Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slakken en tuinieren ?


Gemini

Aanbevolen berichten

Hoe hou ik de slakken uit mijn tuin op een ecologisch verantwoorde wijze..ben geen fan van gif of korrels..

 

Ik zou toch graag wat voedsel gaan verbouwen, maar het wemelt hier van de slakken,ze vreten alles op de krengen.:mad:

 

Een tuintje 'op het zuiden' en eentje 'op het noorden' beiden niet de hele dag volop zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als het een echte invasie is: Escar-Go (ben ik ook tegen maar als de nood hoog is grijp je uiteindelijk naar dat spul)

Elke avond met de zaklamp op jacht gaan naar naaktslakken en heel ver van je tuin dumpen of ze komen terug.

Bekertjes bier ingraven waar ze in verdrinken.

Zien dat je tuin egel-vriendelijk is.

Kippen.

Wijngaardslakken moet je met rust laten, die vreten niet eens je groenten op. Toch ni veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een echte invasie is: Escar-Go (ben ik ook tegen maar als de nood hoog is grijp je uiteindelijk naar dat spul)

Elke avond met de zaklamp op jacht gaan naar naaktslakken en heel ver van je tuin dumpen of ze komen terug.

Bekertjes bier ingraven waar ze in verdrinken.

Zien dat je tuin egel-vriendelijk is.

Kippen.

Wijngaardslakken moet je met rust laten, die vreten niet eens je groenten op. Toch ni veel.

 

Oh is dat zo? Hier haast geen slakken, alleen die wijngaardslakken hier en daar..maar als die toch niets eten dan laat ik ze met rust....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh is dat zo? Hier haast geen slakken, alleen die wijngaardslakken hier en daar..maar als die toch niets eten dan laat ik ze met rust....

 

overigens heb ik begrepen dat slakken niet tegen koper kunnen, dus als je wat koperen leidingen om je moestuin legt dan ben je slakkenvrij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat oplossingen uit permacultuur visie (nog niet in de praktijk getest)

-Knoflook

-Egel (lokken of zo)

-Slakken schijnen dode blaadjes te preferen boven jou gewassen, dus als er genoeg organisch materiaal ligt doen de slakken zich daar tegoed aan, waarmee ze je gewassen dus juist helpen (slakkenpoep)

Knoflook heb ik al in mijn tuin staan, ook de egel heb ik eens zien scharrelen. Organisch materiaal heb ik al aardig liggen in mijn tuin en ik houdt de stroom op gang. Komend groeiseizoen komen er eetbare gewassen in, dus dan kan ik je zeggen hoe een en ander voor mij werkt. Mocht het niets worden, dan maar de potjes bier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En koffiedik, moeten ze ook niet hebben (behalve die in mijn tuin)

Vermalen eierschalen, scherp zand ... (de mijn zijn SM slakken en pas dan op met kalkgiften)

Tijm houd hen weg (behalve hier)

Dat van die dode blaadjes (dood organisch materiaal) slaat niet helemaal op naaktslakken. Die verkiezen verse groene slablaadjes. Huisjesslakken zijn opruimers, ze eten wel wat van je groenten maar niet zo dat ze overlast bezorgen door alles weg te vreten.

Ze houden niet van droge grond dus gericht watergeven ipv de tuinslang open te zetten.

Om naaktslakken makkelijk weg te vangen kan je houten planken neerleggen, daar schuilen ze onder. Of rabarberblad.

Vooral je tuin opgeruimd houden en voor de winter alles snoeien zodat ze geen schuilplaatsen hebben. Maar dat past totaal niet in de permacultuur sfeer en is eerder voor die prachtige steenwoestijnen met buxusbol als blikvanger. Ik raad het af want zo lok je ook geen slakkeneters.

 

Knoflook moet je thee van maken en op je planten vernevelen. Is ook goed om ander insecten zoals luis, spint weg te houden (niet 100%) en is anti ziekte.

 

Wat je ook kan doen is nematoden tegen slakken inzetten. Een beetje duur maar zeer effectief en totaal schadeloos voor andere dieren en bodemleven. Zeggen ze. ik weet niet, als je kijkt naar de ingevoerde aziatische lieveheersbeestjes ... kon ook geen kwaad tot nu.

 

En je hebt nog dit:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zorg dat je moestuin los van de klimop van de buren staat.

Met bier kan je idd goed slakken lokken, als je er nog meer wilt.

 

Ze kunnen niet over een dun plastic randje klimmen (dan zouden ze zichzelf open snijden). Dus dun plastic randje om je moestuintje heen lijkt me een goedkope, vriendelijke en effectieve manier.

Rolletje koper tape halen bij de bouwmarkt kan je proberen. Heb begrepen dat ze daar niet graag overheen gaan.

 

En zaagsel, eierschalen enz. in de trend van bovengenoemde scherpe randje + droog houden van de bovenlaag grond.

 

Let op slakken zijn tweeslachtig, als ze elkaar per ongeluk eens tegen komen en kindjes maken leggen ze tot 1000 eitjes. Als dat binnen jou afgeschermde moestuintje gebeurd zit je dus ondanks je plastic randje met extra kopertape met 1000 mini slakjes die als een plaag je hele moestuin in enkele nachten volledig kaal kunnen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

ik ken wel de kopertruuk maar pas deze zelf niet toe. is een geweven lint bij huis en comfort http://www.huis-en-comfort.nl/Slakke...l?group=765780

8m lang 2cm hoog

 

Hebben slakken een "koper-allergie"?

 

Dat weten wij niet. Wat wij wél weten, is dat slakken in een grote boog rond alles wat koper is kruipen. En daar maakt de slakkenstop dankbaar gebruik van! Leg de band om uw groente- of kruidentuin (liggend of overeind ) en zet het met de grondpinnen vast. Zo maakt u in een mum van tijd een slakvrije zone, zonder gif te gebruiken en zonder ingewikkelde constructies. Op maat af te knippen. Incl. acht kunststof pinnen.

 

Afmeting (bxl): 2 cm x 8 m

 

Vanaf 2 stuks voordeliger geprijsd!

slechts

 

9,95 €

 

wie weet is het wat ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm.. mijn buren heeft idd klomop en aan mijn kant wil ik juist moestuinbakken neerzetten. Houden de slakken zo van klimop?

ze houden niet zo heel erg van klimop om te eten (te hard), maar ze vinden het een fijne plek om te schuilen tijdens zon. In de avond en in de regen komen ze dan uit de klimop tevoorschijn en eten ze jou tuin op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen niet over een dun plastic randje klimmen (dan zouden ze zichzelf open snijden). Dus dun plastic randje om je moestuintje heen lijkt me een goedkope, vriendelijke en effectieve manier.

 

Slakken en dunne randjes:

Zelfs over een scheermes kruipen ze zonder problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als je de ruimte heb kun je een paar loopenden aanschaffen. Die zijn dol op slakken en dan heb je zelf ook gelijk nog lekkere eitjes op de koop toe.

 

Dat lijkt me echt leuk, maar hebben die een vijver nodig en vreten ze je moestuin niet leeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me echt leuk, maar hebben die een vijver nodig en vreten ze je moestuin niet leeg?

 

 

Ze vinden een beetje poedelen wel lekker ja maar echt zwemmers zijn het niet. Ze zullen met name achter de slakken aangaan omdat ze die lekker vinden. Als je ze een beetje doet bijvoeren met keukenrestjes en kippenvoer laten ze je tuin verder wel met rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...