Ga naar inhoud
GENEGEERD

30-50% Van de wereld voedsel productie wordt jaarlijks vernietigd.

Marc67NL
 Share

Recommended Posts

Volgens een rapport van het Britse 'Institution of Mechanical Engineers', wordt zo'n 1,2 miljard ton voedsel per jaar, ofwel tussen de 30 en 50 procent van al het voedsel in de wereld, weggegooid!

Onder andere door overproductie, de verplichte en niet zelden de te korte TGT en THT, en kritische consumenten.

Tja, toen ik dit net hoorde, was ik toch even verrast. Dat er eten wordt weggegooid, daar was ik me wel van bewust. Maar tussen de 30 en 50 % !! Waanzin!

Niemand kan mij meer wijsmaken dat er nog steeds hongersnood bestaat door voedsel tekort. Waar ligt de oorzaak dan? En wat kunnen we daaraan doen?

Nog een verontrustend feitje uit het rapport: "Zo'n 550.000 miljard liter water wordt verbruikt voor voedsel dat uiteindelijk niet eens wordt geconsumeerd".

Als we het dan toch over scheve verhoudingen hebben.

Lees het artikel op bnr.nl

Het volledige rapport van het IME.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

't Zijn niet alleen die kritische consumenten.

Er bestaan vele regeltjes over (EU), bv waar een komkommer aan moet voldoen, als 't afwijkt van die, overigens verplichte norm, gaat het de container in. Ook worden wel perfecte groenten doorgedraaid, om de prijs te manipuleren.

't Is inderdaad te belachelijk voor woorden! :mad:

Ik koop veel groenten bij een turkse groentenboer, die wel die kromme komkommers, etc, voor een habbekrats verkoopt. Mogen ze van mij die perfecte rechte komkommers uit de supermarkt houden! Het is lastig om als consument aan deze verspilling wat te doen, behalve zelf alles netjes opmaken, niet te veel te kopen en wellicht dus het spul bij de turk halen. Veel buitenlandse "buiten seizoen" groenten, koop ik al niet meer.

Link naar reactie

Volgens mij is het ook erg lastig om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, de gemiddelde persoon met een artikel dat over datum is in de kast heeft liggen kan het vaak alleen weggooien. Of men weet niet dat het nog prima te gebruiken is, of men neemt het risico niet (??), of men heeft geen idee waar je het product kan afgeven.

Link naar reactie

Volgens een rapport van het Britse 'Institution of Mechanical Engineers', wordt zo'n 1,2 miljard ton voedsel per jaar, ofwel tussen de 30 en 50 procent van al het voedsel in de wereld, weggegooid!

Onder andere door overproductie, de verplichte en niet zelden de te korte TGT en THT, en kritische consumenten.

Tja, toen ik dit net hoorde, was ik toch even verrast. Dat er eten wordt weggegooid, daar was ik me wel van bewust. Maar tussen de 30 en 50 % !! Waanzin!

Niemand kan mij meer wijsmaken dat er nog steeds hongersnood bestaat door voedsel tekort. Waar ligt de oorzaak dan? En wat kunnen we daaraan doen?

Nog een verontrustend feitje uit het rapport: "Zo'n 550.000 miljard liter water wordt verbruikt voor voedsel dat uiteindelijk niet eens wordt geconsumeerd".

Als we het dan toch over scheve verhoudingen hebben..

95% van de hongersnood is geen zaak van voedsel tekort in het betreffende land, maar heeft te maken met politiek (mensen gedwongen verplaatsen naar voedselarme gebieden, lokale en nationale handel beperken/frustreren), stammentwisten (die voor het grootste deel ook weer politiek zijn) en dergelijke. Ik ken verschillende mensen die in Somalie "hulp verleend hebben" en die dan met koffers vol pasta terugkomen, daar gekocht omdat er zoveel is dat het goedkoper is dan in de winkels, maar niks beschikbaar voor de vluchtelingen.

Link naar reactie

@ET phone home: Hulpverleners die pasta in Somalie kopen om mee naar huis te nemen?!!!!? :confused:

Een koffer vol pasta, kost bij de Lidl een tientje? Wat bespaar je dan? En dat met het vliegtuig vervoeren naar NL?!

Waarom hebben ze die pasta niet aan die vluchtelingen gegeven?!

Raaaarrrrrrr....

Sorry, wat meer uitleg: dit zijn geen nederlandse hulpverleners, maar lokale hulpverleners uit de buurlanden. Artikelen gaan dus niet mee het vliegtuig in, maar in de rode kruis auto mee met de lokale hulpverlener die op verlof gaat. Dan zit er inderdaad wel een positief prijsverschil in.

Wat trouwens ook heel gewoon is hier (ik woon in Afrika) is dat er hulpgoederen, vooral USAID, gewoon in de winkels te koop is: dit zijn dan verpakkingen met Soja olie, waar met grote letters op geprint staat niet voor resale. Dit wordt dan ergens achterover gedrukt, komt dus niet aan bij de mensen die het nodig hebben, wordt verkocht op de vrije markt, en drukt daar dus weer de prijzen voor de kookolie in dit geval, wat weer slecht is voor de lokale producenten van voedsel.

Link naar reactie

Waarom dan toch zo'n bericht?

Wel...

bestaansberechtiging? manipuleren van de "volksmening"??

Ik zou zeggen wacht er maar op: "onze" EU regering zal binnekort wel weer noodzaak tot maatregelene zien. En 1 ding is zeker: dat gaan wij betalen....

Waarom dat bericht vraag je?

Omdat wij (de gewone burger) steeds meer toegang hebben tot "geclasificeerde" informatie.

En er elke dag achter komen dat we keihard belazerd worden.

Betalen zeg je?

Doen we al jaren, maar met de huidige economie komen we er achter dat we wel heel veel betalen. Om het anders te verwoorden, we betalen heel veel...en meer dan voorheen, vele malen meer. En dat om gaten dicht te gooien, die regeringen hebben geslagen, met medeweten van ons allemaal.

De hele wereld is nog op de levensstandaard van net na de oorlog aan het feesten. Overdaad all around. Maar vergeet niet, het houd vandaag of morgen keihard op.

Link naar reactie

Ik vind het moeilijk om je reactie plaatsen.

Ik ben het volledig met je eens wat betreft de toegang tot informatie, het feesten en het ophouden, maar ik begrijp niet wat je hiermee probeert te zeggen.

het huidige systeem is ten dode opgeschreven.

Maar binnen het huidige systeem is de huidige oplossing de beste en de goedkoopste.

Als dit systeem ten einde komt, gaan we meer betalen voor voedsel. Daar heb ik geen twijfel over.

Voor het zo ver is, gaan we waarschijnlijk ook meer betalen, en daarmee het systeem iets langer in leven houden dan nodig.

Snap je volledig, echter ik kan me zo op fokken dat het gestelde dat: voedsel wordt weggesmeten vanwege wet en regelgeving.

Wordt ook gewoon op nu.nl en AD geplaatst.

Waar haaks tegenover staat dat ik vrienden bijspring die niets in hun koelkast hebben, niets.

En geen inkomen om hier ook maar iets aan te veranderen. Kwaad wordt ik van alle media hierover.

Link naar reactie

Wat dat betreft kan ik mij goed vinden in de ideën van transitiebewegingen: meer lokale economie: voedsel zo plaatselijk mogelijk verbouwen, het liefst je eigen tuin natuurlijk.

Ik kom regelmatig het weetje tegen dat er gemiddeld 10 cal olie nodig zijn om 1 cal voedsel in de supermarkt te krijgen, als we dat al eens om kunnen draaien.

Het motto "think globally, act locally" is hier wel van toepassing, Iedereen aan de moestuin!

• Leuk 1
Link naar reactie

Sorry, wat meer uitleg: dit zijn geen nederlandse hulpverleners, maar lokale hulpverleners uit de buurlanden. Artikelen gaan dus niet mee het vliegtuig in, maar in de rode kruis auto mee met de lokale hulpverlener die op verlof gaat. Dan zit er inderdaad wel een positief prijsverschil in.

Wat trouwens ook heel gewoon is hier (ik woon in Afrika) is dat er hulpgoederen, vooral USAID, gewoon in de winkels te koop is: dit zijn dan verpakkingen met Soja olie, waar met grote letters op geprint staat niet voor resale. Dit wordt dan ergens achterover gedrukt, komt dus niet aan bij de mensen die het nodig hebben, wordt verkocht op de vrije markt, en drukt daar dus weer de prijzen voor de kookolie in dit geval, wat weer slecht is voor de lokale producenten van voedsel.

Dat maak een hoop duidelijk! 'k Zag in m'n gedachten al westerse hulpverleners met koffers vol met pasta op het vliegtuig stappen, leek me al vreemd. Gelukkig kom je er even op terug, om het te verduidelijken.

Triest dat er zoveel misgaat met de hulpverlening. :(

Link naar reactie

Ik heb in Haiti na de aardbeving zaken rijst te koop gezien voor 50 us dollars voor 50 kg +-, erop zond gift from the people of philadelphia.

Trouwens zelf thuis koken met restjes , soep van schillen ed,een hond of een paar kippenom je resten te eten heb je zelf in de hand.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...