Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bleek en dikke bleek (Water zuivering)


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Kan iemand me heel in het kort uitleggen wat het verschil is tussen bleek en dikke bleek, chloor en dikke chloor, en me het verschil in toepassingsmogelijkheden duidelijk maken. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Gaarne ook doseringen en liever geen 'volgens mij'.

 

Zie discussie in thread.

 

vheeswijk (chemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie discussie in thread.

 

vheeswijk (chemicus)

 

Toch heeft deze nonkel nog een vraag @vheeswijk . Wat is precies een druppel? Kan ik om deze grootte, dit volume, te bepalen het beste een pipet uit de apotheek gebruiken?

 

Overigens heb ik het idee dat bij grotere volumes water, 20 liter bijvoorbeeld, je langer dan 30 minuten moet laten inwerken. Klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch heeft deze nonkel nog een vraag @vheeswijk . Wat is precies een druppel? Kan ik om deze grootte, dit volume, te bepalen het beste een pipet uit de apotheek gebruiken?

 

Een druppel vanuit buret, pipet of druppelflesje is ca. 0.05 ml is. 20 druppels zijn dus ~ 1 ml. Voor desinfectie van grotere hoeveelheden verdacht water is het handig om bij de apotheek een druppelflesje of (insuline)-spuitje te bekomen. Uiteraard zonder naald want sommige apothekers trekken hieruit de conclusie dat u een "spuiter" bent. Ik bewaar dunne bleek in dichtgesmolten rietjes. De fout die u maakt in volume kan tot wel 20% bedragen, maar zoals eerder aangeduid is de inwerkingstijd (> 20 min, kamertemperatuur) van kritischer belang dan de hoeveelheid bleekwater. Te veel actief chloor bederft alleen de smaak van het water nóg meer.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie discussie in thread.

 

vheeswijk (chemicus)

 

Toch nog een vraag nav die thread. Bij de C1000 de dunne bleek gepakt en daar staat bij ingredienten dan toch 'o.a. Natriumhypochloriet (

Dat suggereert dat ook aan de dunne bleek nog andere stoffen zijn toegevoegd. Ik heb het daarom laten staan. Of is dat onterecht? Zo niet,waar vind ik t spul dan zonder extra toevoegingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pipetje in huis, evenals een injectiespuit met een schaalverdeling van 0.2 tot 1ml. Netjes in een plastic zakje gedaan en een printje erbij. In grote letter zodat ik het ook zonder bril kan lezen:

 

'Voor desinfectie van water, het doden van bacteriën, 3 druppels chloor per liter toevoegen. Belangrijk: het

chloor minstens een half uur laten inwerken!

 

NB: Een druppel uit een pipet is 0,05ml. Een jerrycan van 20 liter heeft dus een chloortoevoeging van 3ml

nodig.'

 

 

 

Want je zult net zien dat je ten tijde van crisis niet meer weet hoe de juiste hoeveelheden zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog een vraag nav die thread. Bij de C1000 de dunne bleek gepakt en daar staat bij ingredienten dan toch 'o.a. Natriumhypochloriet (

Dat suggereert dat ook aan de dunne bleek nog andere stoffen zijn toegevoegd. Ik heb het daarom laten staan. Of is dat onterecht? Zo niet,waar vind ik t spul dan zonder extra toevoegingen?

 

Nee, dat is niet zo. Bleekwater wordt bereid door chloor (Cl2) te leiden door een oplossing van natronloog (NaOH). Hierbij wordt chloor omgezet tot natrium hypochloriet (NaOCl) en keukenzout. Het natriumhypochloriet is dan het actieve agens waarmee u feitelijk werkt. Bleekwater (en ook dikke bleek) dient wettelijk dus voor de consument 5% natriumhypochloriet te bevatten. Dat daar staat (

 

Aan dunne bleek, in tegenstelling tot dikke bleek, zijn géén andere stoffen toegevoegd en natriumhypochloriet (NaOCl) is dus het stofje waarmee men desinfecteert.

 

vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pipetje in huis, evenals een injectiespuit met een schaalverdeling van 0.2 tot 1ml. Netjes in een plastic zakje gedaan en een printje erbij. In grote letter zodat ik het ook zonder bril kan lezen:

 

Als u toch een setje prepareert dan kun je ook wat poedervormig vitamine C (ascorbinezuur) in het plastic zakje doen, eventueel ook in dichtgesmolten rietjes.

 

Een waarschuwing is op zijn plaats: Voeg de vitamine C pas toe nadat minstens 20 minuten inwerktijd bleekwater (NaOCl) verstreken is. U moet de bacterien ook ruim de gelegenheid geven om dood te gaan!

 

Vitamine C neutraliseert het teveel (overmaat) aan NaOCl (na >20 min) en is een prima smaakverbeteraar. Ascorbinezuur in poedervorm is verkrijgbaar bij sommige apotheken en ouderwetse drogisten. Het is véél goedkoper dan wanneer vitamine C op het potje staat, terwijl het toch om dezelfde stof gaat.

 

Dosering: een mespuntje van erwt-grootte (ca. 80 mg) per liter.

 

vheeswijk (chemicus)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als u toch een setje prepareert dan kun je ook wat poedervormig vitamine C (ascorbinezuur) in het plastic zakje doen, eventueel ook in dichtgesmolten rietjes.

 

Een waarschuwing is op zijn plaats: Voeg de vitamine C pas toe nadat minstens 20 minuten inwerktijd bleekwater (NaOCl) verstreken is. U moet de bacterien ook ruim de gelegenheid geven om dood te gaan!

 

Vitamine C neutraliseert het teveel (overmaat) aan NaOCl (na >20 min) en is een prima smaakverbeteraar. Ascorbinezuur in poedervorm is verkrijgbaar bij sommige apotheken en ouderwetse drogisten. Het is véél goedkoper dan wanneer vitamine C op het potje staat, terwijl het toch om dezelfde stof gaat.

 

Dosering: een mespuntje van erwt-grootte (ca. 80 mg) per liter.

 

vheeswijk (chemicus)

 

Weer wat geleerd. Vit C om de overmaat NaOCl te neutraliseren. Dat is nieuw voor mij.

'k Heb ascorbinezuur al in huis, bij de toko of turk, kost een plastic pot van 250 gram bijna niets.

 

M'n kuddo's voor jou zijn op, dit was je beste tip kerel :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunt u ook vertellen, beste @vheeswijk , wat de dosering is om aan je dagelijkse hoeveelheid vitamine C te komen?

 

Vitamine C (ascorbinezuur) kan in de meest uiteenlopende doses worden ingenomen. Van minimum 20 mg tot enkele grammen per dag. Je kunt jezelf haast niet overdoseren. Het teveel wordt in gewoon in de urine uitgescheiden. Ik heb baat gevonden van hoge doseringen bij griep van 250 - 500 mg per dag in geval van griep. Er is absoluut geen verschil in zg. natuurlijk vitamine C en synthetisch vitamine C. Dat is een linkse bioschitterglans hotemetoten ideologie. Chemisch zijn ze absoluut identiek.

 

Een goede samenvatting in het Nederlands vindt u hier.

 

Interessant is ook de googlelen op "Pauling vitamin C"

@vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. Ik heb 100gr. besteld, en kan dus een tijdje vooruit!

 

Is er @vheeswijk een makkelijke manier - behalve wegen - om ongeveer te weten hoeveel een bergje poeder weegt?

 

Nee die is er helaas niet. Ik bezit een chinese tafelbalans gekocht bij een rommelmarkt, maar die weegt tot 100 mg nauwkeurig. Analytische balansen zijn alleen voor professionals verkrijgbaar en peperduur. Bovendien zijn ze afhankelijk van electriciteit.

Ik werk zelf met spatelpuntjes, mespuntjes schroevendraaierpuntjes. Een bergje poeder met de grootte van een halve split-erwt kan 80-100 mg wegen afhankelijk van de dichtheid van de stof. De fout is relatief groot. Voor een aantal stoffen (bv. Vit C) is dat gelukkig niet zo kritisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitamine C (ascorbinezuur) kan in de meest uiteenlopende doses worden ingenomen. Van minimum 20 mg tot enkele grammen per dag. Je kunt jezelf haast niet overdoseren. Het teveel wordt in gewoon in de urine uitgescheiden. Ik heb baat gevonden van hoge doseringen bij griep van 250 - 500 mg per dag in geval van griep. Er is absoluut geen verschil in zg. natuurlijk vitamine C en synthetisch vitamine C. Dat is een linkse bioschitterglans hotemetoten ideologie. Chemisch zijn ze absoluut identiek.

 

Een goede samenvatting in het Nederlands vindt u hier.

 

Interessant is ook de googlelen op "Pauling vitamin C"

@vheeswijk (chemicus)

 

Het enige is dat niet ieders maag goed reageert op het ascorbinezuur.

Daarom is vit c ook als ascorbaat verkrijgbaar - dan is het zuur gebonden tot zout, met calcium, magnesium oid.

 

(Of is dat ook een slinks farma-verkooppraatje?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een laatste vraag @vheeswijk . Ik heb nu net 10 jerrycans van 20 liter binnengekregen. Wat is eigenlijk beter: chloor meteen bij het vullen toevoegen, of chloor vlak voor gebruik toevoegen?

 

Dunne bleek pas toevoegen een half uur voor gebruik. Als de jerrycans van metaal zijn is dit zelfs een "must". Chloride (Cl-) en natrium hypochloriet (NaOCl) werken uiterts corrosief op metaal. Je kunt bijna op roestvorming wachten ! Maar ook in "plastic" containers liever pas vlak voor gebruik al kan ik dat met minder zekerheid argumenteren. Ik heb geen cijfers. Bij hoge verdunningen loopt echter de concentratie "actief chloor" door ontleding tijdens lange opslag langzaam af. Dat wil je natuurlijk niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...