Ga naar inhoud
GENEGEERD

LSP het landelijk schakel punt medisch dossier

Keyser Suze
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zolang ik inzicht heb in mijn dossier, wie hem bekijkt, (logs) en ik hem kan laten aanpassen vind ik dat geen probleem.

Bij ons in de regio's kunnen de huisartsen al in het ziekenhuis systeem en lab's resultaten etc bekijken, er is al een soort patientenregistratie systeem,

de HAP (weekenddienst huisartsenpost), kan kijken in je dossier, (formeel pas als je toestemming hebt gegeven..)

Dat zelfde geld voor de SEH artsen, en verpleegkundigen. (formeel pas als je toestemming hebt gegeven.)

Elke raadpleging word gelogd..

je moet als klant\patient wel 10 euro betalen om inzage in je dossier te krijgen, inclusief de raadpleeglogs.. Maar dan zetten ze het wel netjes op een CD-Rommetje..

het is nu zo, dat huisartsen een per patiënt ook eigen pagina hebben voor zeer vertrouwelijke persoonlijke informatie. die alleen toegankelijk zijn door die huisartsenpraktijk, en de HAP, en SEH nooit kunnen raadplegen. Hoog uit (bel huisarts voor nadere informatie).

De apotheek is op het zelfde systeem aangesloten voor de recepten. echter zien niet de rest van de info..

Feitelijk kan ik als patiënt niet controleren hoe veilig het huidige systeem is.. Ik ben daar niet eerder actief over geïnformeerd, en alleen door dat ik zelf deze informatie heb opgevraagd, kreeg ik mijn persoonlijke medische dossier, en kon ik zelfs gegevens laten corrigeren.

Ik kan nu ook niet controleren over de huidige patiënten registraties voldoende veilig zijn.. Het voordeel van een landelijk systeem zou kunnen zijn, dat het allemaal op een zelfde manier geregistreerd is, en dat er op controleerbare beveiliging zou zijn.. Echter hoe borg je nu, dat een ziekenhuis in Utrecht niet in mijn gegevens duikt.. terwijl ik daar nog nooit geweest ben, Lijkt me erg lastig.. Anderszijds zou het prettig zijn als ik onverhoopt op de SEH in Utrecht kom als patient, dat ze de meest belangrijke medische gegevens al voor hun neus hebben, als ik even niet aanspreekbaar ben..

Maar goed mijn belastingsgegevens en burgerinformatie etc. staan ook in een centraal systeem.. en kan ook niet jan en alleman bij..

Link naar reactie

Tegen 1 centraal systeem! Waarom? Zodat de verzekeraar kan zien dat ik in postcode gebied XXXX woon en dat daar veel medische problemen zijn en ik dus meer premie moet gaan betalen?

(is maar een voorbeeld).

Of een werkgever die bij die info kan?? Nee dank je.

Het hele systeem kan veel beter beveiligd: Iedereen een eigen pas met chip waarop alle data staat en steeds wordt bijgeschreven.

Dit kan niet worden gehackt (jij hebt het immers zelf in bezit) als men het echt wil hacken kan dat maar dan weer alleen die ene pas, wat weer te specifiek zal zijn en te arbeidsintensief.

Maar dat zal nooit gebeuren, want hieruit kan niemand (lees: commerciële partijen) grote brokken data uithalen.

En op je vraag wat ik ga doen? Als ik de mogelijkheid heb, houd graag mijn dossier op papier!

Link naar reactie

Wij hebben ons destijds afgemeld voor het EPD en dat ook bij de huisartsassistente gemeld. Zij zou een aantekening in ons aller dossier maken.

Afgelopen herfst werd aan iedereen die de griepprik kwam halen gevraagd een toestemmingsformulier in te vullen. Weer duidelijk NEE ingevuld. (Er werd overigens alleen maar positieve uitleg gegeven.)

Twee weken geleden kregen we hetzelfde toestemmingsformulier thuisgestuurd. Of we het alsnog wilden invullen want ze hadden van ons nog geen toestemming gekregen. Het woord NEE wordt niet gehoord.

Als een huisarts niet eens zijn administratie op orde heeft voor wat betreft dit systeem waarom zou ik dan erop vertrouwen dat ze zorgvuldig met mijn gegevens omgaat? Mijn ervaring als ouder van drie gehandicapte dan wel chronisch zieke (nu volwassen) kinderen en beroepshalve begeleider van chronisch zieken en gehandicapten is dat er geregeld onzorgvuldig wordt omgegaan met de privacy van patiënten en cliënten. Onbewust niet kwaad bedoelend. Maar ook dat er professionals zijn die geen boodschap hebben aan privacy.

Doe mee met het EPD of hoe het dan ook nu genoemd wordt en je verkwanseld je vrije keus voor wat betreft je behandeling, je privacy, je vrije wil. Er zal zo veel mogelijk voor jou en zonder jou geregeld worden onder het mom van:"het gemakkelijk maken voor de patiënt/cliënt".

Link naar reactie

Gast gerbewoner

De inspectie voor de gezondheidszorg heeft alle artsen verplicht vanaf 1 januari 2013 (eigenlijk al sinds 1-1-2012) medicatie alleen nog maar elektronisch voor te schrijven. Dus geen handgeschreven recepten meer. De volgende stap is dat alle medicatie via het LSP gedeeld kan worden zodat overal steeds duidelijk is wat voor medicatie men gebruikt.

Ik heb de afgelopen maanden ongeveer 100 artsen geschoold in het gebruik van een dergelijk systeem. Dit systeem zit redelijk dichtgetimmerd met nog een aantal werkafspraken erbij om het nog veiliger te maken. Het gevolg is wel dat de artsen het gevoel hebben dwars gezeten te worden in hun werkproces. Ze kunnen nu namelijk niet meer even de assistente bellen dat die een receptje schrijft voor een patient. Het gevolg is dat er op ruime schaal wachtwoorden uitgewisseld worden en daarmee staat of in dit geval valt de beveiliging.

Link naar reactie

Gast gebruikersnaam
Kan heel handig zijn, beveiliging echter slecht. Wat gaat u doen?

idd kan heel handig zijn, echter gezien de vele feiten over dossiers die "ineens" op straat liggen, op internet verschijnen of gehacked en verkocht worden weiger ik categorisch ieder verzoek tot opname in een digitaal systeem.

Link naar reactie

Dit jaar gaat uw huisarts-hij zij wordt hiertoe verplicht- u vragen of u opgenomen wil worden in het landelijke schakel punt met het dossier van huisarts en apotheek. Andere hulpverleners hebben, als u instemt, inzage in dat dossier. Kan heel handig zijn, beveiliging echter slecht. Wat gaat u doen?

Maakt niet uit of de beveiliging goed of slecht is.

Uiteindelijk komt er een moment waarop geregistreerde informatie tegen je gebruikt wordt. Altijd. Geen uitzondering.

Link naar reactie

Ik geef absoluut geen toestemming voor inzage in mijn gegevens of koppeling van bestanden. De reden: ik werk zelf in de gezondheidszorg. Daardoor weet ik uit ervaring wat de kwaliteit is van de opgeslagen informatie, ik weet uit ervaring hoe veilig sommige systemen zijn en ik weet hoe (on-)zorgvuldig er wordt omgesprongen met de gevens van patiënten. Het zal soms heus wel goed gaan maar het gaat (te) vaak gruwelijk fout.

Mijn toestemming krijgen ze nooit!!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...