Ga naar inhoud
GENEGEERD

Baren van andere edelmetalen dan zilver en goud

Prepper2012
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen preppers,

Ik ben sinds midden vorig jaar gaan beseffen dat ik ook wat wil gaan preppen.

In 2013 wil ik vooral elke maand wat geld veilig weg zetten en ook een deel gebruiken voor eventuele ruilhandel.

Ik ben bekend met de zilveren munten, maar vraag mij af of hier ook preppers aanwezig zijn die andere edelmetalen in bijvoorbeeld baren hebben aangeschaft. Zo kwam ik op het internet ook messing, koperen en bronzen baren tegen. Deze zijn erg goedkoop per KG, maar je betaalt natuurlijk een stuk meer dan de KG waarde door productiekosten, BTW en marge.

Hoe denken jullie erover om een aantal KG van meerdere edelmetalen in huis te hebben?

Heb je hier iets aan?

Goed weekend!

Groeten,

Prepper2012

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner

Je hebt er weinig aan. De metalen die je noemt zijn of halfedel of een legering. Van een legering is het moeilijk de juiste verhoudingen te bepalen als je niet de juiste middelen hebt dus is het moeilijk er een prijs aan te hangen. Het ziet er leuk uit en daar blijft het dan wel bij.

Messing is bijvoorbeeld een legering van koper en zink. Hiervan heb je verschillende soorten:

Alfamessing, met minder dan 40% zink, is flexibel en kan koud gesmeed worden

Bètamessing, met meer zink naar verhouding, kan alleen heet gesmeed worden. Dit type messing is harder en sterker.

Wit messing, met meer dan 45% zink, is te bros om algemeen bruikbaar te zijn.

Ik zou zo niet weten wat wat is dus ik kan ook niet bepalen of het een voor mij waardevol metaal is.

Link naar reactie

Gast gerbewoner
Platina

Palladium

Enzo?

(aanvullen indien nodig)

Deze metalen zijn minder herkenbaar bij de man op de straat maar zou je meer als belegging kunnen inzetten.

Platina

Goud

Zilver

Rhodium

Osmium

Palladium

Iridium

Ruthenium

Pssst, ounce osmium kopen :D

Link naar reactie

Gast gerbewoner
Daar heb ik een CD van. (EMI-Capitol 72435-37003-2-4)

Hoeveel weegt die?

En je noemt Unobtanium nog niet.

Maar even realistisch:

Hoe verkrijgbaar zijn die metalen en wat zijn de perspectieven?

Volgens mij kan je daar als consument niet zomaar aankomen. Goud en zilver spreekt het meest aan. De andere metalen zou ik niet eens herkennen. Dacht ooit een zwik aluminium stafmateriaaal uit de restbak van een constructiebedrijf gehaald te hebben. Ging ik het slijpen kwamen er vonken vanaf. Na meten, wegen en mijn tabellenboek erop naslaan bleek ik titanium gepakt te hebben. Het is gewoon heel lastig om op het oog het soort metaal te bepalen en goud en zilver zijn wat dat betreft wel lekker herkenbaar.

Link naar reactie

Heel in de verte na een SHTF scenario, afhankelijk van de energie voorziening kun je met koper nogal wat doen.

Echter dit vereist vakmanschap.

In de middeleeuwen waren koperslagers echte vakmensen die er mooie dingen mee konden maken zelfs muziekinsrumenten vooral blaas insrtumenten. dus daarvoor kun je eventueel koper inslaan. Maar dat is voor als er ooit.... en er is geen energie meer dan......

Wel interessant is om de geschiedenis van Dinant te lezen wat betreft de koperslagers, dit waren echte vaklieden die echter bij een oorlog vanwege hun vakkenis massaal in de maas werden gegooid

Dus ook nog opassen welke vaardigheden en materialen je bewaart en verzameld:confused:

Wel weet ik dat er bijvoorbeeld in de kringloop winkels geen koper of messing spullen meer te vinden zijn, dit wordt massaal opgekocht door oud-ijzerboeren is toch zo'n 7 euro per kg waard:)

Link naar reactie

Hou het simpel, zilver en goud zijn al comlex genoeg om te herkennen verhandelen enz.

Munten zijn makkelijk herkenbaar en moeilijk te vervalsen, lees niet echt de moeite waard om te doen.

Koop zolang je geen expert bent bij bekende winkels en niet particulier.

Goud is momenteel al zo duur dat het me redelijk verbaasd nog geen berichten te lezen over vervalste munten, dat wil dus nog niet zeggen dat er geen valse munten in omloop zijn!

PM kopen omdat je er snel winst mee kunt maken is gokken, dus niet zeuren als je er je vingers aan brand.

PM kopen als bescherming tegen inflatie is gewoon een zekerheid, als er geen of nauwelijks inflatie komt moet je mijn inziens ook niet gaan zeuren dat je PM niks heeft gedaan, dat zie ik als zeuren dat je je huis al tien jaar tegen brand hebt verzekerd maar dat je nog nooit brand hebt gehad!

Prep ze,

Kans

Link naar reactie

Titanium is denk ik waardevoller dan aluminium.

Voor het idee wil ik wel ooit eens platina en palladium maples scoren om de set compleet te hebben.

Echt de geldpest is hier nog niet uitgebroken dus eerst de belangrijke dingen...

Ligt heel erg aan het typ titanium (alpha, beta, ect) alpha is bijvoorbeeld hard en bros en beta elastischer. De tweede is vele male duurder. En titanium kun je kleuren in verschillende tinten en is veeel moelijker te bewerken. ( zijn in mijn ogen min punten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...