Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers zonnepanelen review.


Overlever

Aanbevolen berichten

in 2007 heb ik voor het eerst zonepaneeltjes gekocht voor een grote trip.

 

2 x solio zonnepaneeltjes en 1x 6.5 watt sunlinq zonnepaneel.

De solio kwam met ingebouwde batterij/accu de sunlinq zonder accu en levert 12Volt.

 

Mijn ervaring was dat de solio erg traag oplaadt terwijl de sunlinq ideaal was en alle apparaten die met een autolaad stekker kwam snel oplaad.

De solio was wel erg makkelijk aangezien je die ergens neer kan leggen zonder je apparaat.

 

Alle twee de solio apparaten stopten er na 2 jaar mee, ik vermoed dat de accu/batterij kapot waren maar daardoor was het hele apparaat nutteloos.

(De Dolio website vermeld nu zelf ook dat de accu van het apparaat slechts 3 jaar meegaat.)

Mede hierdoor heb ik liever een los zonnepaneel dan met geintregeerde accu, want als deze ermee stopt is het hele apparaat nutteloos. Liever heb ik oplaadbare batterijen waarmee ik mijn telefoon op kan laden of in andere apparatuur kan gebruiken zoals een krachtige LED zaklamp.

 

De sunlinq doet het nog net zo goed als toen ik hem kocht, maar tegenwoordig is 1 zonnepaneeltje niet genoeg voor mijn preppers uitrusting. Als ik 1 zonnepaneeltje gebruik voor mijn telefoon heb ik een tweede nodig voor mijn batterij oplader en wellicht nog 1 voor andere apparatuur.Het liefst heb ik er nog 1 in mijn BOB en nog 1 in mijn auto liggen.

 

De solio kostte uit mijn hoofd 100 euro per stuk en de Sunlinq 6.5 watt 180 euro.

 

Die prijzen lijken hetzelfde gebleven te zijn echter in mijn zoektocht kwam ik op advies van een mede prepper op een wesite www.prepperszonnepanelen.nl, waar de prijzen wat schappelijker zijn.

Op de website zijn 3 verschillende zonnepanelen te koop aangezien de prijs erg goedkoop is vergeleken 7 jaar geleden heb ik er van elk model 1 exemplaar aangekocht.

depabr.jpg

3watt

6watt

20watt

De 3 en 6 watt hebben een USB output van 5.5 volt ideaal voor USB apparaten op te laden als smartphone/telefoon/MP3speler/usb batterijoplader.

Na 3 dagen ontving ik mijn pakketje via postnl.

 

De 20 watt heeft een output van 18Volt gemaakt voor het opladen van laptops. Ik ben zelf niet in het bezit van een laptop maar was onder de indruk van het wattage met bijkomende volt regulator dit zonnepaneel ook te bebruiken met de 5.5volt usb standaard.

 

De zonnepaneeltjes doen precies wat ze moeten doen mijn apparatuur opladen. de 3 watt is wat langzamer als de 6watt.

Ideaal nu kan ik altijd mijn smartphone opladen en mijn AA en AAA batterijen opladen zodat ik altijd licht en telefoon heb. Net als alle apparaten die batterijen gebruiken zoals zaklampen, alarmen, fototoestel, videocamera portofoons etc etc.

 

Vandaag getest midden in de winter in het zwakke zonnetje:

3 Watt op mijn Samsung S2 Werkt niet naar behoren de batterij lijkt sneller leeg te lopen.

6 Watt op de samsung S2 werkt goed als de telefoon uitstaat in 15 minuten ws de batterij 10% opgeladen.

 

3 Watt en 6 Watt leken alletwee goed te werken op MP3 USB speler net als op de USB input/output batterij oplader en mijn USB oplaadbare zaklamp werd ook netjes opgeladen.

 

20WATT zonnepaneel met de voltregulator ben ik wat minder tevreden over het lijkt erop dat de voltregulator niet goed werkt dat er of een verkeerd voltage of teveel Amp naar het apparaat stroomt.

Mijn USB batterij oplader geeft zwakke led lampjes die dan weer feller knipperen, in de handleiding is deze configuratie niet te vinden, en de USB MP3 speler wil het ook niet doen als die via de voltregulator op het 20WATT zonnepaneel is aangesloten.

Uiteraard ga ik verder met dit zonnepaneel experimenteren als de zon weer schijnt.

 

 

Pluspunten:

Sexy camouflage kleur zonder groot lichtgevende merkjes en andere versierseltjes.

USB connectie.

Opvouwbaar en lichtgewicht.

Degelijke uitvoering en voelen stevig aan.

Waterdicht.

 

Minpunten:

Moet het zonnepaneel recht in de zon houden voor het beste resultaat.

Toch nog prijzig zonnepaneeltjes.

 

 

 

Al met al erg tevreden met mijn nieuwe aankoop in combinatie met mijn 6.5 WATT zonnepaneeltje ben ik verzekerd om al mijn preppers tools ook in een SHTF situatie kan gebruiken. Tools als walky talkies, smartphone, verlichting, LED zaklampen, sensoren en als het meezit de telefoons van huisgenoten.

Soms lijkt het dat mensen vergeten hoe moeilijk het is om aan stroom te komen zonder electriciteits netwerk en hoe donker het buiten is zonder al die lampen. Zonder batterijen en zaklampen kan je vrijwel niks doen nadat het donker wordt zeker in de winter verlies je de helft van de dag alleen maar omdat het donker is.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner

Goede review maar heb je de tijdens van opladen al eens opgenomen. 6,5 wat bij 12 volt is ongeveer 700 mah. Een beetje penlite doet tegenwoordig 2500mah en als die nagenoeg leeg is ben je zo 30 minuten aan het laden voor 1 penlite. Heel grof even uit mijn hoofd gerekend hoor.

Deze kleine panelen zijn heel praktisch voor klein spul om op te laden maar als je meerdere apparaten van stroom wilt voorzien heb je gewoon meer vermogen nodig.

 

Ik heb trouwens ook een Sunling paneel van 65 watt. Mooi spul en heeft een hele goede levensduur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt maar als je 12 volt met een adapter omzet naar 5 volt gaat het mAh ook omhoog als ik het goed heb. Mijn nieuwe 6watt paneeltje is 5 volt dus dat komt op 1 Ah. De meeste apparaten duren ook een tijdje voordat ze opgeladen zijn daarom heb ik het liefst meerdere paneeltjes zodat ik meerdere apparaten tegelijk op kan laden. Een groter en sterker paneel zou goedkopen en krachtiger zijn maar dan moet je meteen een accu, omvormer alluminimum behuizing etc etc meenemen.

Voor BOB en BOL vind ik dit ideaal.

Heb zelf maar een vrouwelijke autoplug aan de 20WATT paneeltje gemaakt en nu laadt het alles super op met een autoadapter :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ja dat klopt maar als je 12 volt met een adapter omzet naar 5 volt gaat het mAh ook omhoog als ik het goed heb. Mijn nieuwe 6watt paneeltje is 5 volt dus dat komt op 1 Ah. De meeste apparaten duren ook een tijdje voordat ze opgeladen zijn daarom heb ik het liefst meerdere paneeltjes zodat ik meerdere apparaten tegelijk op kan laden. Een groter en sterker paneel zou goedkopen en krachtiger zijn maar dan moet je meteen een accu, omvormer alluminimum behuizing etc etc meenemen.

Voor BOB en BOL vind ik dit ideaal.

Heb zelf maar een vrouwelijke autoplug aan de 20WATT paneeltje gemaakt en nu laadt het alles super op met een autoadapter :D

Inderdaad, daar had ik met mijn berekening ook al een beetje rekening mee gehouden. Je 6 watt paneeltje is inderdaad 1,2 ah. Bij 2 volt is dat 3 ah. Met wat laadverliezen en dergelijke zul je voor een penlite dan ongeveer een half uur tot drie kwartier de volle capaciteit van het paneel moeten benutten. Uitgaande van een 2500mah (2,5ah) batterij die gewoon leeg is. Als je een porto hebt met 5 van die penlites heb je dus ongeveer 4 uur nodig om deze weer vol te krijgen. Als je de volledige capaciteit kan halen want een wolk voor de zon en de opbrengst stort in.

 

Via Ebay kan je simpele omvormetjes kopen voor een paar euro. Daar kan je 10-30 volt in stoppen en dan kan je de uitgaande spanning regelen, als die maar iets lager ligt dan de ingang. Dus 5 volt uit en 10-30 volt in kan. Voordeel van een tussenaccu, dat kan een kleine 8ah accu zijn, is dat je ook door kan laden als de zon even wegvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Wat trouwens heel leerzaam is, is je paneeltje in de zon te leggen met een multimeter eraan gekoppeld. Je ziet dan goed hoe het voltage, of als je meter dat aankan, of het amperage varieert. Dat is ook de reden waarom kleine paneeltjes met een accu'tje erin werken. Die kan die variaties mooi opvangen, anders blijft je acculader aan en uitgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, daar had ik met mijn berekening ook al een beetje rekening mee gehouden. Je 6 watt paneeltje is inderdaad 1,2 ah. Bij 2 volt is dat 3 ah. Met wat laadverliezen en dergelijke zul je voor een penlite dan ongeveer een half uur tot drie kwartier de volle capaciteit van het paneel moeten benutten. Uitgaande van een 2500mah (2,5ah) batterij die gewoon leeg is. Als je een porto hebt met 5 van die penlites heb je dus ongeveer 4 uur nodig om deze weer vol te krijgen. Als je de volledige capaciteit kan halen want een wolk voor de zon en de opbrengst stort in.

 

Via Ebay kan je simpele omvormetjes kopen voor een paar euro. Daar kan je 10-30 volt in stoppen en dan kan je de uitgaande spanning regelen, als die maar iets lager ligt dan de ingang. Dus 5 volt uit en 10-30 volt in kan. Voordeel van een tussenaccu, dat kan een kleine 8ah accu zijn, is dat je ook door kan laden als de zon even wegvalt.

 

Portofoons gebruiken erg veel stroom inderdaad de grootste stroom verbruiker die ik met zonnepaneeltjes wil gebruiken, maar die hoef je in principe alleen af en to te gebruiken niet elke dag de hele dag. Ik heb gekeken voor omvormertjes maar kan die niet vinden die verstelbaar zijn. Heb wel een autoplug adapter die 12 to 24 volt omzet naar USB.

 

Verder denk ik dat ik het stekketje niet goed geconnecteerd had gister met testen of dat er iets teveel bewolking was want vandaag werkte mijn 20watt zonnepaneel prima.

Mijn USB batterijoplader moet elke keer opstarten inderdaad en elke keer als de stroom ff wegvalt moet die weer opstarten wat veel tijd kost een ander acculadertje voor hardeschijf videocamera laadt prima op zonder onderbrekingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Portofoons gebruiken erg veel stroom inderdaad de grootste stroom verbruiker die ik met zonnepaneeltjes wil gebruiken, maar die hoef je in principe alleen af en to te gebruiken niet elke dag de hele dag. Ik heb gekeken voor omvormertjes maar kan die niet vinden die verstelbaar zijn. Heb wel een autoplug adapter die 12 to 24 volt omzet naar USB.

 

Verder denk ik dat ik het stekketje niet goed geconnecteerd had gister met testen of dat er iets teveel bewolking was want vandaag werkte mijn 20watt zonnepaneel prima.

Mijn USB batterijoplader moet elke keer opstarten inderdaad en elke keer als de stroom ff wegvalt moet die weer opstarten wat veel tijd kost een ander acculadertje voor hardeschijf videocamera laadt prima op zonder onderbrekingen.

Weet niet of je een ebay account hebt:

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=lm2596&_frs=1

 

Het zijn converters gebaseerd op de LM2596 dinges weet ik veel wat het is maar ze werken.

 

Spanning erop zetten, multimeter aan de uitgangskant aansluiten en met een stelschroefje kun je op een tiende nauwkeurig de uitgang instellen. Als de ingang wisselt blijft de uitgang gelijk

Voor max 2 euro inclusief verzenden moet je er een in je brievenbus kunnen krijgen. Hou je het probleem met opnieuw starten als de stroom wegvalt. Dat kan je alleen maar oplossen met een extra accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Kijk dat i snog eens een goede tip bestel er meteen een stuk of wat voor de prijshoef ik het niet te laten inderdaad bedankt.

Maar een spanningsmeter heb ik dan weer niet, zal ik ook wel moeten kopen dan.

 

 

Ik heb er een aantal in gebruik. Netjes in een kleine behuizing. Voor het geld hoef je het niet te laten.

 

Aankomende zaterdagochten tussen 8 en 9 vroege vogelkorting bij de Formido. 25% korting. Een goede meter doet iets van 20 euro dus voor 15 euro heb je die in de pocket. Meteen aan je paneel knopen om te zien hoe de spanning heen en weer schiet. Dan zie je wat er gebeurt en misschien snap je dan ook waarom de ene lader steeds opnieuw start en de andere niet. Kijk ook even op de voltageaanduiding op de lader :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

@Overlever de meeste bouwmarkten hebben wel een multimeter in het assortiment voor de prijs. Is gewoon dat ik de Formido goed ken als soort van vaste klant :) Gewoon even naar het filiaal in je buurt bellen met de vraag of ze er nog een hebben liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Overlever de meeste bouwmarkten hebben wel een multimeter in het assortiment voor de prijs. Is gewoon dat ik de Formido goed ken als soort van vaste klant :) Gewoon even naar het filiaal in je buurt bellen met de vraag of ze er nog een hebben liggen.

 

Met een beetje googlen vond ik een webwinkel in de buurt die de LM2596 downgrader verkocht wat duurder uiteraard maar dat scheelde weer 2 weken wachten op de post, vanmiddag meteen even opgehaald inclusief een simpele multimeter.

Inderaad erg vreemd resultaat met de 20watt, van 19 volt naar 8 volt 5 volt en dan 0 Volt.

Als ik dan de volt converter aansluit komt er wel erg netjes het voltage uit wat ik instel. Alleen nog even uitvogelen hoe de ampere correct gemeten worden.

Terwijl als ik het zonnepaneel in de schaduw leg zonder voltage converter krijg ik constant rond de 5 volt.

 

Erg handig inderdaad een bij te stellen voltage converter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja goede vraag, ik heb toevallig zelf een 12Volt 7Ah accu besteld met een goedkope acculader erbij dus als ik die binnen heb kan ik vertellen hoe dat werkt. Maar ik heb slecht een uurtje of 2 zonlicht in mijn tuin nu.

Maar het licht eraan hoever je die accu elke dag leegzuigr natuurlijk en hoeveel zon er is. 7Ah is ongeveer goed lijkt mij in 1 dag vol zonlicht op te laden. maar dat moet ik zelf ook nog testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd.

Dat is een SLA (sealed lead acid) accu?

Dan vond ik dit stukje uitleg over het laden: http://www.powerstream.com/SLA.htm

 

Zo'n soort controller? http://www.ebay.com/itm/Solar-Panel-Battery-Charger-Regulator-Controller-12V-5A-/140912191685

Of eerder zo een? http://www.ebay.com/itm/New-3A-12V-Solar-Panel-Battery-Charger-Controller-Regulator-with-LED-indication-/160837957309

(staat weer niet bij wat er max aan spanning in kan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd.

Dat is een SLA (sealed lead acid) accu?

Dan vond ik dit stukje uitleg over het laden: http://www.powerstream.com/SLA.htm

 

Ja klopt een sealed lead acid batterij. Pakketje kwam vandaag en meteen maar een accu-pack geknutseld.

Helaas geen mooie box maar een grote boterham doosje van stevig kunststof voldoet ook prima. Met het elastiek die de laadregelaar netjes op de accu houdt klemt het geheel netjes tussen de bodem en het deksel en blijft netjes zitten zolang ik er voorzichtig mee omga, en het is nog waterafstotend ook. En elk onderdeel is afzonderlijk te vervangen ideaal naar mijn idee.

Uiteraard moet ik de acculader nog een beetje afwerken door het wat steviger in het bakje vast te zetten etc.

 

Aansteker aansluiting voor de input van het zonnepaneel en aansteker aansluiting als uitgang voor licht, telefoon gps noem maar op.

Was het maar waar met die prijzen uit je voorbeelden :), die van mij was 23,99.

"Zonne-energie laadregelaar 12/24 V/4 A 200013 Belastingsstroom 4 A Laadspanning 13,8/27,6 V € 23,99"

 

Alles gekocht bij de online winkel conrad.nl wel een beetje prijzig maar kon ik alles in 1 keer bestellen.

 

2013-02-02-22.39.02.jpg.3a237d102ff32f652f0522fcc5d500c6.jpg2013-02-02-22.39.26.jpg.3e784cbaec33eb29c9216c03ef42e8e4.jpg2013-02-02-22.40.35.jpg.e24387ef40f7dbe300ae7afdbb8d122f.jpg2013-02-02-22.41.04.jpg.01642705f830d3020f8a1644a6c4bb04.jpg2013-02-02-22.41.28.jpg.babb9a35f6dd403f92e0e8401c91aaae.jpg

 

Kosten:

Laadregelaar: 24,-

Sigarettenaanstekerstekkerdoos met beschermkap 20 A: 13,-

onderhoudsvrije loodaccu 12 V 7 Ah Kabelschoen 4,8 mm Loodvlies: € 29,99

2 x Krokodillenklem 2 A Rood: 1,15

Kabeltje met DC55,21 connectie: € 2,40

2x 12V sigarettenaansteker-connector Nominale spanning=12 - 24 V/DC: € 1,87 € 3,74

Boterhambakje:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Totaal: 74,28

 

 

En natuurlijk een zonnepaneel die van mij was slechts 100 euro. Ik moet het geheel alleen nog uittesten of die netjes oplaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker helder zonnetje vandaag dus direct maar mijn zelfgemaakte mobiele acculader uitgeprobeerd. Werkt uitstekend, de accu was vol toen die afgeleverd was maar hij blijft mooi vol met het zonnepaneel en 1 gebruiker aangesloten.

 

Nu ik wat gewend ben aan de multimeter en zonnepanelen nog maar eens getest.

 

het 3 watt zonnepaneeltje werkt uitstekend in de zon in een half uurtje heb ik 20% van mijn Samsung S2 batterij opgeladen.

 

Mijn multimeter had ik vorige keer op 20Volt gezet leek mij het beste bij een 18 Volt zonnelader. Nu ben ik erachter dat 20Volt het maximum is wat die meet niet het gemiddelde, vandaag dus op de hogere stand gezet en blijkt dus dathet zonnepaneel 20,5 Volt levert, elke keer dat het voltage boven 20 komt springt de voltmeter op 0 op de 20Volt stand.

 

de 20Watt zonnelader levert dus netjes 20,5 Volt met een gelijk wattage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

20 watt bij een voltage van 20,5 volt is 0,97 ampere. Dat is eigenlijk te weinig om je accu van voldoende laadstroom te voorzien. Meestal doe je 20% van het accuvermogen aan laadvermogen. Maar met deze kleine installatie zou ik me daar niet druk om maken.

 

Als je de accu niet te ver leeg trekt zou je die met het paneel aardig vol moeten kunnen houden. Voor het opladen van je mobieltje enzo is dit een prima toepassing. Eventueel zou je er een klein 12 volt led lampje op kunnen laten branden. Probeer de accu niet helemaal leeg te trekken maar stem je gebruik af dat je maximaal 20% van de capaciteit van de accu gebruikt.

 

Een kleine waarschuwing. Ik begon ooit met een 60 watt paneel en een 55ah accu. Inmiddels heb ik 2x110 ah met een 225 watt paneel en een 1600 watt omvormer. Daarnaast heb ik nog 1500 watt panelen beschikbaar die ik bij kan schakelen en daarmee kan ik in een SHTF situatie het hele huis mee van stroom voorzien. Het werkt dus verslavend :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast gerbewoner
@gerbewoner Weet jij toevallig een goedkoop adresje voor zo,n 110 ah accu ? Ik vind alleen belachelijk dure

 

Daar kan ik alleen wat over zeggen als ik weet wat jij duur vind. En waar wil je hem voor gaan gebruiken? Het maakt nogal verschil of je hem dagelijks gaat inzetten of dat hij alleen als backup gaat dienen.

 

Edit: en oh, accu's zijn ook wel redelijk lokale dingen. Je stuurt die niet zo makkelijk op, dus doe er dan ook even jopuw locatie bij dan kunnen anderen misschien ook nog meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Bootaccu kan ook hoor. Een 1500 watt omvormer is nogal veel voor een 100 ah accu maar als je hem niet te lang gebruikt gaat het wel lukken.

 

Een zonneaccu is gemaakt om veel dieper ontladen te worden. Als je van plan bent hem met een standaard 4 watt bakkie te gebruiken hoef je je daar geen zorgen over te maken. Die zal max 1 amp gebruiken dus als je die maximaal 20 uur gebruikt en dan weer gaat opladen zit je heel erg safe omdat hij tijdens luisteren nog minder zal gebruiken. Hou je bij die bootaccu aan maximaal 20% ontladen dus niet lager gaan dan 20 ah gebruiken op een 100 ah accu en hij kan jaren mee.

 

Ik heb bij AW Accu in Barendrecht 119 euro betaald voor een semie tractie 100 ah accu. Die doen het al een jaar heel goed en ik geef hem best op zijn donder. Ik heb er twee gekoppeld tot 24 volt. Dat maakt dus 100ah op 24 volt. Hierop draait een 1600 watt omvormer die de wasmachine en CV ketel van 230 volt voorziet. Ik heb wel het verwarmingselement van de wasmachine uitgezet. De wasmachine krijgt zijn warme water van de CV ketel. In de opstartfase trekt diet geheel tegen de 500 watt en dat is geen enkel probleem. Als het zonnetje lekker schijnt is het 225 watt paneel voldoende om de boel were bij te laden en draaiend te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok , thnx

Had nog niet nagedacht over omvormer 1500 watt tegen 100 ah , Mijn bakkie is "standaard " 40 watt (9 ah) op vol vermogen ,maar alleen bij zenden natuurlijk .

Weet nog niet precies hoe zwaar ik ga , want zoals jij zegt bij SHTF onafhankelijk klink wel erg lekker

En als ik nu voor rond 300 E klaar ben , en voor 500 E onafhankelijk spaar ik liever nog even door .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ok , thnx

Had nog niet nagedacht over omvormer 1500 watt tegen 100 ah , Mijn bakkie is "standaard " 40 watt (9 ah) op vol vermogen ,maar alleen bij zenden natuurlijk .

Weet nog niet precies hoe zwaar ik ga , want zoals jij zegt bij SHTF onafhankelijk klink wel erg lekker

En als ik nu voor rond 300 E klaar ben , en voor 500 E onafhankelijk spaar ik liever nog even door .

Ik zal daar vanavnond nog wat over zeggen want dat is een glijdende schaal. Je moet de spullen namelijk zoveel mogelijk op elkaar afstemmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...