Ga naar inhoud
GENEGEERD

Digid

Gast gerbewoner
 Share

Heb je een DIGID  

34 leden hebben gestemd

1. 1. Heb je een DIGID

• Ja
      26
    • Nee
      5
    • Soms, ik vraag hem aan en als ik klaar ben trek ik hem weer in.
      3

Recommended Posts

Gast gerbewoner

Vandaag te lezen dat DIGID offline is gehaald wegens een lek in het onderliggende platform. Hierdoor konden in theorie, ik weet niet f het in de praktijk is gebeurd, DIGID's misbruikt worden.

Zelf heb ik geen DIGID omdat ik het systeem niet vertrouw en de afgelopen twee jaar is duidelijk geworden waarom. Hebben de preppers over het algemeen wel een DIGID want het is zo lekker makkelijk of nemen jullie ook de moeite van het extra werk wat je door je strot geduwd krijgt als je geen DIGID hebt?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zal wel weer snel terug komen (wel of niet veilig) de mensen willen hun belastingaangifte versturen en dat kan niet zonder digid.. Anders maar vlug een pen zoeken.. lol

We zullen het af moeten wachten. Ach en veilig.. ga dr maar vanuit dat op internet nix veilig is.!!

xxbirgittexx

Link naar reactie

Gast gerbewoner
Kun je zeggen waarom? Of heb je misschien een paar linkjes?

http://tweakers.net/nieuws/86556/overheid-haalt-digid-offline-vanwege-ernstig-beveiligingsprobleem.html

En het hele diginotar gebeuren.

In korte tijd dus twee incidenten. Goed, in feite is het niet DIGID wat lek is, maar onderdelen van het proces waar DIGID op draait wel en daardoor is voor mij het hele systeem lek. Een goed beveiligde voordeur is niet veilig als de achterdeur open staat. Dan kunnen ze wel zeggen dat het niet DIGID was wat lek is, maar ze halen het niet voor niks offline.

Het punt is dat als iemand jouw DIGID in handen krijgt, heeft hij in feite je identiteit. Je kan er toeslagen mee stoppen, uitkeringen mee aanvragen en stopzetten en weet ik veel wat nog meer. En dat met zo'n simpel nummertje.

Hier een brief uit 2011. In de periode januari tot en met augustus 2011 is er 8 keer een digid ingetrokken wegens identiteitsfraude of fouten.

http://www.accountancynieuws.nl/Uploads/Files/kamervragen-inbreuk-op-digid-1-.pdf

Het is dus duidelijk dat je identiteitsfraude kunt plegen met de DIGID van iemand anders en met de nu ontdekte lek kun je de authentificatie van DIGID omzeilen. Voor mij reden genoeg hem niet te willen.

http://webwereld.nl/nieuws/107494/veel-digid-fraude-in-rotterdam.html

Link naar reactie

Gast gerbewoner
@gerbewoner

Dankje voor je links.

Zelf weet ik het een en ander van IT, en de dingen die je noemt zijn imo niet bijzonder alarmerend muv diginotar.

Gelukkig neemt men de juiste acties om de zaak zo snel mogelijk weer goed te krijgen ipv ontkenning en doormodderen.

Met name de reactie op fouten laat mij toch enigzins optimitisch zijn. Je gaat een winkel ook pas vertrouwen als probleme correct afgehandelt worden :)

Mensen die hun digid laten slingeren of op andere manier afhandig gemaakt worden, dat is het systeem niet aan te rekenen.

Waterdicht zal nooit bestaan, en is er ook met normale identiteit bewijzen of paspoorten niet.

Waterdicht bestaat inderdaad niet, maar zolang dit soort dingen voorvallen kijk ik nog even van de zijlijn toe. Ook ik heb wat ervaring in de ICT met name op het gebied van applicatiebeheer waarbij ook testen een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden is, dus ik weet dat je niet altijd alles kan doortesten, maar ik weet ook dat ik wel eens voor implementaties ben gaan liggen als aan de hand van een test de integriteit van een systeem niet geborgd kon worden.

Link naar reactie

Gast gerbewoner
Voor sommige overheidsdiensten of diensten in het algemeen heb je een DIGID nodig. Vraag maar eens WW aan zonder een DIGID, of boek een rijexamen.

Vandaar optie 3 in de poll. Vraag hem aan en als je hem niet meer nodig hebt, rijexamen gehaald, trek je hem weer in. Om de kans op misbruik te minimaliseren.

Link naar reactie

Mijn man heeft laatst gepind in Shanghai ofzoiets zonder dat hij daar was. We kregen alles terug van de bank, de afschrijving is ook een tijd tegen gehouden gelukkig. Niets is waterdicht helaas.

OV-chip passen, kunnen vanaf een kleine afstand ook uitgelezen worden en misbruikt. Sommige (buitenlandse?) creditcards ook schijnt het. Mijn OV-chip zit daarom in een alu hoesje (gemaakt van een chipszak, je kunt een chipszak testen op geschiktheid door je mobiel erin te leggen, als ie niet meer afgaat als je je eigen nummer belt, is ie goed en kun je er een hoesje van vouwen en plakken).

Ik heb ook alerts ingesteld op mijn creditcard, als er gebruik van wordt gemaakt, krijg ik een sms'je.

Ook heb ik een slimme meter opgelegd gekregen, is ook vast niet waterdicht. Mijn punt: je ontkomt er niet aan eigenlijk.

Ik weet niet, of je belasting en uitkering ook vergoed krijgt, als je Digid misbruikt is?

Link naar reactie

Helaas heb ik er een nodig, maar geen enkel systeem is veilig of waterdicht.

Toch is de kans natuurlijk heel klein, wat is er bij mij te halen? Dat wil niet zeggen dat het monsterlijk vervelend is als je gegevens of identiteit gestolen wordt. Daarna ben je alle vertrouwen in systemen en veiligheid kwijt.

In deze samenleving is het eigenlijk onmogelijk om anoniem en veilig door het leven te gaan, net als het onmogelijk is om volledig zelfvoorzienend te zijn.

Link naar reactie

Gast gerbewoner
Ik sluit me aan bij @OBL-Rien:

Alles is te kraken, maar dat is geen reden het niet te gebruiken. Ik draai m'n voordeur op het nachtslot, maar weet dat het geen garanties geeft.

Maar als ik bij je inbreek en je televisie steel weet je dat meteen de volgende ochtend en kun je actie ondernemen. Als ik je identiteit steel kan het weken of maanden duren voordat je er achter komt, en omdat iedereen in eerste instantie roept dat DIGID heel veilig is heb je een flinke klus om de overheden er van te overtuigen dat je echt niet zelf je bankrekeningnummer hebt gewijzigd. Terwijl je er niemand van hoeft te overtuigen dat je achterdeur is opengebroken als de scharnieren uit het hout zijn getrokken en naast de sponning op de grond liggen.

Link naar reactie

@gerbewoner: Klopt, duurt wel wat langer voor je het door hebt, maar in mijn geval mis ik m'n toeslagen vrij vlot.

Bij mij is ooit een foutief rekeningnummer ingevoerd en gingen de toeslagen naar een volkomen vreemde. Dit bleek toch vrij gemakkelijk te herstellen. Toen DigiD net was ingevoerd echter, heb ik wel een keer problemen gehad, om uberhaupt een aanspreekpunt/helpdesk te vinden.

Link naar reactie

Mijn man heeft laatst gepind in Shanghai ofzoiets zonder dat hij daar was. We kregen alles terug van de bank, de afschrijving is ook een tijd tegen gehouden gelukkig. Niets is waterdicht helaas.

OV-chip passen, kunnen vanaf een kleine afstand ook uitgelezen worden en misbruikt. Sommige (buitenlandse?) creditcards ook schijnt het. Mijn OV-chip zit daarom in een alu hoesje (gemaakt van een chipszak, je kunt een chipszak testen op geschiktheid door je mobiel erin te leggen, als ie niet meer afgaat als je je eigen nummer belt, is ie goed en kun je er een hoesje van vouwen en plakken).

Ik heb ook alerts ingesteld op mijn creditcard, als er gebruik van wordt gemaakt, krijg ik een sms'je.

Ook heb ik een slimme meter opgelegd gekregen, is ook vast niet waterdicht. Mijn punt: je ontkomt er niet aan eigenlijk.

Ik weet niet, of je belasting en uitkering ook vergoed krijgt, als je Digid misbruikt is?

Ik las onlangs in een aan hacking gerelateerd tijdschrift dar er een manier is gevonden om een paspoort van afstand uit te lezen. Kennelijk is de software gebruikt voor de nieuwe chip op Nederlandse paspoorten al enige tijd geleden gekraakt.

Kortom iemand kan jouw identiteit van een afstan van ongeveer een halve meter stelen als ik mij de afstand goed herinner.

Link naar reactie

Ik las onlangs in een aan hacking gerelateerd tijdschrift dar er een manier is gevonden om een paspoort van afstand uit te lezen. Kennelijk is de software gebruikt voor de nieuwe chip op Nederlandse paspoorten al enige tijd geleden gekraakt.

Kortom iemand kan jouw identiteit van een afstand van ongeveer een halve meter stelen als ik mij de afstand goed herinner.

RFID wordt gebruikt in:

- de OV-chipkaart

- dieren "chips"

- in producten als diefstalpreventie of logistieke redenen (zag deze week nog dat modeketen Weber ze gebruikt)

- in het nieuwe paspoort

- etc.?

RF = Radio Frequency is met de juiste apparatuur gewoon uit te lezen op meters afstand, al zou de beveiliging beter worden. Moet kunnen lijkt me.

Ik weet uit logistieke situaties van vele, vele meters afstand (twee magazijnen naast elkaar, beide gebruikmakend van RF, die last hadden van elkaar op de plek dat ze het dichtst bij elkaar stonden). Probleem is dus al wel jaren bekend.

Om ervoor te zorgen dat de chip niet antwoord, kun je een "kooi van Faraday" gebruiken. Dat is gewoon een (zelfgemaakt) hoesje voor je OV-chip en paspoort, zoals eerder beschreven. Er zijn ook portemonnees voor.

Link naar reactie

Gast Bunkerprepper
RFID wordt gebruikt in:

- de OV-chipkaart

- dieren "chips"

- in producten als diefstalpreventie of logistieke redenen (zag deze week nog dat modeketen Weber ze gebruikt)

- in het nieuwe paspoort

- etc.?

RF = Radio Frequency is met de juiste apparatuur gewoon uit te lezen op meters afstand, al zou de beveiliging beter worden. Moet kunnen lijkt me.

Ik weet uit logistieke situaties van vele, vele meters afstand (twee magazijnen naast elkaar, beide gebruikmakend van RF, die last hadden van elkaar op de plek dat ze het dichtst bij elkaar stonden). Probleem is dus al wel jaren bekend.

Om ervoor te zorgen dat de chip niet antwoord, kun je een "kooi van Faraday" gebruiken. Dat is gewoon een (zelfgemaakt) hoesje voor je OV-chip en paspoort, zoals eerder beschreven. Er zijn ook portemonnees voor.

Op zich is er met de RFID techniek niets mis. Een beetje bibliotheek heeft in ieder boek een RFID chip zitten zodat bij het uitlenen precies duidelijk is om welk boek het gaat. Diezelfde RFID chip werkt dan ook meteen als diefstalbeveiliging bij de poortjes van de bieb.

Het gaat bij het toepassen van RFID techniek pas mis als de informatie die op de RFID dragers (chips e.d.) ook misbruikt kan worden voor andere doelen. Zodra er 'voordeel' te behalen is bij het hacken of misbruiken van de informatie, dan zal dat altijd gebeuren.

Bunkerprepper

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...