Ga naar inhoud
GENEGEERD

Back up plan?


Boothuisje

Aanbevolen berichten

Beste preppers,

ik zat na te denken over een plan B, of zelfs plan C, als de SHTF aanbreekt.

Stel er is een SHTF. Je bent genoodzaakt om je huis te verlaten. Je BOB op je rug en je BOV staat klaar.

Maar, eenmaal bij je BOL aangekomen blijkt dat er al mensen zitten die het niet zomaar willen opgeven, of, nog erger, hij blijkt verwoest of leeggehaald. Wat doe je dan?

Hebben jullie al een back up plan bedacht? Want, een prepper probeert immers op alles voorbereid te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zie het dan wel.

Probeer zo dynamisch mogelijk te zijn en te blijven.

Snel schakelen. Je weet toch niet of er... en zo ja... wat er precies gaat gebeuren.

Met andere woorden, je kan wel een bunker ergens in de grond inrichten.. maar als er een waterramp komt en hij staat onderwater ,wat dan...

Of je hebt een boot en er komt een X-mega zonnevlam.

 

Houdt niet rekening met één soort catastrofe, maar met alle varianten.

Je kan je niet voor alle 100% indekken, maar hopelijk wel voor die ene of meerderen net genoeg.

 

Je komt dan snel tot de conclusie dat basis uitrusting en Skills dan wellicht wel het belangrijkste zijn.

 

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster

Ten eerste zorgen dat een ander niet in die BOL kan binnenkomen.

Wij hebben al twee locaties, rondom beton, dikke stalen deur en goed ingericht. En als iemand al langs moet komen, zie ik in een SHTF situatie daar niemand komen.

Locatie ziet er ook totaal niet aantrekkelijk uit voor iemand die er niet in getraind is of het inzicht heeft wat een goede BOL inhoud.

 

Daarbij in beide woningen een kelder die packed (prepped) is voor BIL voorzien van ingang/uitgang. Ook weer afsluitbaar (staal), met filterunit. Moet daar best (zei dat het knap clautrofobisch is voor sommigen) te doen zijn voor minimaal een maand.

Dan hebben we nog diverse uitwijkmogelijkheden naar locaties, soortgelijk, maar je hebt uiteraard altijd een A keuze en mocht dat niet lukken een B.

 

Een plan, ach je kunt veel plannen maken, complete draaiboeken met allerhande scenario's. Maar je zult zien dat het nooit zal uitpakken zoals jij voor ogen had.

Dus je basis voorbereiding moet goed zijn, je moet een BOB hebben. En ook je leden van je groep/gezin een BOB om hier uit te kunnen (over)leven. Daarbij zal er een groot beroep op je geduld worden gedaan. Je zult creatief moeten zijn in oplossingsgericht in te kunnen spelen op onvoorspelbare situaties.

Leer je niet op school. En kun je niet uit een boek halen.

 

Dit doe je door te trainen, te oefenen, te evalueren, en nog eens te oefenen, en een wilde fantasie te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede punten allemaal. Ik heb zelf twee locaties waar ik heen zou kunnen. De tweede is er eigenlijk pas bijgekomen na het draadje of overleven in het bos wel zo leuk was na SHTF. Dacht bracht mij ook aan het denken. Maar inderdaad zoals @driehart zegt, je kan niet overal rekening mee houden. Ik heb wel overwogen welke het meest waarschijnlijk zijn en daar mijn plannen op aangepast. De rest is creativiteit :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar alternatieve lokaties kunnenw e toch ook onderling delen?

Als X gebeurt komt A naar B.

Als Y gebeurt komt B naar A.

(enzo)

 

Dit afhankelijk van X en Y, ligging van lokatie, (on)mogelijkheden, etc.

 

Ikzelf zit dicht bij de grotere rivieren in dit land maar heb geen boot.

Woning is op één hoog dus hoogwater is niet meteen een ramp.

Onopvallend voertuig is al geprept qua brandstoffen.

Er is in de woning plaats voor minstens één ander persoon en in nood wellicht meer.

 

Iemand anders heeft daar wellicht baat bij of interesse in maar kan zelf bij alternatieve scenario's ook wat bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste zorgen dat een ander niet in die BOL kan binnenkomen.

Wij hebben al twee locaties, rondom beton, dikke stalen deur en goed ingericht. En als iemand al langs moet komen, zie ik in een SHTF situatie daar niemand komen.

Locatie ziet er ook totaal niet aantrekkelijk uit voor iemand die er niet in getraind is of het inzicht heeft wat een goede BOL inhoud.

 

Daarbij in beide woningen een kelder die packed (prepped) is voor BIL voorzien van ingang/uitgang. Ook weer afsluitbaar (staal), met filterunit. Moet daar best (zei dat het knap clautrofobisch is voor sommigen) te doen zijn voor minimaal een maand.

Dan hebben we nog diverse uitwijkmogelijkheden naar locaties, soortgelijk, maar je hebt uiteraard altijd een A keuze en mocht dat niet lukken een B.

 

Een plan, ach je kunt veel plannen maken, complete draaiboeken met allerhande scenario's. Maar je zult zien dat het nooit zal uitpakken zoals jij voor ogen had.

Dus je basis voorbereiding moet goed zijn, je moet een BOB hebben. En ook je leden van je groep/gezin een BOB om hier uit te kunnen (over)leven. Daarbij zal er een groot beroep op je geduld worden gedaan. Je zult creatief moeten zijn in oplossingsgericht in te kunnen spelen op onvoorspelbare situaties.

Leer je niet op school. En kun je niet uit een boek halen.

 

Dit doe je door te trainen, te oefenen, te evalueren, en nog eens te oefenen, en een wilde fantasie te gebruiken.

 

En als dan uiteindelijk alles toch nog in het honderd loopt gaan we bij @Heksenboot op de koffie toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, ik heb miljoenen BOL's. Kijk maar om je heen. Wemelt hier in Nederland van de huizen, schuurtjes, auto's, vrachtwagens, langbouwwagens, winkels, kantoren, loodsen, zeecontainers, boten........... en als dat echt niet te vinden is, is er altijd wel ergens een plaatsje waar ik mijn tent kan neergooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
En als dan uiteindelijk alles toch nog in het honderd loopt gaan we bij @Heksenboot op de koffie toch?

 

Dat heet Shelter Camping Ries. Tegen die tijd verschillende verspreid door Nederland. Daar zullen altijd wel een paar goeien het eerste zijn, om de boel te verdedigen. En anders wijk je uit naar de volgende.

De koffie staat klaar. De bonen ook ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heet Shelter Camping Ries. Tegen die tijd verschillende verspreid door Nederland. Daar zullen altijd wel een paar goeien het eerste zijn, om de boel te verdedigen. En anders wijk je uit naar de volgende.

De koffie staat klaar. De bonen ook ;)

 

Zal ik dan maar de suiker en lang houdbare melkpoeder meenemen tegen die tijd? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...