Ga naar inhoud
GENEGEERD

[EDU] Paracord fröbels 101


Mandy Lifeboats

Aanbevolen berichten

Ik ben een tijdje terug ook bezig geweest met paracord. Had het via e-bay besteld vanuit Engeland (voor grote hoeveelheden zeker aan te raden), ben zo goed als zeker dat het de realdeal is.

Deze armband ben ik nog niet tegengekomen: P2180161.jpg.60e26d7836a4eb14f9c4a897a7725056.jpg.

De instructie die ik heb gebruikt kon ik helaas niet meer vinden, maar het is een methode waarbij je een lusje door het voorgaande lusje heen steekt en dan aantrekt (lekker duidelijk) met aan het einde een celtic button knot. Het leuke aan deze manier van knopen is dat je hem in een keer uit elkaar kan trekken als je hem nodig hebt.

Paracord is ook ideaal als handvat op je vaste messen en als veters in je kisten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Deze armband ben ik nog niet tegengekomen: P2180161.jpg.60e26d7836a4eb14f9c4a897a7725056.jpg.

De instructie die ik heb gebruikt kon ik helaas niet meer vinden, maar het is een methode waarbij je een lusje door het voorgaande lusje heen steekt en dan aantrekt (lekker duidelijk) met aan het einde een celtic button knot. Het leuke aan deze manier van knopen is dat je hem in een keer uit elkaar kan trekken als je hem nodig hebt.

 

Hoeveel paracord steekt er in jouw bracelet?

 

Dat is die haaktechniek waarnaar dat ik 2 posts eerder heb verwezen (zonder de celtic button)

 

DSCI0062.JPG.30eed00340021de15938f484eefdab00.jpg

 

Maar ik neem het touw dubbel bij het doorhalen van de lussen en op het einde nog eens dubbel om de bracelet te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo...

Ik vind het het voordeel ten opzichte van de "normale" knooptechniek voor paracord armbanden dat hij op deze manier uit één stuk touw bestaat in plaats van twee stukken.

:) In de techniek die ik gebruikt heb wordt ook één stuk cord gebruikt, 5,5 mtr. in mijn geval, afhankelijk van polsbreedte. Hier mijn resultaat.

En de band is door één ruk te ontrafelen. Het is iig. tot nu toe in mijn ogen de beste techniek die ik voor mezelf kon vinden.

Hier de link:

.
Link naar reactie
Delen op andere sites

:) In de techniek die ik gebruikt heb wordt ook één stuk cord gebruikt, 5,5 mtr. in mijn geval, afhankelijk van polsbreedte. Hier mijn resultaat.

En de band is door één ruk te ontrafelen. Het is iig. tot nu toe in mijn ogen de beste techniek die ik voor mezelf kon vinden.

Hier de link:

.

 

Mooie bracelet maar duurt me iets te lang om deze terug op te knopen, voor mij moet zo'n ding snel los zijn, als het kan zelfs met 1 hand en de tanden en heb toch beetje het idee dat met dit ontwerp die tanden niet ongeschonden uit de deployment gaan komen met dat ijzer stuk :p.

 

De haak of lusjestechniek heeft ook het voordeel er snel terug een bracelet gevormd kan worden.

 

Qua zelfverdediging kan in mijn bracelet (met ring en carabiner) een doorsnee persoon immobiliseren door handen en voeten samen te binden met een zelf-aantrekkende en aanpasbare opstelling (zie foto) en dit binnen de 2 minuten. (grondig uitgetest)

 

hand-en-voetboeien.JPG.5cb50e41fc20f2ddc6f4edc8016cdcf5.jpg

 

met die carabiner kan ik ook snel iets aan een boom hangen (rugzak, tas, schede, bijl,...), alsook een ondersteunende lijn spannen voor mijn tarp,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie bracelet maar duurt me iets te lang om deze terug op te knopen, voor mij moet zo'n ding snel los zijn, als het kan zelfs met 1 hand en de tanden en heb toch beetje het idee dat met dit ontwerp die tanden niet ongeschonden uit de deployment gaan komen met dat ijzer stuk :p.

 

De haak of lusjestechniek heeft ook het voordeel er snel terug een bracelet gevormd kan worden.

 

Qua zelfverdediging kan in mijn bracelet (met ring en carabiner) een doorsnee persoon immobiliseren door handen en voeten samen te binden met een zelf-aantrekkende en aanpasbare opstelling (zie foto) en dit binnen de 2 minuten. (grondig uitgetest)

 

hand-en-voetboeien.JPG.5cb50e41fc20f2ddc6f4edc8016cdcf5.jpg

 

met die carabiner kan ik ook snel iets aan een boom hangen (rugzak, tas, schede, bijl,...), alsook een ondersteunende lijn spannen voor mijn tarp,...

 

:) Netjes terug knopen vind ik niet zo belangrijk. Maar daar kan ik nu dus de lussen techniek voor gebruiken.

Snel los is die wel te krijgen, ook met tanden en 1 hand. Alhoewel niet met een carabiner als sluiting.

Dat zou dan een reden kunnen zijn om voor lussen te kiezen. Al het andere is geen probleem.

Ik denk dat je ook in de lussenband zo het één en ander kan stoppen?

 

@prepperpappa

:) Zeker een suggestief cadeau van één van z'n 'slachtoffers'.

 

@Dick Berts

Zou bijna willen dat er zulke sociale bankiers waren.

 

@Raycoupe

:) Als je ze maar op zak hebt. Ik draag ze zelf ook niet. Hou niet van zaken om de polsen. Ook geen horloge.

Wel eens eraan blijven hangen? Draag je het daarna nooit meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Netjes terug knopen vind ik niet zo belangrijk. Maar daar kan ik nu dus de lussen techniek voor gebruiken.

Snel los is die wel te krijgen, ook met tanden en 1 hand. Alhoewel niet met een carabiner als sluiting.

Dat zou dan een reden kunnen zijn om voor lussen te kiezen. Al het andere is geen probleem.

Ik denk dat je ook in de lussenband zo het één en ander kan stoppen?

 

Voor mij is het gewoon een makkelijke en snelle manier om touw compact te maken om te vervoeren en er terug makkelijk aankan zonder het in de war te trekken

 

Door de lussentechniek te doen krijg je een beetje een holte kan en indien dubbelgevouwen heb je een soort van koker dat je eventueel kan samenhouden met met stukken rangerband of een extra stukje touw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het gewoon een makkelijke en snelle manier om touw compact te maken om te vervoeren en er terug makkelijk aankan zonder het in de war te trekken

 

Door de lussentechniek te doen krijg je een beetje een holte kan en indien dubbelgevouwen heb je een soort van koker dat je eventueel kan samenhouden met met stukken rangerband of een extra stukje touw.

:) Ik zal er eens mee gaan stoeien. Dank voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Heeft iemand een tip voor een zo breed mogelijk model/manier om te knopen? Mijn pols is namelijk maar zo'n 12 à 13 cm in de omtrek, wat betekend dat het stuk koord een stuk korter is.

 

Of is het dan handiger om 'm aan mijn sleutelbos te hangen (al is dat ding al immens aan het worden door, oordoppen, zaklamp en een multitool, of en sleutels.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Of is het dan handiger om 'm aan mijn sleutelbos te hangen (al is dat ding al immens aan het worden door, oordoppen, zaklamp en een multitool, of en sleutels.)

 

Oordoppen? Heb je (ook) een oude Landrover dan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oordoppen? Heb je (ook) een oude Landrover dan ;)

 

Haha was dat maar zo! Ik heb ze altijd bij me voor in het openbaar vervoer (=veel lawaai) en sta regelmatig in live muziek (=oordoppen meer dan nodig)!

 

En dan nu weer ontopic,

 

Misschien moet ik kijken voor kinderformaten? Maar het liefst maak ik er een zelf natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kort geleden ben ik eens gaan experimenteren met het maken van paracord armbanden. Ik had toch dat spul al in huis dus kon ik er ook wel iets leuks mee proberen te doen.

 

Dit zijn de eerste resultaten:

bracelets-b.JPG.ebe7c0fac78e73380205a1e57a95ba80.jpg

 

Omdat het de nodige tijd heeft gekost om duidelijke instructies te vinden die zelfs ik kon volgen leek het me wel handig om e.e.a. op een rijtje te zetten zodat ik een ander wellicht een paar uur zoeken kan besparen.

 

Voor armbanden A en D heb ik de aanwijzingen van deze pagina gevolgd.

Niet schrikken van de enorme haken en touwen constructie die hij gebruikt om de basis op te zetten, het gaat net zo goed op een simpel klembord/stevig stuk karton met een paar wasknijpers als bevestiging.

(Deze instructie gaat dus uit van een sluiting van lus&knoop, wil je liever een buckle dat kan je de instructies op deze pagina volgen)

 

Je kan de lus sluiten met elke gewenste knoop, maar zelf vind ik de lanyard knoop zowel mooi als handig in het gebruik.

Voor de uitvoering van de lanyard (of diamant) knoop is de video op deze pagina geweldig. Het wordt echt simpel uitgelegd en met behulp van een stuk papier met gaten kan iedereen het.

 

Zelf vond ik het handig om de gewenste lengte van de lus die de basis van de armband werd van te voren af te zetten met een wasknijper en de gaten in het papier iets dichter bij elkaar te maken.

 

Armband B is dus de beroemde cobra weave. Klinkt erg stoer, maar na de eerste twee knopen kwam ik tot de ontdekking dat dit precies hetzelfde is als het macrameeën dat we op de kleuterschool geleerd hebben (met van dat prikkelige sisal touw).

Handige foto-instructies hier en hoewel ik voor de afwerking ook de smelt-het-einde-van-het-koord-en-duw-dat-plat methode gevolgd heb ben ik van plan de volgende toch af te hechten door weer terug te steken onder een paar knopen.

 

Wat betreft dat afhechten, een haaknaald is goud waard!

 

Met armband C ben ik iets exotischer te werk gegaan door twee kleuren te gebruiken en een buckle sluiting. Deze weef wordt trilobite (drielobbig) genoemd. Voor de basisopzet met buckle heb ik deze pagina gevolgd en die gecombineerd met de instructies van deze pagina voor de twee-kleuren weverij.

 

Gebruikte kleuren

A = desert camo

B = standaard bruin

C = olijf & ACU digital camo

D = zwart

 

echt geniaal heeb me inderdaad veel tijd gescheelt met zoeken .zijn erg makkelijk te maken dankje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...