Ga naar inhoud
GENEGEERD

Weckglazen: hoeveel soorten zijn er el niet


Gast gebruikersnaam

Aanbevolen berichten

Gast gebruikersnaam

Vraag voor de ervaren weckers.

 

We hebben een partij gebruikte weckglazen gekocht en zijn vandaag eens begonnen met een weckproef. Kom ik tot de conclusie dat niet alle poten hetzelfde zijn. Zo hebben we 2 soorten ringen (de bekende met het lipje, en vierkante ringen). Daar ik gemerkt heb dat de glazen en deksels niet allemaal bij elkaar horen zoals ze in de doos staan de vraag aan de ervaringsdeskundigen: hoe weet ik op welk potje de juiste deksel past.

 

Als het merk op pot en deksel staat gaat identificatie nog, echter er zijn naamloze glazen en naamloze deksels in diverse uitvoeringen. Zonder ring lijken ze soms te passen, echter met ring mis ik vaak een "zoekrand" zodat het deksel goed gepositioneerd blijft.

 

Kan iemand me meer info verschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

die vierkante ringen zijn "goedkope" alternatieve ringen, maar schijnen vaak te lekken, ze zijn te stug, en als je ze los wilt halen ook onhandig (prutsen met een speld oid)

als er op de pot WECK staat, moet het op de deksel ook staan, op alle weck glazen en deksel staat ook echt WECK.

 

oude weckglazen hebben een hol deksel, en de nieuwe soort hebben een minder holle deksel meer vlak zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Op ieder potje past een dekseltje :)

 

Heb je echt potten waar helemaal niks op staat. Wij hebben oude en nieuwe Weck potten maar ook Vegla met vierkante rubbers maar er staat op alles wel een naam. Heb je misschien een foto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook het zelfde met mijn eerste lading 2e hands potten... het is een behoorlijk gepuzzel even, best vervelend, maar als je niet te veel soorten hebt is dat eenmalig, daarna weet je het.. tegenwoordig koop ik 2e hands alleen nog maar de nieuwe modellen van WECK, dus die waar het dekseltje meer IN je glas valt ipv erop.. Deze kan je tot de nok vullen en ook makkelijk stapelen als ze gevuld zijn.

 

Een paar zakjes nieuwe ringen heeft voor een deel van de oude modellen de oplossing gebracht met afsluiten.. de vierkante ringen worden snel bros als ze oud worden en gaan dan lekken. even uit-rekken en als je geen scheurtjes ziet dan doen ze het wel... Inderdaad wel zoals Oliestel al zegt alleen met iets scherps te openen anders krijg je het vacuum er niet af.. een speld of een heel scherp mesje volstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is hiervoor al genoemd. De vierkante elastieken horen inderdaad op de Vegla potten. Al mijn Vegla potten zijn voorzien van het de letters "Vegla". De rand van de pot (waar de elastiek op ligt) is wat smaller bij Vegla als bij de Weckpotten.

Heb ergens op dit Forum gelezen dat de Vegla elastieken niet meer te koop zijn dus ik ben aan het overstappen op potten van Weck (of soortgelijke). Bij een partij potten die ik gisteren heb opgehaald zaten potten van 4 verschillende merken maar allen maken ze gebruik van dezelfde maat elastieken met lipjes. De elastieken die ik niet gebruik heb ik ingesmeerd met vaseline zodat ze soepel blijven (ook weer een tip van 't forum).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...