Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een tarp met hangmat of een tent?


Freak

Heb jij als primair onderkomen een hangmat plus tarp setup?  

72 leden hebben gestemd

  1. 1. Heb jij als primair onderkomen een hangmat plus tarp setup?



Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Ha @carismo, je bent synchroon met mijn gedachten: ik dacht vannacht aan zo'n soort hangmat en ik wist niet dat het bestond. Dat wou ik vandaag gaan uitzoeken, maar jij komt er al gelijk mee aan. Thanx! :D

 

Heel simpel zelf te maken, denk ik.

 

Je kan hem ook op 4 punten afspannen, zoals die Tarp tent met DD Hammock Travel en Frontline, hierboven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha @carismo, je bent synchroon met mijn gedachten: ik dacht vannacht aan zo'n soort hangmat en ik wist niet dat het bestond. Dat wou ik vandaag gaan uitzoeken, maar jij komt er al gelijk mee aan. Thanx! :D

 

Heel simpel zelf te maken, denk ik.

 

Je kan hem ook op 4 punten afspannen, zoals die Tarp tent met DD Hammock Travel en Frontline, hierboven.

 

Het doet me eigenlijk meer denken aan het canvas van een plooibaar veldbed maar dan met bredere wanden en een ruimte om een kussen te vormen.

 

Zelf te maken misschien wel maar een een deftige naaimachine hebben als het wat kilo's moet verdragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Het doet me eigenlijk meer denken aan het canvas van een plooibaar veldbed maar dan met bredere wanden en een ruimte om een kussen te vormen.

 

Zelf te maken misschien wel maar een een deftige naaimachine hebben als het wat kilo's moet verdragen...

 

2e hands handnaaimachine doet de truuk. Mooi prep-apparaat ook nog. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaterdag ook een hangmat gekocht 12 € maar zat meer te denken het te gebruiken om voorraad en bagage in te leggen tijden een overnachting om het van de grond te houden ter bescherming van ongedierte en vochtige grond .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

2e hands handnaaimachine doet de truuk. Mooi prep-apparaat ook nog. :)

 

heb je geen zwaar ding nodig voor een paar lagen nylon te stikken? menig me te herinneren dat ik destijds bij de schoenmaker mijn rugzak heb laten maken omdat het toestel van m'n moeder steeds blokkeerde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaterdag ook een hangmat gekocht 12 € maar zat meer te denken het te gebruiken om voorraad en bagage in te leggen tijden een overnachting om het van de grond te houden ter bescherming van ongedierte en vochtige grond .

 

Geert

 

 

een net of canvas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn BOB zit een eenvoudige mini hangmat en een poncho/tarp

een beproefd en licht setje.

 

In mijn INCH zit een tent met slaapmatje en slaapzak.

 

Ik ben nu aan het onderzoeken of dit een optie voor mij is;

 

http://www.tentsile.com/index.html

 

 

Een mooi systeem, alleen drie bomen zoeken lijkt me niet altijd even gemakkelijk. Heb er ook naar gekeken maar heb die pagina maar snel weg geklikt toen ik die prijs van 1000 euro zag.

Lees ook erg weinig reviews/ervaringen. En "even" gemakkelijk ophangen lijkt mij die tweede ook niet, zo hoog.

 

Kom wel graag kijken als je hem hebt hoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

images?q=tbn:ANd9GcTdG4GpBwMYzORh55XOSTby5ERnxG4qn  MaCkDh82cHKs2Xpxnk4Og

 

 

Ha @carismo, je bent synchroon met mijn gedachten: ik dacht vannacht aan zo'n soort hangmat en ik wist niet dat het bestond. Dat wou ik vandaag gaan uitzoeken, maar jij komt er al gelijk mee aan. Thanx! :D

 

Heel simpel zelf te maken, denk ik.

 

Je kan hem ook op 4 punten afspannen, zoals die Tarp tent met DD Hammock Travel en Frontline, hierboven.

 

Als iemand zo'n gelijkaardig ding low budget kan maken (bestand tegen 150 kg --> nee ik weeg niet zoveel maar ik heb graag aardig wat reserve)

zonder de lederen riemen en gespen, opvulling voor hoofdkussen moet niet via een rits zijn

 

laat het me ff weten via pm en ook de geschatte kosten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

images?q=tbn:ANd9GcTdG4GpBwMYzORh55XOSTby5ERnxG4qn  MaCkDh82cHKs2Xpxnk4Og

 

Als iemand zo'n gelijkaardig ding low budget kan maken (bestand tegen 150 kg --> nee ik weeg niet zoveel maar ik heb graag aardig wat reserve)

zonder de lederen riemen en gespen, opvulling voor hoofdkussen moet niet via een rits zijn

 

laat het me ff weten via pm en ook de geschatte kosten...

 

Ben ik ook nieuwsgierig naar het gewicht en pakmaat. Denk dat het grootste probleem niet zal zijn stevig materiaal en iemand met skill om zo'n ding te maken vinden, maar meer het gewicht, pakmaat en wellicht de kosten. Het duurste zijn die sterke en lichtgewichtte aan alle kanten gestikte materialen volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik ook nieuwsgierig naar het gewicht en pakmaat. Denk dat het grootste probleem niet zal zijn stevig materiaal en iemand met skill om zo'n ding te maken vinden, maar meer het gewicht, pakmaat en wellicht de kosten. Het duurste zijn die sterke en lichtgewichtte aan alle kanten gestikte materialen volgens mij.

 

De kosten daar vrees ik ook voor. Ik heb eens een offerte laten maken om een lichtgewicht tarp te laten maken (in de stijl van de ddhammock tarp maar dan met extra schuine vlakken voor sluiting bij een setup dat ik voor ogen had) en het ging meer dan 300€ kosten dus dat plan heb ik naast me gelegd.

 

qua gewicht is het niet iets wat ik niet zou gebruiken op trektocht maar om in de auto mee te nemen met daar de hoofdzaken mee ingerold.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat versta je onder 'low budget' @ carismo ?

 

Ik denk, op het eerste gezicht, dat zoiets wel redelijk goedkoop zelf te maken is... dus minder dan 100 euro.

Ik vind hemzelf ook erg mooi vanwege de opstaande zijvlakken, dus ik zal eens nadenken over de te gebruiken materialen, ontwerp, maakbaarheid, lichtgewicht en compactheid zodat ie goed is mee te nemen in je BOB.

 

Je hoort nog van me.

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hee @carismo, ik heb toch nog wat goedkopers gevonden: windbreekgaas.

 

http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/gaas-en-afrastering/m663799447-dicht-windbreekgaas-gaas-winddoek-afscherming-1-34-m2.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

 

Dubbele laag gebruiken, evt. met nog isolatie ertussen.

 

Waarschijnlijk kan je ook gewoon anti-worteldoek op die manier gebruiken. Goedkoop en lichtgewicht.

 

Naai ze. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat versta je onder 'low budget' @ carismo ?

 

Ik denk, op het eerste gezicht, dat zoiets wel redelijk goedkoop zelf te maken is... dus minder dan 100 euro.

Ik vind hemzelf ook erg mooi vanwege de opstaande zijvlakken, dus ik zal eens nadenken over de te gebruiken materialen, ontwerp, maakbaarheid, lichtgewicht en compactheid zodat ie goed is mee te nemen in je BOB.

 

Je hoort nog van me.

 

Gr. en suc6, Martin.

 

Onder de prijs van een ddhammock :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Hee @carismo, Waarschijnlijk kan je ook gewoon anti-worteldoek op die manier gebruiken. Goedkoop en lichtgewicht. Naai ze. :p

 

Ik heb al enkele berichten van knutselaars gelezen dat worteldoek niet sterk genoeg is om een hammock te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb al enkele berichten van knutselaars gelezen dat worteldoek niet sterk genoeg is om een hammock te maken

 

Okee......

Dubbel-laags ook niet? Leuk om te proberen, want het is goedkoop spul. En we maken nu geen standaard hammock, waar aan 2 zijden alle krachten op 1 punt komen.

Maar misschien is het gewoon niet te naaien, kan best, nooit geprobeerd.

Het spul zelf is bere-sterk, dus er moet een oplossing zijn. Het verschilt niet veel van Big Bag materiaal en daar kan je een hele dikke zware prepper in ophijsen.

1 kuub nat zand weegt 1750 kg.

 

Waarschijnlijk moet je in de naden extra lint/band meenaaien. Dat zal de kracht opvangen, die er op de stiksels komt bij belasting. Ook dit lint is sterk en goedkoop.

Big Bag's koop je al voor 2 euro tweedehands..... Koop er 1. Bestudeer de constructie en het gebruikte materiaal. Experimenteer. Dat zijn de voorstudies van een nieuw ontwerp.

Heb ik zo geleerd op de KABK (en nog een paar truukjes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus onder de 59 euro, inclusief muskietennet en ophangsysteem. Poeh dat wordt het naaiwerk uitbesteden aan een derde wereld land :rolleyes:

 

 

ophangsysteem is niet nodig --> enkel 2 od dikke takken buizen en 12 mm klimtouw is genoeg en dat heb ik.

 

muskietennet moet ook niet. dus het is eigenlijk de camping hammock en die is 26 euro :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

ophangsysteem is niet nodig --> enkel 2 od dikke takken buizen en 12 mm klimtouw is genoeg en dat heb ik.

 

muskietennet moet ook niet. dus het is eigenlijk de camping hammock en die is 26 euro :p

 

Haha ja je hebt gelijk. Dus onder de 26 euro en het liefst onder de 5 kilo wordt het dan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee......

Dubbel-laags ook niet? Leuk om te proberen, want het is goedkoop spul. En we maken nu geen standaard hammock, waar aan 2 zijden alle krachten op 1 punt komen.

Maar misschien is het gewoon niet te naaien, kan best, nooit geprobeerd.

Het spul zelf is bere-sterk, dus er moet een oplossing zijn. Het verschilt niet veel van Big Bag materiaal en daar kan je een hele dikke zware prepper in ophijsen.

1 kuub nat zand weegt 1750 kg.

 

Waarschijnlijk moet je in de naden extra lint/band meenaaien. Dat zal de kracht opvangen, die er op de stiksels komt bij belasting. Ook dit lint is sterk en goedkoop.

Big Bag's koop je al voor 2 euro tweedehands..... Koop er 1. Bestudeer de constructie en het gebruikte materiaal. Experimenteer. Dat zijn de voorstudies van een nieuw ontwerp.

Heb ik zo geleerd op de KABK (en nog een paar truukjes).

 

Bij een bigbag heb je wel interne hijsbanden die bovenaan samenkomen.

 

Bij een hangmat heb je een spreiding. vergelijkbaar met de handleiding van hijsmateriaal, aan een hijslint met maximum heflast van 100 kg is dat 100kg in verticale lift vanaf je in een hoek gaat heffen neemt deze enorm af als je zo'n lint horizontaal opspant en je hangt er dan 100 kg aan zal deze breken of scheuren.

 

Een ander voorbeeld als je 1 ton wilt opliften heb je 2 banden van minimum o,5 ton nodig in verticale lift vanaf dat je in een hoek gaat liften heb je dus sterkere hijsbanden nodig.

 

sling1.GIF

 

Dus het materiaal van een hangmat dat 150kg moet houden in spreiding heeft de stof een aangewezen draagkracht van 6 keer het te dragen gewicht nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...