Ga naar inhoud
GENEGEERD

Inmaken / wecken is weer helemaal in


glavrijsen

Aanbevolen berichten

Dat is lief @Geert. Dan moet ik eens kijken of ik in de nabije toekomst, voor de perenoogst, wat te doen heb in zuidelijkere richting of misschien op een SC :) maar anders ga ik er gewoon wat dichterbij naar op zoek.

@Bla Bla Ik heb inderdaad alles gesteriliseerd en vervolgens in een weckketel de potjes nog laten koken..het zal dan toch aan de potjes liggen dan. Of de ketel wordt niet heet genoeg. Het kookte wel.

 

Als ik mijn antieke weck thermometer er bij haal en daar staat meer op dan alleen maar de graden . Lees ik af peren 90° 40min.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb inderdaad alles gesteriliseerd en vervolgens in een weckketel de potjes nog laten koken..het zal dan toch aan de potjes liggen dan. Of de ketel wordt niet heet genoeg. Het kookte wel.

 

Het probleem zou hier waarschijnlijk niet liggen bij het schoonmaken van de potjes, maar bij de gebruikte methode van het inmaken. Je hebt de potjes met deksel erop in de weckketel gedaan. Door het uitzetten van zowel het blik als het glas komen deze 2 weer iets losser van elkaar te zitten waardoor er weer een heel klein beetje lucht binnen kan komen. Dat heeft te maken met de uitzettingscoefficientie. Ongetwijfeld zal @vheeswijk hier meer over kunnen vertellen in een voor iedereen makkelijker te begrijpen taal.

 

Als ik mijn antieke weck thermometer er bij haal en daar staat meer op dan alleen maar de graden . Lees ik af peren 90° 40min.

 

90 graden (pasteurisatie) is perfect om producten met volledig smaakbehoud voor korte tot middellange termijn houdbaar te maken (ruim de winter door). Voor jarenlange houdbaarheid is sterilisatie toch echt en must. Nadeel is hiervan wel dat als de recepten niet optimaal zijn je een signifikant smaakverschil zou krijgen na enkele jaren.

 

Het is dus altijd kiezen of delen met bewaren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om ze te wecken gewoon echte weckpotten gebruiken. Glazen glas, glazen deksel en rubberen ring.

 

De twist-off poten gewoon zo heet mogelijk afvullen (glazen voorverwarmen anders barsten ze) en daarna met deksel en al nog een half uurtje in de oven van 130-150 graden. Deksels hierna nog eens nalopen.

 

Beide potten zijn dus goed om eten lang houdbaar te maken. Ze vereisen beide alleen een andere methode waar je rekening mee moet houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Me vandaag aan rode aalbessen met stekelbessen (kruisbessen) jam gewaagd. Het resultaat ziet er goed uit naar mijn bescheiden mening(al zeg ik het zelf :p)

 

attachment.php?attachmentid=19404&stc=1

 

Daarvoor de stortglazen gebruikt, omdat deze makkelijker zijn om de jam uit te halen later. Moet je niet in de bolling van het tulpenglas liggen 'krabben'.

Onderstaande foto toont duidelijk het verschil tussen het tulpenglas links, en het stortglas rechts.

Ik heb er wel voor geopteerd om het bij het rr100 deksel te houden. Omdat dan de rubbers en de deksels onderling wel bruikbaar blijven.

 

attachment.php?attachmentid=19405&stc=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn ondertussen weer een paar dagen verder.

De potten van de rode bessen-kruisbessenjam zijn allemaal dicht, dus het steriliseren is wel goed gelukt. Alleen blijkt dat de jam niet goed is opgesteven in de pot. (links op de foto)

Ook jam van alleen maar kruisbessen gemaakt, daarvoor een beetje meer pectine gebruikt als voorgeschreven. (voorschrift was 1 kg fruit, 1 zakje pectine, ik heb 3 kg fruit bereidt met 4 zakjes pectine) en deze is wel goed opgesteven. (rechts op de foto)

 

En dan ook als probeersel geprobeerd van spaghettisaus in te maken. Ik gebruik daarvoor als basis een spaghettisaus die ik koop, maar dan voeg ik nog allerhande groenten en extra gehakt toe. De voedingswaarde een beetje opdrijven zeg maar.

 

Hier stond ik een beetje wantrouwig tegenover, omdat ik al eens pompoensoep had ingemaakt, en daar waren vele bokalen van mislukt (niet goed gesteriliseerd). En omdat spaghettisaus ook zo een dikke voedzame brij is heb ik deze maar wat langer laten steriliseren en ook op hogere temperatuur gebracht (tussen 100 en 105 °C) Bleek na de eerste maal dat de rubbers er op sommige plaatsen tussen uit gekomen waren.

Ze er dan manueel terug tussen geduwd. (Als je voorzichtig bent, lukt het bij de nog warme glazen van de rubber er mooi terug tussen te duwen) Vervolgens na voldoende afkoelen (dat je je niet verbrand) er drie klemmetjes opgezet ipv de voorgeschreven twee. En terug 10 minuutjes in de ketel. De rubbers zijn deze keer dan wel mooi op hun plaats blijven zitten.

 

We zijn nu enkele dagen verder, en al de potten zijn toch dicht. (midden van de foto)

 

attachment.php?attachmentid=19460&stc=1

 

Binnen een weekje nog eens controleren, en als ze dan nog dicht zijn kan ik hopelijk wel veronderstellen dat het proces goed verlopen. Met dit warme weer gaat bederf vrij snel, en zou je na enkele dagen toch al moeten merken dat je sterilisatie niet goed gedaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@spechtje ik hop voor jou dat je ook suiker bij jou bessenjam heb gedaan anders gaat het heel zuur zijn .

moet je mij als het past eens tonen hoe jij water warmer krijgt dan 100° zonder dat het stoom wordt.

Oja potten wecken waar vlees in zit min. een vinger van de boven kant blijven .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@spechtje ik hop voor jou dat je ook suiker bij jou bessenjam heb gedaan anders gaat het heel zuur zijn .

moet je mij als het past eens tonen hoe jij water warmer krijgt dan 100° zonder dat het stoom wordt.

Oja potten wecken waar vlees in zit min. een vinger van de boven kant blijven .

 

Ja, er is suiker bij gedaan. 1 op 1. Volgende keer ga ik toch proberen met wat minder suiker te werken, ik ben namelijk niet zo een zoetbek. Ik kan de smaal van het fruit wel apprecieren, alleen heeft suiker hier ook een conserveringsfunctie natuurlijk.

 

En de thermometer wijst een temperatuur van 105 tot 110 °C aan. Die zit nu wel tot onderaan in de ketel.

 

En bij het nieuw model van weckpotten schrijven ze toch voor van ze tot aan de rand te vullen. Maar je hebt gelijk, als ik met die spaghettisaus een paar mm onder de rand was gebleven, hadden de rubbers er waarschijnlijk niet uitgedrukt geweest.

Ik zal binnen enkele weken weten te vertellen of ze nog goed zijn, of dat ze open gegaan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er is suiker bij gedaan. 1 op 1. Volgende keer ga ik toch proberen met wat minder suiker te werken, ik ben namelijk niet zo een zoetbek. Ik kan de smaal van het fruit wel apprecieren, alleen heeft suiker hier ook een conserveringsfunctie natuurlijk.
Zeker als je weckt kan je met minder suiker toe. Zie ook inmaken zonder suiker, weckenonline.nl

Helaas had ik zelf ook iets te zoete jam gemaakt, ook 1 op 1. Volgende keer ook minder suiker toevoegen, of deze week opnieuw opkoken met toevoeging van dezelfde hoeveelheid bessen. Hm, dat laatste lijkt me beter plan.

 

De zwarte bessen gisteren geoogst, en tot jam verwerkt, de zwarte bessen oogst was een stuk minder dan de rode aalbes.

Deze week even wat extra plukken in een pluktuin in de buurt want zwartebessenjam is toch wel mijn favoriet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@spechtje : Waarom pectine? Dat is helemaal niet nodig. Gewoon rustig door laten koken tot de gewenste dikte die je kan testen met de geleertest. Dit is, voor het geval dit onbekend is, heel simpel. Plaats een bord in de koelkast en laat deze koud worden. Laat een flinke druppel jam op het koude bord vallen. Deze koelt en stolt direct. Is dit de voor jouw juiste dikte? Mooi. Zo niet, nog even door laten koken. Gewoon herhalen tot de gewenste dikte.

@Stuudje : Te zoet? Suiker beetje bij beetje toevoegen en proeven wil wel eens werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bij het nalopen van mijn 'weck'potten ingemaakte soep is er 1 pot aangetroffen waar de schimmel in staat.

Waarschijnlijk omdat ik de pot na het inmaken op zijn kop heb gehouden, er wat soep langs de rubber ring uitspetterde en het daarlangs is gaan aantasten.

 

De potten zelf heb ik voor afvullen gespoeld met een kokende soda oplossing, nagespoeld met kokend water, en deze potten op zijn kop uit laten lekken op keukenrolpapier.

 

Wie weet wat ik waar fout heb gedaan, die mag het zeggen. Zingen mag ook, maar dat typt zo lastig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt @Stuudje

 

De potten worden ook wel inmaakpotten genoemd. En inderdaad, het kokende goedje wordt erin gegoten via een vultrechter.

Het is inderdaad geen wecken zoals je eerder beschreef, maar het topic gaat over wecken, danwel inmaken.

 

Dan nog vind ik het vreemd waarom er 1 pot beschimmeld is en zou graag weten waarom.

(liever dat ik er nu achterkom, dan wanneer ik ze nodig zou hebben)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke @Stuudje in die potten met vaste klem kan men ook wecken. Let op voor schijn dicht . Aangezien de potten een vasre klem hebben laat je de klem er opzitten doe dit niet gedurende de erste week na het afkoelen. En doe eens de test met aan het deksel de pot op te heffen . Als er na een week geen problemen op doen zal het gelukt zijn en mag de klem er terug op .

En waarom is die ene pot toch beschimmeld ? Vermoedelijk door tijdens het vullen soep op de rand of op de ring te morsen . Het kan de beste over komen .20150722_220555.jpg.4ed98ad51e42d470141c50c1387b76ae.jpg

Een pot erwten en een pot snijbonen uit eigen voorraad.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke: Topic over inmaken in 't zuur van courgettes: http://preppers.nl/forum/threads/6626-Wat-te-doen-met-al-die-courgette-s

 

Algemeen topic over inmaken in 't zuur en zuurpercentages: http://preppers.nl/forum/threads/6794-Inmaken-in-zuur-inmaakazijn-en-zuurpercentages/

 

Er kan altijd een potje fout gaan, die is dus niet goed vacuüm getrokken bij het afkoelen. Het lastige aan die weckpotten met vaste klemmen is dat je het niet snel merkt.

Ik herbruik gewoon glazen potten uit de supermarkt en dan moet je goed controleren of de deksel wel hol zijn getrokken. De enkele waarbij dat niet gelukt is zet ik in de koelkast en maak ik het eerste op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

In de zomer eet men veel vers . Ik toch . De moestuin levert een overschot aan groenten en vruchten . Maar dat alles kän men niet goed eten . Dus daarom weck ik veel van half jullie tot eind september. Om die andere negen maanden te kunnen over bruggen met groenten moet ik een massa potten wecken .

Gisteren bonen en courgette pulp . Vandaag wortelen en weer courgette pulp . Er staan nog tomaten ook op het programma voor vandaag maar die moet ik nog halen .

Morgen rode biet en daar is veel werk aan . Tussen door leg ik nog zilveruitjes courgettes en augurkjes op azijn .

Zo blijven we bezig .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat het geweckte afkoelen tot op kamertemperatuur, haal de klem er af en til de pot bij het deksel op. Zit ie vast, zit ie vast en ik doe er daarna geen klem weer op, nergens voor nodig immers.

 

Klopt maar potten met vaste klem zijn de klemmen nu eenmaal aan de pot .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog geen ervaring met wecken wel met jam maken. Ik vul altijd met heet sodawater schoongemaakte potjes met hete jam en sluit dit met een schroefdeksel. Gaat snel, al is het altijd goed opletten met de deksels. Die kun je niet eindeloos gebruiken.

Mijn jam blijft jaren goed en ik werk met een kilo suiker op een kilo vruchtensap/pulp. De grote hoeveelheid suiker conserveert goed. Na drie jaar is de jam nog prima te eten in de meeste gevallen. Heel zelden is een deksel slecht geworden. Vooral als de bewaarplaats wat te vochtig was zoals mijn vroegere garage.

Die grote hoeveelheid suiker heeft wel als nadeel dat sommige jams te zoet of te laf worden qua smaak. Daarom gebruik ik citroenzuur. Te koop in zakjes bij de toko en ze kosten niet veel. Ook lekker bij het maken van vlierbloesemsiroop. De hoeveelheid citroenzuur is naar smaak. Bij vlierbloesemsap gebruik ik een kleine eetlepel per liter. Het werkt ook nog conserverend.

Ik gebruik niet heel vaak geleisuiker. Meestal combineer ik vruchten. Dus rode of zwarte bessen mengen met vruchten met weinig pectine. Frambozen gaat prima met wat appel. Ik woon in een gebied met veel fruitbomen. Ik ga binnenkort zelf pectine maken van valappels. Die pectine ga ik gebruiken bij het maken van perenjam en vlierbessenjam. Pectine maken doe ik voor het eerst.

Vandaag heb ik de tweede lading appelgelei gemaakt van valappels. Ik heb me nog verdiept in het maken van appelstroop maar dat vind ik wel heel veel werk en hoog gasverbruik voor weinig opbrengst. Ik weet hoe het moet dus als het nodig is, kan het altijd nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog geen ervaring met wecken wel met jam maken. Ik vul altijd met heet sodawater schoongemaakte potjes met hete jam en sluit dit met een schroefdeksel. Gaat snel, al is het altijd goed opletten met de deksels. Die kun je niet eindeloos gebruiken.

Mijn jam blijft jaren goed en ik werk met een kilo suiker op een kilo vruchtensap/pulp. De grote hoeveelheid suiker conserveert goed. Na drie jaar is de jam nog prima te eten in de meeste gevallen. Heel zelden is een deksel slecht geworden. Vooral als de bewaarplaats wat te vochtig was zoals mijn vroegere garage.

Die grote hoeveelheid suiker heeft wel als nadeel dat sommige jams te zoet of te laf worden qua smaak. Daarom gebruik ik citroenzuur. Te koop in zakjes bij de toko en ze kosten niet veel. Ook lekker bij het maken van vlierbloesemsiroop. De hoeveelheid citroenzuur is naar smaak. Bij vlierbloesemsap gebruik ik een kleine eetlepel per liter. Het werkt ook nog conserverend.

Ik gebruik niet heel vaak geleisuiker. Meestal combineer ik vruchten. Dus rode of zwarte bessen mengen met vruchten met weinig pectine. Frambozen gaat prima met wat appel. Ik woon in een gebied met veel fruitbomen. Ik ga binnenkort zelf pectine maken van valappels. Die pectine ga ik gebruiken bij het maken van perenjam en vlierbessenjam. Pectine maken doe ik voor het eerst.

Vandaag heb ik de tweede lading appelgelei gemaakt van valappels. Ik heb me nog verdiept in het maken van appelstroop maar dat vind ik wel heel veel werk en hoog gasverbruik voor weinig opbrengst. Ik weet hoe het moet dus als het nodig is, kan het altijd nog.

 

Kijk eventueel eens bij een Turks winkeltje voor citroenzuur poeder. Zelf had ik een dikke pot van 330 gram voor 1,85. Wellicht goedkoper dan de zakjes van de Toko.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eventueel eens bij een Turks winkeltje voor citroenzuur poeder. Zelf had ik een dikke pot van 330 gram voor 1,85. Wellicht goedkoper dan de zakjes van de Toko.

 

Die potten ken ik niet. Ga ik naar kijken. Met 'toko' bedoelde ik ook de Turkse an Marokkaanse kruideniers, niet alleen de Aziatische.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...