Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wouter klootwijk, uitzending 18-01-2013, NL 2, waterput slaan


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Gisteren was er een bijzonder interessante docu van Wouter Klootwijk over Nederlands grondwater.

 

Blijkt dat het vrij uitzonderlijk is, dat je in NL, nagenoeg overal, simpel een waterput kan slaan.

 

Je zag een man met een handgrondboor een meter of vier diep boren, waarna er een simpele geperforeerde PVC met een soort filterkous omheen, de grond in ging.

 

Paar minuutjes later konden ze met een simpel kogelpompje (kogel afsluitertje aan 't einde van slang, hoef je alleen maar op en neer te bewegen) al schoon water oppompen.

 

Voor je BIL is het dus heel goedkoop mogelijk om zelf grondwater te gebruiken.

 

Er zijn mannen die dit voor je kunnen doen: http://diensten-vakmensen.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/tuinmannen-en-stratenmakers/46474-grondwaterbron-waterbron-bronboring-bron-grondwater-put.html?previousPage=lr

 

Ik raad iedereen met klem aan, dit programma te bekijken. 't Wordt morgen om 19:20 op NL2 herhaald.

 

http://programma.ntr.nl/10021/de-wilde-keuken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Maar een put slaan mag in dit Nederlandje toch zomaar niet?

Dus kunnen we dit wel bespreken hier? (ookal willen we de put alleen maar gebruiken bij SHTF)

(water immers is t.z.t. een grote machtsfactor en mag net als wapens niet misbruikt worden door individuen!)

 

/sarcasm

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrsjones: Dat komt ook in die docu aan de orde. Je zit al heel snel op water wat een halve eeuw oud is en meestal is het dus nog veel ouder, dus schoner. De grond is een perfect filter.

@jobs: Op je eigen grond mag je een put slaan in NL. 'k Weet niet hoe het zit met m'n huurhuisje hiero, 'k denk niet de woningbouw vereniging hier regeltjes over heeft, die van mij iig niet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Maar een put slaan mag in dit Nederlandje toch zomaar niet?

Dus kunnen we dit wel bespreken hier? (ookal willen we de put alleen maar gebruiken bij SHTF)

(water immers is t.z.t. een grote machtsfactor en mag net als wapens niet misbruikt worden door individuen!)

 

/sarcasm

 

Gewoon bij jouw Gemeente informeren. Soms kan het zonder vergunning. Ligt aan de hoeveelheid die je oppompt.

Verschilt per gemeente.

Als je gewoon een vergunning aanvraagt, is er veel mogelijk en dus ook veel bespreekbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm..

Ik herrinner me berichten uit de media van prominenten met een put t.b.v. warmtepomp enzomeer wat heisa opleverde.

En dat is een geval waarbij het watre gewoon terug gaat en er van een temperatuursverschil gebruik wordt gemaakt.

 

Dus hoewel ik op 1 hoog woon weet ik graag hoe e.e.a. momenteel geregeld is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs.

 

Bij gewone puls. dan mag dit in de meeste regio's van nederland gewoon doen.. In sommige nabij Waterwin gebieden, stellen ze eisen aan de uitvoering. Zodat er niet vervuild water weer terug in de aardbodem komt.

De waterschappen stellen eisen, zodat je waterontrekking, geen directe invloed heeft op het grondwaterpeil.

 

Kortom er is veel te lezen.

http://www.waterbewust.nl/grondwater.html..

http://www.grondwaterstand.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrsjones: Dat komt ook in die docu aan de orde. Je zit al heel snel op water wat een halve eeuw oud is en meestal is het dus nog veel ouder, dus schoner. De grond is een perfect filter.

@jobs: Op je eigen grond mag je een put slaan in NL. 'k Weet niet hoe het zit met m'n huurhuisje hiero, 'k denk niet de woningbouw vereniging hier regeltjes over heeft, die van mij iig niet.

 

Niet helemaal Ray, in de meeste gemeenten is het vergunningplichtig omdat boeren vroeger vaak putten sloegen en daarmee tijdens de droge tijd te veel grondwater onttrokken.

Met alle gevolgen van dien. Nu weet ik ook wel dat in een shtf het perfect zou zijn, je eigen waterput.

 

Dus ook in dit geval, pas op met doe-het-zelf ideeën en vraag gewoon aan je gemeente wat wel en niet kan/mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

puls slaan, heb ik ook wel eens gedaan. als je geluk hebt dan hebbie zo water maar tkan ook enorm tegenvallen dat je heel erg diep moet. water en water zit wel verschil in. tgaat er natuurlijk om dat je wel kwaliteit water hebt. en bij ons in de gemeente hebbie overal onder de 1,5 meter dacht ik, een vergunning voor nodig. tis vrij eenvoudig, pvc pijp met een gat maat van 90 even kartelrant aan maken, gaatje steken van ongeveer een meter, pijp erin slang in de pijp met klein beetje water erop, draaien en voorzichtig laten zakken, het water wel dan boven de pijp er weer uit langs de slang en neemt dan grond en zand mee, zo kun je vrij diep komen, heb dit al vaker gezien. als je geluk hebt hebbie niet eens een pomp nodig en komt het water vanzelf naar boven wellen. neem wel pijp met een tromp zodat je makkelijk een nieuwe pijp kunt aansluiten. en niet te klein zodat je een bronpomp in de pijp kan laten zakken zie het water omhoog pompt. tyleen slang is mooi spul om het water mee omhoog te blazen, afsluiter erop en gaan. houd wel rekening mee dat je em isoleert, als tie kapotvriest.... je weet wel.

grt en succes

ps, laat de kwaliteit wel ff checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog in NL woonde kreeg ik een brief van de provincie; of ik een put had?

Nu ben ik niet van gisteren en heb dus nooit gereageerd,maar goed ook want het beek dat ze die gegevens nodig hadden om naar gelang de capaciteit van die put(m3 per uur)een belasting op gingen leggen.Na veel geouwehoer kreeg ik,ongevraagd,een vergunning voor naar ik meen 5 of 10 m3 per uur(weet ik niet meer precies)het kwam er op neer dat als je daar onder zat;je vrij gesteld was van belasting maar wist wel dat je een put had!

Nu bleek uit de verder opgestuurde documentatie dat een put kleiner als de eerder genoemde 5 of 10 m3 per uur niet vergunning plichtig was.

Voor de prepper is er dus niets aan de hand; wie heeft er nu een put nodig van meer als 5m3 per uur?

Mijn advies; sla gewoon een put, en doe verder of je gek bent........de meeste ambtenaren weten zelf nauwelijks hoe die regelgeving precies in elkaar zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster
Ik heb alleen een klein schuurtje op de begane grond.

Zou het de moeite waard zijn door de bronnen vloer daarvan een gat te maken?

Water zit niet meer dan 1.5 meter diep als het al zo ver is.

 

Vergis je niet in Oppervlakte water, en grondwater.

 

Oppervlakte water heeft veel verontreiniging, kijk maar nu met sneeuw en dergelijke, strooizout/pekel, of gewoon de luchtvervuiling, en/of zware metalen. Die vind je terug in het oppervlaktewater.

Grondwater, wat van diepere lagen komt, heeft veel van deze verontreiniging al eruit gefilterd.

 

Dus zomaar uit een gat in de tuin water scheppen zou ik niet direct aanraden...tenzij je niets anders hebt uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja, theoretisch kan er een put(je) geslagen worden in de schuur.

Water zit in de nabije sloten niet diep. 1 meter ruim maximaal.

Met een pijp kan er dan van een diepere laag geput gaan worden.

Probleem is dan dat er geen verwarming in de schuur is dus bevriezing is niet uit te sluiten.

 

Technische tekeningen van de fundering zijn bij de gemeente te vinden (palenplan etc).

Er zal een gat door het beton geboord moeten worden.

Er zal tijdelijk water geregeld moeten worden t.b.v. boren gat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon niemand wat vertellen en je ding doen.

Zorg ervoor dat in geen geval grondwater in het waterleingnet kan komen.

100% scheiden dus.

Ik heb het geluk dat mijn grondwater van drinkwaterkwaliteit is.

Alles erop aansluiten, behalve 1 kraan. In mijn geval de keuken.

Je hebt nog iets verbruik dan (omdat je het toelaat en je bestaande netaansluiting wilt handhaven) (afsluiten kost geld en aansluiten ook weer...) buiten dat maak je slapende honden wakker.

95% loopt over grondwater bij mij. en geen haan die er naar kraait. hoeft ook niet want het mag hier gewoon.

Dus niet te veel ouwehoeren erover en gewoon doen.

 

Je hebt het er iig in een paar jaar eruit (voor degene die nog in ping ping denken)\

Het gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid is enorm!

 

Ik moet wel zeggen dat het meeste grondwater in NL tot 9,5 m diep in de regel niet de kwaliteit van leidingwater heeft. IJzer, zuur, pesticiden etc.

 

Doe eerst je huiswerk.

Op zandgrond kun je veel geluk hebben.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...