Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zolder afsluiten doormiddel van luik in op het trapgat


tnt1997

Aanbevolen berichten

Ik zat deze week op zolder op te ruimen en zo kwam ik op het idee om mijn trapgat van de vaste trap door middel van een plaat af te kunnen sluiten.

Ik zit zelf te denken aan een 3 cm dikke plaat met aan het einde een scharnierpunt zodat ik de plaat met een contra gewicht open en dicht kan doen.

Zo kan je wel makkelijk naar naar zolder komen,en als je dan de plaat laat zakken met 2 schuiven vast kan zetten.

 

Zou dit veilig genoeg zijn om onwelwillende mensen tegen te houden en om mij en de vrouw en kinderen voor een redelijke tijd veilig te kunnen stellen ?

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
3 cm staal kom je niet zo maar door, dus ik denk dat het wel goed moet zijn.

 

3 cm piepschuim plaat zou ik dan weer afraden :-)

 

:) idd ik zat aan multiplex te denken en eventueel daar een plaat staal op of onder van 2 mm dik anders is het niet meer te tillen.

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 cm is niet zoveel en je hang en sluitwerk zijn zwakke punten als ze zichtbaar zijn. Ipv schuiven zou ik 2 balken nemen die over de hele lengte of breedte gaan en in de muur verankeren. hoe is het met je dak? Die paar pannen en het meestal slechte hout wat eronder zit is ook al geen garantie voor veiligheid. Nog dakramen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is een zolder nooit veilig (als ze weten dat je daar zit), je hebt wss geen ontsnappingsmogelijkheden en diegenen die onder jou leven hebben genoeg tijd om te wachten tot je het op geeft..

 

Het licht natuurlijk aan de situatie en wat ze willen hebben maar zo kan je wel een confrontatie voorkomen of genoeg tijd winnen zodat je er hulp bij kan roepen.

 

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 cm is niet zoveel en je hang en sluitwerk zijn zwakke punten als ze zichtbaar zijn. Ipv schuiven zou ik 2 balken nemen die over de hele lengte of breedte gaan en in de muur verankeren. hoe is het met je dak? Die paar pannen en het meestal slechte hout wat eronder zit is ook al geen garantie voor veiligheid. Nog dakramen?

 

Ik heb een goed dak met platen met schuim er tussen ik denk 12 cm dik met 1 dakraampje maar die is makkelijk af te schermen.

 

De balken is idd een goed idee!

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Het tilprobleem als het luik eenmaal lgt wil je oplossen met een contragewicht. Dan is het geen probleem meer. Meer de vraag hoe je hem op zijn plek krijgt en dan kunnen lagen wel eens heel goed werken. Sowieso zou ik beginnen met staal. Meer om af te schrikken zodat eventuele indringers denken dat ze er niet door zullen komen.

 

Misschien staal, 1 cm moet je een heel eind mee kunnen komen. Eventueel zou je hem in twee of vier stukken naar boven kunnen brengen om daar aan elkaar te lassen. Daar dan een boel gewicht op. Misschien iets van beton. Zwaar en wel makkelijk te vervoeren in poedervorm en water. Pas op de plek van bestemming wordt het daardwerkelijk beton. Het luik moet onwrikbaar worden zodat men het niet wil proberen.

 

Zorg voor een raam naar buiten als uitweg, of een goede bijl zodat je je naar buiten kunen hakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je luik zal tijdvertragend werken. Maar eventuele kwaadwillenden zullen erdoor getriggerd worden en koste wat kost er doorheen willen komen.

In mijn inziens alleen een goed idee als je het gebruikt om daarna via een dakraam weg te vluchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je luik zal tijdvertragend werken. Maar eventuele kwaadwillenden zullen erdoor getriggerd worden en koste wat kost er doorheen willen komen.

In mijn inziens alleen een goed idee als je het gebruikt om daarna via een dakraam weg te vluchten.

 

1 van de redenen is dat de laatste paar jaar zijn hier 3 gijzelingen voorgekomen bij huizen in ons dorp,tijdwinst is in dit geval dus altijd goed.

via het dakraam zou ik altijd bij de buren kunnen komen en/of afwachten en 112 bellen.

 

De 2de reden is dat hier op het moment heel erg veel word ingebroken.

 

daarom heb ik bij alle deuren en ramen al extra veiligheidssloten aangebracht en een mooie ketting op de voordeur.

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van de redenen is dat de laatste paar jaar zijn hier 3 gijzelingen voorgekomen bij huizen in ons dorp,tijdwinst is in dit geval dus altijd goed.

via het dakraam zou ik altijd bij de buren kunnen komen en/of afwachten en 112 bellen.

 

De 2de reden is dat hier op het moment heel erg veel word ingebroken.

 

daarom heb ik bij alle deuren en ramen al extra veiligheidssloten aangebracht en een mooie ketting op de voordeur.

 

TnT

In dat geval is punt 1 goed bedacht. Ik zou alleen geen zakken met beton en water bewaren. Beton heeft tijd nodig om uit te harden.

Beter plaats je een goed hangslot om de boel snel en effectief af te kunnen sluiten.

Punt twee: Heb je wel eens gedacht aan een alarminstallatie. Kost een paar tientjes in de maand, maar man wat een geluid komt daar uit. Dat schrikt elke inbreker zo af.

Ook kun je als je niet zoveel geld hebt losse persoonlijke alarmpjes kopen. Deze zijn makkelijk te monteren aan deur en kozijn dat als iemand wil inbreken de pin uit het alarm wordt getrokken en alsnog dat helse geluid produceert.

Dan ben je tientje per deur kwijt en succes gegarrandeerd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het licht natuurlijk aan de situatie en wat ze willen hebben maar zo kan je wel een confrontatie voorkomen of genoeg tijd winnen zodat je er hulp bij kan roepen.

 

 

TnT

My bad, ik dacht dat je het op een shtf-situatie had, maar het gaat over de 'hedendaagse moderne tijd' :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van de redenen is dat de laatste paar jaar zijn hier 3 gijzelingen voorgekomen bij huizen in ons dorp,tijdwinst is in dit geval dus altijd goed.

via het dakraam zou ik altijd bij de buren kunnen komen en/of afwachten en 112 bellen.

 

De 2de reden is dat hier op het moment heel erg veel word ingebroken.

 

daarom heb ik bij alle deuren en ramen al extra veiligheidssloten aangebracht en een mooie ketting op de voordeur.

 

Een erg goed idee tnt 1997.

Heb voor een klant zoeits dergelijks op zijn zolderdoorgang geplaatst :

 

Heb een deurplaat van 40mm multiplex gebruikt en deze op maat gemaakt.

Heb 3 skg•• scharnieren gebruikt met dievenklouwen. en een skg•• slot van nemef met haakschoot en een bijpassende sluitplaat.

Afgewerkt met massief rond alu veiligheidsbeslag en cilinderslot.

 

Het gewicht van het luik heb ik opgevangen met een kabel/gewichten/katrol, zodat het openen heel licht gaat.

 

Dit is meer als voldoende om inbrekers/gijzelnemers tegen te houden....mits je daar op tijd kunt komen.

 

In jou geval zou ik dus een beveiliging van de trapvan deneden naar de eerste verdieping adviseren.zodat je niet in je slaap verrast kunt worden.

Dit kan met een rolluik,hek of een veiligheidsdeur zijn.

 

Succes!

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor kwaadwilenden een plaat maken van hout goed idee dat leverd inderdaad tijdwinst op.

zorg er in ieder geval dan wel voor dat je een gat boort van 1 cm (speedboor) dat waneer er echt strond aan de knikker is je daar op dat gat een poederblusser zet.

daarmee creeer je genoeg ellende en desorientatie aan de andere kant van het luik mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

voor kwaadwillenden in deze situatie zal een luik helpen . alleen zou ik een dwarsbalk als vergrendeling nemen . vergeet niet dat degene onder het luik op de trap staat en zo redelijk veel kracht kan zetten door simpel weg door zijn knieën te zakken en zijn schouders tegen het luik te zetten. in een shtf situatie zal iemand desnoods door de gipsplaten van plafond en houten vloer van zolder komen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je idee compleet, je doelt hiermee op een soort van "Panic-room" concept right?

 

Maar dat werkt perfect...in de film. Mensen die kwaad willen, maak je het juist nog spannender om jou van die zolder te krijgen. Richt dan een kamer in als panic-room, en voorzie die van verzwaard hang/sluitwerk (stalen plaat etc), GSM met sim (opgeladen voor buitencontact) Mogelijkheden tot afweer (ik zag het poederblusser systeem voorbij flitsen) en maak het zo dat je er ook nog uit kunt komen.

Het: Dont burn all the bridges behind you" concept.

 

Maar nogmaals, hoe meer je het afsluit, hoe meer de interesse is van de "boef" om zijn prijs uit het kastje te halen. Een goed alarm zoals @Jager al aangaf werkt meestal prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor kwaadwillenden in deze situatie zal een luik helpen . alleen zou ik een dwarsbalk als vergrendeling nemen . vergeet niet dat degene onder het luik op de trap staat en zo redelijk veel kracht kan zetten door simpel weg door zijn knieën te zakken en zijn schouders tegen het luik te zetten. in een shtf situatie zal iemand desnoods door de gipsplaten van plafond en houten vloer van zolder komen .

 

Een dwarsbalk als extra stevige afsluiting is een goed idee voor nog een beetje extra sterkte.

 

De uitvoering met haakslot en goede scharnieren,is stevig genoeg en zal niet door 1 of meerdere mensen vanaf de trap opengedrukt kunnen worden.

 

Een combinatie van slot en balk is ideaal.

Je kunt de ruimte afsluiten als je weg bent en zo je daar opgeslagen voorraden beveiligen ,en de balk toevoegen zodra je ook met je gezin op zolder zit.

 

groeten joost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
1 van de redenen is dat de laatste paar jaar zijn hier 3 gijzelingen voorgekomen bij huizen in ons dorp,tijdwinst is in dit geval dus altijd goed.

via het dakraam zou ik altijd bij de buren kunnen komen en/of afwachten en 112 bellen.

 

De 2de reden is dat hier op het moment heel erg veel word ingebroken.

 

daarom heb ik bij alle deuren en ramen al extra veiligheidssloten aangebracht en een mooie ketting op de voordeur.

 

TnT

 

Hier heb ik van die doorzichtige folie op de ramen van de onderverdieping laten aanbrengen. Houdt bij een ontploffing de glasscherven vast en maakt het inbreken door het inslaan van een ruitje een stuk lastiger. Kapot gaat het toch, echter de gelegenheidsdief zal waarschijnlijk afdruipen en voor het andere scenario zal het lawaai wel iemand wekken en ben je tenminste iets voorbereid. Kosten vallen erg mee (ca €80 p/raam)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik van die doorzichtige folie op de ramen van de onderverdieping laten aanbrengen. Houdt bij een ontploffing de glasscherven vast en maakt het inbreken door het inslaan van een ruitje een stuk lastiger. Kapot gaat het toch, echter de gelegenheidsdief zal waarschijnlijk afdruipen en voor het andere scenario zal het lawaai wel iemand wekken en ben je tenminste iets voorbereid. Kosten vallen erg mee (ca €80 p/raam)

 

Hoi Gebruikersnaam.

 

Ben erg benieuwd of je tevreden bent over het aanbrengen,geen bobbels of luchtbellen?

 

Heb enkele ramen laten doen en was hier helemaal niet tevreden over.

Luchtbellen bobbels en uiteindelijk na enkele weken het loslaten van de folie.

 

Bij mijn controleraam,dus een los kozijn met glas en daarop folie geplakt sloeg ik met een gewone hamer zo het raam kapot en de hele folie eraf.

En het ging hier toch ook om de zwaarste folie.

 

Groeten joost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand hier weleens een gat/opening in 3cm (watervast) multiplex gemaakt met handgereedschap in de oppervlakte ??? Dat is echt geen makkie ,dit kost heel veel tijd en energie, als je 4cm( zo dik als een echte achterdeur) dik hout hebt is dat bijna niet te doen.

 

Er zijn legio mogelijkheden om het luik te laten scharnieren en af te sluiten, Zelf zou ik kruishengen icm zware dwarsbalken toepassen.

 

btw: Met een breekijzer/koevoet zit je in 1 minuut en 1 meter verderop ook boven op zolder als je een gipsplaat op houten delen hebt zitten.

 

Neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

btw: Met een breekijzer/koevoet zit je in 1 minuut en 1 meter verderop ook boven op zolder als je een gipsplaat op houten delen hebt zitten.

 

Neoclyps

 

Klopt helemaal,maar wat zou er gebeuren als je dan met je hoofd door dat gat komt...? ha ha.

 

Met handgereedschap ben je wel even bezig ja voordat je door zo'n deurplaat heen bent

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelukkig een dikke betonvloer

 

TnT

 

voor kwaadwillenden in deze situatie zal een luik helpen . alleen zou ik een dwarsbalk als vergrendeling nemen . vergeet niet dat degene onder het luik op de trap staat en zo redelijk veel kracht kan zetten door simpel weg door zijn knieën te zakken en zijn schouders tegen het luik te zetten. in een shtf situatie zal iemand desnoods door de gipsplaten van plafond en houten vloer van zolder komen .
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je idee compleet, je doelt hiermee op een soort van "Panic-room" concept right?

 

Maar dat werkt perfect...in de film. Mensen die kwaad willen, maak je het juist nog spannender om jou van die zolder te krijgen. Richt dan een kamer in als panic-room, en voorzie die van verzwaard hang/sluitwerk (stalen plaat etc), GSM met sim (opgeladen voor buitencontact) Mogelijkheden tot afweer (ik zag het poederblusser systeem voorbij flitsen) en maak het zo dat je er ook nog uit kunt komen.

Het: Dont burn all the bridges behind you" concept.

 

Maar nogmaals, hoe meer je het afsluit, hoe meer de interesse is van de "boef" om zijn prijs uit het kastje te halen. Een goed alarm zoals @Jager al aangaf werkt meestal prima.

 

Ik ga dit wekend even tekeningen maken over mijn idee ik moet alleen even uitvogelen hoe ik die hier kan plaatsen

 

TnT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik ga dit wekend even tekeningen maken over mijn idee ik moet alleen even uitvogelen hoe ik die hier kan plaatsen

 

TnT

 

Foto van maken.

 

Extra verzwaring/versteviging: zandzakken. Kan je er ook weer afhalen. Maar dat is gelijk een paar 100 kilo extra, wat je omhoog moet duwen.

Extra valdeur (dubbelzinnig): een deur valt naar beneden voor de ingang van het trapgat en de dader zit in de val.

Zou hij een gasmasker bij zich hebben? ;)

 

O ja, zorg voor een goede lamp en een camera op de trap. Opnemen en later je eigen rot lachen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook over gedacht, eigenlijk vooral om de zolder af te sluiten en warmte op de zolder te houden. Voor de veiligheid zou ik denk ik , de droger en wasmachine bovenop het luik zou zetten als er plunderaars actief zouden zijn. Dan hebben we ook meteen iets meer ruimte. Hang- en sluitwerk houdt het kort, onze wasmachine krijg je echt niet makkelijk omhoog geduwd. De dakramen zouden we idd ook moeten beveiligen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...