan maar twee jaar houdbaar is en dat je er daarna geen fatsoenlijk brood meer mee kan bakken. pfff terwijl ik de meeste hoor zeggen dat je het jaren kan bewaren. En wat is de beste manier op graan op te slaan? Ik lees dat er lucht bij moet kunnen komen omdat t een levend product is? Of kan je t toch in mylarzakken stoppen? Dat graanverhaal was dus eigenlijk een beetje de druppel :(

Want dat soort dingen zijn wel belangrijk om in 1 keer goed te doen.

Maar goed....op tijd naar bed vanavond en morgen ben ik dan waarschijnlijk weer als vanouds de positiviteit zelve :)

 

Greetz,

een wat zwaarmoedige B0nk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner
mijn advies?

laat je vol lopen in de kroeg

maak een nummertje (of doe het zelf)

ga wat leuks doen met de koters

 

kalm aan het is niet het eind van de wereld, als het komt dan komt het dan is niemand er klaar voor

Dat zijn de betere adviezen.

Denk verder aan vroeger. Toen er geen commercie was (en mylar zakken) en wel eten. Hoe deden ze het toen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn zoveel verschillende mensen op dit forum met zoveel verschillende achtergronden en kennis en ervaring. Alle preppers hebben de beste bedoelingen met het delen van hun visies/meningen en deskundigheid. Ik merk ook dat ik dat lastig begon te vinden. Het is geen website zoals Kieskeurig of Zoover met een aantal reviews per product met sterretjes erbij. Dus die sterretjes moet je er zelf bij denken.

 

Zelf doe ik het preppen van aankopen net als ik boodschappen doe bij de super:

ik heb een boodschappenlijstje met spullen die ik denk nodig te hebben en ook kan kopen, soms koop ik er wat bij waar ik gewoon zin in heb. Maar andere dingen laat ik op mijn verlanglijstje staan. Die koop ik dan wellicht een volgende keer, of uiteindelijk helemaal niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft toch ook niet alles te doen/kunnen/hebben wat op het forum geschreven wordt. Ik heb zelf ook slechts een aantal van de dingen die je als prepper zou moeten hebben maar er moet altijd een balans zijn tussen wat je prept en wat je normale leven er onder te lijden heeft.

Als je een 3 kamer appartement hebt met vrouw en 3 kinderen, en je stouwt 1 slaapkamer vol met water en graan terwijl je kinderen met zijn alle op 1 kamertje gepropt worden gaat er iets niet goed.

 

Het is wel herkenbaar natuurlijk ik blij ook lezen en uitproberen met veel miskopen etc.

Dus als ik een advies mag geven zou ik 1 ding tegelijk doen. Eerst lange termijn voedsel inslaan ofzo.

Daarna voorraadkast, daarna water, daarna stroomvoorziening etc etc.

Als je alles tegelijk bestudeerd en uitprobeerd wordt het inderdaad erg ingewikkeld.

 

Zelf heb ik gewoon een stevige nieuwe emmer gekocht 20L bij gebrek aan een mylarzak die emmer volgegooid met graan en deksel erop geramd. Een paar handdoeken erover heen zodat er geen licht bijkomt. Ik ben ervan overtuigd dat ik daar heeeel blij mee ben als die opengaat als ik hem nodig heb :)

 

Graan blijft wel goed hoor ze hebben graan van 4000 jaar geleden gevonden in oude graven etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het al eerder gezegd: ik vind dat de nadruk bij veel mensen hier teveel op kopen, kopen, kopen ligt. Kennis, vaardigheden en instelling, daar gaat het mijns inziens om. Kijk ook eens op http://www.hiking-site.nl. Daar staat van alles op over kennis en vaardigheden, en over materiaal. Materiaal dat ook nog eens door ervaren mensen getest is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen bol. Je bent dus niet de enige. Als alle info je overweldigt probeer dan eerst alleen te denken aan het preppen voor een korte shtf. Bijv. een massale stroomuitval van een week (en dus ook geen water en gas en verwarming). Wat heb je dan nodig. Pas daarna breidt je verder uit. Het is van belang dat je overzicht houdt. Succes. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begon een maand geleden met preppen, voorraadje blikken, water, waterfilter etc.

Allemaal nog best te overzien en t was leuk.

Maar sinds ik hier op t forum zit, bespeur ik nu toch bij mezelf een soort van moedeloosheid, omdat er geen einde aan lijkt te komen met wat je allemaal moet hebben en moet doen om goed voor bereid te zijn.

Er komt dus geen einde aan de lijst van benodigdheden. Maar dat is eigenlijk niet eens het ergste, het probleem zit m in de dingen waar je geen verstand van hebt, dan is er telkens de twijfel wat nou het beste is om te doen.

En dan daarboven op ook zoveel tegenstrijdige berichten, bv over hoe dingen op te slaan, of t wel of niet lang houdbaar is, goud of zilver, of geen van beide, een BOL die iedereen lijkt te hebben, terwijl ik mn god niet zou weten waar ik heen zou moeten etc etc.

Is dit herkenbaar bij iemand hier op t forum?

Laatst zit ik dus een wat ouder bericht te lezen op dit forum en diegene zegt dat graan maar twee jaar houdbaar is en dat je er daarna geen fatsoenlijk brood meer mee kan bakken. pfff terwijl ik de meeste hoor zeggen dat je het jaren kan bewaren. En wat is de beste manier op graan op te slaan? Ik lees dat er lucht bij moet kunnen komen omdat t een levend product is? Of kan je t toch in mylarzakken stoppen? Dat graanverhaal was dus eigenlijk een beetje de druppel :(

Want dat soort dingen zijn wel belangrijk om in 1 keer goed te doen.

Maar goed....op tijd naar bed vanavond en morgen ben ik dan waarschijnlijk weer als vanouds de positiviteit zelve :)

 

Greetz,

een wat zwaarmoedige B0nk

 

neee das niet zwaarmoedig.. das een prepdipje.. Ken t ;o) en komt ook weer goed kan ik je beloven.. Ikzelf ben al een aantal jaren bezig en ik geloof dat iemand nooit helemaal voorbereid is .. tja dan zul je op dat moment een oplossing moeten bedenken.

 

Toen vorige maand de wereld verging.. hing er ook een dip.. bleh dr gebeurt niks ... heb ik hier nu voor geprept.. (nee ik ben geen doomsdayprepper) ben een realist. Dr gaat wat gebeuren, maar wat .. economisch,,, oorlog... ramp.. oei kan nog wel 100 doemscenarios bedenken..

 

Ik heb geen honderden.. danwel tientallen euros te besteden iedere maand.. dus dan probeer je iets anders.. Ik heb hier op het forum al een flinke bol met kennis opgedaan. .. Neeeee ik heb geen bol.. (mijn man een kleintje in de auto, maar das omdat ie iedere dag km of 400 rijdt om op zijn werk te komen. Ik zou niet weten waar ik naartoe zou moeten.. dan moet je daar natuurlijk ook een leuke ramp bij bedenken.. Ik ben in drenthe gaan wonen omdat ik dan royaal droge voeten hou.. Familie verklaart me voor gek als ik zeg dat t fout gaat met nederland.. Vrienden... uh tja.. waren dat niet die mensen die je flesten..!! Maar goed.. op het moment van een shtf blijf ik zitten waar ik zit en hoop goed voorbereid te zijn op whatever dr gaat komen..

 

shtf kan ook zijn dat mijn man het eind van het jaar zijn ontslag krijgt (laten we gezamenlijk bidden dat hij ontslagronde 4 ook overleeft) .. Tja sluit maar af gwl.. hier gaat t gewoon door .. nu zeker een jaar.. ook zonder NUTS.. en boodschappen..

 

tip krijg je tegenstrijdige antwoorden en kom je dr niet meer uit.. google is je vriend.. Maar hier op het forum zitten de mensen die we nodig hebben.. elkaar.. nu.. omdat het steeds weer de bevestiging geeft dat je niet alleen bent.. en straks.. hopelijk niet.. maar zou zomaar kunnen..

 

Vergis je niet .. liefde vriendschap gezondheid en wijsheid kun je ook preppen.. ;o)

 

keep going.

 

xxbirgittexx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi RauweBonk, doe gewoon wat je anders ook deed, laat het preppen geen obsessie worden.

De een is blij met een ouwe fiets, de ander met een jeep/vrachtwagen anders kan de flatscreen, bubbelbad,

of de magnetron niet mee. Hahaha

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg, zeggen we.

Gr Gerhard

 

Ik focus me nu idd veel op t preppen, ook omdat ik het leuk vindt, maar geloof niet dat het een obsessie is.

En luxe dingen heb ik zeker niet nodig, heb ze ook niet :) Oh ja...toch wel, mijn fallkniven A1 en een katadyn pro :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RauweBonk: Laat je niet gek maken door wat je hier en elders leest maar volg je eigen plan. Iedereen hier is zich vanuit zijn/haar eigen situatie aan het voorbereiden op 'iets' en dat 'iets' kan heel verschillend zijn: van een stroomstoring of een overstroming tot grootscheepse plunderingen en het einde van de wereld. Sommige mensen willen een noodvoorraadje om het een paar weken uit te kunnen zingen en anderen willen ooit zelfvoorzienend kunnen leven in een hutje op de hei. Sommige mensen wonen op het platteland, anderen in de stad, sommigen preppen voor zichzelf en anderen voor hun gezin en iedereen heeft zo zijn ideeën, plannen en (financiële) mogelijkheden.

 

Denk nog eens terug aan je startpunt: waarom ging jij preppen, wat was je doel? En zoek vervolgens op dit forum het moois dat er te halen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neee das niet zwaarmoedig.. das een prepdipje.. Ken t ;o) en komt ook weer goed kan ik je beloven.. Ikzelf ben al een aantal jaren bezig en ik geloof dat iemand nooit helemaal voorbereid is .. tja dan zul je op dat moment een oplossing moeten bedenken.

 

Toen vorige maand de wereld verging.. hing er ook een dip.. bleh dr gebeurt niks ... heb ik hier nu voor geprept.. (nee ik ben geen doomsdayprepper) ben een realist. Dr gaat wat gebeuren, maar wat .. economisch,,, oorlog... ramp.. oei kan nog wel 100 doemscenarios bedenken..

 

Ik heb geen honderden.. danwel tientallen euros te besteden iedere maand.. dus dan probeer je iets anders.. Ik heb hier op het forum al een flinke bol met kennis opgedaan. .. Neeeee ik heb geen bol.. (mijn man een kleintje in de auto, maar das omdat ie iedere dag km of 400 rijdt om op zijn werk te komen. Ik zou niet weten waar ik naartoe zou moeten.. dan moet je daar natuurlijk ook een leuke ramp bij bedenken.. Ik ben in drenthe gaan wonen omdat ik dan royaal droge voeten hou.. Familie verklaart me voor gek als ik zeg dat t fout gaat met nederland.. Vrienden... uh tja.. waren dat niet die mensen die je flesten..!! Maar goed.. op het moment van een shtf blijf ik zitten waar ik zit en hoop goed voorbereid te zijn op whatever dr gaat komen..

 

shtf kan ook zijn dat mijn man het eind van het jaar zijn ontslag krijgt (laten we gezamenlijk bidden dat hij ontslagronde 4 ook overleeft) .. Tja sluit maar af gwl.. hier gaat t gewoon door .. nu zeker een jaar.. ook zonder NUTS.. en boodschappen..

 

tip krijg je tegenstrijdige antwoorden en kom je dr niet meer uit.. google is je vriend.. Maar hier op het forum zitten de mensen die we nodig hebben.. elkaar.. nu.. omdat het steeds weer de bevestiging geeft dat je niet alleen bent.. en straks.. hopelijk niet.. maar zou zomaar kunnen..

 

Vergis je niet .. liefde vriendschap gezondheid en wijsheid kun je ook preppen.. ;o)

 

keep going.

 

xxbirgittexx

 

Mooi gesproken! :) :) :)

Maar als jij als zo lang bezig bent, hoe sla jij je graan dan op? :)

En waarschijnlijk is t idd een prepdipje, doet me wel goed te zien dat er veel mensen reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begon een maand geleden met preppen, voorraadje blikken, water, waterfilter etc.

Allemaal nog best te overzien en t was leuk.

Maar sinds ik hier op t forum zit, bespeur ik nu toch bij mezelf een soort van moedeloosheid, omdat er geen einde aan lijkt te komen met wat je allemaal moet hebben en moet doen om goed voor bereid te zijn.

Er komt dus geen einde aan de lijst van benodigdheden. Maar dat is eigenlijk niet eens het ergste, het probleem zit m in de dingen waar je geen verstand van hebt, dan is er telkens de twijfel wat nou het beste is om te doen.

En dan daarboven op ook zoveel tegenstrijdige berichten, bv over hoe dingen op te slaan, of t wel of niet lang houdbaar is, goud of zilver, of geen van beide, een BOL die iedereen lijkt te hebben, terwijl ik mn god niet zou weten waar ik heen zou moeten etc etc.

Is dit herkenbaar bij iemand hier op t forum?

Laatst zit ik dus een wat ouder bericht te lezen op dit forum en diegene zegt dat graan maar twee jaar houdbaar is en dat je er daarna geen fatsoenlijk brood meer mee kan bakken. pfff terwijl ik de meeste hoor zeggen dat je het jaren kan bewaren. En wat is de beste manier op graan op te slaan? Ik lees dat er lucht bij moet kunnen komen omdat t een levend product is? Of kan je t toch in mylarzakken stoppen? Dat graanverhaal was dus eigenlijk een beetje de druppel :(

Want dat soort dingen zijn wel belangrijk om in 1 keer goed te doen.

Maar goed....op tijd naar bed vanavond en morgen ben ik dan waarschijnlijk weer als vanouds de positiviteit zelve :)

 

Greetz,

een wat zwaarmoedige B0nk

 

Kop op groene reus !!

Maar ik begrijp heel goed wat je bedoelt, ik ga het verder niet uitleggen.

Voor mij is momenteel het belangrijkste dat ik voedsel en water heb..nog met water bezig..altijd te weinig..mijn kelderbox moet eerst leeg

dan pas ruimte..wecken en drogen check..

Ik heb al standaard gereedschap van huis uit..check..

Blikken en pasta/rijst check..

De rest?? Nog in ontwikkeling..enigste wat ik kan zeggen is dat ik zelfvoorzienend ben in eten..

De rest net als jij de een zegt dit de ander dat..een vraag gesteld over goud en zilver..brrrrr.. wordt je zenuwachtig van.

 

Wil maar zeggen je bent net zover als de rest van ons, ieder is gelijk en we hebben allemaal hetzelfde..

 

Af en toe loslaten..en ook ik spendeer veel meer tijd dan me lief is op deze site..soortemet verslaving soms..

 

Als je dan toch een richting wilt:

-Prep een jaar voedsel en water in welke vorm zij het tuin, blikken.

-Koop kachel/licht en warmte..

 

De eerste dingen die je nodig hebt als alles wegvalt, nl water,voedsel, licht, warmte, kleding..

 

Dan ben je zo een jaar verder..

 

Nogmaals we zijn allemaal hetzelfde..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RauweBonk: Laat je niet gek maken door wat je hier en elders leest maar volg je eigen plan. Iedereen hier is zich vanuit zijn/haar eigen situatie aan het voorbereiden op 'iets' en dat 'iets' kan heel verschillend zijn: van een stroomstoring of een overstroming tot grootscheepse plunderingen en het einde van de wereld. Sommige mensen willen een noodvoorraadje om het een paar weken uit te kunnen zingen en anderen willen ooit zelfvoorzienend kunnen leven in een hutje op de hei. Sommige mensen wonen op het platteland, anderen in de stad, sommigen preppen voor zichzelf en anderen voor hun gezin en iedereen heeft zo zijn ideeën, plannen en (financiële) mogelijkheden.

 

Denk nog eens terug aan je startpunt: waarom ging jij preppen, wat was je doel? En zoek vervolgens op dit forum het moois dat er te halen is.

 

Ook wijze woorden.

Klopt wat je zegt, ik moet me zelf focussen met wel doel ik prep.

Ik laat me misschien teveel afleiden door al de verhalen die hier voorbij komen en wat er allemaal nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RauweBonk "Ik móét niks" zeggen mijn kinderen vaak. En gelijk hebben ze. Maar het heeft wel consequenties. Ik begrijp dat prep dipje ook wel, herkenbaar. Maak het jezelf niet te zwaar, als je het even los kan laten dan kijk je er na een paar dagen weer heel anders tegenaan en zie je ineens wat voor jou het beste is. Zo stel ik de aanschaf van een boog of kruisboog al een tijdje uit omdat ik niet kan kiezen. Boven al; het is wel prettig als het ook een beetje leuk is, dan behaal je betere resultaten:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RauweBonk "Ik móét niks" zeggen mijn kinderen vaak. En gelijk hebben ze. Maar het heeft wel consequenties. Ik begrijp dat prep dipje ook wel, herkenbaar. Maak het jezelf niet te zwaar, als je het even los kan laten dan kijk je er na een paar dagen weer heel anders tegenaan en zie je ineens wat voor jou het beste is. Zo stel ik de aanschaf van een boog of kruisboog al een tijdje uit omdat ik niet kan kiezen. Boven al; het is wel prettig als het ook een beetje leuk is, dan behaal je betere resultaten:)

 

Haha...je slaat de spijker op de kop, ik wil dus ook een kruisboog kopen, liever geen boog, lijkt me moeilijk richten en toch wat minder krachtig? Wel sneller waarschijnlijk.

Ik twijfel wel tussen een kruisboog en een luchtbuks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wijze woorden.

Klopt wat je zegt, ik moet me zelf focussen met wel doel ik prep.

Ik laat me misschien teveel afleiden door al de verhalen die hier voorbij komen en wat er allemaal nodig is.

 

Je kunt helemaal over the top gaan, jeep kopen, bunker graven, waterbassin met eetbare vissen, prikkeldraad op voorraad, een BOL, etc....heb ik ook allemaal niet, behalve de Land Rover dan hè? Heb drie maandjes voer, wat jerry's diesel, olielampjes en nog wat klein spul. En natuurlijk veel te veel zakmessen en een waterfilter. Laat je niet gek maken, en inderdaad, preppen houdt nooooooooit op....mooi toch, zo'n hobby?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RauweBonk LOL ik sla geen graan op.. ik heb kant en klaar mijn broodmix in porties van 1 brood geseald. (moet dan alleen water bij) rijzen en bakken.. maar dat kan zelfs op een paar theelichtjes .. ;o) kleine pakjes makkelijk op te slaan in grote platic bak.. deken erover lekker donker.. datums van seal erop... en blijft geseald wel 10 jaar goed.

 

Wij zijn nu met zijn 3en .. dus brood per dag is wel te preppen toch.. damn een brood per dag.. das al heel wat vind ik.. ;o) Dagje afwisselen met brinta.. (in lege waterflesjes) donker wegzetten .. houdbare melk erbij .. klaar.. lekker ..;o) In 1 waterflesje passen 3 porties.. stapuluhhhhh..

 

Dus daarom geen graan.

 

xxbirgittexx

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...