Ga naar inhoud
GENEGEERD

Specifieke omstandigheden van Nederland?


Sneard

Aanbevolen berichten

Op internet is een massload aan informatie/filmpjes/podcasts te vinden over prepping en survivalism, maar deze zijn vooral vanuit een Amerikaanse achtergrond.

 

Ik denk dat Nederland zich in een andere situatie bevindt; Dingen waaraan ik denk die voor een Nederlandse situatie van belang zijn:

 

1. Grotere bevolkingsdichtheid

Er is simpelweg minder ruimte per persoon. Dit geldt zowel voor steden als vooral voor de landbouw. Hoeveel ruimte hebben we werkelijk in Nederland als de halve randstad zijn heil zoekt op het platteland in het oosten?

 

2. Minder wapenrechten

Een probleem van de Nederlandse situatie kan zijn dat we simpelweg minder wapens tot onze beschikking kunnen hebben dan in Amerika. Natuurlijk kom je een aardig eind met messen en ander materiaal dat officieel niet doorgaat voor wapen (machete, bijl, stokken, honkbalknuppels), maar b.v. vuurwapens hebben we hier niet. Hoewel je met een luchtbuks toch aardig wat schade aan kan richten...

 

3. Andere mentaliteit

Nederlanders zijn doorgaans nuchterder. Dit kan zowel voor- als nadelen bieden. Een voordeel is dat Nederlanders langer kalm zullen blijven, wellicht vertrouwen op de overheid en naar ik verwacht gemakkelijk andere mensen zullen helpen. Het nadeel is een soort willoosheid die zorgt voor onvoldoende voorbereidingen, minder eigen verantwoordelijkheid en teveel vertrouwen in de overheid.

 

 

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik ben het met al je punten eens.

 

we raken steeds meer landbouw grond kwijt aan bouw projecten. waardoor we meer voedsel moeten kopen uit het buitenland, dat komt in mijn ogen door het open deur beleid dat we in nederland hebben maar zoals iemand ooit eens zij vol = vol we moeten die grenzen eens dichtgooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Dit deel ben ik compleet met je eens. En dan nog is een generaal pardon voor sommige mensen geen enkel probleem. Wacht.... laten we nog een 2e regelen voor kinderen, dan noemen we het wel een kinderpardon gezien van de week bleek dat maar 50% van de mensen die onder de regeling vielen nu ook daadwerkelijk werk heeft of naar school gaat...

 

2. Wapens kun je desnoods zelf produceren indien je de juiste kennis bezit. Erg veel komt hier niet bij kijken en naar mijn mening worden vuurwapens nogal overschat. Een kruisboog is stiller wat zeker van belang is in een SHTF scenario.

 

3. Nederlanders zijn te afhankelijk van de overheid en denken dat de staat hun zooitje wel opknapt. Wetende in het achterhoofd dat ze de staat zelf niet eens vertrouwen. Vraag de doorsnee Nederlander maar eens zijn/haar mening over de politie, bureau jeugdzord en alle andere instanties/diensten aangeboden door het rijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er in Nederland n soort onverschilligheid of noem t ongeinteresseerdheid is die helaas steeds erger aant worden is.wat er in de wereld gebeurd zal n hoop mensen n zorg zijn zolang het hen niet raakt...Vertrouwen in de overheid heb ik zeker niet(die liegen alles bij elkaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Grotere bevolkingsdichtheid

Er is simpelweg minder ruimte per persoon. Dit geldt zowel voor steden als vooral voor de landbouw. Hoeveel ruimte hebben we werkelijk in Nederland als de halve randstad zijn heil zoekt op het platteland in het oosten?

 

Nederland telt op dit moment zo'n 16.669.112 miljoen inwoners. Als je alle wereldburgers(7.000.000.000 miljard) schouder aan schouder zou zetten, dan past de hele wereldbevolking in de provincie Utrecht, en dan nog is Nederland niet vol. Dus tja, of Nederland nu vol is?

http://www.puntuit.nl/nieuws/opmerkelijk/7_000_000_000_inwoners_op_onze_aarde_1_598665

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Grotere bevolkingsdichtheid

Er is simpelweg minder ruimte per persoon. Dit geldt zowel voor steden als vooral voor de landbouw. Hoeveel ruimte hebben we werkelijk in Nederland als de halve randstad zijn heil zoekt op het platteland in het oosten?

 

Nederland telt op dit moment zo'n 16.669.112 miljoen inwoners. Als je alle wereldburgers(7.000.000.000 miljard) schouder aan schouder zou zetten, dan past de hele wereldbevolking in de provincie Utrecht, en dan nog is Nederland niet vol. Dus tja, of Nederland nu vol is?

http://www.puntuit.nl/nieuws/opmerkelijk/7_000_000_000_inwoners_op_onze_aarde_1_598665

 

Roemer zou trots zijn op een dergelijke berekening. Reken je wel even mee hoeveel vierkante meter grond je per inwoner nodig hebt om op een normale manier te kunnen leven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we het hebben over verdwijnen in de natuur/het platteland in een SHTF situatie, wat zou dan de beste regio zijn? Ik zou zelf zo snel denken aan de Veluwe, Drenthe en Oost Brabant/Noord-Limburg. Gebieden die redelijk ver van de grote steden liggen en waar eventueel ook wild te vinden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schiermonnikoog Ja lijkt mij ook goede optie. Uberhaupt ergens met kust, vissen, mosselen, meeuwen, schelpen en krabben. Een muskietennet is met 5 minuten werk een treknet voor garnalen en scholletjes. Konijnen uit de duinen. En een zeehond is ook eetbaar. En geeft je ook nog waterdichte warme schoenen met twee dagen stiksels erdoor heen jagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Specifieke omstandigheden van Nederland", dat was het topic.

 

Ik heb daar lang over nagedacht en dan heb ik het niet over de topografische eigenschappen van Nederland maar eerder over de Nederlander in het algemeen.

 

Ik heb met verbazing -herstel, verbazing EN respect- zitten kijken naar het gedrag van het Japanse volk tijdens de Fukushima ramp(en). De Japanners stonden netjes in de rij voor water, voedsel en medische hulp. Geen totale paniek, anarchie of extreem geweld tijdens deze enorme ramp. De enorme mate van zelfbeheersing en respect van de Japanners heeft mij versteld doen staan.

 

Waarom?

 

In de UK, slechts een aantal maanden geleden, brak de totale pleuris uit om "niets". Complete anarchie. Tijdens Katrina, of vlak daarna, was de Super Dome in New Orleans, USA een hel op

 

Hoe gaat de gemiddelde Nederlander (als die al bestaat) reageren op rampen van zulke omvang?

 

Ik verwacht weinig "Japanse zelfbeheersing". Ik ben benieuwd naar jullie mening...

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Specifieke omstandigheden van Nederland", dat was het topic.

 

Ik heb daar lang over nagedacht en dan heb ik het niet over de topografische eigenschappen van Nederland maar eerder over de Nederlander in het algemeen.

 

Ik heb met verbazing -herstel, verbazing EN respect- zitten kijken naar het gedrag van het Japanse volk tijdens de Fukushima ramp(en). De Japanners stonden netjes in de rij voor water, voedsel en medische hulp. Geen totale paniek, anarchie of extreem geweld tijdens deze enorme ramp. De enorme mate van zelfbeheersing en respect van de Japanners heeft mij versteld doen staan.

 

Waarom?

 

In de UK, slechts een aantal maanden geleden, brak de totale pleuris uit om "niets". Complete anarchie. Tijdens Katrina, of vlak daarna, was de Super Dome in New Orleans, USA een hel op

 

Hoe gaat de gemiddelde Nederlander (als die al bestaat) reageren op rampen van zulke omvang?

 

Ik verwacht weinig "Japanse zelfbeheersing". Ik ben benieuwd naar jullie mening...

 

je laatste zin was voor mij al voldoende om het voor de volle 100% met je eens te zijn.:)

geen enkele zelfbeheersing met voetbalfeesten,koninginnedagen,festivals, oud en nieuw etc etc.

en dan hebben ze alles he?? moet je nagaan als er straks niks meer is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me gisteren op tv opviel, was het gebeuren tijdens een brand in een psychiatrische inrichting, waarbij 3 doden vielen.

Doordat de patiënten onhandelbaar waren, en niet te leiden, is het misgegaan.

Ik zat daar eens over na te denken, en ik moet er niet aan denken dat in je omgeving mensen totaal onhandelbaar worden, door een grote ramp of iets dergelijks.

Aangezien ik BHVer ben, ploegleider, in mijn gebouw, en met regelmaat oefeningen moet leiden, weet ik dat je wanneer je de leiding neemt, geen ruimte moet laten voor individuele meningen op het moment van crisis situaties. Als verantwoordelijke zul je beslissingen moeten nemen. Achteraf bespreek je die met je team.

Maar hoe dat zich zal gaan ontwikkelen in een echte crisis situatie moet je nog maar zien. En hopen dat je nog steeds zo adequaat zult reageren als nu, in nagespeelde scenario's.

Zeker als je naasten dichtbij je zijn, is het niet gemakkelijk om je emoties uit te schakelen.

Afijn, oefening baart kunst zeggen ze, en dat hoop ik dan maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Viel wel mee in 1953 dacht ik.

De "totale pleuris" in de UK was tegen de ramp in 1953 maar een schijntje.

 

Eigenlijk gelt voor zowel New Orleans als ook de UK dat het vooral de politiek was die de zaak uit de hand "forceerde".

 

Ik wil "de" nederlander niet goedpraten, maar ook zeker niet slechtpraten. Normaliter zal de mens bij rampen juist gaan samenwerken. Maar er zijn wel altijd profiteurs, net als tijdens normale tijden.

 

ja maar de tijden zijn wel veranderd in die 60 jaar.

bijvoorbeeld: voetbalrellen is eind jaren 70 uit engeland overgewaait naar hier.

de mensen in nederland zijn wel stukken onverdraagzamer geworden ten opzichte van toen hoor.

mensen in heel europa zijn stukken onverdraagzamer geworden ten opzichte van toen.

 

ja ik geloof wel dat er hulpacties komen als er nu een dijk doorbreekt ofzo, maar in een echte shtf dus als de economie crashed en de regering het zelf ook niet meer weet en er is geen georganiseerde hulp, dan vervallen we al heel snel tot wolven hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast expectation

Wat ik als risico's van Nederland beschouw:

 

In eerste instantie voorafgaand aan SHTF vind ik het grootste risico dat iedereen teveel op de overheid vertrouwd.

In 2e instantie nadat SHTF:

hoge bevolkingsdichtheid

lage tolerantie inwoners

kernreactor borsele

een groot deel van het land ligt onder het zeeniveau

 

Wat ik als kansen/pluspunten beschouw:

 

veel mogelijk drinkwater

veel vismogelijkheden

relatief weinig wapens per inwoners

geografisch gunstige ligging i.v.m. migratie stromen die opgang komen. mensen zullen naar mijn inschatting vooral richting de evenaar trekken dit betekend dat het land niet in een migratiestroom ligt waardoor het kwetsbaarder is voor eventuele langstrekkende plunderaars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...