Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] NBC / hazmat pak een zinnige aankoop?


Aanbevolen berichten

Heey Allemaal,

 

Ik heb een vraag rondom een nbc pak. Een chemische ramp of ongeluk vind ik een reëel gevaar.

Daarvoor ben ik aan het rondkijken voor beschermende kleding en gasmaskers.

 

Nou heb ik op internet een Nederlands leger nbc pak gevonden, bij militaria 4 you link.

Dit zou bescherming moeten bieden tot maximaal 24 uur tegen gassen en dampen.

Maar ik vraag mij af of dit een zinnige aankoop is, of zal ik toch echt voor iets anders/nieuw moeten gaan?

 

Mocht er brand of een ontploffing zijn in een chemische installatie,

bied zo'n pak mij dan daadwerkelijk bescherming?

 

Mijn kennis over chemie gaat niet ver (ik werk eraan!). Vandaar deze vraag!

 

Na de brand bij chemie-pak besefte ik dat ik echt een probleem heb als dit nogmaals in een vergelijkbare situatie zou gebeuren en de wind wel mijn kant op staat...

Ik weet niet hoe jullie hier over denken. Maar ik vertrouw niet op de overheid en hun inschatting of iets veilig is of niet zodra dit soort gebeurtenissen plaats vinden, vandaar.

 

Groetjes,

 

Appelflapje :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

van de website;

 

Bestaat uit jas en broek, licht gebruikt, zeer goed te gebruiken voor paintbal, airsoft, outdoor enz

 

LICHT gebruikt, NBC pakken lijken mij niet gemaakt op veelvuldig gebruik (kans op lekken)

ik vind dit net zon schijnveiligheid als NOS (New Old Stock) gasmaskers, als je zoiets wilt moet je een nieuwe kopen, anders is het duur geld voor iets wat niet meer werkt (kan je net zo goed een natgepiste theedoek nemen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge Ik had al mijn twijfels. Thanks voor de uitleg :). Als ik iets niet wil, is het niet werkende spullen.

@Boothuisje bedankt voor de link. Ik ga het lezen

 

@Holbewoner ik denk dat we ons allemaal voorbereiden op het overleven van een (gevaarlijke) gebeurtenis. Ik zie mezelf graag nog rondlopen na bijvoorbeeld een chemische ramp. Ik was namelijk niet van plan die manier mij er bij neer te leggen. Ik zal voor mijn directe familie ook beschermende spullen hebben liggen zoals je zei. Dat lijkt mij wel handig hihi ;)

 

Ookal is dit toekomst muziek :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel pak? Zou alleen een masker niet genoeg zijn denk je? Als het echt zo erg is dat je het zonder pak niet gaat overleven is het misschien beter dat je zelf ook geen pak hebt, of zorg er anders voor dat alle mensen waar je om geeft ook zo'n pak hebben.

 

Een masker alleen voorkomt dat je gassen of schadelijke stoffen inademt en binnenkrijgt. Nu ben ik wel geen chemicus of expert op het gebied maar als je bijvoorbeeld Nucleare Fallout hebt kan dat ook schadelijk zijn als het op de huid komt. Volgens mij neemt je lichaam dan ook sommige stoffen via de huid op. Omdat je vaak niet weet om welke stoffen het gaat zou een compleet pak mijn voorkeur hebben. Een masker alleen zou volgens mij genoeg zijn bij rookontwikkeling bij een brand of bij neerdwalend as na een vulkaan uitbarsting.

 

Mooi voorbeeld: Ooit vooraan gestaan bij een goede portie voetbalrellen? Als je zo'n traangas granaat voor je bakkes krijgt merk je dat dat spul niet alleen op je luchtwegen werkt maar ook reageert met je huid: jeuk/irritatie etc... Als ik volgende keer weer rellen zie op tv en ik zie een hazmat-suit ertussen weet ik dat jij het bent holbewoner :p.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt iets meer bij kijken dan het aanschaffen van alleen de uitrusting.

Prima, je hebt het geld voor een complete outfit, en je hebt het beste volgelaatsmasker dat er is. Toppie.

Vergeet niet, dat wanneer wij in fabrieken compleet in pak iets gaan ondernemen (Fosgeen, H2S etc) je ook nog wat extras erbij hebt.

Een compleet team, een schone area (of denkt je te kunnen leven in je pak?) en een spoelstraat, een wat?

Een spoelstraat, schaf die ook gelijk aan. Want ergens down-the-line zul je filters moeten wisselen, en je zult een keer je pak moeten uittrekken (waardoor wederom besmetting om de hoek komt kijken) Wij werken in de Petrochemie in teams, en die teams zijn getraind in het gebruik van "in pak" werken.

Aanschaffen en denken, ik ben nu het mannetje, foute gedachte. Je wint er tijd mee, en ja, je komt er misschien goed mee weg.

Maar ergens ga je fouten maken, waarom, je bent er niet voor getraind.

 

Beste keuze is een gewoon vol of half-gelaatsmasker met ABEK filterbussen (meeste gassen en stoffen), en kunstof handschoenen. En hopen dat je zo snel mogelijk uit de "besmette zone" bent.

Als het er op neer komt ben je geen S.T.A.L.K.E.R level aan het spelen, waar je een medi-pack gebruikt en weer gezond bent.

Nee als het er op neer komt moet je weten wat je moet doen, welke stof je aan bloot hebt gestaan, en wat voor beschermingsmiddel je nodig hebt.

 

Mijn 2-cent mening: een vol of halfgelaatsmakers (met overzetbril), voorraadje ABEK bussen en kunstof handschoenen.

Abek.jpg.0e90af74e87a61c39ecd1c8b0a523201.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard is het geen Stalker levelt met een medic kit.

Je moet begrijpen dat ik dit zie als een gevaar en niet als een spel of iets dergelijks.

 

Mijn bedoeling is zo snel mogelijk weg te komen (als dat mogelijk is) met zo min mogelijk contact.

Mocht het regenen, wat het nogal eens doet hier, wil ik dat niet direct op me hebben vallen. Met de gedachte: Beter dit, dan niets.

 

Zoals je zegt is training echt een belangrijk punt. Ik heb geen trainingen gevolgd. Wel heb ik redelijk wat gelezen, dit zal denk ik toch ook wel helpen.

 

 

Dit is wat ik denk dat ik moet doen als er een chemische dreiging is. Is dit correct?:

 

-Zodra je het nieuw te horen krijgt beginnen met het aandoen van de broek

-De schoen hoezen aandoen en deze in de broek doen. Dit goed vastmaken, door middel van sluitmogelijkheid in het pak of met tape aan de buitenkant

-Jas aan en zorgen dat deze goed zit (over de broek heen)

-Filter bus op masker draaien

-Masker met bevestigde filter op hoofdzetten en bandjes goed aantrekken

-Checken voor lek plekken door filter te blokkeren en in te ademen, zonder inkomende lucht te voelen stromen

-Handschoenen aan en in mouwen.

-Mouwen afsluiten door tape of door sluitmogelijkheid

-Capuchon op en aantrekken rond het masker

-Maken dat je weg komt

 

Zodra het weer veilig is om het pak uit te doen: (doordat je je op een gegeef moment hebt verplaatst waardoor de wind in je voordeel is, of je vergenoeg bent van het gevaar)

-Grondig afspoelen met water

-Tape of sluitmogelijkheid bij schoenen losmaken

-Tape of sluitmogelijkheid bij handen losmaken

-Handschoenen uit doen

-Jas van binnen uit uitdoen, raak de buitenkant niet aan

-Pak de broek aan de binnenkant beet

-Doe deze uit samen met de schoenhoezen

-Doe masker af

 

Het belangrijkste is dat je niets van de buitenkant van je pak nog aanraakt.

 

Je schreef ook dat het belangrijk is te weten met welke stof je in aanraking bent gekomen en wat je daar tegen moet doen.

Is dat niet heel lastig te bepalen in zo'n situatie?

 

Keep in mind dat ik niet alles weet, maar ik doe mijn best :).

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even kijken, 4 X 1580 euro voor de pakken, dien verstande dat ik op ademlucht m'n kids krijg aangesloten = pak + BOB 35 kilo

Kids hun BOB is wat lichter, komt op 22 kilo. Totaal bijna 6400 Euro. (afleverkosten niet gerekend)

http://www.vtn.nl/producten/beschermende-kleding/gaspakken.html

Trellchem-VPS-T-ET.jpg.26812bb15e3918fab0dc66f71621e320.jpg

Daarbij een micro PID meter, voor multi meting mbt blootstelling. Dit ook 4X aangezien we van elkaar gescheiden kunnen raken komt op nog eens 4800 = 11.200 samen.

gasalertmicro5.jpg.c3b008f4f7c8db6c5ddd89392512db7d.jpg

http://www.inven.nl/gasalertmicro5pid_bestelformulier.php

Dan kijk ik naar de volgelaatsmaskers met 2X een ABEK bus, en buthyleen handschoenen ben ik voor 4 man met 1000 euro klaar.

 

Zie je wat ik bedoel? Het wordt voor de standaard prepper dan wel een heeeeel dure investering.

Beter een goede basis, en een (niet lachen) goed regenpak. Waarin je nog uit de voeten kunt.

Ik val je niet af, maar het zijn investeringen waar wij zelfs in het bedrijfsleven echt even gaan zitten hoor.

 

Maar, tenzij je plenty Euro hebt, en je echt "all out" wilt gaan. Gelijk doen uiteraard.

Wie ben ik om te zeggen dat je het niet moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En soms, ik val mezelf even bij. Vind je tweedehands ook leuk spul.

Maar reken jezelf nog niet rijk met dit.

http://www.tweedehands.nl/verzamelen/overige-verzamelstukken/leger-oorlog-marine/pak-uitrusting-nbc-koninklijke-landmacht-139124120.html

Een NBC pak gebruikt behalve en liner, ook actieve koolstof als vulling. Door de jaren heen wordt deze actieve koolstof verzadigd, en gaat afbreken door indringen van vocht.

Wat je in je diensttijd (sommigen zullen dit herkennen) merkte doordat de pakken een soort fijn zwart stof afgaven als je ze aanhad met een oefening NBC.

Let op, dit waren pakken nog geen jaar oud.

 

Leuk, ziet er stoer uit, maar ook deze zijn tweedehands nutteloos....helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, tenzij je plenty Euro hebt, en je echt "all out" wilt gaan. Gelijk doen uiteraard.

Wie ben ik om te zeggen dat je het niet moet doen.

 

Dus ja, heel goede investering, en nee niet te betalen voor een gewone jongen.

Goed gelaatsmasker, de goede soort filterbus, gamma regenpak en regenlaarzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt voor je duidelijke advies Riesie! Jammer genoeg beschik ik niet over die hoeveelheden geld.

Er staat zo veel misleidende informatie bij veel sites. Vooral de leger zaken. Wel jammer maar goed. Het moet natuurlijk wel haalbaar zijn.

 

Eerst maar eens de maskers op orde krijgen dan.

 

Nogmaals, Thanks :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt voor je duidelijke advies Riesie! Jammer genoeg beschik ik niet over die hoeveelheden geld.

Er staat zo veel misleidende informatie bij veel sites. Vooral de leger zaken. Wel jammer maar goed. Het moet natuurlijk wel haalbaar zijn.

 

Eerst maar eens de maskers op orde krijgen dan.

 

Nogmaals, Thanks :cool:

 

23 Euro heb je de kant en klare versie's.

Met ABEK filters.

 

Let op, als je ze uit de verpakking haalt, activeer je de koolstof al, dus niet mee spelen.

Worden in de petrochemie, vuilverbrandingsindustrie, spuiterijen en weet ik waar allemaal niet gebruikt.

http://www.cornelco.nl/product/adembescherming/halfgelaatsmaskers/halfgelaatsmaskersets?gclid=CML79fvO6LQCFe7MtAodeHcAPw

 

Alle begin is moeilijk, en duur is niet altijd goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt voor je duidelijke advies Riesie! Jammer genoeg beschik ik niet over die hoeveelheden geld.

Er staat zo veel misleidende informatie bij veel sites. Vooral de leger zaken. Wel jammer maar goed. Het moet natuurlijk wel haalbaar zijn.

 

Eerst maar eens de maskers op orde krijgen dan.

 

Nogmaals, Thanks :cool:

 

Volgelaatsmaskers vallen ook wel mee, 115 euro.

En ook hierin, je hebt betaalbaar, duur en heeeeel duur.

http://www.cornelco.nl/product/adembescherming/volgelaatsmaskers/volgelaatsmasker-panoramask-rubber

 

Losse ABEK filterbussen 17 Euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt voor je duidelijke advies Riesie! Jammer genoeg beschik ik niet over die hoeveelheden geld.

Er staat zo veel misleidende informatie bij veel sites. Vooral de leger zaken. Wel jammer maar goed. Het moet natuurlijk wel haalbaar zijn.

 

Eerst maar eens de maskers op orde krijgen dan.

 

Nogmaals, Thanks :cool:

Dat zijn verkoop praatjes. Vaak moet je ook gewoon even goed lezen en geven ze vaak ook simpelweg aan dat het om decoratie/verzamel objecten gaat.

 

Goed en degelijk advies @Riesie !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten er nog grote verschillen tussen de ABEK of ABEK2 filters?

 

Google is je vriend in deze, ABEK is een verzamelnaam van filterelementen in een.

Nummer staat voor inhoud en/of filtergroote deeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard is het geen Stalker levelt met een medic kit.

Je moet begrijpen dat ik dit zie als een gevaar en niet als een spel of iets dergelijks.

 

Mijn bedoeling is zo snel mogelijk weg te komen (als dat mogelijk is) met zo min mogelijk contact.

Mocht het regenen, wat het nogal eens doet hier, wil ik dat niet direct op me hebben vallen. Met de gedachte: Beter dit, dan niets.

 

Zoals je zegt is training echt een belangrijk punt. Ik heb geen trainingen gevolgd. Wel heb ik redelijk wat gelezen, dit zal denk ik toch ook wel helpen.

 

 

Dit is wat ik denk dat ik moet doen als er een chemische dreiging is. Is dit correct?:

 

-Zodra je het nieuw te horen krijgt beginnen met het aandoen van de broek

-De schoen hoezen aandoen en deze in de broek doen. Dit goed vastmaken, door middel van sluitmogelijkheid in het pak of met tape aan de buitenkant

-Jas aan en zorgen dat deze goed zit (over de broek heen)

-Filter bus op masker draaien

-Masker met bevestigde filter op hoofdzetten en bandjes goed aantrekken

-Checken voor lek plekken door filter te blokkeren en in te ademen, zonder inkomende lucht te voelen stromen

-Handschoenen aan en in mouwen.

-Mouwen afsluiten door tape of door sluitmogelijkheid

-Capuchon op en aantrekken rond het masker

-Maken dat je weg komt

 

Zodra het weer veilig is om het pak uit te doen: (doordat je je op een gegeef moment hebt verplaatst waardoor de wind in je voordeel is, of je vergenoeg bent van het gevaar)

-Grondig afspoelen met water

-Tape of sluitmogelijkheid bij schoenen losmaken

-Tape of sluitmogelijkheid bij handen losmaken

-Handschoenen uit doen

-Jas van binnen uit uitdoen, raak de buitenkant niet aan

-Pak de broek aan de binnenkant beet

-Doe deze uit samen met de schoenhoezen

-Doe masker af

 

Het belangrijkste is dat je niets van de buitenkant van je pak nog aanraakt.

 

Je schreef ook dat het belangrijk is te weten met welke stof je in aanraking bent gekomen en wat je daar tegen moet doen.

Is dat niet heel lastig te bepalen in zo'n situatie?

 

Keep in mind dat ik niet alles weet, maar ik doe mijn best :).

 

Groetjes,

 

Appelflapje

 

Waar ik vandaan kom zijn der verschilende NBC levels. Ik heb er 5 geleerd: (Ik kan niet zeggen voor welke situatie welke is (ivm verklaring). dat moet je maar op internet zoeken :p )

- Level I / Gasmasker

- Level II / Gasmasker / Open pak

- Level III / Gasmasker / Half dicht pak

- Level IIII / Gasmasker / Dicht Pak

- Level IIII bis / Gasmasker / Dicht Pak Aanval is ingezet (deze is later er uit gehaald: Zie Level IIII bis (Is nu IIII)

 

Dit is dus ook waar jij rekening mee moet houden... het heeft geen zin om in volle bepaking te gaan voor een lek van een bepaald soort waar dat niet voor nodig is...

Dus Leren, leren, leren, oefenen, leren, oefenen, leren, oefenen, leren, oefenen, leren, WETEN en dan weer oefenen

 

Gr D.S.101

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik vandaan kom zijn der verschilende NBC levels. Ik heb er 5 geleerd: (Ik kan niet zeggen voor welke situatie welke is (ivm verklaring). dat moet je maar op internet zoeken :p )

- Level I / Gasmasker

- Level II / Gasmasker / Open pak

- Level III / Gasmasker / Half dicht pak

- Level IIII / Gasmasker / Dicht Pak

- Level IIII bis / Gasmasker / Dicht Pak Aanval is ingezet (deze is later er uit gehaald: Zie Level IIII bis (Is nu IIII)

 

Dit is dus ook waar jij rekening mee moet houden... het heeft geen zin om in volle bepaking te gaan voor een lek van een bepaald soort waar dat niet voor nodig is...

Dus Leren, leren, leren, oefenen, leren, oefenen, leren, oefenen, leren, oefenen, leren, WETEN en dan weer oefenen

 

Gr D.S.101

 

Helemaal mee eens, maar in de burgermaatschappij zie ik de gemiddelde prepper niet een compleet CPS 7900 pak aanschaffen.

Daarbij blijft er weinig ruimte over om je BOB nog om te hangen. Het leger is een compleet ander verhaal.

Maar goed, voor de multi-nationals onder ons, kijk eens bij Drager op de website.

Een leverancier waar wij in de industrie veelvuldig gebruik van maken.

http://www.draeger.nl/media/10/05/61/10056120/technology_in_operation_br_9046231_en.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh: van de site: Provides protection against over 180 chemical challenges for at least 30 minutes.

 

Misschien kom ik nu naif over, maar wat wil je precies bereiken in 30 minuten? In je auto stappen en de gifzone verlaten, wellicht, iets anders wordt lastig in een half uurtje.

 

M'n huis dichtplakken met ducttape, dan hou ik het langer uit dan 30 minuten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er kan gebeuren in 30 minuten of wat je allemaal kunt doen is natuurlijk niet nuttig om te beantwoorden, maar ik snap je punt. Echter zie ik deze uitrusting niet om in rond te trekken, maar om vanuit mijn bijvoorbeeld getapte BOL uitstapjes te maken als dit nodig is. Tevens heb ik wat op hun site rond gekeken en deze lijkt hetzelfde in materiaal en uitvoering op pakken waar nog meer bescherming aan toegekend word.

 

Veel fabrikanten verkopen meerdere modellen die eigenlijk hetzelfde zijn om kosten te drukken, maar geven de garanties alleen op de duurste versies. Zou zo'n geval kunnen zijn... Echter zou ik er niet blind op gaan hoor, het gaat om je leven, maar het is goed betaalbaar en veel beter dan niets

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh: van de site: Provides protection against over 180 chemical challenges for at least 30 minutes.

 

Misschien kom ik nu naif over, maar wat wil je precies bereiken in 30 minuten? In je auto stappen en de gifzone verlaten, wellicht, iets anders wordt lastig in een half uurtje.

 

M'n huis dichtplakken met ducttape, dan hou ik het langer uit dan 30 minuten.

 

Het idee is altijd nog, binnen een zo kort mogelijke tijd uit de gevaren zone komen. Vandaar standaard in elke instructie in de petrochemie de kreet "haaks op de wind het gevarengebied verlaten". Dus niet wind mee, en niet wind af.

Stel nu (scenario: dirty bomb) en jij taped alles af thuis. Prima, en ja je red het een tijdje. Maar de chemicalien, of stof die er ligt blijft ook liggen.

Het idee van masker en pak is, zo snel als mogelijk uit dat gebied, en buiten het gebied afspoelen en/of, pak dumpen en filterbussen en/of masker wisselen.

Zit je binnen...dan zit je dus midden er in zonder "way out". Stel nu met een masker van 25 euro, en degelijk regenpak je de mogelijkheid hebt.

 

Wat zou je kiezen dan? Weg toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...