Ga naar inhoud
GENEGEERD

Actieve Koolstof Vragen


Gemini

Aanbevolen berichten

Actieve kool

 

Actieve kool is een speciaal behandelde koolstof die door adsorptie de eigenschap heeft allerlei stoffen aan zich te kunnen binden.

 

Bereiding

 

Actieve kool wordt bereid door via een thermisch proces de gassen en onzuiverheden te verwijderen.

 

Cokeskool, dus met steenkool als uitgangsproduct, geeft de hoogste kwaliteit van actieve kool, dus met de hoogste adsorptiecapaciteit voor dezelfde hoeveelheid. Het is ook de duurste vorm van actieve kool. Goedkopere uitgangsproducten met minder adsorptievermogen zijn bruinkoolcokes en organisch materiaal zoals turf of kokosnootdoppen.

 

In Nederland en België wordt actieve kool geproduceerd en gereactiveerd door Norit in Klazienaveen en Chemviron Carbon in Feluy. Het productieproces bestaat uit het verkolen van turf, kokos- en notenschalen, steenkool of andere organische materialen in grote ovens.

 

Werking

 

De werking van actieve kool berust op een zeer groot oppervlak door een fijne microstructuur met een groot aantal zeer fijne poriën. Commercieel verkrijgbare actieve-koolsoorten hebben een inwendig oppervlak van 500 tot 2000 m2/g.

 

De actieve-kooldeeltjes (koolstofatomen) oefenen een aantrekkingskracht uit op gasvormige of vloeibare deeltjes (moleculen), die de actieve kool omgeven of doorstromen.

 

Hoe sterk deze aantrekkingskracht is, wordt door een aantal factoren bepaald, bijvoorbeeld door de vorm en grootte (zwaarte) van de moleculen die in aanraking komen met de actieve kool. Juist doordat niet alle moleculen even sterk worden aangetrokken en vastgehouden (geadsorbeerd) door actieve kool, is het mogelijk één of meer ongewenste stoffen uit lucht, gas of water te verwijderen.

 

Actieve kool is een verzameling poriën, waarvan de grootte en onderlinge verhoudingen worden bepaald door de gebruikte grondstof en de activatiemethode. Als grondstof kunnen in principe alle vezelhoudende materialen worden gebruikt, zoals pindadoppen, rijstschillen, houtsnippers, turf, kokosnoten, vruchtpitten, steenkool en hout.

 

Het gebruik van kokosnoten levert een zeer microporeuze actieve kool op, die in luchtzuivering goed inzetbaar is, vooral in filters met kleine hoeveelheden actieve kool. Hout daarentegen geeft van nature een vooral macroporeuze actieve kool, die geschikt is voor de verwijdering van de grote moleculen uit vloeistoffen.

 

Toepassingen

 

Actieve kool heeft veel toepassingen in de geneeskunde (adsorptie van giftige stoffen), in de waterzuivering, procesindustrie (adsorptie van dioxines en polychloorbifenylen (PCBs)) en om te ontkleuren (adsorptie van kleurstoffen) en te ontgeuren (adsorptie van geurstoffen).

 

Actieve kool wordt toegepast in allerlei filtratie- en reinigingsprocessen. Ook de Norit-tabletten tegen diarree bestaan uit actieve kool. Doordat men vaak overschakelt van poedervormige actieve kool naar korrelige actieve kool, wordt het mogelijk in een continu proces te werken. Mobiele filters vinden talrijke toepassingen in bodemsaneringen en andere tijdelijke processen. Een innovatieve toepassing is zuivering van afvalwater van tijdelijke evenementen en muziekfestivals zoals het Folkfestival Dranouter,[1] waarbij snelle zuivering is vereist en ruimte beperkt is.

 

Verder wordt actieve kool onder andere toegepast in gasmaskers, sigarettenfilters en de Brita kan.

 

Reactivatie

Het grootste reactivatiecentrum ter wereld in Feluy, België.

 

Verzadigde actieve kool kan gereactiveerd worden door een thermisch proces bij hoge temperatuur (tot 900°C) in bijvoorbeeld de meervoudige hartovens. Het grootste reactivatiecentrum met deze technologie bevindt zich in België in Feluy.

 

Door de reactie van de koolstofatomen van de geadsorbeerde contaminanten met stoom bij hoge temperatuur tot koolmonoxide (CO gas) en uiteindelijk koolstofdioxide (CO2) ontstaan microporiën die aanleiding geven tot het grote specifieke oppervlak.

 

Het volledige reactivatieprocédé omvat de volgende drie stappen:

 

Drogen van het materiaal tot +/- 105°C

Evaporatie van de vluchtige geadsorbeerde componenten en verassen van de niet vluchtige geadsorbeerde componenten tot +/- 600°C

Gasificatie van de veraste geadsorbeerde componenten oiv stoom tot 900°C

 

Door het slimmer gebruik van natuurlijke bronnen zorgt reactivatie voor een reductie van de CO2-footprint met een factor 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@vheeswijk

 

Misschien kan de chemicus helpen ?

@lewieke : Chemisch zijn alle koolstof-soorten identiek. Grote verschillen zitten er echter in natuurkundige specificaties. NORIT heeft een invendig oppervlak van 4000m^2 per gram en een flinke eetlepel heeft een inwendig oppervlak van een flink voetbalveld. Dat grote oppervlak heeft een grote invloed op de opnamesnelheid maar niet op de capaciteit. Goede adsorbtiekool moet ook veel diepe porieën hebben. Deze eigenschap heeft wel een grote invloed op de opname-capaciteit.

Medicinale NORIT heeft zowel een groot inwendig oppervlak als een zéér fijne porieën structuur (als een spons).

 

Verwezen wordt naar een overzicht over de grondstoffen waaruit je (eventueel zelf) het beste actieve kool kunt maken/kopen.

Actieve kool is een verzameling poriën, waarvan de grootte en onderlinge verhoudingen worden bepaald door de gebruikte grondstof en de activatiemethode. Als grondstof kunnen in principe alle vezelhoudende materialen worden gebruikt, zoals pindadoppen, rijstschillen, houtsnippers, turf, kokosnoten, vruchtpitten, steenkool en hout.

Het gebruik van kokosnoten levert een zeer microporeuze actieve kool op, die in luchtzuivering goed inzetbaar is, vooral in filters met kleine hoeveelheden actieve kool. Hout daarentegen geeft van nature een vooral macroporeuze actieve kool, die geschikt is voor de verwijdering van de grotere moleculen uit vloeistoffen.

 

Actieve kool kun je goed testen door deze in een klein flesje te schudden met de bekende blauwe spiritus. De blauwe kleur is al snel weg met medicinale Norit. De koolsoort voor bv. aquaria doet daar uren of zelfs dagen over tot de blauwe kleur weg is.

 

Veel producenten houden hun keukengeheimen angstvallig geheim. Datzelfde geldt voor de koolstof in buskruit (Chinees vuurwerk). Men schijnt daar voornamelijk de Linde voor te gebruiken en het moet uiterst fijn zijn.

 

Overzicht

Op dit forum

Google: 'Actieve Kool kopen'

 

@vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Mooie info @vheeswijk. Ik had al zo'n vermoeden, maar dat het zo erg zou schelen wist ik niet.

 

Zin om zelf wat char te maken. Thanx voor de spiritus-truuk. Handig om te weten hoe lang je iets moeten laten staan, voordat de zooi eruit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is dit wat voor je voor t geval je in een situatie komt dat je geen kool meer hebt http://www.ronpaulforums.com/showthread.php?188658-HomeMade-Water-Distiller-EZ-Cheap!

 

grtzz (reading) Hamster

 

Beste mede-voorbereiders;

 

de vragen:

wat is de beste actieve koolstof om op voorraad te nemen en dan

 

met welk duurzaam filter(bij voorkeur geen papier) kan ik de koolstof weer uit het water filteren?

 

Is deze koolstof dan nog eens te gebruiken, of werkt dit letterlijk als een spons en zit de kool-structuur vol met de chemische verontreinigingen of is dit dmv een reinigings proces op te lossen ?

 

Waarom is actieve koolstof na gebruik beperkt houdbaar?

 

Wat ik al wel weet :

Ik heb begrepen Norit ,maar dat is relatief vrij prijzig .Ook de Katadyn flesadapter met koolstofgranulaat-vulling vond ik aan de prijzige kant.(Qua verbrand houd)

 

Op verschillende 'aquarium-sites' zag ik koolstofmatten en nog zo meer actieve koolstof producten ook alhier http://www.brouwmarkt.nl/advanced_search_result.php?keywords=actieve+kool ,zag ik wat opties om actieve kool in wat grotere hoeveelheden in te slaan.

 

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie info @vheeswijk. Ik had al zo'n vermoeden, maar dat het zo erg zou schelen wist ik niet.

 

Zin om zelf wat char te maken. Thanx voor de spiritus-truuk. Handig om te weten hoe lang je iets moeten laten staan, voordat de zooi eruit is.

 

Ik heb dat spiritus trucje al vele malen laten doen door VWO3 leerlingen met aquarium-kool. Als je de fles liggend neerlegt gaat het overigens een stuk sneller. De spiritus kun je goed afgieten voor weer andere doeleinden. Aquarium-kool kun je redelijk goed filtreren over Melitta koffiefilters.

Als ik me een keer verveel ga ik zelf eens wat kool maken uit pinda-schillen of kattenbak houtvlokken in het metalen sigarendoosje waar ik normaliter CharCloth in maak :cool: !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb dat spiritus trucje al vele malen laten doen door VWO3 leerlingen met aquarium-kool. Als je de fles liggend neerlegt gaat het overigens een stuk sneller. De spiritus kun je goed afgieten voor weer andere doeleinden. Aquarium-kool kun je redelijk goed filtreren over Melitta koffiefilters.

Als ik me een keer verveel ga ik zelf eens wat kool maken uit pinda-schillen of kattenbak houtvlokken in het metalen sigarendoosje waar ik normaliter CharCloth in maak :cool: !!

 

Ja, ik heb nog wat kokos-vezels. Char cloth zelf, lijkt mij ook wel iets met een groot inwendig oppervlakte. Mwah, gewoon proberen. :)

Zaterdag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot : CharCloth is zéér volumineus en weegt niets. Je moet er dus flink wat van gebruiken. (Wegen!). De blauwe kleurstof in spiritus is methyleen-blauw. Ik maak mijn Charcloth van oude katoenen T-shirts in een metalen sigarendoosje met een klein gaatje bovenin voor de ontledings-gassen en een beugel van ijzerdraad om het openspringen van het doosje tijdens de verhitting te verhinderen. Het geheel wordt verhit boven een DIY-alcohol stove. Er komt wellicht een foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot : CharCloth is zéér volumineus en weegt niets. Je moet er dus flink wat van gebruiken. (Wegen!). De blauwe kleurstof in spiritus is methyleen-blauw. Ik maak mijn Charcloth van oude katoenen T-shirts in een metalen sigarendoosje met een klein gaatje bovenin voor de ontledings-gassen en een beugel van ijzerdraad om het openspringen van het doosje tijdens de verhitting te verhinderen. Het geheel wordt verhit boven een DIY-alcohol stove. Er komt wellicht een foto.

 

Ja, zo doe ik het ook, maar dan op een gasbrander of in een houtvuur. Lijkt me een kwestie van flink wat lagen op elkaar in het filter.

Als je de te filteren stof er door koolstof lagen laat gaan, kan je toch ook gewoon druk erop zetten met een luchtpomp o.i.d.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@vheeswijk wat voor houtsoort de Chinezen in hun buskruit gebruikte weet ik niet maar in Europa werd veel wilgen hout ervoor gebruik

deze link is interessant mbt het houtskool gebeuren hier zie dat het verkolen voor gebruik in buskruit weer anders is als voor filters de rest is ook interessant :rolleyes: )

http://www.musketeer.ch/blackpowder/bp_menu.html

mbt actieve kool ik wist niet beter dan dat met oververhitte stoom van hele hoge temperaturen over een bed van houtskool lieten leiden en hierdoor ontstaat de

hele poreuze oppervlakte en structuur van het (houts)kool in mijn ogen dus voor een doe het zelver niet echt interessant omdat je dit zelf niet voor elkaar krijgt

Ik heb mij er dus er ook niet verder in verdiept (ik weet wel dat actieve kool heel handig is om te hebben )

Ik las ook dat men dus blijkbaar chemisch deze structuur tot stand kan brengen maar het lijkt mij dat dit toch ook iets is wat je als DIY erg voorzichtig mee moet zijn

deze site hieronder geeft aardige en wetenswaardige informatie zoals dat men in het verleden dus toch ook gebruik maakte van ''gewoon'' houtskool

(geen flauw idee tot hoever dit hout werd verkoold) werd gebruikt om te ''zuiveren '' In hoeverre de informatie van deze site correct is weet ik niet want mijn chemische kennis

strekt niet zover wellicht dat u wat meer erover kunt zeggen @vheeswijk

http://www.buyactivatedcharcoal.com/how_to_make_activated_charcoal

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

mbt actieve kool ik wist niet beter dan dat met oververhitte stoom van hele hoge temperaturen over een bed van houtskool lieten leiden en hierdoor ontstaat de

hele poreuze oppervlakte en structuur van het (houts)kool in mijn ogen dus voor een doe het zelver niet echt interessant omdat je dit zelf niet voor elkaar krijgt

@Wafels : C+H2O=>H2 +CO . Dit is de ouderwetse kolenvergassings-reactie waarmee men vroeger het "stadsgas" maakte (een mengsel van waterstof en koolmono-oxide). Erg leuke info overigens. Dit soort geavanceerde soorten adsorbtiekool kan de DIY-prepper dus inderdaad niet maken. Preppen dus !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Ik heb een filter uit een afzuigkap met losse aktieve kool erin in granules vorm. Is het ook mogelijk om deze korrels te gebruiken om water mee te filteren?

 

als de active kool niet verzadigd is haal je lig schadelijke stoffen uit het water (gedeeltelijk)

stel je even voor Niek :) dat stelt iedereen op prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een filter uit een afzuigkap met losse aktieve kool erin in granules vorm. Is het ook mogelijk om deze korrels te gebruiken om water mee te filteren?

 

Actieve kool kan wel diverse chemicaliën, geurtjes en smaken uit het water filteren, maar NIET de schadelijke micro-organismen. Daarvoor moet je het door een keramische of holle vezel techniek filter tegen die bacteriën.

Filteren over actieve kool helpt de smaak aanzienlijk te verbeteren, maar is dus niet noodzakelijk als je een bron neemt die geen grote concentraties aan schadelijke chemicaliën bevat, bv regenwater.

 

Gelukkig zijn er tegenwoordig betaalbare en effectieve waterfilters op de markt, bv. de Sawyer, (mini kost iets van 35 euro) en je kunt eigenlijk niet zonder.

 

Een goede bron kiezen blijft altijd belangrijk, want bv. het gif geproduceerd door botulisme is niet te filteren met kleine filters.

 

Koken kan ook, maar dat kost steeds zoveel brandstof. Waterzuiveringstabletten, kaliumpermanganaat, jodium, dunne bleek, SODIS gebruiken het kan allemaal, maar blijven noodoplossingen voor als je niets anders hebt. Het water is dan toch wat minder gezond en het smaakt niet echt lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...