Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers en religie

Cyberbeer
 Share

Recommended Posts

Wereldwijd bereiden mensen zich voor op de Doomsday die gaat komen. Deze Doomsday is gebaseerd op voorspellingen uit de wetenschap alsmede door religieuze verhalen. Het hierop voorbereiden, wordt door mensen op verschillende manieren ervaren en gehandeld. Preppers bereiden zich voornamelijk voor met het inslaan van voedsel, water, spullen en materialen terwijl de religieuze mensen zich geestelijk voorbereiden en geloven dat zij gered zullen worden door God of Allah. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat preppers geen religieuze achtergrond hebben en dat zij zich alleen maar bezig houden met de term “preppen”. De vraag is eigenlijk, hoe combineert een prepper de combinatie van het preppen met religie?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nou, Mormonen moeten zelfs preppen volgens hun religie.

Verder hoor ik inderdaad vaak Christenen zeggen dat preppen godslastering is, omdat dat zou impliceren dat je geen vertrouwen hebt in God als ultieme redder of zoiets. Die hebben zeker over het verhaal van Noach en de ark heen gelezen. Maar dat moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten, ik zal dat soort mensen niet missen.

Link naar reactie

Inderdaad Rothbard, de Ark van Noach is het ultime voorbeeld van preppen. Noach waarschuwde(volgens de bijbel) inderdaad vele mensen over de komende zondvloed en dat zij zich moesten voorbereiden. Hij verzamelde tonnen aan voedsel, dieren, spullen en materialen in zijn Ark. Vele mensen verkaarde hem voor gek, maar Noach wist wel beter. Misschien is Noach wel de voorvader van alle preppers.

Link naar reactie

hoe combineert een prepper de combinatie van het preppen met religie?

Het moet een deel vormen van de overwegingen. In een ernstige crisis nemen religies toe in sterkte. En daarbij worden de verschillen tussen de religies onveranderd gebruikt om te polariseren. Als men in een sterk heterogene streek woont wat betreft religies, dan is er een potentieel conflict voorgeprogrammeerd.

Denk ook aan dingen als BOL. In goede tijden heb je als moslim een BOL ingericht, en als de SHTF merk je dan dat je BOL tussen een hoop zwarte gereformeerden is dan lijkt me dat geen leuke ervaring. Of als atheïst tussen streng katholieken. etc.

Vooral stedelingen die het platte land opzoeken moeten daar terdege rekening mee houden.

Link naar reactie

Gezien dat er al "geprept" wordt, zolang er mensen zijn, en de westerse mens dit de laatste 50 jaar begint kwijt te raken, denk ik niet dat je kunt spreken van hoe combineer je dat.

Of je gelooft of niet, vroeger was het niet meer dan normaal, dat je zorgde voor genoeg brandstof in de winter, eten op voorraad, enz.

De hedendaagse mens beschouwt het alsof je achterlijk bent, als je je met dat soort zaken bezighoud.

Dat bewijst eigenlijk wel, hoever "we" van onze roots vandaan zijn gedreven.

Kan me niet indenken dat God het goed vind dat we bv onze kinderen niet zouden beschermen, en als dat dan betekent dat je mensen "zombies" zou moeten afhouden van het jouwe en je familie,

ja, dat kan dan vervelend worden voor degenen die jou bedreigen.

Zolang er geen dreiging is, denk ik niet dat een prepper met gezond verstand, de normale normen en waarden uit het oog zou verliezen.

Sterker nog, mensen die geen rekening houden, met wat er misschien zou kunnen gebeuren, denk niet dat God daarvan gecharmeerd is.

Is er niet iets van: heb uw naaste lief, oog om oog, tand om tand, en nog meer van dat soort stellingen ?

Hoe ieder mens dat invult voor zichzelf, is de verantwoordelijkheid van ieder mens op zichzelf, rekenschap kan je dan daarboven erover afgeven.

Ik denk zelfs dat je de plicht hebt, om te zorgen dat je kan overleven, maar ja, dat is mijn mening.

En verder vertrouw ik erop, wanneer je probeert om een goed mens te zijn, ook het goede wel zal tegenkomen op je pad.

Link naar reactie

wil je nog een ultiem voorbeeld?? jozef legde de droom uit aan de farao van de 7 magere runderen die de 7 dikke runderen opaten.

7 jaar preppen met fantastische oogsten met extra enorme grote graanschuren genoeg voor 7 jaar shtf rampspoed met falende oogsten op te kunnen vangen.

jozef legde het uit aan de farao en werd in dienst gestelt om dat allemaal te realiseren, als noach een prepper is, dan is jozef dat toch ook op zijn zachtst gezegd.

er staat in het verhaal een gelijkenis van de dwaze en wijze maagden die wachten op de bruidegom, ze vielen allemaal in slaap maar toen de bruidegom kwam werden ze wakker en de wijze maagden hadden voldoende olie in hun lampje en de dwaze maagden niet die wilden toen olie vragen van de wijze maar die weigerden, de wijzen gingen binnen naar het feest en de dwazen bleven smekend achter...

en dat verhaal gaat weliswaar over geloof, maar het legt ook uit dat als iemand niet bereid is tot enige vorm van voorbereiding dat diegene dan met lege handen achterblijft.

uitleg:

God geeft je ook geen baan als je op de bank blijft zitten en niet solliciteert

God geeft je geen eten als je te lui bent om naar je werk te gaan ontslagen wordt en dus geen eten kunt kopen

God geeft je geen rijk en fantastisch leven als je daar zelf niks in participeert

als je dit allemaal wel gelooft dat God dit allemaal zomaar voor je doet en dan vervolgens teleurgesteld bent dat er niks gebeurd dan heb je een dood geloof, en zul je dus ook de consequenties daarvan dragen.

zo ook met preppen als je niks doet, tja dan moet je het zelf weten, God heeft mensen als bijvoorbeeld david wilkerson visioenen gegeven om de mensen te waarschuwen voor de tijden die komen gaan. de beste man is vorig jaar overleden, eigenlijk net voordat alles over griekenland en de amerikaanse schuldenlast begon te etteren.

dat visioen kreeg hij in 1973 , en na bijna 40 jaar is vrijwel alles momenteel bezig te gebeuren.

geloof het of geloof het niet,

onderstaande is een korte samenvatting van hetgeen in het boek zelf staat beschreven maar dat ga ik niet allemaal over staan typen.

ik zal alleen het economische stukje neerzetten voor de rest is er een linkje mocht iemand de rest willen lezen, over moreel verval,natuurrampen die hand over hand toenemen etc etc.

http://bijbelgetrouw.nl/index.php?itemid=852

Economische chaos.

Er zal een enorme economische wereldwijde chaos komen. Echter, eerst zullen de vette jaren komen, waarin de mensen veel kunnen kopen, maar ook veel schulden zullen hebben. Echter na deze periode, zal de economie witheet worden. Hij ( Wilkerson) voorziet dat we getuige zullen zijn van failissementen van grote bedrijven en vooral veel fusie's. Ook grote kerkinrichtingen, worden door het ecomische aspect, gedwongen om samen te smelten.

"Er zal een roep komen klinken om alle geldstelsels om te te zetten in één uniform systeem". Dit, als voorbereiding voor de komst van een hersteld Romeins rijk met een wereldleider aan het hoofd. De economische machtspositie van Amerika zal overgaan naar Europa. Dit, alles in een tijd van sociale onvrede waar de werledeconomie zich steeds schijnt te herstellen van een recessie. Het zijn reeksen van vette en magere jaren. Elke kleine groeiperiode zal een sterke dreiging van een ineenstorting met zich meebrengen. De mensen zullen bezeten zijn van kopen, verkopen, planten, huwen en scheiden, maar het zal een tijd van schijnvoorspoed zijn.

hij waarschuwt in het boek ook dat goud,zilver edelstenen etc allemaal geen waardevastheid zullen behouden, en dat de enige juiste investering is in land en spullen om dat land te bewerken.

waarom zou een christen geen vertrouwen in God hebben als hij prept voor iets waar mensen zelf de hand in hadden.

kijk de joden moesten egypte in haast ontvluchten en hadden geen tijd voor alles mee te nemen, dus daar regende het manna en kwam er water uit de rots maar ik heb niet de illusie dat het dat zal doen in hedendaagse tijd met alle mogelijkheden die we hadden en die we niet gegrepen hebben toen we daar nog de mogelijkheden toe hadden.

Link naar reactie

Tijdens een grote overstroming vluchtte een vrouw naar het dak van haar huis. Ze zag het water uur na uur stijgen.

Op een gegeven moment kwam er een reddingsboot langs met een paar brandweerlui er in. "Mevrouw, klim aan boord! We komen u redden!". "Nee!" zij de vrouw "God is mijn redder! Ik ga niet met u mee!". De brandweermannen voeren verder.

Twee uur later, toen het water het dak al raakte, kwam er een tweede boot aan. Deze keer met soldaten, ingezet om achtergebleven mensen te redden. "Mevrouw, klim aan boord! We komen u redden!". "Nee!" zij de vrouw "God is mijn redder! Ik ga niet met u mee!" En de soldaten gingen onverrichte zaken verder...

Nog een uur later, toen het water de vrouw op het dak bijna bereikte, terwijl zij zich vastklampte aan de schoorsteen van het huis, kwam er nogmaals een boot aan, deze keer met buren, die die een laatste poging deden om hun naasten te redden: "Buurvrouw, klim aan boord! We komen u redden!". "Nee!" zij de vrouw "God is mijn redder! Ik ga niet met u mee!".

De vrouw verdronk...

Toen zij voor God stond had ze maar één vraag: "Heer, waarom heeft u mij niet gered van de verdrinkingsdood?"

God antwoordde: "Stomme trut! Ik heb 3 keer zo'n kutboot langs gestuurd!"

That's my two cents on this one...

JB out...

Link naar reactie

Tijdens een grote overstroming vluchtte een vrouw naar het dak van haar huis. Ze zag het water uur na uur stijgen.

Op een gegeven moment kwam er een reddingsboot langs met een paar brandweerlui er in. "Mevrouw, klim aan boord! We komen u redden!". "Nee!" zij de vrouw "God is mijn redder! Ik ga niet met u mee!". De brandweermannen voeren verder.

Twee uur later, toen het water het dak al raakte, kwam er een tweede boot aan. Deze keer met soldaten, ingezet om achtergebleven mensen te redden. "Mevrouw, klim aan boord! We komen u redden!". "Nee!" zij de vrouw "God is mijn redder! Ik ga niet met u mee!" En de soldaten gingen onverrichte zaken verder...

Nog een uur later, toen het water de vrouw op het dak bijna bereikte, terwijl zij zich vastklampte aan de schoorsteen van het huis, kwam er nogmaals een boot aan, deze keer met buren, die die een laatste poging deden om hun naasten te redden: "Buurvrouw, klim aan boord! We komen u redden!". "Nee!" zij de vrouw "God is mijn redder! Ik ga niet met u mee!".

De vrouw verdronk...

Toen zij voor God stond had ze maar één vraag: "Heer, waarom heeft u mij niet gered van de verdrinkingsdood?"

God antwoordde: "Stomme trut! Ik heb 3 keer zo'n kutboot langs gestuurd!"

That's my two cents on this one...

JB out...

ja die kende ik ook al :D

alleen dat was met 2 buurmannen en geen scheldende God.

eerst kwam die buurman lopend langs: kom mee!!!!

daarna op kameel: kom mee!!!

daarna in boot: kom mee!!!!

vervolgens verzoop die

was tie kwaad op God en die zei toen: ik heb 3 keer je buurman ingegeven je op te komen halen zowel lopend als met kameel als met boot en 3 keer weigerde je, wat had je nog meer van me verwacht dan??

wel leuk dat jij zo,n zelfde soort verhaal op weet te sommen jb.:)

Link naar reactie

ja die kende ik ook al :D

alleen dat was met 2 buurmannen en geen scheldende God.

eerst kwam die buurman lopend langs: kom mee!!!!

daarna op kameel: kom mee!!!

daarna in boot: kom mee!!!!

vervolgens verzoop die

was tie kwaad op God en die zei toen: ik heb 3 keer je buurman ingegeven je op te komen halen zowel lopend als met kameel als met boot en 3 keer weigerde je, wat had je nog meer van me verwacht dan??

wel leuk dat jij zo,n zelfde soort verhaal op weet te sommen jb.:)

Leuk he? Hoe dat soort verhalen meerdere versies kennen! De versie met de kameel kende ik nog niet!

Link naar reactie

hoe je er ook over denkt,

de meeste van de 10 geboden (die zijn bij de meeste geloven ongeveer gelijk)

Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.

Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.

Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.

Eer uw vader en uw moeder.

Gij zult niet doden.

Gij zult geen onkuisheid doen.

Gij zult niet stelen.

Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.

Gij zult geen onkuisheid begeren.

Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.

zijn normale normen en waarden,

al hebben een aantal preppers het moeilijk met Gij zult niet stelen lees ik al over bug out boten

Link naar reactie

Eer uw vader en uw moeder.

Gij zult niet doden.

Gij zult geen onkuisheid doen.

Gij zult niet stelen.

Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.

Gij zult geen onkuisheid begeren.

Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.

Indien iemand een religie nodig heeft om hem dit duidelijk te maken zou ik betreffende eens langs een psychiater sturen, dit zijn basisnormen. Sam Harris sprak overigens over dit onderwerp in een van zijn voordrachten.

Link naar reactie

Ik dacht ook dat dit onderwerp een "no go" was geworden :) Het enige wat ik er nog over te zeggen heb is dat ik het grotendeels eens ben met JohnnyBravoNL die in het onlangs gesloten draadje Leer een ander kennen postte:

"Deze hele discussie is een prachtig voorbeeld over hoe religie en non-religie een groep tot verdeeldheid kan brengen... Atheïsme is ook een vorm van religie... Laten we dat vooral niet vergeten... Dit topic is IN NO TIME tot een van de meest gevulde geworden, met comments over en weer. Wat zich hier afspeelt is een reflectie met wat er de afgelopen eeuwen door de wereld heen zich heeft afgespeeld: Onenigheid. Helaas mondt dit in de echte wereld uit tot oorlogen. Zelfs in een groep met gelijkgestemden (preppers) geeft religie al een enorme basis voor discussie en onenigheid over en weer."

Echter staat er in Johnny's bovenstaande post één pertinente onjuistheid: atheïsme is absoluut géén "vorm van religie". Ik ben dus een prepper zònder religie en niet met "ook een vorm van religie". En de verdeeldheid waar Johnny naar verwijst zou voor mij dus één van de redenen kunnen zijn om niet naar bijvoorbeeld een SGP-gemeente of een gemeente met een vloekverbod(!?) te verhuizen. Ik vind het helemaal te gek om onder preppers te zijn op dit forum en dus ook onder preppers met religie, maar het lijkt mij persoonlijk nogal eng om er tussen te moeten wonen danwel in een WROL-situatie genoodzaakt zijn ertussen te moeten verblijven.

Voor de rest blijf ik erbij dat iedereen zijn of haar religie of atheïsme grotendeels beter kan bewaren voor op zijn of haar profielpagina.

Link naar reactie

Ik heb nog nooit ergens zoveel negativiteit gelezen omtrent het geloof als op dit forum.

Er zitten hier een paar posters die van mij het predikaat troll krijgen.

Mochten het geen trollen zijn dan zegt dat in mijn optiek genoeg over hun denkwijze ipv die van iemand die gelovig is.

Greener

ps: Als al deze energie in het preppen was gaan zitten waren we al klaar geweest...

Link naar reactie

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.
 Share

• Nieuwe aanmaken...