Ga naar inhoud
GENEGEERD

Medicijnresten in Nederlands drinkwater?


Richa

Aanbevolen berichten

En ik maar denken dat we geweldig schoon en puur drinkwater hebben in Nederland, want we hebben toch zo ongeveer het beste drinkwater van de wereld?

 

In Nederland worden veel medicijnen geslikt: cholesterolverlagers, antidepressiva, diclofenac, antipsychotica, oestrogenen, etc. etc. in het oppervlaktewater van Nederland komen zo'n 200 soorten verschillende medicijnen voor. Vandaag lees ik dus dat niet alles uit het water gefiltert wordt, want ook in ons kraanwater zijn resten van 15 medicijnen gevonden. Pijstillers en medicijnen tegen epilepsie, Carbamazepine, komen het meeste voor. Carbamazepine onderdruk epilepsie maar wordt ook voorgeschreven aan mensen met een bipolaire stoornis. Bijwerkingen o.a. : duizeligheid, misselijkheid, vermoeidheid en interactie met andere medicijnen. Maar goed, we hebben het nu over één van de 15 soorten.

 

En tjonge, wat een geruststelling, we krijgen maar 1000 keer minder binnen via ons kraanwater, dan dat we het medicijn zelf zouden nemen. Pffff wat een opluchting! Maar niet heus, dit argument op nu.nl zou ons moeten geruststellen. Maar ik wil geen medicijnen in mijn lijf, niet een klein beetje resten, en ook niet omdat half Nederland het slikt. En al helemaal niet elke dag, mijn leven lang een combinatie van 15 resten waarvan ik verder niet weet wat het is.

 

Nu dus ook maar ons dagelijkse kraanwater filteren? Ik ben nu bezig om een geschikt waterfilter te vinden voor op de kraan. Hoe denken jullie erover en zo ja, welk filter......

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De meeste reinigingsinstallaties gebruiken nog steeds grove koolstof filters, en die krijgen de medicijn resten onvoldoende uit het drinkwater.

Diverse onderhoudswerken gedaan aan waterzuiveringsinstallatie welke gebruik maken van membraan filtratietechnieken die de meeste medicijn resten wel kunnen zuiveren, het probleem is echter wel dat er hoge kosten aan zijn verbonden.

 

Goedkope betaalbare oplossing, fijn koolstoffilterkan van Britta, heb ik zelf ook.

En deze worden ook aanbevolen voor dit type filtratie.

 

http://www.brita.nl/brita/pages/mybrita/home.grid?WT.srch=1

Succes, Richa.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste reinigingsinstallaties gebruiken nog steeds grove koolstof filters, en die krijgen de medicijn resten onvoldoende uit het drinkwater.

Diverse onderhoudswerken gedaan aan waterzuiveringsinstallatie welke gebruik maken van membraan filtratietechnieken die de meeste medicijn resten wel kunnen zuiveren, het probleem is echter wel dat er hoge kosten aan zijn verbonden.

 

Goedkope betaalbare oplossing, fijn koolstoffilterkan van Britta, heb ik zelf ook.

En deze worden ook aanbevolen voor dit type filtratie.

 

http://www.brita.nl/brita/pages/mybrita/home.grid?WT.srch=1

Succes, Richa.

 

Ries.

 

Hey super Ries, ik kwam de naam Brita al tegen, maar ik dacht dat waterkannen alleen de zware metalen en kalkdeeltjes eruit filteren en niet de medicijnresten, maar ik zal eens verder op onderzoek uitgaan via de link die jij geeft. Dank voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja was voor mij ook even een eye opener....de drang om naar zweden of australië te verhuizen is ineens een stuk groter.....

 

Drie weken Zweden gedaan vorig jaar. En daar gewoon direct uit het meer gedronken. En niet ziek, zwak of misselijk geweest.

Dus ja ik stem ook voor Zweden.

En de kanotocht kan ik iedereen aanraden....leve de vrijheid

http://www.wandelwaaier.nl/vakantie-reizen/Zweden/wandelen5243.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie weken Zweden gedaan vorig jaar. En daar gewoon direct uit het meer gedronken. En niet ziek, zwak of misselijk geweest.

Dus ja ik stem ook voor Zweden.

En de kanotocht kan ik iedereen aanraden....leve de vrijheid

http://www.wandelwaaier.nl/vakantie-reizen/Zweden/wandelen5243.html

 

Heb ik ook gedaan, wel lang geleden maar toch. Kan me het als de dag van gisteren heugen, gasfles en zak aardappelen in de kano. Frisse lucht, ruimte, s'avonds na een pittige dag kanoën toch weer die kano in omdat de maan zo mooi zilver schijnt. En dan gewoon de voldende ochtend naar het midden van het meer varen met een jerrycan om water zonder beesjes en zand op te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdje geleden( vorig jaar) doku uit England daar melden ze ook al dat de sloten en grondwater verontreinigd zijn door met name oestrogenen.

En dat ze dat moeilijk uit het water kunnen halen.

Ook daar hebben ze er last van, en wat doet dat met de mens die dat water tot zich neemt.

Jakkie...............

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Drie weken Zweden gedaan vorig jaar. En daar gewoon direct uit het meer gedronken. En niet ziek, zwak of misselijk geweest.

Dus ja ik stem ook voor Zweden.

En de kanotocht kan ik iedereen aanraden....leve de vrijheid

http://www.wandelwaaier.nl/vakantie-reizen/Zweden/wandelen5243.html

 

Da's geen argument natuurlijk. Ben je wel eens ziek, zwak en misselijk geweest van het Nederlandse kraanwater? Drie weken is geen test. Doe eens 25 jaar lang water uit een Zweeds meer drinken. Kijken of het dan nog gezond is.

 

Het is al lang bekend dat er veel medicijnresten in kraanwater zitten. Dat is niet alleen in Nederland zo maar in de meeste landen waar veel medicijnen worden gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beet offtopic, maar het voorbeeld geeft goed weer hoeveel impact medicijn vervuild water kan hebben.

 

Toen het ponypark Slagharen net open was, kregen boeren in de buurt last met hun vee, allemaal miskramen. Overheid, onderzoeksbureau's, niemand wist waarom. Totdat Pieter Boxman ging kijken en de loop van de sloten ging volgen. Wat bleek, Slagharen loosde urine op het oppervlakte water en de anticonceptiepil was de boosdoener!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie weken Zweden gedaan vorig jaar. En daar gewoon direct uit het meer gedronken. En niet ziek, zwak of misselijk geweest.

Dus ja ik stem ook voor Zweden.

En de kanotocht kan ik iedereen aanraden....leve de vrijheid

http://www.wandelwaaier.nl/vakantie-reizen/Zweden/wandelen5243.html

 

 

ook ik ben er geweest, seen it, got the T-shirt....ook noorwegen, helemaal tot boven de poolcirkel bij vrienden langs, beetje vissen daar, rondsjouwen in de omgeving. Na vijf dagen zweden kan je geen denneboom meer zien en verlang je naar wijdse blik en een goedkoop glas bier, want dat is daar reteduur....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ook niet, maar ik loop ook niet te janken over het Nederlandse water en dat het elders zo veel beter is. Ik opperde bronwater omdat daar geen of minder medicijnresten in zitten en daar ging dit draadje immers over.

 

Ik zal de laatste zijn die gaat janken over Nederlands kraanwater, en bronwater is uiteraard een stuk gezonder. Bijkomend nadeel is een bak aan plastic op jaarbasis.

Dat zie ik als probleem met de distributie.

Kijkend naar bijvoorbeeld Spanje en Frankrijk, is het een berg plastic waar je U tegen zegt.

http://www.krnwtr-drinkkraanwater.nl/krnwtr/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie De winkel vitaminstore verkoop ook de Brita waterkan en ik heb ze gevraagd of deze kan ook de medicijnresten eruit filtert. Ze noemen dus alleen kalk en zware metalen bij hun productomschrijving en dit was hun antwoord:

 

Beste,

Dit is ons antwoord;

 

Nee, koolstoffilters, zoals die in de Brita Waterfilterkan en WaterBobble 550 ml zijn niet in staat de sporen van geneesmiddelen uit het drinkwater te filteren. Daarvoor zouden geavanceerde (dure!) apparaten gebruikt moeten worden, op basis van omgekeerde osmose.

 

 

Met vriendelijke groet,

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beet offtopic, maar het voorbeeld geeft goed weer hoeveel impact medicijn vervuild water kan hebben.

 

Toen het ponypark Slagharen net open was, kregen boeren in de buurt last met hun vee, allemaal miskramen. Overheid, onderzoeksbureau's, niemand wist waarom. Totdat Pieter Boxman ging kijken en de loop van de sloten ging volgen. Wat bleek, Slagharen loosde urine op het oppervlakte water en de anticonceptiepil was de boosdoener!

 

Dit is helemaal niet offtopic, dit is precies waar het om gaat. Alle zooi die we met z'n allen slikken (ik slik overigens helemaal niets, maar dat terzake) komt als een boemerang weer naar ons terug. Wie zegt dat we al die medicijnen ook ECHT nodig hebben? Volgens mij kan het 3/4 minder, dan houden we ons oppervlaktewater en daardoor ons drinkwater, stukken zuiverder.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Hoezo janken? Hoezo overdrijven? De lijst met jaren levensverwachting zegt mij niets over de "kwaliteit" van leven. Als ik puur naar mezelf kijk, dan voel ik de wens om niet vergiftigd te raken door wat dan ook. Maar als jij lekker alles naar binnen wilt klappen en verder nergens over wilt nadenken, ga je gang. Ik hoop dat je gezond en fit oud wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo janken? Hoezo overdrijven? De lijst met jaren levensverwachting zegt mij niets over de "kwaliteit" van leven.
Inderdaad. Ietsje verder kijken dan. Na de link met de List of countries by life expectancy, staat er achtereenvolgens de Satisfaction with Life Index, Human Development Index, List of countries by income equality en de List of countries by Corruption Perceptions Index, die allemaal wèl wat over de kwaliteit van leven zeggen - helemaal als je al die indexen in gedachte bij elkaar optelt.

 

Maar als jij lekker alles naar binnen wilt klappen en verder nergens over wilt nadenken
Ik hoef niet alles naar binnen te klappen zonder verder nergens over na te denken. Mijn post toont juist aan dat ik wel nadenk me dunkt, alleen denk ik waarschijnlijk niet de door jou gewenste richting op. Ik probeerde slechts de gevaren van ons lichtelijk met medicijnen gevulde drinkwater te relativeren. Als je als prepper na een SHTF met je lifestraw uit de gracht loopt te drinken zou je wensen dat er hedendaags water uit de kraan kwam. Net zoals 95% van de wereld waarschijnlijk wenst dat ze Neerlands drinkwater uit de kraan zouden hebben. (Daarnaast 'heb elk nadeel, z'n voordeel': zo bemerkten tandartsen al dat de laatste jaren het fluor in ons drinkwater afneemt.) Persoonlijk denk ik dat wij als Nederland vele andere prioriteiten hebben dan ons realtief al uitzonderlijk goede drinkwater nog verder te verbeteren. En zoals ik ook al meldde: als Neerlands drinkwater je niet bevalt vanwege de medicijnen, zijn er genoeg andere opties.
Link naar reactie
Delen op andere sites

je kun gewoon een big berkey in je keuken zetten. zelf vind ik drink water uit de kraan een beetje over the top. grijs water uit de kraan en zelf naar eigen keus filteren of mineral water kopen.ook water uit eigen put of sloot voor je wc ,washmachine en degerlijk.

dus zelf extra filteren als je je zorg maak over de kwaliteit van je water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...