Ga naar inhoud
GENEGEERD

Recessie loopt uit op werkloosheidsdrama

Davena
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Veel jongeren studeren langer door omdat het perspectief op de arbeidsmarkt tegenvalt. Dit zorgt er ook voor dat de studieleningen flink blijven stijgen, in de VS haalde de totale studieschuld vorig jaar de creditcard-schuld in. Waar het hier om gaat is dat veel jongeren straks na het verlaten van de universiteit alsnog moeilijk aan een baan komen. Net als fiatgeld is er bij diploma's sprake van een forse inflatie.

Link naar reactie

Inzichtelijke cijfers en conclusies. Wat ik niet terecht vind is dat hij langer doorstuderende jongeren verkapte werkelozen noemt. Hij telt ze ook niet mee in zijn grafieken, maar ik vind de uitspraak raar

Hij bedoeld daar waarschijnlijk mee dat het om jongeren gaat die anders bijv. na een MBO zouden gaan werken. Maar vanwege de slechte arbeidsmarkt besluiten ze dan toch maar een vervolgopleiding te gaan doen. Of studenten die nog een aanvullende studie gaan doen om dezelfde reden.

Link naar reactie

@Mrs.Lotte, @The lonely prepper ja dat bedoelt hij ook, maar dat blijf ik raar vinden. Ik vergelijk het maar met het volgende voorbeeld. Pietje heeft jaren voor een baas gewerkt, maar hij is werken voor een baas zat. hij heeft jaren gespaard en kan voorlopig vooruit van zijn spaargeld, so no worries. Hij kiest er zelf voor om een ander leven te leiden. Parallel, de student kiest zelf verder door te studeren. De student wordt een verkapte werkeloze genoemd. Wordt Piet dan ook een verkapte werkeloze?

Link naar reactie

Zowel de student als Pietje kiezen ervoor de arbeidsmarkt niet te betreden, dan wel te verlaten. Er zit verschil tussen deze twee situaties, maar formeel zoeken zij beiden niet naar werk, en vallen daarmee buiten de werkloosheidsstatistieken. Wel zorgen zij ervoor dat de arbeidsparticipatie daalt, en dat is wellicht interessanter om naar te kijken dan de werkloosheidsstatistieken. Hier (http://www.zerohedge.com/news/2013-01-17/does-look-recovery) staat een grafiek die weergeeft dat de arbeidsparticipatie in de VS inmiddels gedaald is tot het niveau van de late jaren 70.

Edit: maar dat is nog geen antwoord op je vraag. Ik denk dat Pietje in een zekere zin een verborgen werkloze genoemd kan worden, misschien dat hij deze keuze niet gemaakt had als zijn inkomen de inflatie had bijgehouden. Loon uit werk levert steeds minder op, dus is het logisch dat mensen op een gegeven moment de moeite niet meer vinden opwegen tegen de steeds kleinere beloning. Misschien zou Pietje graag gaan solliciteren als er een ruim aanbod aan interessante vacatures zou zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...