Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een weekend moestuin


Gast Heksenboot

Aanbevolen berichten

Jaja, maar die grote dikke oranje jekko's, die kun je nou net niet eten.. ;-(

 

Ik ken het principe van de bonen-mais-pompoenen, maar bij mij zijn ze de afgelopen jaren nooit fatsoenlijk synchroon gegroeid. Of de mais kwam te langzaam om voldoende steun aan de bonen te kunnen geven, of de pompoenen gaan veel te hard om de rest nog ruimte te geven. Dit jaar was ik al helemaal blij dat die bonen los stonden. Moest ze 3x opnieuw leggen en toen gebeurde er eindelijk eens wat. Terwijl het nou net een woeker-wildgroei-pompoenenjaar was.

 

Dus tja, theorie is mooi. Maar de omstandigheden doen niet altijd (vaak niet) mee. En hoe wispelturiger het klimaat hoe ingewikkelder het gaat worden. Vroeg in het jaar veel zon, maar geen water. Zeiknatte zomers - het gooit de teeltplannen volgens het boekje lekker overhoop.

 

Superidee dat van die watertonnen, thanks @leidseprepper en ook een goed idee van die gaten met turfmolm @Raycoupe

 

Wat slakken betreft, ik sprak laatst iemand die koperen ringen om planten heen gelegd heeft, daar blijken ze dus niet overheen te gaan. Misschien te gevoelig voor de natuurlijke geleiding die koper heeft in een cirkel, geen idee.......

 

In mijn vorige tuin heb ik weleens een uur verwonderd zitten kijken naar die naaktslakken, die met zo'n inimini mondje hele kleine paddestoeltjes opvraten, net bourgondiërs, erg grappig, behalve als ze dat met je kool doen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Okee, @leidseprepper, duidelijk, dank je.

Hoe lang ben je al bezig met je moestuin? Je hebt behoorlijk wat ervaring merk ik al :)

 

Jaartje of 4, dus nog lang niet genoeg ervaring!

 

Om mij heen allemaal van die krasse oude bazen, die op hun 12e in de bollen aan het werk gezet werden.

Die op hun 78e nog even in een paar uurtjes 120 m2 omzetten.

En die de dingen 'gewoon' zo doen, omdat hun vader het ook al zo deed. En hun opa ongetwijfeld ook.

 

Kortom, dit 'vrouwtje uit de stad' moet dus echt niet met van dat alternatieve gedoe (het woord permacultuur ga ik niet eens noemen) aan komen zetten. Da's niet goed voor mijn positie in de pikorde, hahaha!

 

('Huh, wat is dat? Spinazie? Dat wordt natuurlijk helemaal niks! Je mot die spinazie gewoon in rijtjes zetten joh! Zo is er geen beginnen aan om het vuil weg te halen!')

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Jaartje of 4, dus nog lang niet genoeg ervaring!

 

Om mij heen allemaal van die krasse oude bazen, die op hun 12e in de bollen aan het werk gezet werden.

Die op hun 78e nog even in een paar uurtjes 120 m2 omzetten.

En die de dingen 'gewoon' zo doen, omdat hun vader het ook al zo deed. En hun opa ongetwijfeld ook.

 

Kortom, dit 'vrouwtje uit de stad' moet dus echt niet met van dat alternatieve gedoe (het woord permacultuur ga ik niet eens noemen) aan komen zetten. Da's niet goed voor mijn positie in de pikorde, hahaha!

 

('Huh, wat is dat? Spinazie? Dat wordt natuurlijk helemaal niks! Je mot die spinazie gewoon in rijtjes zetten joh! Zo is er geen beginnen aan om het vuil weg te halen!')

 

Hahaha, fantastisch. Leerzaam wel, die oude baasjes. Respect voor ze ook.

Na het schooltuin-project hebben we nog 1 jaar een gemeente-tuin gehad. Toevallig zat daar achter een stuk voor mensen die aan permacultuur deden.

Daar heb ik er voor het eerst over gehoord. Ik ben me er toen in gaan verdiepen, want ik vond die kruidenspiraal wel mooi.

 

4 jaar is niet niks. Volgens mij kom je dan om in de groenten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa: Koper werkt goed bij om potten te beschermen, tegen omhoog kruipende slakken. Hun gespierde voet werkt uiteraard met electrische signaaltjes, daarom werkt koper.

 

In je tuin koper rond je planten leggen werkt minder goed, hebben kennisen van mij aardig mee geexperimenteerd. Ieder blaadje, overhangend grassprietje of takje en de barriere is niet meer compleet en de slakken weten die gaatjes feilloos te vinden.

 

Bij alle bekende tuinzaken, kun je koperen plakband kopen, die je halverwege om je potten met bv aardbeien plakt.

 

In mijn huidige tuin heb ik gelukkig nog weinig slakken, in m'n vorige huis, barstte het van de slakken. Enige wat enigszins hielp, wat het plaatsen van bakjes met bier. Slakken zijn er dol op, kruipen erin, verzuiipen en lossen op.

Je kunt hiervoor speciale bakjes kopen bij tuinzaken, vaak in de vorm van een slak, maar een boterkuipje (met dekseltje) met aan de zijkant een gat, is natuurlijk veel goedkoper.

 

Chirurgijn slakken kun je beter met de hand verwijderen, die zijn erg lekker. Twee dagen in een plastic emmer met een deksel met gaatjes (poepen ze zich leeg, scheelt knarsetanden) en dan met knoflookboter de oven in. :)

Fransen doen er een moord voor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa: Koper werkt goed bij om potten te beschermen, tegen omhoog kruipende slakken. Hun gespierde voet werkt uiteraard met electrische signaaltjes, daarom werkt koper.

 

In je tuin koper rond je planten leggen werkt minder goed, hebben kennisen van mij aardig mee geexperimenteerd. Ieder blaadje, overhangend grassprietje of takje en de barriere is niet meer compleet en de slakken weten die gaatjes feilloos te vinden.

 

Bij alle bekende tuinzaken, kun je koperen plakband kopen, die je halverwege om je potten met bv aardbeien plakt.

 

In mijn huidige tuin heb ik gelukkig nog weinig slakken, in m'n vorige huis, barstte het van de slakken. Enige wat enigszins hielp, wat het plaatsen van bakjes met bier. Slakken zijn er dol op, kruipen erin, verzuiipen en lossen op.

Je kunt hiervoor speciale bakjes kopen bij tuinzaken, vaak in de vorm van een slak, maar een boterkuipje (met dekseltje) met aan de zijkant een gat, is natuurlijk veel goedkoper.

 

Chirurgijn slakken kun je beter met de hand verwijderen, die zijn erg lekker. Twee dagen in een plastic emmer met een deksel met gaatjes (poepen ze zich leeg, scheelt knarsetanden) en dan met knoflookboter de oven in. :)

Fransen doen er een moord voor!

 

Ik gelijk op zoek naar een plaatje van de Chirurgijn slak, kan het zijn dat deze lekkere beesten toch anders heten? Bij de zoekresultaten kreeg ik nul. Of bedoel je de wijngaardslak misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa: Volgens mij kun je alle Nederlandse huisjesslakken eten, duinslakken, tuinslakken, barnsteenslakken. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Het SAS handboek meldt dat alle land en zoetwaterslakken eetbaar zijn, tenzij ze een felgekleurd huisje hebben. Maar dat boek geeft bijna altijd summiere, incomplete info. Zeeslakken is een heel ander verhaal, daar zijn vele giftige soorten van, sommigen zijn zelfs dodelijk voor de mens..

 

Volgens dat boek zijn zelfs naaktslakken eetbaar. 'k Weet dat naakslakken zich verdedingen met taai slijm, maar is dat hun enige verdediging? Zouden ze niet ook giftig zijn, of alleen al bitter smaken?

 

Gatver, 'k heb geen zin om 't uit te proberen... 1 keer potje roadkill met tuinslakken gehad, de slakken waren niet te vreten, net harde gummetjes. Wellicht te lang gekookt. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...