Ga naar inhoud
GENEGEERD

Honing &Suiker in je medicijnkast?


jobs

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Honing bevat tevens anti bacterieele stoffen. Z'n eigen conserveermiddel, zeg maar. @Bijenman kan hier vast alles over vertellen. :p

 

Honing bevat inderdaad antibacteriële proteïne. Dit is voornamelijk voor de bijen zelf een soort van antibiotica waardoor het afweersysteem beter wordt. Propolis is een substantie wat voor mensen meer invloed heeft als antibioticum, maar dat staat eerder in dit topic vermeld.

 

Ik citeer wikipedia:

"Honing wordt in het menselijk lichaam te snel afgebroken om daar als antibioticum te kunnen werken. Op de huid zou hij echter wel soelaas kunnen brengen.[2] Er wordt tegenwoordig om die reden dan ook klinisch onderzoek gedaan naar het gebruik van honing ter bevordering van de wondgenezing"

 

Waarom honing zolang houdbaar is heb ik eerlijk gezegd geen idee. Ik denk door de samenstelling van mineralen, bacterieremmers, suikers etc. etc.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Honing bevat inderdaad antibacteriële proteïne. Dit is voornamelijk voor de bijen zelf een soort van antibiotica waardoor het afweersysteem beter wordt. Propolis is een substantie wat voor mensen meer invloed heeft als antibioticum, maar dat staat eerder in dit topic vermeld.

 

Ik citeer wikipedia:

"Honing wordt in het menselijk lichaam te snel afgebroken om daar als antibioticum te kunnen werken. Op de huid zou hij echter wel soelaas kunnen brengen.[2] Er wordt tegenwoordig om die reden dan ook klinisch onderzoek gedaan naar het gebruik van honing ter bevordering van de wondgenezing"

 

Waarom honing zolang houdbaar is heb ik eerlijk gezegd geen idee. Ik denk door de samenstelling van mineralen, bacterieremmers, suikers etc. etc.

 

Bedankt voor de info. Ik vraag me af in welke vorm de propolis het beste werkt. Ik zag hier een site die zalf, neusspray en pillen met propolis heeft. Of kun je propolis het beste in zijn meest natuurlijke vorm gebruiken.

 

http://stevia.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-3196303/Neusspray-Propolis.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy

In deze producten zal ongetwijfeld propolis zitten, maar hoeveel weet ik niet. Ik heb zo'n vermoeden dat het ongeveer hetzelfde is als met sommige smaken in producten. Bijv: "Nu dubbel Friss met echt druivensap." En dan kijk je op de verpakking.....1% druivensap.

Propolis in de puurste vorm is natuurlijk het meest gezond, maar het smaakt voor geen meter vind ik zelf. Af en toe moet ik de bijenkasten schoonmaken, dan haal ik het overtollige propolis ook weg en omdat het gezond is eet ik dan wel eens wat op, maar echt lekker is het niet.

 

Misschien is het een idee om er inderdaad een zalf van te maken, heb alleen geen idee hoe dit moet. Misschien voor preppers die zelf zalf maken is dit een interessant ingredient.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou iedereen er nog wel even op wijzen dat babys geen honing mogen hebben.

Hier de verklaring van wiki

 

Honing is een natuurlijk product dat besmet kan zijn met sporen van de bacterie Clostridium botulinum. Normaal gesproken kan deze bacterie geen kwaad, maar bij heel jonge kinderen kunnen de sporen van deze bacterie uitgroeien tot volwaardige Clostridium botulinum bacteriën. De stoffen die deze bacterie vervolgens aanmaakt in de darmen, zijn uiterst giftig en kunnen bij heel jonge kinderen leiden tot ernstige ziekteverschijnselen en infantiel botulisme veroorzaken.

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy

Misschien is het een idee om er inderdaad een zalf van te maken, heb alleen geen idee hoe dit moet. Misschien voor preppers die zelf zalf maken is dit een interessant ingredient.

 

Dat zou zeker interessant zijn, @Bijenman Ik heb eens zitten zoeken via die Nerdy Farmwife site waar Mrs. Jones mee kwam en vond dit http://www.thehealthybeehive.com/headache-be-gone-salve . Ik werd er wel vrolijk van om dit te lezen want mijn dochter kampt zo verschrikkelijk met hoofdpijn en zere rug/nek spieren, dat dit een hele uitkomst zou kunnen zijn. Maar wat ik me afvroeg is: zou met Beeswax hetzelfde bedoeld worden als propolis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy

Nee, beeswax is niet hetzelfde als propolis. Beeswax is 'gewoon' bijenwas. Hier maken ze de (honing)raten van. Daar worden ook o.a. kaarsen van gemaakt, boenwas voor meubels, maar ook zalfjes zoals je al gevonden hebt. Heb hieronder een linkje geplaatst hoe een raat van een bijenkast eruit kan zien.

Linksboven hebben de bijen honing in het raat gestopt, maar zit nog niet vol. Linksbovenin zit het wel vol en hebben ze afgesloten met een kapje was zodat de honing er niet uitloopt en het kan rijpen. Rechtsonder zit allemaal soorten stuifmeel, kun je zien aan de verschillende kleuren. Daar zit ook nog een bij met z'n kop in een cel. En linksonder zitten 3 larfjes van een paar dagen oud.

http://3.bp.blogspot.com/-nCFE8_jAycg/TdogmlqQFoI/AAAAAAAAIzg/DXCmDCceuA8/s1600/Bijenwas%2Bbijen%2Braten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy

Nee, beeswax is niet hetzelfde als propolis. Beeswax is 'gewoon' bijenwas. Hier maken ze de (honing)raten van. Daar worden ook o.a. kaarsen van gemaakt, boenwas voor meubels, maar ook zalfjes zoals je al gevonden hebt. Heb hieronder een linkje geplaatst hoe een raat van een bijenkast eruit kan zien.

Linksboven hebben de bijen honing in het raat gestopt, maar zit nog niet vol. Linksbovenin zit het wel vol en hebben ze afgesloten met een kapje was zodat de honing er niet uitloopt en het kan rijpen. Rechtsonder zit allemaal soorten stuifmeel, kun je zien aan de verschillende kleuren. Daar zit ook nog een bij met z'n kop in een cel. En linksonder zitten 3 larfjes van een paar dagen oud.

http://3.bp.blogspot.com/-nCFE8_jAycg/TdogmlqQFoI/AAAAAAAAIzg/DXCmDCceuA8/s1600/Bijenwas%2Bbijen%2Braten.jpg

 

Wat een duidelijke foto en wat leuk om al die kleuren stuifmeel te zien en die doelgerichte activiteiten van die ijverige bijen. Wat zit de natuur toch mooi in elkaar.

 

Die beeswax in het zalfjes-recept heeft dan kennelijk op zich geen genezende waarde. Misschien is het mogelijk om propolis door verhitting vloeibaar te maken, zodat het door een neutrale n*veazalf heen kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy als ik zo lees van je dochter pijnlijke nekspieren en erge hoofdpijn.

Miscchien kijken waar die pijnlijke nekspieren vandaan komen, meestal is dat spanning.

Bij spanning krijg je pijnlijke nekspieren want die zijn heel gespannen en door dat die gespannen zijn volgt daar de hoofdpijn op.

En dan kun je ook smeerwortel opsmeren waardoor ze wat meer gaat bewegen ( verzacht wat)en bewegen is doorbloeden en zo heb je kans dat de hoofdpijn van je dochter overgaat.

Maar ik weet niet hoe oud je dochter is en wat er meer aan de hand is.

Als het spanning is beter voor ontspanning te zorgen dan smeren en zo laten.

Mischien kan je er wat mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy als ik zo lees van je dochter pijnlijke nekspieren en erge hoofdpijn.

Miscchien kijken waar die pijnlijke nekspieren vandaan komen, meestal is dat spanning.

Bij spanning krijg je pijnlijke nekspieren want die zijn heel gespannen en door dat die gespannen zijn volgt daar de hoofdpijn op.

En dan kun je ook smeerwortel opsmeren waardoor ze wat meer gaat bewegen ( verzacht wat)en bewegen is doorbloeden en zo heb je kans dat de hoofdpijn van je dochter overgaat.

Maar ik weet niet hoe oud je dochter is en wat er meer aan de hand is.

Als het spanning is beter voor ontspanning te zorgen dan smeren en zo laten.

Mischien kan je er wat mee!

 

Hoi Calimero. Dat klopt hoor wat je zegt. Het is spanning en we weten waar het vandaan komt. Het werd minder toen we gingen sporten. Maar nu zit ze (bijna achttien) voor haar VWO examen en heeft ze minder tijd. We proberen het weer op te pakken. Maar wat is die smeerwortel, waar jij het over hebt, en waar kun je die kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honing, eeuwig houdbaar, voor heel veel bruikbaar.

De koninginnebrij, de honing gemaakt voor de koningin is nog beter.

Mag allebij eigenlijk bij geen een prepper op de voorraadplanken ontbreken!

 

Grt

Kans

 

Ik heb een aantal van dit soort potten imkerhoning gekocht toen ze in de supermarkt in de aanbieding waren. Voordeel is dat als ze leeg zijn je ze nog als weckpot kan gebruiken.

 

2673_gr.jpg.e0fafdd96971da846d763bc6e59e8ba5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy

Dat kun je kopen bij (hoop ik) elke natuurwinkel.

Als je er niet aan kan komen wil ik je wel helpen.

Sport is goed voor haar of yoga, maar dat moet ze zelf beslissen, ontspanning werkt beter dan zalfjes of medicatie.

Smeerwortel is mijn super plantje en gebruik hem zelf ook en de zalf maak ik zelf en je zou het zelf kunnen maken als je weet wat je moet gebruiken en hoe de plant er uit ziet.

Anders pm je me maar!

Anders gaan we off topic :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf nog een pot honing staan die ik nog niet heb geopend omdat mijn dochter die zelf heeft geoogst.

Ze mocht van de imker mee ontzegelen en slingeren ed.

En voor de liefhebbers ... hij maakt ook honingbier. :-)

 

Maar vandaag is me nog iets opgevallen. Ik ben naar de bioplanet geweest om te zien of daar iets preppers waardig was. Ze hebben veel keus van honing maar geen enkele pot honing is van een lokale imker. Hoe bio ben je dan eigenlijk?

Onze lokale imker zijn honing potten staan te koop bij de bakkers ed. Maar DE grote bio winkel moet het dan zo nodig importeren met veel te hoge prijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Lokale imkers of verenigingen???

http://www.bijenhouders.nl/afdelingen

 

Ik heb bij het Bijenhuis een boekje besteld en gekregen over propolis. Heel verhelderend was dat. Het bleek ook dat ruwe propolis, zoals ze wordt verwerkt in capsules en tabletten, door het lichaam niet opgenomen kan worden. De ruwe propolis klontert in de maag samen door de warmte, vanwege de hars, waardoor opname niet mogelijk is. Aldus de schrijver. Dus de propolis moet losgemaakt zijn uit de hars en opgelost in water, alcohol of olie is het pas gereed voor gebruik. Dat maakt dat ik de bestelde en ontvangen tabletten ook maar ga omruilen voor olie of tinctuur. Of de tabletten moeten bestaan uit 'losgemaakte propolis', maar dat moet ik nog horen, want ik heb een mailtje met vragen naar het Bijenhuis gestuurd. Het ziet er ondanks mijn onwennigheid met propolis naar uit, dat propolis een goede oplossing gaat worden voor diverse problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...