Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het algemene edelmetaal topic

The lonely prepper
 Share

Recommended Posts

Het valt me op dat er vele topics zijn over goud en zilver, of- en waar je het zou moeten kopen, de richting van de goudkoers, kun je het eten, is goud een zeepbel, welke ontwikkelingen er momenteel spelen in de markt, en in de financiële wereld (voor zover relevant voor goud), noem het maar op. Nu wil ik niet zeggen dat we alles in een topic zouden moeten samenvoegen, maar een zekere bundeling van informatie lijkt me voor iedereen handig. Dit geldt trouwens niet alleen voor dit onderwerp, het valt me vaker op dat er meerdere topics over hetzelfde gestart worden.

Misschien wordt het dus eens tijd voor een algemeen goud en zilver topic, en laat ik nu zo brutaal zijn om hierbij de aanzet te geven. We merken vanzelf of het aanslaat, anders is dit het zoveelste draadje over edelmetaal.

Het belangrijkste nieuws van de afgelopen week was natuurlijk de berichtgeving over de kleine 700 ton goud die Duitsland terughaalt uit Parijs en New York. De implicaties lijken groot te zijn, het zou een vertrouwensbreuk tussen de Centrale Banken (CB) kenschetsen, en een nieuwe fase van de valutaoorlogen inluiden. Verschillende mainstream media berichten over dit feit, en in de Groene verschijnt zelfs in een blinkende cover, voor het eerst besteedt deze nog altijd gezaghebbende krant serieuze aandacht aan de rol van goud in de hedendaagse monetaire economie. Spoedt u naar de kiosk, en koopt de Groene!

In de afgelopen week verscheen een nieuw goud-rapport van het World Gold Counsil ('Gold, the renminbi and the multi-currency reserve system'). Interessant leesvoer. Voegde niet heel veel kennis toe, behalve dat het me opviel dat Libië hoog in de lijst stond van CB's die in de afgelopen vijf jaar goud verkocht hebben, zo tegen de 170 ton. Verder verkocht het IMF het meest, gevolgd door Libanon, Frankrijk, Libië, Zwitserland, Egypte en de ECB. De lijst met CB's die het meeste aankochten in de afgelopen vijf jaar wordt aangevoerd door China, gevolgd door Rusland, India, Saudi arabie, Turkije en Mexico. Nederland staat overigens net onder het midden met een kleine netto afname.

Dan als uitsmijter natuurlijk het nieuws van die nugget van meer dan vijf kilo goud die in australie gevonden werd door een amateur,.. zo zie je maar, met een beetje geluk..

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bedankt @Kans voor deze 'kans' ;)

Sinds het uitbarsten van de financiele crisis in '07-'08 ben ik me gaan verdiepen in de macro economie, en kwam ik uit bij goud als oplossing voor het schulden probleem van overheden. Door een revaluatie van goud wordt deze schuld behapbaar, en tegelijkertijd biedt het metaal een middel om waarde op te slaan, onafhankelijk van los monetair beleid. Ik zou graag bronnen willen delen, misschien kunnen we een lijst samenstellen van meer (en minder?) betrouwbare bronnen over goud. Ik geef weer een voorzet.

http://www.zerohedge.com/

http://news.goldseek.com/

http://www.goldprice.org/spot-gold.html

http://www.fofoa.blogspot.com

http://dollarcollapse.com/

http://www.pmbug.com/

Link naar reactie

Voor mijn gevoel raakt het overzicht zoek, en worden er soms dubbele topics gestart. Maar je zou ook kunnen redeneren dat een enkel topic voor edelmetaal juist ervoor zorgt dat je niks meer kunt terugvinden. Daarom nogmaals, ik geef een aanzet, vindt de rest het geen goed idee dan is mij dat ook best. We kunnen de meningen peilen, misschien is het een idee om er in elk geval een zekere structuur in aan te brengen, door bijvoorbeeld een topic alleen voor goud-gerelateerd nieuws, en een over zilver, en een over feiten en cijfers, enzovoorts.

Link naar reactie

Voor mijn gevoel raakt het overzicht zoek, en worden er soms dubbele topics gestart. Maar je zou ook kunnen redeneren dat een enkel topic voor edelmetaal juist ervoor zorgt dat je niks meer kunt terugvinden. Daarom nogmaals, ik geef een aanzet, vindt de rest het geen goed idee dan is mij dat ook best. We kunnen de meningen peilen, misschien is het een idee om er in elk geval een zekere structuur in aan te brengen, door bijvoorbeeld een topic alleen voor goud-gerelateerd nieuws, en een over zilver, en een over feiten en cijfers, enzovoorts.

Met een andere verdeling kan ik het dan wel weer vinden.

Elk metaal een eigen afdeling en cijfers cq statistieken ook een plaatsje zou perfect zijn.

Greener

Link naar reactie

het idee is erg leuk.+1

maar om nu alle edelmetaal onderwerpen te proppen in een topic lijkt mij averechts te werken.

wordt een onoverzichtelijk rommeltje-1.

zie het maar als dat heel het forum door elkaar heen gaat praten je ziet door de bomen het bos niet meer.

als er nu een topic of onderwerp dubbel is wordt het verplaatst door de mod's van het forum werkt perfect.

dus mijn mening is het wiel is al uitgevonden

Link naar reactie

Het valt me op dat er vele topics zijn over goud en zilver, of- en waar je het zou moeten kopen, de richting van de goudkoers, kun je het eten, is goud een zeepbel, welke ontwikkelingen er momenteel spelen in de markt, en in de financiële wereld (voor zover relevant voor goud), noem het maar op. Nu wil ik niet zeggen dat we alles in een topic zouden moeten samenvoegen, maar een zekere bundeling van informatie lijkt me voor iedereen handig. Dit geldt trouwens niet alleen voor dit onderwerp, het valt me vaker op dat er meerdere topics over hetzelfde gestart worden.

Beste TLP, het idee is sympathiek, maar dit werkt niet voor een forum. De kwaliteit van een topic hangt juist samen met de focus ervan. Een breed onderwerp als 'edelmetaal' wordt vanzelf een bende als je dat probeert te bundelen in 1 topic. Onze WIKI is dan wel weer supergeschikt voor geordende informatie. Zie deze uitleg als je zin hebt om de wiki te helpen uitbreiden met edelmetaal info, zijn we superblij mee als de community hier aan meebouwt!

De nieuwtjes die je noemt zijn wel heel leuk en geschikt voor het forum. Maar gerust een topic aan per (goud/zilver gerelateerd) nieuwsbericht. Note: Als je verwijst naar een rapport als van de World Gold Counsil is het helemaal handig als je even een linkje ervan opneemt, dan is de info zo compleet mogelijk.

Deze thread zal ik sluiten, kunnen we lekker verder ouwehoeren over de mooie edelmetalen in de losse topics :)

Link naar reactie

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.
 Share

• Nieuwe aanmaken...