Ga naar inhoud
GENEGEERD

M90 slaapzak en toch koud gehad vannacht


Gast gebruikersnaam

Aanbevolen berichten

Voordeel is dat ik het nu al weet en er niet pas achter kom als ik echt ver van de buitenwereld ben ;) Als ik er nog de tijd voor krijg eens een nachtje proberen met zo'n zilveren deken, dat neemt de minste plaats in. En anders heb ik nog zo'n zilverkleurige mat liggen die je voor de voorruit van de auto legt bij vorst, that'll do the trick

 

Van de andere kant is de kans groter dat ik het te warm heb groter dan dat ik het te koud heb want boven 0 graden werkt de M90 ook op een veldbed zonder ondermat soms te goed.

 

Je kan altijd ook nog een warm water kruik meenemen en die in je slaapzak gooien. :D Echt heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Een ding wordt er wel vergeten hier; hoe groot is de kans dat je ooit bij -25 in het open veld in je slaapzak moet overleven?

 

De kans bestaat. Dat zelfde geldt voor preppen, of doe je dat niet omdat de kans heel klein is dat er iets misgaat? Het kan zomaar eens zijn dat je door je eigen inschattingsfout wél bij -25c moet slapen in het open veld. Of door snel veranderende omstandigheden, of omdat er gewoon niets anders is.

Bij pech komt altijd meneer Murphy ook even een duit in het zakje doen.....hou daar ook rekening mee.

Ik denk dat je met jou aanname jezelf onnodig in problemen kan brengen.....maar ok, ieder zijn "ding" :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even mijn testje uitgevoerd.

 

Buiten temp - 4.1

 

Ben in een hangmat gaan liggen met een alumatrasje eronder. Zoveel mogelijk kleren uit gedaan en na een 30 minuten was het 28.5 graden in de slaapzak. De temperatuur was nog een het stijgen maar ik lag in een katoenen hangmat en het begon te sneeuwen en ik heb geen zin een een natte katoenen hangmat dus ik ben gestopt.

 

Gewoon in je bijna blootje in een katoenen hangmat met alleen maar een alumatrasje? Wat een ontzettende stoere survivalgasten hier! ;)

 

(sorry ik las even over jouw "slaapzak" heen, ik zag het al helemaal voor me hihihi)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik houd altijd van improviseren, ook in gewone situaties. Als ik geen schroevendraaier kan vinden dan gebruik ik een mes. Is m'n hamer zoek dan gebruik ik een nijptang.

 

Allerlei dingen kopen is leuk maar je zal maar net zonder moeten doen, dan ben je mooi de pineut als je niet kan improviseren.

 

Als je wat blaadjes verzamelt en die op de grond fijnstampt en daar je slaapzak op neerlegt, dan heb je even een mooi bedje. lijkt me. :)

 

Hier staat ook wat:

 

http://www.wilderness-survival-skills.com/winter-survival.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een slaapzak hoort altijd een (iso)matje, dit kan schuim zijn of stilstaande lucht of een combinatie.

Denk er verder aan om altijd warm een slaapzak in te gaan. Een slaapzak houdt je warm en maakt je niet warm.

Verder altijd plassen voor je erin duikt, je lichaam moet urine ook warm houden en dat kost energie.

In een M90 heb ik zelf geslapen bij -19, geen probleem in je onderbroek en t-shirt. M90 heerst!

Omdat je ademlucht vrij weg moet kunnen is een muts evt nog een optie om het warm te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

ik kan veel zeggen van mijn M90 , vooral veel goeds , heb er op elefantentreffen prima in geslapen (op veldbed, met deken er op, -23 's nachts) , maar hij is allesbehalve lichtgewicht , zeker met buitenzak erom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Zijn er zelfs niet regels gesteld aan de maximale afstand die militairen mogen marsen met de M90 in de rugzak. Ding weegt compleet net geen 5 kilo!

 

En een alternatief? Exped Downmat luchtbed van 1,2 kilogram. Met daarop een donzen winterslaapzak bijvoorbeeld Marmot Couloir comfort -10 limtie -40 1,32 kilo. Dan nog 280 gram voor een slaapzakhoes. Net iets minder dan 3 kilo. De grootste gewichtsbesparing zit dan in je portemomnee. Setje kost dan ongeveer 700 euro maar warm dat je ligt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel en @jobs thnxs voor de tips. Had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken, ging er alleen van uit dat een Army versie slaapzak zoiets al had ingebouwd ipv dat "onze jongens" de campingmethode moeten toepassen

 

"onze jongens" slapen tevens op een thermorest self inflat-matje onder de bivakzak hoor, veldbedje meesjouwen doen ze niet, word soms wel voor ze gedaan ja ;-) En zelfs op veldbedden gebruiken ze die matjes voor isolatie

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een combinatie van factoren is.

-militaire grade slaapzakken dienen in samenwerking met militair koude uitrusting gebruikt worden.

Deze kleding heeft al hoge koudeisolatiewaarde, die -30 die genoemt wordt is in dat je in volledige koudegear in je slaapzak ligt.

 

Helaas MrFallie, Iedere temperatuur meting van slaapzakken heeft meerdere kenmerken en word gemeten op een gemiddelde man van dacht 80 kilo, die zonder!! koude uitrusting in de slaapzak ligt!

Met normale kleding is een comfort temp en een extreme temp bepaald. En deze temp staat volledig los van de uitrusting natuurlijk. Anders is van een zomerslaapzak een winter model te maken als je jezelf maar dik genoeg aankleed. Zo werkt dat dus niet. De opgegeven waardes zijn dus voor die slaapzak onder normale condities. Vriest het hard en staat er veel wind, dan koelt alles snel af als je niet beschut ligt.

 

Kans zit er ook ik dat de kunstvezels gewoon op zijn of beschadigd. Als je die zakken voor langere tijd wilt opslaan word vaak geadviseerd om ze niet in de compressiezak te houden maar uitgerold op te bergen omdat anders die vezels te lang en te hard verkeerd zitten opgeborgen en helaas hen isolatiewaarde verliezen. Goed laten luchten en goed opschudden als een dekbed maakt ook de vezels weer wat losser voor een betere isolatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of pissen in een goed afsluitende fles en deze in je slaapzak leggen. Werkt ook perfect! Wel vooraf checken dat ie ook echt goed sluit, die fles......:D

 

 

Ik slaap ook vaak buiten, op een bedje 50 cm van de grond, alle seizoenen..diverse soorten kleding en bekleding getest..

 

Ik heb het een paar maal een beetje koud gehad en inderdaad alle kou komt van onderen, vaak pas na enkele uren... de bovenkant blijft warm op de neus na.. (tja ik heb een beste gok)

 

Laatste keer was het -7 en toen kwam mijn hond mij warmen, dat werkt ook prima! :)

 

Dus pies in een fles, neem een hond, leg een matje onder je slaapzak en je kan er tegenaan! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een schuttersputje heb je nauwelijks last van de wind.

 

Gooi daar een zeiltje of stevig doek overheen, dan waxinelicht(jes) of zeer klein vuurtje erbij, en het is lekker warm hoor.

 

Uit de wind wat rescue en meerdere aangeven scheelt zeeeeeeeeeeeeeeeeer veeeeeeeeeeeel ;-)

 

Tips zat gehad, nu oefenen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas MrFallie, Iedere temperatuur meting van slaapzakken heeft meerdere kenmerken en word gemeten op een gemiddelde man van dacht 80 kilo, die zonder!! koude uitrusting in de slaapzak ligt!

Kans zit er ook ik dat de kunstvezels gewoon op zijn of beschadigd. Als je die zakken voor langere tijd wilt opslaan word vaak geadviseerd om ze niet in de compressiezak te houden maar uitgerold op te bergen omdat anders die vezels te lang en te hard verkeerd zitten opgeborgen en helaas hen isolatiewaarde verliezen. Goed laten luchten en goed opschudden als een dekbed maakt ook de vezels weer wat losser voor een betere isolatie.

 

Over slaapzakken kunnen we een heel lang topic maken met daarin de feiten versus de meningen van ieder hier.

Om ons verder te helpen is het misschien handig om een mindmap te maken hierover, dan hebben we in één oogopslag zicht over de dingen die belangrijk zijn om te weten... misschien een idee?

 

gr Archie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over slaapzakken kunnen we een heel lang topic maken met daarin de feiten versus de meningen van ieder hier.

Om ons verder te helpen is het misschien handig om een mindmap te maken hierover, dan hebben we in één oogopslag zicht over de dingen die belangrijk zijn om te weten... misschien een idee?

 

gr Archie

 

Daarvoor hebben we een preppers.nl wiki, leef je uit! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Even een korte vraag,

ik heb zelf sinds gister ook de KL m90 en ben er zeer tevreden over.

 

Klopt het dat er 2/3 verschillende versies zijn van deze?

Ik meende dat de KLU m90 de rits aan de zijkant heeft.

En dat de luchtmobiele brigade een lichtgewicht versie heeft van de slaapzak die ik heb.

 

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd omdat dit specifieke slaapzakje inderdaad nogal bulky is in mijn backpack.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LudoSanders

 

Die van Luchtmobiel is de modulaire uitvoering. Eerst geleverd door Carinthia en niet veel later door Fecsa (Spaans fabrikaat) in licentie geproduceerd. De modulaire uitvoering is een stuk lichter dan de M90 en comfortabel. de modulaire bestaat wel uit 2 zakken, de tropen en de 3 seizoenen, dat maakt samen een hele warme :)

Volgens mij zat ik aan de 3,6 kilo voor de Fecsa maar ik kan hem wel even wegen vanavond.

 

Voorzover ik weet zijn er nu 3 generaties in de omloop van de M90 inclusief die van de luchtmacht (buiten de waterdichte zak weinig verschil met die van de KL) en zeker niet veel lichter. De rits bovenop is wel fijn hoor want (nu hoeft dat niet meer) je bent er heel snel uit met de hele handel. hij is alleen erg zwaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...