Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waneer zou je moeten vluchten ?


Gemini

Aanbevolen berichten

In geval van economische ineenstorting ..in ieder geval als er geen voedsel meer te koop is voor de schaapjes ,op welk punt zou je dan moeten vluchten ?

 

Ikzelf had zoiets van 4 weken In-Buggen dan vertrekken,met medeneming van de resterende voorraden en zoveel mogelijk van mijn geliefden als de situatie nog niet veranderd is .

 

Is dit te lang te kort ?

 

OK als we overstromen 'bug ik in' op zolder tot het water gezakt is, hopelijk niet hoger dan +2 NAP ,niet langer dan 2 maanden (en ja een boot staat nog op de 'bootschappenlijst' ..).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

In geval van economische ineenstorting ..in ieder geval als er geen voedsel meer te koop is voor de schaapjes ,op welk punt zou je dan moeten vluchten ?

 

Ikzelf had zoiets van 4 weken In-Buggen dan vertrekken,met medeneming van de resterende voorraden en zoveel mogelijk van mijn geliefden als de situatie nog niet veranderd is .

 

Is dit te lang te kort ?

 

OK als we overstromen 'bug ik in' op zolder tot het water gezakt is, hopelijk niet hoger dan +2 NAP ,niet langer dan 2 maanden (en ja een boot staat nog op de 'bootschappenlijst' ..).

 

Ik probeer zolang mogelijk te blijven zitten waar ik zit. De situatie dan inschatten hoe lang dat veilig blijft. Als je dan ook maar het idee krijgt dat het gevaarlijk wordt, je spullen pakken en je Bug out plan ten uitvoer brengen.

En met het zicht op overstromingen zoveel mogelijk anticiperen op risicodagen dat t springtij is en er op dat moment ook een storm op komst is, dan op je hoede zijn en alles startklaar leggen om meteen te vertrekken als t nodig blijkt.

Dan hoop ik weg te zijn voordat iedereen ineens onderweg is om een veiliger heenkomen te zoeken.

Want ik kan niet blijven zitten waar ik zit, omdat mijn locatie teveel onder het NAP zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In geval van economische ineenstorting ..in ieder geval als er geen voedsel meer te koop is voor de schaapjes ,op welk punt zou je dan moeten vluchten ?

 

Ikzelf had zoiets van 4 weken In-Buggen dan vertrekken,met medeneming van de resterende voorraden en zoveel mogelijk van mijn geliefden als de situatie nog niet veranderd is .

 

Is dit te lang te kort ?

 

OK als we overstromen 'bug ik in' op zolder tot het water gezakt is, hopelijk niet hoger dan +2 NAP ,niet langer dan 2 maanden (en ja een boot staat nog op de 'bootschappenlijst' ..).

 

In mijn optiek vlucht, of verlaat je je huis enkel wanneer er een acute (levensbedreigende) situatie zich ontplooit in de nabijheid van je huis en er geen andere optie is.

 

Waarom wil iedereen toch zo snel weg? Ga je in een tentje op de Veluwe zitten? In Portugal (zie eerdere thread van vandaag) gaat het helemaal mis qua economie en raken de schappen leeg. Zitten die Portugezen massaal in een tentje in het bos? Neen.

 

Waar ga je heen? Heb je een BOL in een meer aantrekkelijk land waar je in je zelf onderhoud kan voorzien, ja, dan wellicht wel.

 

Om maar met de wijze woorden van een Amerikaanse (prepper) vriend van mij te spreken: "Tanks would have to be rollin' down my street before I leave my house...". Zo ook hier.

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supermarkten reeds leeggeroofd en geen gezag om wetteloosheid te stoppen.. Ik kan me zo voorstellen dat oom agent tegen die tijd ook aan in- of out buggen is..

 

Als er plunderende bendes huis aan huis gaan shoppen,is het wellicht al te laat,ik woon redelijk dicht bij een grote stad.

 

Dus dat scenario lijkt me in deze aso-tijd niet geheel ondenkbaar..

 

Ok barricaderen die hut,maar dat trekt juist de aandacht: een hek,prikkeldraad,slotgracht ;-) ,ramen dichtgespijkerd ,rolluiken, mm daar is iets te halen..

 

Ik dacht voor die tijd vol gas naar familie in Scandinavie afdampen ..maar op welk punt..liefst idd zo lang mogelijk inbuggen.

 

Een alternatief is een buurtcomitee samenstellen en wacht gaan lopen ter beveiliging,al heb ik daar weinig vertrouwen in.

Ik ken mijn buren van 'hallo hoe gaat het ermee' en dat wilde ik voorlopig zo houden,mijn voorkeur gaat uit naar een gezonde afstand te houden,kunnen er ook geen misverstanden etc. ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

ik weet dat als ik de mededeling krijg dat de scheurtjes in de reactor van Thiange groter worden , in vlucht modus ga, om in ieder geval een flink stuk tussen dat ding en mijzelf te krijgen . Eigenlijk is dát mijn grootste angst en mijn eerste reden om te preppen. en al schreeuwt de overheid nog zo hard dat er geen gevaar is: ze kunnen gevoegelijk mijn harige testikels kussen , ik ben weg tot nader order . voor andere situaties? komt tijd komt raad , dat kan ik nu niet bepalen, heb geen glazen bol ( met kleine letters)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant om te lezen in dit kader zijn de volgende twee publicaties:

 

Modellering en analyse van evacuatie : http://english.verkeerenwaterstaat.nl/kennisplein/uploaded/DWW/2006-02/326063/DWW-2006-007%20-%20VNK%20-%20Modellering%20en%20analyse%20van%20evacuatie.pdf.pdf

 

Hoofdrapport onderzoek overstromingsrisico's : http://stive51.home.xs4all.nl/deltalinks/VNK_Hoofdrrapport.pdf

 

Goed om voor jezelf je te verdiepen in je omgeving en de uitgangen. Zo bleek één van mijn BOL's (flatgebouw familie) onverwacht in een soort kuil te staan. Die streep ik van mijn lijstje.

 

Noach

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een uitstekende post. Wanneer verlaat je om welke reden je huis en haard? Oef...nadenkertje....zoals @Johnny BravoNL aangeeft de tanks moeten wel door de straten karren wil je je pand verlaten, met al je spullen, fotoalbums van vroeger, etc...in mijn geval mijn uitgebreide stripboek verzameling...wanneer ben je beter af in je BOL? Of bij je neef in Zweden? Is je vakantie huis in Frankrijk echt meer aanvals bestendig als je huidige pand?

 

Ik heb er vaak over nagedacht, maar nog geen pasklaar antwoord. Het liefste zou ik met enkele gelijkgestemde preppers een über-BOL hebben ergens in Nederland, dat was ook mijn opzet met de VPP. Kom naar een van te voren afgesproken punt, waar we ons kunnen redden enkele weken of zelfs jaren, als we een moestuin aan de gang krijgen en wat dieren hebben rondlopen. De Shelter camping van @Heksenboot is ook zoiets.

 

Het lastige is, hoe ga je om met aanlopers, plunderaars, geweldadige groepen. Als ik mijn straat moet organiseren om de opmars van plunderaars te stuiten, heb ik toch wat problemen. Mijn buurt, dito. Dan kan ik beter naar een beter te verdedigen plek vertrekken. Mijn huis is gewoon een rijtjes-ding allerlei straten die erop aansluiten, en zoals de titel van de film: Defend The Block suggereert, is dat zondermeer moeilijk alhier (ik woon in een dichtbevolkte buurt, waar ik woon is net geen dorp, net geen stad).

 

Wat doe ik dan? Ik ben bezig mensen hier uit de buurt die ik persoonlijk ken, wijzer te maken,zodat we samen iets kunnen organiseren als de hel losbreekt. Want dat is waarvoor je verenigd dient te zijn, niet voor een weekje geen stroom, niet voor een maand geen water, niet voor een dikke crisis. De mensen in Portugal en Griekenland zijn ook niet ineens aan het plunderen, toch? Maar wat als DE HEL LOSBREEKT? Of, nog beter, je voorziet dat de hel los gaat breken. Blijf je zitten? Trommel je je vrienden op om jouw huis te barricaderen en te verdedigen tegen ongewenst bezoek? Of zoek je je heil ergens anders? En waar dan?

 

Nederland is vol, volgens sommigen te vol. We kunnen ons slecht voeden met de opbrengsten van de agrarische sector en de veeteelt en visserij, als er geen brandstof voorhanden is. We importeren nog teveel voedsel. Omschakelen naar allemaal een moestuin en wat kippen, daar zijn we gewoon niet op voorbereid. We zouden het natuurlijk prima kunnen, als Nederland voor 50% geprept zou zijn. Ik heb in mijn huis ook maar drie maanden voorraad, en wil graag meer. Dat kan in mijn volgende huis, maar mijn problemen verdwijnen dan niet ineens. Een moestuin, erg leuk, maar als alles rijp is of bijna rijp, dan heb ik vier Gatling mitrailleurs nodig om de tuin te verdedigen. Tenminste, als ik met vier volwassenen ben. Vertrekken uit de Randstad dan dus? Lijkt mij wel. Let wel, het gaat hier om De Hel die losbreekt, niet om de gewone SHIT die tijdelijk een beetje erger is; de samenleving houdt op te bestaan, wat doe je dan?

 

Allereerst, je voorraden aanvullen indien dat nog mogelijk is. Dan, langs de kinderboerderij, dieren scoren. Goed, dat heb je voor elkaar. Je zit klaar, twee volgeladen auto's voor de deur. Twee varkens, vier kippen en een haan in kleine hokjes. Je BOB ligt op de achterbank, tussen je huilende kinderen. Je probeert nog een filmpje op de hoofdsteun DVD speler te draaien, maar de kids weten ook wel dat er iets loos is. Ga je langs de haven om een boot te bemachtigen, iemand die je mee wil nemen op zijn schuit? Hoe lang ga je rond dobberen? Heb je een zout water filter? Of kan je dat improviseren? Heb je genoeg diesel en/of zeilkunst om een ander land of continent te bereiken? Where do you go?

 

Ik ben ooit door Zweden Noorwegen gereisd, soms kom je urenlang geen kip tegen. Maar ja, in de winter is het er echt niet gezellig met dagenlang donker, ga je dan ijsvissen en rendieren of elanden jagen? Met wat? Is dat genoeg? Vroeger, toen woonden de mensen redelijk ver van elkaar af, konden ze genoeg landbouw inkomsten inkomsten genereren. En nog beetje jagen en vissen.Hoe zou zoiets nu verlopen? Nou ja, schrijf de gemiddelde 70-plusser maar alvast af. Dito voor alle bewoners van tehuizen. Dito voor alle minder slimme mensen, pak hem beet, alles met een IQ onder de 90. En alles wat afhankelijk is van medicijnen en artsen en ziekenhuizen (dialyse patienten bijvoorbeeld). Nou zeg, hoeveel houden we er dan over? 17 miljoen Nederlanders, reduceren tot 10 miljoen? Dat zijn nog altijd verdomd veel mensen op een heel klein stukje aarde. Misschien dat met rellen en plunderen en roof, moord en verkrachting en afpakken van spullen, er dan nog een stuk of 7 miljoen overblijven (let wel, het is de grootste Hel op aarde die losbreekt hè?).

 

Kunnen we ons dàn redden? Zou moeten kunnen....als we weer even terugschakelen naar de Middeleeuwen met wat 20e eeuwse technieken aangevuld, zouden we idealiter de samenleving dan wèl draaiend kunnen houden. Mits er voldoende rust gecreëerd kan worden, en mits er voldoende energie (diesel, benzine, electriciteit) en kennis gehandhaafd blijft. Door ziekten bezwijkt nog eens twee miljoen. Houden we er nog vijf miljoen over. Wat dan? Er van uitgaande dat we bij die vijf miljoen zitten natuurlijk, anders hoefden we niet meer na te denken, maar als vader van twee jochies, wil ik kostte wat kost, bij de survivors zitten. Is vijf miljoen teveel? Kan ik het uitzingen in mijn BOL of bunker totdat het er vijf miljoen zijn? Of drie? Of zit ik al sinds de narigheid aanbreekt op een shelter camping, moeten we om de beurt wachtlopen, moestuin onderhouden, vissen vangen, de kippen voeren, mensen wegjagen en brouwen we bier?

 

Ik mag hopen dat we De Hel nooit meemaken. En als het wel uitbreekt, lijkt me zo'n Shelter camping zo slecht nog niet. Of toch maar in je eentje een beetje banjeren en leven van wat je kunt vinden in de natuur? In dit overbevolkte stukje planeet? Ik ga slapen en ik denk er nog eens over na...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij het probleem dat we die 21e eeuwse kennis niet mee kunnen nemen. Wie kan er nog echt met niets/iets maken?

Hoeveel mensen ken je in je directe nabijheid of vriendenkring die van een stuk hout een tafel of stoel kunnen maken?

Ja, met de benodigde machines en electra aangedreven spul kunnen we veel. Maar terug naar de middeleeuwen, niet veel dus.

 

En met de huidige levensstandaard, waarbij we ouder en ouder worden dmv medicijnen. Maar dat gaat op, alles gaat op.

Uiteindelijk gaan we weer dood aan een simpele verkoudheid, is een ontsteking ineens weer fataal, en een snijwond een nachtmerrie.

 

Moestuin, ook zo een kreet. Ik weer met mijn scenario bij een vriend van me. Vroeg hem gewoon hoeveel moestuin hij dan toch dacht te hebben in zijn achtertuin, om een gezin van vijf het jaar rond te voeden. Daarbij in gedachten dat die andyvie en bloemkool er wel heel lekker uitziet voor de horde die niets heeft.

De "horde" met je kruisboog tegen houden dan maar? Geen optie, gaat je ook niet lukken, mensen doen heeeel rare dingen als ze honger hebben, heel raar.

Met onze moderne kennis en hulpmiddelen en know-how de maatschappij weer opbouwen, mogelijk. Maar vergis je niet dat er weer "stamhoofden" gaan ontstaan. Dorpjes worden weer argwanend naar buitenstaanders, mensen niet uit de eigen clan worden weer weggejaagd. Dus ruilhandel ga je weer krijgen, dus weer handel, dus weer onrust voor die handel te krijgen zonder er iets voor te doen.

Dus BIL of BOL tot het plafond vol stouwen dan maar? Ook geen optie. Alles gaat een keer op, en niet iedereen is in staat om zij eigen voorraad met eigen kennis of middelen aan te vullen.

 

Ik heb een ander insteek, ik wil niet overleven, echt niet. Ik wil leven, en dat door alle kennis en mogelijkheden die ik tot mijn beschikking heb.

En dat doe je niet alleen, dat red je even. Dat doe je in met een groep waar je op kunt leunen, in klein commitee. En of dat nu gevlucht is naar onze BOL of in huis zelf (wat dan in een fort wordt veranderd) Ik kies voor leven.

 

Dus op je vraag wanneer vlucht je: Bij mij moeten de Russen of Koreanen echt door de straat rollen, eerdat ik mijn opslag verlaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer vertrekken? Da's best simpel. Je vertrekt pas wanneer je ervan overtuigd bent dat je kansen om te overleven groter worden door te vertrekken. Eerder niet.

 

In een woord: Perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vluchten waarheen???

Nederland is te klein om ergens op een shelter camping te zitten of een tentje in de bossen op te zetten.

17 miljoen mensen die gaan zoeken naar een uitweg of naar brand hout en voedsel

In 1 week tijd zijn alle bossen in het westen weg.

Mensen gaan zoeken en komen ook bij jouw Bol uit.

Lekker thuis blijven zitten is naar mijn mening het beste en als je niet meer kan leven en dat is geen overleven is het tijd om te stoppen of vertrekken.

Maar waar ga je heen?

Dat zal van de ramp af hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off-topic :toch wel nieuwgierig @Jager, behoefte om uit te wijden ter lering ende vermaak ?

 

Ik had gewoon vette pech....

 

Verbrand nooit.zomaar de schepen achter je. Gelukkig had ik dat niet gedaan. Ik had/heb mijn huis nog. Heb de mazzel dat mijn oude werkgever altijd blij met me was en ik gelijk terug kon komen.

En als je valt, weer opstaan en verder gaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad vluchten waarheen????

Is het over de gehele wereld aan de gang dan zijn het niet alleen de 16 miljoen Nederlanders die op zoek zijn naar eten in die paar plukjes bos die er nog staan.

In Duitsland en Belgie zijn ook veel mensen die dan op zoek zijn naar eten ed

En die komen dan ook even over de grenzen kijken, en mensen in nood doen rare dingen.

Moeilijk hoor wij gaan pas echt weg als ik hier geen uitzicht meer zie of het gevoel heb NU moeten we weg,( kan dan ook te laat zijn)

Voor nu is het preppen en goed opletten wat er allemaal gebeurt in de wereld om ons heen en zeker niet vergeten om nu ook te genieten!

Nu kan het nog :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet dat als ik de mededeling krijg dat de scheurtjes in de reactor van Thiange groter worden , in vlucht modus ga, om in ieder geval een flink stuk tussen dat ding en mijzelf te krijgen . Eigenlijk is dát mijn grootste angst en mijn eerste reden om te preppen. en al schreeuwt de overheid nog zo hard dat er geen gevaar is: ze kunnen gevoegelijk mijn harige testikels kussen , ik ben weg tot nader order . voor andere situaties? komt tijd komt raad , dat kan ik nu niet bepalen, heb geen glazen bol ( met kleine letters)

 

Ja, een ramp met een kernreactor binnen Duitsland, Nederland en België zou mij ook doen besluiten om het hazepad te kiezen. Het ligt eraan hoe de wind staat. Maar als er radioactieve stoffen op mijn dak neerploffen (hee dat rijmt) dan wil ik weg zijn. Na iets van een maand of 4 zou ik dan weer terug willen keren met een geigeteller om te kijken of het te doen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het lezen van wederom een goed stuk proza van KS, kwam ik tot een conclusie! Ik heb geen pikhouweeltje om te kunnen ijsvissen!!! Dat is toch best wel handig.

Verder ben ik het inhoudelijk helemaal met hem eens, heb dezelfde overpeinzingen en eerlijk gezegd ben ik er niet uit en kijk wel wat de situatie wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Na het leven van wederom een goed stuk proza van KS, kwam ik tot een conclusie! Ik heb geen pikhouweeltje om te kunnen ijsvissen!!! Dat is toch best wel handig.

Verder ben ik het inhoudelijk helemaal met hem eens, heb dezelfde overpeinzingen en eerlijk gezegd ben ik er niet uit en kijk wel wat de situatie wordt.

joh, laat je niet gek maken, tijdens het afgelopen NK ijsvissen is er geen vis gevangen . koop gewoon produkten van dat merk met die kapitein ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een ramp met een kernreactor binnen Duitsland, Nederland en België zou mij ook doen besluiten om het hazepad te kiezen. Het ligt eraan hoe de wind staat. Maar als er radioactieve stoffen op mijn dak neerploffen (hee dat rijmt) dan wil ik weg zijn. Na iets van een maand of 4 zou ik dan weer terug willen keren met een geigeteller om te kijken of het te doen is.

 

Onderschat straling nooit.

 

Alfa-Straling

Dit zijn helium kernen met een snelheid die overeenkomt met ongeveer 5% van de lichtsnelheid. a-Straling heeft een groot ioniserend vermogen, maar een klein doordingend vermogen (bij wijze kan een stuk papier al bescherming bieden afhankelijk van de sterkte). Dankzij dit kleine doordringende vermogen zal het via de lucht maar enkele centimeter ver komen. Radioactieve deeltjes met a-straling zijn daarom niet gevaarlijk zolang ze op afstand worden gehouden. Als een radioactief geladen stofdeeltje met a-straling in het lichaam komt kan dit echter dodelijk zijn.

 

Beta-Straling

Dit zijn snelle elektronen met een snelheid van 30% tot 99% van de lichtsnelheid. Deze deeltjes hebben een klein ioniserend vermogen, maar een groot doordringend vermogen. Hierdoor kan het wel enkele meters ver komen (via de lucht). Bij b-straling vervalt een neutron in een proton.

 

Gamma-Straling, de grootste nachtmerrie.

In tegenstelling tot de a-straling en de b-straling bestaat g-straling niet uit deeltjes maar uit fotonen. Ze hebben een erg klein ioniserend vermogen en een enorm doordringend vermogen (alleen dikke lood en/of aardlagen of meters beton beschermen je). Dankzij het enorm doordringende vermogen van Gamma straling kunnen ze erg ver komen.

 

Dus wat ga je meten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...