Ga naar inhoud
GENEGEERD

Drogen van voedsel, vraag voor gebruikersdeskundigen


Gast gebruikersnaam

Aanbevolen berichten

Gast gebruikersnaam

Er zijn diverse soorten "machines" te koop voor het drogen van voedsel. Nu zoek ik eigenlijk iets dat ik zonder stroom + binnen kan gebruiken.

Ik heb hele mooie apparaten gezien zonder stroom die gebruik maken van het natuurlijke principe dat warme lucht opstijgt, echter deze drogers worden "gevoed' door direct zonlicht.

 

Bestaat er een droogkast die ik kan toepassen op bv een zolderkamertje waar er dus geen gebruik kan worden gemaakt van direct zonlicht of 220V (omdat ik in principe een droger wil die ook off grid te gebruiken is)?

 

groet

 

Roel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Er zijn diverse soorten "machines" te koop voor het drogen van voedsel. Nu zoek ik eigenlijk iets dat ik zonder stroom + binnen kan gebruiken.

Ik heb hele mooie apparaten gezien zonder stroom die gebruik maken van het natuurlijke principe dat warme lucht opstijgt, echter deze drogers worden "gevoed' door direct zonlicht.

 

Bestaat er een droogkast die ik kan toepassen op bv een zolderkamertje waar er dus geen gebruik kan worden gemaakt van direct zonlicht of 220V (omdat ik in principe een droger wil die ook off grid te gebruiken is)?

 

groet

 

Roel

 

 

Zelfde principe als zelfbouwkast, maar dan met een petroleumlamp of -stelletje erin (steen of bloempot erop).

Ventilatie-gaten aan onderkant kast. Warme lucht stijgt op.

Geforceerde ventilatie evt. met kleine windmolen/zonnepaneel en (computerkast)ventilatortjes.

Dat is wel beter.

 

http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?p=1142

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn diverse soorten "machines" te koop voor het drogen van voedsel. Nu zoek ik eigenlijk iets dat ik zonder stroom + binnen kan gebruiken.

Ik heb hele mooie apparaten gezien zonder stroom die gebruik maken van het natuurlijke principe dat warme lucht opstijgt, echter deze drogers worden "gevoed' door direct zonlicht.

 

Bestaat er een droogkast die ik kan toepassen op bv een zolderkamertje waar er dus geen gebruik kan worden gemaakt van direct zonlicht of 220V (omdat ik in principe een droger wil die ook off grid te gebruiken is)?

 

groet

 

Roel

 

het antwoord beste roel is helaas nee.

ik ben mij ook al een tijdje geleden gaan verdiepen in het concerveren van voedsel(goed topic trouwens)

in de eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar wecken in een impulsieve actie 40 weckpotten gekocht bij de ikea maar na mij wat meer verdiepd te hebben in het wecken bleek het toch beter te zijn om het niet te doen.

het voordeel bij wecken was vroeger dat ze niet beschikten over een vrieskist en als je nu een groententuin heb kun je er ook je voordeel mee doen maar zeg nu zelf ik kocht laatst bij de bas van der heijden 3 potten bonduelle groenten voor 1 euro(hamsteren) en gister een complete ravioli maaltijd in blik voor 69 cent.

in deze moderne tijd is het voor mij dus voordeliger om een voorraad blikken te kopen dan zelf te wecken.

toch vond ik het zonde omdat ik altijd meer koop dan wij op kunnen mischien hebben de meeste daar wel last van dat je een grote zak aardappels of uien haalt en je 3 weken later een flink aantal weg kunt gooien.

dat moest anders dacht ik toen ben ik me gaan verdiepen in het drogen en dat werkt werelds kan ik je zeggen

alles is te drogen van sinasappels tot banaan je noemt het maar op en het kan gedroogd worden.

de apparaten die jij hebt gezien dat zijn droogkasten met verschillende lades in een open systeem dat de warme lucht erin gaat en er boven weer uitgaat,deze werken zonder stroom ik heb daar diverse negatieve verhalen over gelezen ivm de bacterien en droogtijd.

kijk bij concerveren van je eten in dit geval drogen moeten we wel wat hygiene regeltjes in acht nemen ik adviseer je daarom ook om gewoon een droogautomaat aan te schaffen die werkt op stroom bij drogen is het belangrijk dat een banaan anders kwa temparatuur en tijd moet worden gedroogd dan een aantal strips beef jerky bij zo een droogautomaat zit een regelbare temparatuur en een tijdschakelaar(kookwekker)

als je goed hebt gedroogd kun je jaren lang sinasappels(schijven)champions uien en noem maar op bewaren.

wil je ze weer consumeren dan moeten we ze weer terugwellen dat betekent simpel gezegt het water terug geven aan de sinasappel dus gewoon 4 uur lang laten weken in een bak met water,als je dat droogproces goed hebt gedaan krijg je de huidige vorm smaak en structuur weer terug zoals je het de eerste dag in de droogautomaat erin stopte.

spruitjes en sla gaan niet zo heel goed want als je dat terugwelt krijg je een soort snot:(

mvg de eekhoorn

 

hier een linkje waar ik mijn droogautomat vandaan heb http://huishoudwarenhuis.wohi.nl/accessoires/keukenhulpen/bomann-dr435cb-droogautomaat-vlees-fruit-groenten-etc#

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Gedroogde tomaatjes met een vleugje petroleum?! Hoe zou dat smaken?

 

Wij hingen vroeger schijfjes appel aan draden op, op zolder. Die drogen zo ook wel.

 

Lastig hoor, een alternatieve, schone warmtebron, zonder electra. Jammer dat je de zon niet kan gebruiken... Om nu warmtecollectoren op het dak te gaan leggen, lijkt me ook niet praktisch en vereist weer een pomp (kan natuurlijk wel op zonnecellen), maar ik neem aan dat het niet de bedoeling is om voor 1000 euro apparatuur te gaan aanschaffen.

 

Maar als je offgrid moet leven, waar verwarm je dan je huis mee? Wellicht dat je die warmtebron kunt gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier drogen we alleen fruit en kruiden en dat doen we op de super ouderwetste manier die je kunt bedenken. Rijgen. Appels in plakken en rijgen. Nattere vruchten liever in de oven. Kruiden bundelen en aan het plafond hangen. Rode pepers drogen. Ik heb even voor je gegoogled hier is een mooie link. De oven die daar gebruikt wordt, kan natuurlijk ook een Dutch oven zijn op je houtvuur neem ik aan. Zal het eens proberen.

 

http://www.theeuiteigentuin.nl/thee-weetjes/droog-proces/fruit-drogen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Gedroogde tomaatjes met een vleugje petroleum?! Hoe zou dat smaken?

 

Wij hingen vroeger schijfjes appel aan draden op, op zolder. Die drogen zo ook wel.

 

Lastig hoor, een alternatieve, schone warmtebron, zonder electra. Jammer dat je de zon niet kan gebruiken... Om nu warmtecollectoren op het dak te gaan leggen, lijkt me ook niet praktisch en vereist weer een pomp (kan natuurlijk wel op zonnecellen), maar ik neem aan dat het niet de bedoeling is om voor 1000 euro apparatuur te gaan aanschaffen.

 

Maar als je offgrid moet leven, waar verwarm je dan je huis mee? Wellicht dat je die warmtebron kunt gebruiken?

 

Ja, hoeveel invloed zou dat hebben op de smaak?

Een mini-hout-stoofje dan? Of voorverhitte stenen of kruiken?

 

Edit: ah, ik weet het al:

De bodem van de kast is van steen of beton en word verhit door iets dat er onder staat.

Stoeptegels!

Voila! Samen ontworpen Ray :)

 

Boven je warmtebron is inderdaad de aangewezen plek.

 

Ik moet nog een schouw maken voor mijn hout/kolen-fornuis, daar maak ik gelijk een droogkast van.

(Ik maak ook verwarmde bankjes voor de vensters aan weerszijden en raamkassen, met vloerverwarming slangen, vanaf het fornuis)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
is dat zelfbouwplan van jou een theorieplan of een praktijk plan?

 

http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?p=1142

 

Zoals in de link hiervoor. Een praktijk-voorbeeld.

 

Hierboven had ik het over een houtfornuis. Die staat bij mij in de kamer.

Dan heb ik ook nog een gasfornuis in de keuken. Daarboven komt een dergelijke kast, met ventilatie, gebruik makend van de warmte van het fornuis.

Dat is een Rayburn, die ook zorgt voor de verwarming en warm water.

 

[ATTACH=CONFIG]2684[/ATTACH]

 

Hoezo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
@Heksenboot: Maar als je offgrid moet leven, waar verwarm je dan je huis mee? Wellicht dat je die warmtebron kunt gebruiken?

 

Het is niet off grid wonen, echter wel off grid drogen. Net zoals je bv geen stroom hebt bij je volkstuintje maar daar wel zou willen drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.peppersrus-forum.nl/viewtopic.php?p=1142

 

Zoals in de link hiervoor. Een praktijk-voorbeeld.

 

Hierboven had ik het over een houtfornuis. Die staat bij mij in de kamer.

Dan heb ik ook nog een gasfornuis in de keuken. Daarboven komt een dergelijke kast, met ventilatie, gebruik makend van de warmte van het fornuis.

Dat is een Rayburn, die ook zorgt voor de verwarming en warm water.

 

[ATTACH=CONFIG]2684[/ATTACH]

 

Hoezo?

 

je vroeg zelf wat ik van je zelfbouwplan vindt.

theorie en praktijk zijn twee verschillende dingen.

ik vindt je plan waardeloos.

je gaat toch geen voedsel conserveren doormiddel van je voedsel in dampen van kolen,petroleum voorverhitte stenen of kruiken allemaal weer theorie verhalen.

dat gasfornuis is trouwens wel een mooi dingetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
je vroeg zelf wat ik van je zelfbouwplan vindt.

theorie en praktijk zijn twee verschillende dingen.

ik vindt je plan waardeloos.

je gaat toch geen voedsel conserveren doormiddel van je voedsel in dampen van kolen,petroleum voorverhitte stenen of kruiken allemaal weer theorie verhalen.

dat gasfornuis is trouwens wel een mooi dingetje

 

Kennelijk heb je niet zo'n ontwikkeld voorstellingsvermogen.

Denk je nou echt dat ik in een kamer met kolendampen zit?

Wat voor kwalijke dampen komen er van kruiken en stenen af dan?

Heb je er wel eens aan gedacht, dat alle dingen die je om je heen ziet, eerst theorie zijn geweest?

Een ontwerp in het hoofd van iemand met fantasie en doorzettingsvermogen, tegen de stroom van negativiteit in?

Dat kan niet. Dat mag niet. Dat hoort niet. Dat bestaat niet. Dat is theorie. Dat hebben we nog nooit zo gedaan. Daar heb ik nog nooit van gehoord.

 

Blablalblabla.

 

Hoe vaak ik dat niet gehoord heb.

 

Met andere woorden, kom met iets constructiefs, of laat me met rust.

Ik heb geen zin om mijn energie te verspillen aan azijnpissers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kennelijk heb je niet zo'n ontwikkeld voorstellingsvermogen.

Denk je nou echt dat ik in een kamer met kolendampen zit?

Wat voor kwalijke dampen komen er van kruiken en stenen af dan?

Heb je er wel eens aan gedacht, dat alle dingen die je om je heen ziet, eerst theorie zijn geweest?

Een ontwerp in het hoofd van iemand met fantasie en doorzettingsvermogen, tegen de stroom van negativiteit in?

Dat kan niet. Dat mag niet. Dat hoort niet. Dat bestaat niet. Dat is theorie. Dat hebben we nog nooit zo gedaan. Daar heb ik nog nooit van gehoord.

 

Blablalblabla.

 

Hoe vaak ik dat niet gehoord heb.

 

Met andere woorden, kom met iets constructiefs, of laat me met rust.

Ik heb geen zin om mijn energie te verspillen aan azijnpissers.

 

ik reageer gewoon op een vraag die jij stelt.

en niet gelijk op je teentjes getrapt zijn als ik een mening heb.

het gaat hier om voedsel conserveren in dit topic en dat werkt niet door kolen,verhitte stenen petroleum en kruiken.

ik wens je in ieder geval veel bouwplezier toe knutselsmurf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ik reageer gewoon op een vraag die jij stelt.

en niet gelijk op je teentjes getrapt zijn als ik een mening heb.

het gaat hier om voedsel conserveren in dit topic en dat werkt niet door kolen,verhitte stenen petroleum en kruiken.

ik wens je in ieder geval veel bouwplezier toe knutselsmurf

 

Jij noemt mijn plan waardeloos.

Dat vind ik niet constructief.

 

De mazzel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...

Wij hebben een combi in de contenter ruimte gevonden, hij heeft ook een hete lucht stand, maar er is geen gebruikershandleiding er bij logies.

Zijn die toestellen ook op een geschikte lage stand in de stellen dat je er zelfs voedsel en kruiden er mee kan drogen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...