Ga naar inhoud
GENEGEERD

Als je vuurtje brand heb je ook stroom


Yin en yang

Aanbevolen berichten

Wanneer je batterijen, en accu's opgeladen moeten worden, of je wilt licht in de duisternis

heb je al snel een probleem, als er geen elektriciteit aanwezig is, maak het dan zelf, sloop

een oude 12v koelbox, hier zit een peltier elemnt in die stroom kan leveren, als je deze aan

een zijde verwarmt, en de andere koelt,

Hier een paar linkjes, en voorbeelden.

 

http://www.thermonamic.com/products.asp?cid=363[/b]

[/b]

 

Op youtube zijn vele voorbeelden te vinden voor de knutselaars.

In de jaren 30, waren er al petroleumlampen die stroom leverden voor een radio,

Maar ook een waxine lichtje levert al genoeg warmte om er led lampjes te laten branden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In mijn review over een USB AA/AAA Batterijlader wees @Raycoupe mij op het volgende gadget:

De BioLite CampStove, een brandertje dat stroom opwekt, en afgeeft dmv. een standaard USB aansluiting.

:) Voor degene onder ons die niet in de categorie budget preppers vallen. $ 129,00.

Met een voorraadje oplaadbare batterijen heb je wel een mooi handeltje. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante links! @lone-wolf.

@Marc67NL: Volgens mij ben ik die Biolite stove ergens op preppers.nl voor 't eerst tegen gekomen :-)

@Bushmaster: Leuk apparaatje, ik gebruik nu een electrische fan voor 't zelfde doel. Jammer dat die ecofan ook weer zo duur is. Net als de Biostove.

 

Zelf knutselen kan een hoop geld besparen, want de materialen zijn op zich niet duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle beetjes helpen natuurlijk, maar de stroom die opgewekt wordt kan een iphone maar voor 10-15% opladen in een uur geloof ik...

De Biolite stove ziet erg erg mooi uit, maar ook hier is de praktijk een stuk somberder als het wordt voorgespiegeld.

 

Zoek naar reviews op internet!

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

@driehart: Tijdens het kamperen wellicht handig, dat je je smartphone kan opladen, maar als de SHTF of alleen de stroom uitvalt, heb je niets aan een GSM.

't Gaat mij om gewone batterijen te laden. 'k Heb, net als jij, ook zo m'n twijfels over de capaciteit. Als je 48 uur moet stoken om twee AA's op te laden, dat heeft het geen nut.

 

Maar als ik elke dag als ik m'n potje kook de batterijen van m'n ledlampjes kan bijladen, dan heeft het nut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heb hem zien staan de biolite, in tijd van nood is alles goed wat stroom levert.

Er zijn van die thermo-elektrische elementen, gooien 12v 25 watt, aan de allesbrander,

volgens mij zou dat genoeg moeten zijn, om je accu, batterijen o.i.d op te laden.

Kijk op youtube of internet naar Teg thermo electric generator.

Het is alleen jammer dat het, bijna alleen in Rusland of China verkrijgbaar is,

ze stonden ook op Ebay, in Duitsland, maar dan betaal je de hoofdprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je batterijen, en accu's opgeladen moeten worden, of je wilt licht in de duisternis

heb je al snel een probleem, als er geen elektriciteit aanwezig is, maak het dan zelf, sloop

een oude 12v koelbox, hier zit een peltier elemnt in die stroom kan leveren, als je deze aan

een zijde verwarmt, en de andere koelt,

Hier een paar linkjes, en voorbeelden.

 

http://www.thermonamic.com/products.asp?cid=363[/b]

[/b]

 

Op youtube zijn vele voorbeelden te vinden voor de knutselaars.

In de jaren 30, waren er al petroleumlampen die stroom leverden voor een radio,

Maar ook een waxine lichtje levert al genoeg warmte om er led lampjes te laten branden.

 

Ik heb die radio olielamp van pelam.de , ben er zeer tevreden over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhmm, voor dat geld heb je een mooi zonnepaneeltje dan heb je al snel 100wpiek..

Dus mijn advies geef meer uit, zonnepaneel, lader, accu, universele 12v batterijenlader, en een simplele converter ( nu een aanbieding bij lidl) en je kunt heel veel van stroom voorzien, je bent heel flexibel, je kunt langzaam opschalen enz enz..

 

Nee dit is niet voor in de rugzak, maar mijn conclusie voor de rugzak is geen electriciteit...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Probleem hiermee is volgens mij dat het voltage niet constant is. Hoe meer warmte hoe hoger het voltage en andersom.

Je zal dus iets van een begrenzer moeten maken wil je je mobieltje niet opblazen. Ik zou mijn dure smartphone hier niet zomaar aanhangen. Zelfs simpele oplaadbare batterijen kunnen exploderen als het voltage te hoog wordt.

Pas er dus mee op!

 

Lees ook dit even na voor je peltier elementen gaat gebruiken.......

http://www.circuitsonline.net/forum/view/72054

 

Het is niet onmogelijk maar rendement is te laag en bovendien moet je de andere zijde van het element gaan koelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

indien je peltier elementen gebruikt zul je ook elektronica moeten gebruiken zoals @phtvs zegt de spanning en stroom zijn afhankelijk het temperatuur verschil

van het element . hier een voorbeeldje van zo'n ladertje . http://www.instructables.com/id/Battery-Charger-Powered-by-Fire/ maar als je er echt grotere batterijen

ed mee wilt gaan opladen wordt het wel een dure grap want goedkoop zijn die dingen niet (plus de rest van de electronica dan )

Voor onderweg een leuk iets maar voor een stationair gebeuren is een ouderwetse stoommachine met generator niet eens een slecht idee plus je kan met stoom direct

andere machines aandrijven (denk aan gereedschap ed )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hangt er een 5 volt regelaar tussen, zodat hij een maximale output van 5 volt heeft.

Dat is wat een USB poort max kan hebben, omdat de energie variabel is wat geleverd word hang ik er een powerbank tussen. (accu pack)

Deze moet dan een constant voltage regelen naar de gsm of dergelijke.

De powerbank heb ik al, de andere materialen kosten iets meer dan 10 euro, warmtewisselaartje, USB poort, en het 5 volt regelaartje.

 

Is het nou zo dat als het temperatuur verschil groter is dat hij dan ook meer stroom leverd, het wisselaar kan max 40 watt leveren maar op de video's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...