Ga naar inhoud
GENEGEERD

Na een SHTF geen glas meer in je ramen, hoe voorbereid zijn??


deerhunter

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Dick Berts

Na een shtf kun je de boel het beste dicht timmeren, maar in veel huizen (flats) is het erg lastig om daarvoor voldoende hout, platen en balken op te slaan. Bovendien is het de vraag of je zo ver moet gaan met preppen. Er is wel een noodoplossing waarmee je je huis in ieder geval weer regen- en winddicht krijgt; plastic dekzeilen van de bouwmarkt. Multifunctionele dekzeilen zijn zo wie zo een must voor iedere prepper. Je kunt er een tentje van maken, je huiskamer ermee verkleinen zodat je minder brandstof hoeft te verstoken, ze zijn te gebruiken om regenwater mee op te vangen en als 'noodverband' voor je huis. Kopen die dingen! Kost bijna niets en neemt weinig ruimte in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Glas is kei hard, de enige reden waarom glas zo kwetsbaar is is omdat het broos is wat snel leid tot het uit elkaar vallen.

 

Misschien zou je de ramen aan beiden zijden kunnen beplakken met bouclon, dit valt niet op voor de omgeving maar houdt het eventuele gebroken glas bij elkaar.

Misschien heeft iemand van jullie een oude raam om dit mee uit te proberen?

 

Verder zit er in brabant een bedrijf waar je ruiten kunt laten onderdompelen in een kunstof bad, hierdoor wordt regulier glas doorbraakwerend. (echter geen idee wat dit kost, en of dit uberhaupt werkt met dubbelglas)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel OSB platen van de gamma, en dik doorzichtig bouwzeil. Doet wonderen bij de meeste panden waar de ruiten uitliggen.

Heel huis, nog geen 200 euro.

OSB platen op de kozijnen schroeven/spijkeren, gat erin zagen en de folie vast tacken voor de lichtinval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook veel gedaan werd is dat we de binnenkant van gewone ramen met doorzichtig tape volplakken. (rondom en overlappend)

Hierdoor ontstaat dus gewoon een extra coating, en (bij slooppanden)als men de ruiten wil ingooien blijft de ruit toch in de sponning staan.

Scheelt een hele hoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de de grote klap, en je hebt het overleeft. maar alle ruiten zijn uit je huis, wat te doen, of hoe voor te bereiden?:confused:

nu vast luiken maken en plaatsen of glas in voorraad nemen?:confused:

 

Deerhunter

 

ik hen een rol van dat gewapende steigerfolie staan oersterk en uv bestendig watervast ect.

rolletje kost nog geen paar tientjes altijd handig

 

http://www.argos.nu/bouwnijverheid/folie/ldpe-gewapend-steigerfolie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Wij hebben voor elk raam rolluiken (11 stuks) goede investering koel in de zomer , warm in de winter, veilig SHTF ready

 

Even een vraagje. Handbediend of electrisch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster

Heb ooit eens door een goede vriend op maat met hoeklijn en betonijzer (6mm) frame's laten maken. Dit om op de benedenverdieping alle ramen en deuren van ijzer te laten voorzien als de shit los gaat.

Kunnen gewoon pas op het kozijn worden geschroefd.

Zijn gegalvaniseerd, en staan achterin mijn schuur te wachten op een SHTF situatie.

Daarbij een rol Intratuin folie om zowel zwart als doorzichtig de zaak af te kunnen plakken.

 

Mijn huis is mijn fort.

 

Bush.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
3 grote electrisch , de kleine met hand (je moet altijd naar buiten kunnen met stroomuitval)

Inderdaad, maar daar staat niet iedereen bij stil. Mijn ouders hadden de hele bovenboel elektrisch uitgevoerd. Vroeg ik hoe ze weg dachten te komen als er beneden brand was en de stroom hierdoor uit was gevallen. Daar had de installateur ook niks over gezegd! Nu is er een rolluik uitgerust met een UPS. Als de stroom uitgaat kan dat rolluik makkelijk tien keer open en dicht gedaan worden en aangezien in zo'n situatie 1 keer open voldoende is, is er weer een zorgenpuntje minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan breken we de osb platen op zolder uit en zet ze in de ramen.

Al is een hele glazen gevel nu niet echt dicht te maken met wat er op zolder ligt.

Desnoods breken we een leegstaand huis af en metsen de gevel dicht. Door mijn hobby liggen hier altijd wel een paar zakken cement op voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Glas is kei hard, de enige reden waarom glas zo kwetsbaar is is omdat het broos is wat snel leid tot het uit elkaar vallen.

 

Misschien zou je de ramen aan beiden zijden kunnen beplakken met bouclon, dit valt niet op voor de omgeving maar houdt het eventuele gebroken glas bij elkaar.

Misschien heeft iemand van jullie een oude raam om dit mee uit te proberen?

 

Verder zit er in brabant een bedrijf waar je ruiten kunt laten onderdompelen in een kunstof bad, hierdoor wordt regulier glas doorbraakwerend. (echter geen idee wat dit kost, en of dit uberhaupt werkt met dubbelglas)

 

Recent de ramen van de onderverdieping laten beplakken met een doorzichtige folie die de ramen braakwerend maken. Een proef bij een gebouw leerde dat het 4 minuten duurde voordat men binnen kon komen. ca. €80 per raam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
Recent de ramen van de onderverdieping laten beplakken met een doorzichtige folie die de ramen braakwerend maken. Een proef bij een gebouw leerde dat het 4 minuten duurde voordat men binnen kon komen. ca. €80 per raam

 

Dat zijn ze net zo snel binnen als via aanbellen bij mij..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij lijkt het me onmogelijk, om van m'n huur(hoek)huisje een vesting te maken.

 

Al had ik betonijzers voor de ramen, beneden en boven, met een bijl ben je zo door 't hout onder de ramen.

Als dat niet genoeg is, kun je vast met een bijl wel door 't plat dak komen, beetje teer, hout, piepschuim, hout en stukwerk.

 

Hoe moeilijk zou 't zijn om door een spouwmuur heen te breken met een voorhamer? Paar gemotiveerde mensen lukt dat vast binnen tien minuten.. ... en dan ik zit daar binnen in m'n fortje, bonk, bonk op de muur, twintig uitgehongerde mensen buiten... wat doe je dan? 't Gat in de muur verdedigen en hopen dat ze eerder weggaan dan ik uitgeput ben?

 

Als er dermate chaos is, kan ik maar beter weg zijn/gaan, dan als een eenzame rat in de val, ... in dit geval als de eekhoorn met nootjes, ... m'n lot afwachten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rolluiken,elektries,omvormer met accu om ze voor nood te openen.

En inderdaad zoals ik net las ikea kast met beleid uit elkaar en je komt een heel eind.Daarnaast een tweetal mega bouwzeilen om een gat oid tijdelijk dicht te maken.

 

Ik bedenk met net dat een set reserve ramen van plexiglas nog niet zo gek is.....

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, maar daar staat niet iedereen bij stil. Mijn ouders hadden de hele bovenboel elektrisch uitgevoerd. Vroeg ik hoe ze weg dachten te komen als er beneden brand was en de stroom hierdoor uit was gevallen. Daar had de installateur ook niks over gezegd! Nu is er een rolluik uitgerust met een UPS. Als de stroom uitgaat kan dat rolluik makkelijk tien keer open en dicht gedaan worden en aangezien in zo'n situatie 1 keer open voldoende is, is er weer een zorgenpuntje minder.

 

Vraagje? Check of vervang je de accu wel eens? Dikke shit natuurlijk als je accu op het uur u zegt :p

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Vraagje? Check of vervang je de accu wel eens? Dikke shit natuurlijk als je accu op het uur u zegt :p

 

Gegroet

 

Ik niet. Heb maar een raampje in de deur en dat is zo klein, daar hoeft geen rolluik voor.

 

Heb mijn ouders netjes geleerd iedere week ofzo te testen en een maand of drie geleden kwam de UPS niet meer door de test. Als het goed is is er toen een nieuwe accu voor besteld en nu kan die weer heel wat jaren mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik niet. Heb maar een raampje in de deur en dat is zo klein, daar hoeft geen rolluik voor.

 

Heb mijn ouders netjes geleerd iedere week ofzo te testen en een maand of drie geleden kwam de UPS niet meer door de test. Als het goed is is er toen een nieuwe accu voor besteld en nu kan die weer heel wat jaren mee.

 

Die laatste regel doet het hem natuurlijk , als het goed is....... tja als alles goed was zouden we hier geen reden voor een forum hebben.;)

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...