Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goedkope handboog


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

Goedendag iedereen. Zelf heb ik 2 handbogen van taxushout gemaakt. Ik schat ze 15 en 40 pond in trekkracht. Pijlen heb ik gemaakt van hazelnoot en liguster en de veertjes komen van grote ganzenveren.

Zowel de boog als pijlen maken is een tijdrovend karwei, wat zeer nauwkeurig moet gebeuren.

Maar als het je gelukt is, geeft het een zeer tevreden gevoel.

 

Het is sneller en makkelijker om net in België een handboog en pijlen te kopen, maar daarmee heb je niet de kennis om er 1 te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bij een gesloten veer (veer uit 1 stuk) moet de vorm aflopend zijn aan het einde, de bedoeling van veren is om een pijl stabiel te laten vliegen zonder dat het de snelheid afremt. hoe groter de veren hoe groter de stabiliteit maar hoe meer deze afgeremd zal worden. de kunst is een goede verhouding te vinden naargelang de lengte, gewicht en de gewichtsverdeling van de pijl.

 

[ATTACH=CONFIG]7616[/ATTACH]

 

 

 

 

 

Idd, bij gesloten veren moeten deze in 1 lijn op de pijl of parallel gecurved met de andere veren geplaatst worden (wat nog moeilijker is)

 

in mijn onderschrift staat een aantal documenten over hoe je snel en eenvoudig pijlen/pijlpunten handbogen kunt maken en veren plaatsen is niet moeilijk ik heb er hele duidelijke foto's bij staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

in mijn onderschrift staat een aantal documenten over hoe je snel en eenvoudig pijlen/pijlpunten handbogen kunt maken en veren plaatsen is niet moeilijk ik heb er hele duidelijke foto's bij staan

 

 

Ik doelde op een parallel gecurvede plaatsing met ductape of gesloten veren.

 

Zelf monteer ik mijn pijlen al meer dan 20 jaar en heb ook het materiaal om veren op een makkelijke te plaatsen. (niet gecurved)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hamster. ik moet erop inloggen cq. account aanmaken. en daar heb ik geen zin in.

Ik moet melden dat ik nieuw ben hier op dit forum. Hoe kan ik hier in dit topic foto's plaatsen ?

In dat geval kan ik U mijn creaties tonen. En leer ik graag van Uw op- en aanmerkingen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

hamster. ik moet erop inloggen cq. account aanmaken. en daar heb ik geen zin in.

Ik moet melden dat ik nieuw ben hier op dit forum. Hoe kan ik hier in dit topic foto's plaatsen ?

In dat geval kan ik U mijn creaties tonen. En leer ik graag van Uw op- en aanmerkingen !

 

Van rechts naar links in het werk balkje is het derde icoontje om foto's te uploaden. Je kunt kiezen link van een jpeg van Internet bijvoorbeeld of bestanden van je pc of smartphone.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het kan zijn dat je de rechten nog niet hebt om dingen te posten voor meer info gewoon even 1 van de mods @Kungfufox aanspreken die weten hier meer van

 

Hamster.

 

 

hamster. ik moet erop inloggen cq. account aanmaken. en daar heb ik geen zin in.

Ik moet melden dat ik nieuw ben hier op dit forum. Hoe kan ik hier in dit topic foto's plaatsen ?

In dat geval kan ik U mijn creaties tonen. En leer ik graag van Uw op- en aanmerkingen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft in feite niks met het forum te maken maar hier heb ik een aantal van mijn documenten staan en ik zie dat je een adventurer bent misschien heb je hier op het forum nog niet alle rechten maar kijk eens naar dit draadje

en lees het even door en voor het downloaden kijk bladzijde 3

 

hamster

 

 

 

@hamster: met de nieuwe hyperlinks lukt het wel. Was al eerder tegen het probleem opgelopen en dacht toen dat dropbox iets was dat niets met forum te maken had..
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

@Drikus de pees van een boog (zowel hand als kruisboog) is een wel degelijk belangrijk onderdeel ! hij is op een bepaalde manier

gemaakt (draad winden op een koordbok in de lengte van je boog ) mbv een koordbok het draad mag nagenoeg niet oprekken

en vroeger gebruikte men vlas touw ed tegenwoordig zijn dat speciale kunststof soorten . De pees van je boog moet dun zijn en toch sterk genoeg

om niet te breken .Voor een handboog weet ik niet of deze gewaxed wordt maar bij een kruisboog wordt dit wel gedaan om de onderlinge wrijving tussen

de draden minimaal te houden .

ik heb daar wel een leuke pdf over maar ik moet even kijken hoe ik hem hier geupload krijg

dit hieronder is alvast een link over de uitleg hoe die koordbok werkt je zou ook een ''Vlaamse pees'' ( Flemmisch string) kunnen maken , deze wordt zonder die

koordbok gemaakt deze site geeft daar goede uitleg over

.http://home.kpn.nl/veen0804/pezen1.html

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drikus de pees van een boog (zowel hand als kruisboog) is een wel degelijk belangrijk onderdeel ! hij is op een bepaalde manier

gemaakt (draad winden op een koordbok in de lengte van je boog ) mbv een koordbok het draad mag nagenoeg niet oprekken

en vroeger gebruikte men vlas touw ed tegenwoordig zijn dat speciale kunststof soorten . De pees van je boog moet dun zijn en toch sterk genoeg

om niet te breken .Voor een handboog weet ik niet of deze gewaxed wordt maar bij een kruisboog wordt dit wel gedaan om de onderlinge wrijving tussen

de draden minimaal te houden .

ik heb daar we; een leuke pdf over maar ik moet even kijken hoe ik hem hier geupload krijg .

gr will

 

Hier het linkje naar een pdf voor het maken van koorden

http://www.arrowstar.be

kies documentatie, en dan bij onderhoud vind je pees of koord bouwen. daarop klikken geeft je de pdf download

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Dat is inderdaad een mooie link. Mijn zoon schiet handboog en kruisboog en zo was ik op gegeven moment geïnteresseerd in zelf pezen maken. En omdat het best lastig is er een goed materiaal voor te vinden kwam ik (tijdens het flossen) op de gedachte:"wauw wat is dat eigenlijk sterk en niet rekbaar!" aldus geschiede en heb er voor zijn kruisboog een pees van gemaakt. Hij voldeed werkelijk geweldig en ging erg lang mee. Vandaar, maar de link is erg goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...