Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lifestraw 50% korting


Noach

Aanbevolen berichten

Even voorstellen.

 

Ik ben sinds kort begonnen met preppen. Van jongs af aan altijd een natuurlijke behoefte gehad om me voor te bereiden op shtf. Jaren wel een klein noodpakketje in huis gehad, maar nu wil ik gerichter/planmatiger preppen.

 

Water staat in mijn top 3 van belangrijkste behoeften.

Daarvoor wilde ik o.a. een Lifestraw aanschaffen.

 

Gisteren kwam ik in de ANWB kwam, lagen er nog 3 Lifestraws in het schap.

Ik had geluk: met ledenkorting (pasje geleend) kwam ik op 25 euro per stuk.

Maar… er zat ook nog een kortingsticker op met 50% korting.

 

lifestraw.jpg.deb6f53378f80bf5fabb88a36516379c.jpg

Ik heb er meteen maar 2 meegenomen voor 12,50 per stuk.

Ik ben blij.

 

Hopelijk voor de webshop van preppers.nl is deze aanbieding snel afgelopen.

 

Wellicht liggen er nog meer in de aanbieding in andere ANWB-winkels?

Ik was in Rijswijk (In De Boogaard).

 

 

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

IsaBo,

 

Ik ben een man halverwege de dertig met vrouw en 2 kleine kids.

 

De behoefte om me voor te bereiden op verschillende onverwachte situaties, waarbij je niet kunt rekenen op de overheid, heb ik altijd al gehad.

Maar sinds kort ga ik planmatig bezighouden. Dus niet alleen maar een noodzaklampje en een pakkie water extra...

 

Op dit moment heb ik 2 BOB's klaar staan. Helaas nog niet helemaal compleet.

 

BOB's gebruiken is voor mij plan B.

Plan A is toch @home.

Vandaag begonnen met uitrekenen hoe ik met mijn voedselvoorraad zit; hoeveel dagen kan ik met mijn gezin vooruit? Is het gevarieerd?

 

Mijn watervoorziening heb ik redelijk op orde.

 

Ik prep vooral voor een situatie waar enkele weken geen elektriciteit, dus ook geen winkel, beschikbaar is.

Mijn eerste doel is nu eerst om minimaal 1 maand zelfvoorzienend te zijn met mijn gezin.

Je moet ergens beginnen.

 

Met andere scenario's ben ik in mijn hoofd bezig op dit moment.

 

Da's even iets over mezelf en waar ik nu mee bezig ben.

 

Noach

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even naast-topic, ik las hier op het forum dat een life-straw maar een beperkte levensduur heeft verpakt.

Nu ben ik nogal een snuffelaar naar inhoud en gebruikte materialen, maar kan iemand mij vertellen wat er dan slecht wordt aan het filter na een jaar opslag.

De geactiveerde carbon misschien, maar dit blijft zijn werk toch ook na enkele jaren nog prima uitvoeren.

En de iodine geimpregneerde tussenkamer heeft ook een levensduur van menig jaar.

Heb zelf een Vario van Katadyn en deze is na drie jaar (op de carbon vulling na) nog steeds prima.

Onderzoek in ons lab gaf geen culturen aan zelfs nadat het filter (ongezuiverd) bijna een jaar in de kast lag te....vergeten zijn.

 

Dus indien iemand mij de ins-and-outs kan geven, graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even naast-topic, ik las hier op het forum dat een life-straw maar een beperkte levensduur heeft verpakt.

Nu ben ik nogal een snuffelaar naar inhoud en gebruikte materialen, maar kan iemand mij vertellen wat er dan slecht wordt aan het filter na een jaar opslag.

De geactiveerde carbon misschien, maar dit blijft zijn werk toch ook na enkele jaren nog prima uitvoeren.

En de iodine geimpregneerde tussenkamer heeft ook een levensduur van menig jaar.

Heb zelf een Vario van Katadyn en deze is na drie jaar (op de carbon vulling na) nog steeds prima.

Onderzoek in ons lab gaf geen culturen aan zelfs nadat het filter (ongezuiverd) bijna een jaar in de kast lag te....vergeten zijn.

 

Dus indien iemand mij de ins-and-outs kan geven, graag.

 

Goeie vraag @Riesie!

 

Ik ben benieuwd!

 

Heerlijk toch, Preppers zijn niet de gemiddelde consument! We ask questions!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin uit de winterslaap.

Maar met alle respect....hoe lang uit de verpakking? Drie jaar?

Heb er diverse, en een heb ik open gehaald met de lintzaag. Vochtigheidsmeter gaf niets schrikbarends te kennen.

Draadjes? Niet in die van mij gevonden. Wel mooie afwerking aan de binnenzijde. Geen stoffenmenging (wat ook goed is)

 

En de gebruikte stoffen hebben (naar mijn beperkte chemicalien kennis) een shelf-life welke ik inschat als heeeeel heeeeeel lang.

Uiteraard ga ik in mijn vraagstelling niet uit van een gebruikte, maar een vacu verpakt.

 

Of iemand ergens een aantoonbaar onderzoek wat de gebruikte stoffen langer/korter houdbaar maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jopsa, zelf ff gebeld met ons lab. Mensen zijn best slim, en hadden een nog slimmer antwoord.

 

Ries, het ligt aan de garantie van werken mbt de iodine. Deze gaat zijn werking verliezen na enkele jaren.

Ik vroeg nog hoeveel, dat is afhankelijk van de hoeveelheid vervuiling die het filtert.

Dus hoe lang zijn ze houdbaar? Met gemak 3 jaar (in ongebruikte droge toestand) en als je mazzel hebt....misschien wel vele malen langer.

Mooi product.

 

Laatste vraag voor de gegadigden. De Nederlandse site zegt dat er geen Iodine in zit.

http://www.life-straw.nl/nl/nieuws/2012/11/bevat-de-lifestraw-chemicalien-of-iodine

 

Terwijl in Amerika ze aangeven dat er "iodine impregnated beads" inzitten.

http://thehikezillas.blogspot.nl/2011/08/lifestraw-portable-water-filter-now-you.html

 

Iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin uit de winterslaap.

Maar met alle respect....hoe lang uit de verpakking? Drie jaar?

Heb er diverse, en een heb ik open gehaald met de lintzaag. Vochtigheidsmeter gaf niets schrikbarends te kennen.

Draadjes? Niet in die van mij gevonden. Wel mooie afwerking aan de binnenzijde. Geen stoffenmenging (wat ook goed is)

 

En de gebruikte stoffen hebben (naar mijn beperkte chemicalien kennis) een shelf-life welke ik inschat als heeeeel heeeeeel lang.

Uiteraard ga ik in mijn vraagstelling niet uit van een gebruikte, maar een vacu verpakt.

 

Of iemand ergens een aantoonbaar onderzoek wat de gebruikte stoffen langer/korter houdbaar maakt.

 

Een reeks goede vragen, in deze en onderstaande post, waar ik zelf ook graag een antwoord op zou willen hebben.

 

Naar ik begrepen heb werd de effectiviteit van het filter drie jaar gegarandeerd en is dat zelfs kort geleden verhoogd naar vijf jaar.

 

Maar dan? Wat is het risico als je de LifeStraw na die tijd gebruikt? Een verminderde werking, en in hoeverre dan, of levert het iodine - als het al aanwezig is - zelfs gevaar op?

 

Eigenlijk een typische vraag voor onze huischemicus @vheeswijk, lijkt me.

 

Overigens zijn de mijne niet vacuüm verpakt, maar kennelijk (met een gas?) onder druk in cellofaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een reeks goede vragen, in deze en onderstaande post, waar ik zelf ook graag een antwoord op zou willen hebben.

 

Naar ik begrepen heb werd de effectiviteit van het filter drie jaar gegarandeerd en is dat zelfs kort geleden verhoogd naar vijf jaar.

 

Maar dan? Wat is het risico als je de LifeStraw na die tijd gebruikt? Een verminderde werking, en in hoeverre dan, of levert het iodine - als het al aanwezig is - zelfs gevaar op?

 

Eigenlijk een typische vraag voor onze huischemicus @vheeswijk, lijkt me.

 

Overigens zijn de mijne niet vacuüm verpakt, maar kennelijk (met een gas?) onder druk in cellofaan.

 

Hier komt spoedig een antwoord op. Ik weet ook niet alles. Ik moet eerst wat huiswerk doen, maar ik kom hierop terug.

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een reeks goede vragen, in deze en onderstaande post, waar ik zelf ook graag een antwoord op zou willen hebben.

 

Naar ik begrepen heb werd de effectiviteit van het filter drie jaar gegarandeerd en is dat zelfs kort geleden verhoogd naar vijf jaar.

 

Maar dan? Wat is het risico als je de LifeStraw na die tijd gebruikt? Een verminderde werking, en in hoeverre dan, of levert het iodine - als het al aanwezig is - zelfs gevaar op?

 

Eigenlijk een typische vraag voor onze huischemicus @vheeswijk, lijkt me.

 

Overigens zijn de mijne niet vacuüm verpakt, maar kennelijk (met een gas?) onder druk in cellofaan.

 

Ik ben er grotendeels uit. In dit draadje is sprake van twee Lifestraw producten. Die geproduceerd vóór 2011 en de huidige nieuwe lifestraw. In de oude bevindt zich een kamer met een vulling welke korrels met jodium bevat en in de huidige versie vindt men de zg. "draadjes". Die draadjes zijn hol en gemaakt van een membraan dat absoluut geen bacterieën en virussen doorlaat. Een dergelijk kamer behoeft dan uiteraard géén extra chemicaliën zoals jodium om te ontsmetten, immers, zij laten micro-organismen gewoon niet door. Volgens de specificaties zijn deze "hollow tubes" (die draadjes dus) zelfs beter dan keramische filters. De lifestraw bevat dus geen keramiek. Die "hollow fiber -technologie" heeft Lifestraw kennelijk geleend van de constructie van de kunstnier (ook hollow fibers) die gebruikt wordt voor nier-dialyses. Heel knap! Ik heb een (keramisch) Tulip Waterfilter maar nu wil ik er ook de laatste versie van Lifestraw (met die "draadjes" dus) bijhebben. De flux van het kunstnier-ontwerp is immers véél groter dan van keramiek. Als het membraan niet vervuilt dan is de levensduur nagenoeg onbeperkt. Het nieuwe "draadjes"-filter kan het beste in een vochtige atmosfeer worden bewaard. Dan blijft die goed werken.

 

Het oude model met de met jodium geïmpregneerde bolletjes heeft géén onbeperkte levensduur, want de jodium raakt op een gegeven moment op. Sterker nog, in een bericht wordt vermeld dat het nageschakelde koolfilter eventueel overtollig jodium wegfiltert. Deze 'verspilling' geeft te denken. Ik heb geen info kunnen vinden over de opbouw/samenstelling van de jodium-bolletjes, dus ik kan géén adviezen geven over houdbaarheid/onderhoud van deze filters. Jodium in de gebruikte concentratie is absoluut veilig. Ik zou me aan de door de fabrikant aangegeven 'houdbaarheid' houden. Niet wat de tijd betreft, maar aan het gefiltreerde volume!

 

Het oude filter van vóór 2011:

Here's what happens when you take a drink using LifeStraw:

 

  1. Water passes through a mesh filter that removes the larger sediment and dirt. The holes in the filter are about 100 microns in diameter.
  2. A polyester filter with a much smaller mesh of about 15 microns -- about a tenth of the diameter of a human hair -- catches bacteria.
  3. The next step sends the water through iodine-coated resin beads. Iodine is a halogen (reactive nonmetal) that kills parasites, viruses and bacteria. These halogenated resin beads lie in a specially designed chamber that maximizes the exposure of pathogens to the iodine.
  4. The water passes through an empty chamber.
  5. The water is pulled through an active carbon filter to remove any taste left from the iodine and block any remaining pathogens.

Het nieuwe huidige filter:

When untreated water is poured into the feed water bucket, the prefilter removes coarse particles larger than 80μm. Gravity pushes the water with particles finer than 80μm to flow down the plastic hose towards the purification cartridge. The purification cartridge, which contains an ultrafiltration (hollow-fibre) membrane of 20nm porosity, stops all particles larger than 20nm (including all microbes: protozoan parasites, bacteria and viruses). Turbidity particles are also stopped by the membrane by size exclusion. The untreated water is pushed through the ultrafiltration (hollow-fibre) membrane by gravity, i.e. by the pressure applied by the 1m long plastic hose, which corresponds to 0.1 bar pressure. This 0.1 bar pressure forces the water through the pores of the hollow-fibre membrane; particles and microbes larger than 20nm stay on the dirty side of the membrane and clean/purified water passes through the membrane. Purified water can be collected from the blue tap.

 

@vheeswijk (chemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

.....

.....

Onderzoek in ons lab gaf geen culturen aan zelfs nadat het filter (ongezuiverd) bijna een jaar in de kast lag te....vergeten zijn.

.....

.....

 

 

Ik maak uit je posting op dat je toegang hebt tot bacteriologische tests. Vroeger testten we wasemulsies op bacterieën door gebruik te maken van dompelcellen. Ze werden ook gebruikt voor urine-onderzoek. Een kokertje met en dop met daaraan bevestigd een plaatje met agar/voedingsbodem. Even losschroeven en dompelen in de te testen vloeistof en weer terug in het kokertje schroeven. Na een paar dagen kon je al met je neus al stank detecteren als het product besmet was met bacterieën. De buisjes waren niet duur. Ik ben nu gepensioneerd en wil gewoon in de garage dit soort tests doen op ontsmettingsmiddelen zoals dunne bleek, maar ik kan die goedkope buisjes niet meer vinden op het internet. Wel dure professionele tests op bv. alleen E. coli, maar niet een breed-spectrum bacterie-test. Kun je mij misschien een goed idee of een link geven zodat ik voor preppers.nl dit soort tests kan uitvoeren?

@vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...