Ga naar inhoud
GENEGEERD

De ratio van messen !!


rescue

Aanbevolen berichten

Misschien wel even goed om na te denken waar een mes minimaal aan moet voldoen om goed te zijn als een urban/wilderness survivalmes.

 

  1. Een mes is primair een stuk gereedschap, en niet iets om je mannelijkheid mee uit te stralen.
  2. Een mes moet scherp zijn. Een botmes is gevaarlijker voor de gebruiker dan een scherp mes.
  3. Mes moet of een Full-Tang of een Long-Stick tang zijn Je wilt niet dat als je handvat beschadigd, dat je niets meer hebt.. Over holle handvaten heb ik al een en ander geschreven..
  4. Elk mes kan je verliezen, kies dus primair messen, waar je voor je survival doeleinden geschikt zijn.
  5. De dikte van lemmet. Tussen de 4mm en 8mm is altijd goed.., veel dunner wordt je echt beperkt in wat je met je mes kan.
  6. Vraag je af, waarom een groot mes, zinvol is.. (Zit je veel in de tropische jungle of blijf je urban/bossen van europa) Mijn stelling elke lemmet die langer is dan 15 centimeter, is meer ego poetsen, dan echt zinvol. Je valt met een groot mes nu eenmaal sneller op, dan een beschaaft mes..
  7. Ben je niet zo handig met slijpen, is een convex snede misschien iets voor jou.. simpel met een schuurpapiertje en muismatje bij te houden. Ben je wat handiger dan zijn er wel meer snedes (scandi) die zinvol zijn.
  8. Oefen veel met je mes, in veel verschillende situaties. maak fethersticks, houtsnijwerk, kloof eens een dikke tak
  9. Is je mes firesteel freindly

 

Dan is er ook nog een kwestie van smaak..

Veel taktische messen, vallen erg op. en zien er niet uit als gereedschap.. terwijl met jagers/buschcraft messen die er uit zien als gereedschap en op veel plekken oom agent, er niets van zegt.. terwijl een taktisch mes, die er feitelijk aan de zelfs specificaties voldoet, voor opstaande nekharen zorgt.. en dus extra aandacht trekt.

 

Ik heb bewust nog niets geschreven over zelfverdediging, maar elke mes kan door getrainde mensen, erg simpel tegen je gebruikt worden.. en alleen zeer geoefende mensen, kunnen een mes gebruiken als zelfverdedingswapen. Als je geoefend bent, maakt de grote van het mes niet echt veel meer uit..

 

Wil je messen goed en effectief gebruiken, zul je moeten oefenen, en zit dat niet in de hoeveelheid geld die je in een mes steekt..

 

Maar goed, laten we discussiëren over welke ratio jou bezig houdt bij het aanschaffen van een mes.. (Het beste mes is al een topic over..)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb bewust nog niets geschreven over zelfverdediging, maar elke mes kan door getrainde mensen, erg simpel tegen je gebruikt worden.. en alleen zeer geoefende mensen, kunnen een mes gebruiken als zelfverdedingswapen. Als je geoefend bent, maakt de grote van het mes niet echt veel meer uit..

 

 

Heel netjes, doen we ook niet, aangezien we hier een prepper forum zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei! :)

 

Zonder gekheid: Het voordeel van een langer mes is dat je meer "swung" kunt nemen bij het hakken.

 

Meer "Swung" betekend dus minder techniek, en misschien wel de verkeerde techniek om iets te hakken, misschien zijn er wel simpelere en veiliger en alternatieve manieren om te iets door te krijgen dan hakken, waarvoor je zoveel "swung" nodig hebt..

 

Als ik de diverse messen hier zie.. dan zie veel meer emotie, gebrek aan kennis, dan ratio bij het aanschaffen van een mes.. Met een simpele Mora van 15 euro haal je ook een boompje om. dat is een kwestie van techniek.. Als je goed met een mes van 15 centimeter alles beheerst,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of het al geschreven is in een topic..maar hier gaat het dan...

Vorm van het mes..belangrijk..een kukri form is handig om mee te hakken, ontvellen van takken en bomen en je prooi in stukken te hakken zodat je het makkelijk mee kan nemen...deze form is vaak voor de rest niet handig.

 

Een tactish mes, vaak aan 2 kanten geslepen, vrij dun,sterk staal..goede guard voor afweren (als je een goed tactish mes hebt). Steekt goed, snijd goed...voor beperkt gebruik dan. Nadeel is als gereedschap niet geschikt omdat je geen ronding op het achterblad hebt om kracht op te zetten, of desnoods om op te hameren.

 

Jachtmes, vaak goed dik, meestal 15 cm of meer snijvlak om de ingewanden uit de prooi te kunnen halen. Niets te doen met hoe stoer je bent! Goed voor snijden etc.,duurzaam staal, nadeel is vaak zwaar voor een mes,maar dat is tegelijk ook een voordeel. Zou ik als primaire mes hebben.

 

Overlevingsmes (zoals een Rambo mes)..Bestaad vaak uit verschillende onderdelen, komt vaak los als je het voor meer gebruikt dan het minimale. Bij mij standaard fail,als je in de shit zit heb je niks aan je mes als je alleen het handvat in je hand hebt terwijl de rest op de grond ligt.

 

Klapmes makkelijk weg te stoppen en te verbergen, verschillende maten en dikte. Met dit soort messen moet je kijken naar de grootte van het handvat,of dat lekker ligt en dat je er langer mee kan werken, hoe het bevestigd is (Goedkopere messen zijn geklinkt, als dat kapot is is het niet of moeilijk te repareren)...goede backup voor je primaire mes. Als ik op weg ben in een shtf zal ik er tenminste 1 hebben, samen met een klein 15 cm vast zakmes(dus geen klapper).

 

Zwitsers zakmes..oudere types zijn heel goed te gebruiken...nieuwe types met 101 uitklap stukjes niet zo...van de 101 gebruik je er mischien 8. Lekker bij je te hebben als je in een mcgyver situatie zit, maar verwacht niet dat je in een bush ermee weg komt.

 

Klauw messen zijn goed voor snijden,ontvellen,en schade toe brengen...voor bijna niets anders handig dankzij de form.

 

Waarom ik dit alles schreef? Gewoonweg omdat ik mijn perfecte mes nog niet gevonden heb. Jachtmes is nu nog mijn primair,zal mischien ook wel blijven...maar ik zal altijd blijven ruilen tussen mijn primair en secundaire messen naar gelegenheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wel even goed om na te denken waar een mes minimaal aan moet voldoen om goed te zijn als een urban/wilderness survivalmes.

 

[*] Een mes is primair een stuk gereedschap, en niet iets om je mannelijkheid mee uit te stralen.

Als jij het zegt. Ik koop mijn messen meestal ook wel op uiterlijk, al is het niet de doorslaggevende factor. Ik vind messen erg mooi, maar in Europe is het gewoon 'not done' om iets anders dan een Mora bij je te dragen op een kampeertocht. We zijn toch mannen? (de meesten van ons dan ;)) Is er iets mis met een mannelijk mes?

 

[*] Een mes moet scherp zijn. Een botmes is gevaarlijker voor de gebruiker dan een scherp mes.

Klopt. Heb mezelf meer dan eens (soms ernstig) verwond met een niet-scherp mes. Je gebruikt al gauw teveel kracht, verliest daardoor controle en... :eek:

[*] Mes moet of een Full-Tang of een Long-Stick tang zijn Je wilt niet dat als je handvat beschadigd, dat je niets meer hebt.. Over holle handvaten heb ik al een en ander geschreven..

Hier neig ik ook naar. Er is zelfs discussie over wat een 'full tang' is, de puristen (waaronder ik) vinden dat een mes alleen full tang is als de tang de volledige breedte van het handvat beslaat, maw, het handvat bestaat feitelijk uit twee platen die de tang bedekken. Mag eventueel wat uitgehold zijn voor gewichtsbesparing en balansbepaling.

[*] Elk mes kan je verliezen, kies dus primair messen, waar je voor je survival doeleinden geschikt zijn.

Ik begrijp deze niet echt maar je kan alles verliezen, als je de keus hebt, dan heb je backups.

[*] De dikte van lemmet. Tussen de 4mm en 8mm is altijd goed.., veel dunner wordt je echt beperkt in wat je met je mes kan.

In principe ook mee eens, maar wild en vooral vis schoonmaken met messen van die dikte is een stuk lastiger dan een 2.5 mm of zo. Daarom heb ik ook een folder of klein fixed blade bij me.

[*] Vraag je af, waarom een groot mes, zinvol is.. (Zit je veel in de tropische jungle of blijf je urban/bossen van europa) Mijn stelling elke lemmet die langer is dan 15 centimeter, is meer ego poetsen, dan echt zinvol. Je valt met een groot mes nu eenmaal sneller op, dan een beschaaft mes..

Ok, ik geef het toe: een van de missies in mijn leven is het bestrijden van PC. Wat heeft opvallen met een groot mes te maken met mijn keuze voor dat mes? REALLY?

 

 

[*] Ben je niet zo handig met slijpen, is een convex snede misschien iets voor jou.. simpel met een schuurpapiertje en muismatje bij te houden. Ben je wat handiger dan zijn er wel meer snedes (scandi) die zinvol zijn.

Ik heb een aantal convex geslepen messen, ben nooit handig geworden met de muismat maar dat ligt vast aan mij. Geef me een wetsteen en ik doe wat ik wil. Thuis gaat alles op de Sharpmaker, voor het zware werk op de Edge Pro. Maar ieder zijn meug.

[*] Oefen veel met je mes, in veel verschillende situaties. maak fethersticks, houtsnijwerk, kloof eens een dikke tak

Absoluut. Het verbijstert me echt hoe weinig mensen echt met een mes kunnen werken, veilig omgaan met messen was een onderwerp in een bushcraft cursus en ik vond het belachelijk, maar de cursusleider had gelijk. Er zijn basisregels, volg die, en oefen dan. Veel en vaak.

[*] Is je mes firesteel freindly

Meh. Ik gebruik de tool die bij de firesteel hoort. Weegt niets, doet het beter en ik hou m'n messen netjes. In een noofgeval werkt het hoe dan ook wel.

 

Dan is er ook nog een kwestie van smaak..

Veel taktische messen, vallen erg op. en zien er niet uit als gereedschap.. terwijl met jagers/buschcraft messen die er uit zien als gereedschap en op veel plekken oom agent, er niets van zegt.. terwijl een taktisch mes, die er feitelijk aan de zelfs specificaties voldoet, voor opstaande nekharen zorgt.. en dus extra aandacht trekt.

Zoals gezegd, ik heb lang geleden besloten me hier niets van aan te trekken en ik adviseer iedereen dat te doen. De zgn 'tactische' messen zijn meestal hoe dan ook geen goede survival/outdoors messen, en ik ben er niet op uit wie dan ook te provoceren. Maar mocht mijn keuze rationeel de beste zijn - en natuurlijk legaal - dan is dat mijn keuze, en jammer dat iemand er aanstoot aan wenst te nemen.

 

Ik heb bewust nog niets geschreven over zelfverdediging, maar elke mes kan door getrainde mensen, erg simpel tegen je gebruikt worden.. en alleen zeer geoefende mensen, kunnen een mes gebruiken als zelfverdedingswapen. Als je geoefend bent, maakt de grote van het mes niet echt veel meer uit..

Ik heb een tijdje getraind met een leraar Eskrima. Jaren daarvoor heb ik getraind met een Krav Maga instructeur. Ik heb tot ieders tevredenheid aangetoond dat een 'berserker' aanval met een mes (nul kunde, 100% agressie) niet te pareren is en altijd wonden oplevert, meestal ernstig. (rode lippestift van rubberen messen op witte t-shirts). Vooral de Escrima leraar vond het een ontnuchterende ervaring.

 

Een mes is misschien wel het belangrijkste survival gereedschap. Het dient als basis voor zo veel andere taken en vaardigheden, die zonder mes vaak niet of nauwelijks te realiseren zijn. De keuze voor een mes (liefst meerdere) is dus belangrijk. Minstens zo belangrijk is het de mogelijkheden en beperkingen van dat mes te kennen. Kies je toch voor Mora (goed mes hoor, niets mis mee) en je hebt er maar een, dan moet je dus een aantal dingen niet doen, want breekt hij, dan heb je niets.

Op bladeforums wordt er vaak een irritant en afgezaagd cliche gebruikt "Het beste mes is het mes dat je bij je hebt." Ik haat dat gezegde echt (omdat mensen het vaak interpreteren als "het maakt dus niet uit wat voor mes ik heb" maar als je het interpreteert als "Zorg nou maar dat je uberhaupt een mes bij je hebt." dan is het opeens heel zinnig.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of het al geschreven is in een topic..maar hier gaat het dan...

Vorm van het mes..belangrijk..een kukri form is handig om mee te hakken, ontvellen van takken en bomen en je prooi in stukken te hakken zodat je het makkelijk mee kan nemen...deze form is vaak voor de rest niet handig.

 

Een tactish mes, vaak aan 2 kanten geslepen, vrij dun,sterk staal..goede guard voor afweren (als je een goed tactish mes hebt). Steekt goed, snijd goed...voor beperkt gebruik dan. Nadeel is als gereedschap niet geschikt omdat je geen ronding op het achterblad hebt om kracht op te zetten, of desnoods om op te hameren.

 

Jachtmes, vaak goed dik, meestal 15 cm of meer snijvlak om de ingewanden uit de prooi te kunnen halen. Niets te doen met hoe stoer je bent! Goed voor snijden etc.,duurzaam staal, nadeel is vaak zwaar voor een mes,maar dat is tegelijk ook een voordeel. Zou ik als primaire mes hebben.

 

Overlevingsmes (zoals een Rambo mes)..Bestaad vaak uit verschillende onderdelen, komt vaak los als je het voor meer gebruikt dan het minimale. Bij mij standaard fail,als je in de shit zit heb je niks aan je mes als je alleen het handvat in je hand hebt terwijl de rest op de grond ligt.

 

Klapmes makkelijk weg te stoppen en te verbergen, verschillende maten en dikte. Met dit soort messen moet je kijken naar de grootte van het handvat,of dat lekker ligt en dat je er langer mee kan werken, hoe het bevestigd is (Goedkopere messen zijn geklinkt, als dat kapot is is het niet of moeilijk te repareren)...goede backup voor je primaire mes. Als ik op weg ben in een shtf zal ik er tenminste 1 hebben, samen met een klein 15 cm vast zakmes(dus geen klapper).

 

Zwitsers zakmes..oudere types zijn heel goed te gebruiken...nieuwe types met 101 uitklap stukjes niet zo...van de 101 gebruik je er mischien 8. Lekker bij je te hebben als je in een mcgyver situatie zit, maar verwacht niet dat je in een bush ermee weg komt.

 

Klauw messen zijn goed voor snijden,ontvellen,en schade toe brengen...voor bijna niets anders handig dankzij de form.

 

Waarom ik dit alles schreef? Gewoonweg omdat ik mijn perfecte mes nog niet gevonden heb. Jachtmes is nu nog mijn primair,zal mischien ook wel blijven...maar ik zal altijd blijven ruilen tussen mijn primair en secundaire messen naar gelegenheid.

 

Als je kijkt naar het primaire gebruik van een mes in de context van dit forum voor preppers en survival doeleinden.

Ik begrijp je verdeling van messen niet.

 

Er zijn genoeg tactische messen die wel aan de WWM (wet wapen en munitie) voldoen. Een mes die aan twee kanten scherp is, mag formeel niet meer.. Nagenoeg alle westerse defensie, zijn over gestapt naar mes voor survival die ook voor combat geschikt zijn, De oude wetse bajonet met aan weerskanten scherpe zijde bestaan niet meer in operationele dienst.

 

Elke folder, is niet geschikt als je primaire mes, in survival situaties.. De kans op fail is te groot ten opzichte van fixed bladed mes.. In normale dagelijks leven is een folder vaak je primaire mes, maar in remote gebieden of survival situaties niet..

 

Er zijn nog vele andere typen messen, voor houtsnijwerk, keuken toepassingen, logistiek enverpakkingsindustrie, echter die zijn niet goed van toepassing voor survival

situaties, en die vallen wat mij betreft even buiten dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie uitgebreide reactie @philwar

 

 

 

Als jij het zegt. Ik koop mijn messen meestal ook wel op uiterlijk, al is het niet de doorslaggevende factor. Ik vind messen erg mooi, maar in Europe is het gewoon 'not done' om iets anders dan een Mora bij je te dragen op een kampeertocht. We zijn toch mannen? (de meesten van ons dan ;)) Is er iets mis met een mannelijk mes?

Er is nog een hele wereld van "mannelijke messen" tussen een Mora, en een "dure tactical".. Een voorbeeldje is bijvoorbeeld een Condor Bushlore mes.. Mannelijk genoeg, Met een beetje slijpwerk heb je een mes, die gewoon veel kan dragen, ook in publieke omgevingen, (behalve de bekende uitgaansgelegenheden zeg maar) zonder dat mensen je raar aankijken.. Moet je eens proberen met een Gerber prodigy aan je riem (vergelijkbaar mes, maar dan in een tacktical look).

 

Klopt. Heb mezelf meer dan eens (soms ernstig) verwond met een niet-scherp mes. Je gebruikt al gauw teveel kracht, verliest daardoor controle en... :eek:

 

Hier neig ik ook naar. Er is zelfs discussie over wat een 'full tang' is, de puristen (waaronder ik) vinden dat een mes alleen full tang is als de tang de volledige breedte van het handvat beslaat, maw, het handvat bestaat feitelijk uit twee platen die de tang bedekken. Mag eventueel wat uitgehold zijn voor gewichtsbesparing en balansbepaling.

Een standaard FjallKniven F1, is in traditionele zin geen echte full-tang, toch voldoet die prima, (als je het handvat kapot zou gaan, improviseer je heel eenvoudig een nieuw handvat.. Zo zijn er wel meer "Long" Sticktang messen die aan die voorwaarde voldoen. Sommige Mora's voldoen ook aan die eis..

 

Ik begrijp deze niet echt maar je kan alles verliezen, als je de keus hebt, dan heb je backups.

Ik kijk naar me primaire mes en backup mes altijd als dit het enige mes is waar ik mee moet overleven, kom ik daar dan mee weg..

Dus zowel me primaire als backup mes voldoen aan die zelfde eis.. dat zelfde geld voor mijn thuisfront, en teamgenoten. Daarnaast gaat er voor koken vaak een mora tje of vergelijkbaar mes mee.

 

In principe ook mee eens, maar wild en vooral vis schoonmaken met messen van die dikte is een stuk lastiger dan een 2.5 mm of zo. Daarom heb ik ook een folder of klein fixed blade bij me.

Daarnaast gaat er voor koken vaak een mora tje of vergelijkbaar mes mee.

Ok, ik geef het toe: een van de missies in mijn leven is het bestrijden van PC. Wat heeft opvallen met een groot mes te maken met mijn keuze voor dat mes? REALLY?

Ik draag erg een van mijn messen nagenoeg dagelijks, zonder dat het opvalt. Zonder dat het echt verborgen is..en toch trekt het nooit de aandacht. En anders is die altijd erg dicht in de buurt..

 

Ik heb een aantal convex geslepen messen, ben nooit handig geworden met de muismat maar dat ligt vast aan mij. Geef me een wetsteen en ik doe wat ik wil. Thuis gaat alles op de Sharpmaker, voor het zware werk op de Edge Pro. Maar ieder zijn meug.

Het schuurpapiertje en muismat (of zitlap) gebruik ik om het convex mes bij te houden, en dan hoef je nauwelijks echt te slijpen..

 

Absoluut. Het verbijstert me echt hoe weinig mensen echt met een mes kunnen werken, veilig omgaan met messen was een onderwerp in een bushcraft cursus en ik vond het belachelijk, maar de cursusleider had gelijk. Er zijn basisregels, volg die, en oefen dan. Veel en vaak.

Ja het is niet moeilijk, maar ik verbaas me wel, dat er veel mensen een mes bij zich hebben maar ze nauwelijks gebruiken.. Een minder opvallend mes, kan je veelvuldig gebruiken..

 

Meh. Ik gebruik de tool die bij de firesteel hoort. Weegt niets, doet het beter en ik hou m'n messen netjes. In een noofgeval werkt het hoe dan ook wel.

Ik heb het dus over de rug van het mes dus niet de snede.. Bij sommige messen is die afgerond, en daarmee kan je firesteel niet gebruiken en ben je aangewezen op de snede van je mes.. Dus haakse rugzijde is veel praktischer en veelzijderiger..

Wel opletten dat je bij battongen nooit staal op staal gebruikt.. maar dat is voor mij fundamentele beginnersfout..

 

Zoals gezegd, ik heb lang geleden besloten me hier niets van aan te trekken en ik adviseer iedereen dat te doen. De zgn 'tactische' messen zijn meestal hoe dan ook geen goede survival/outdoors messen, en ik ben er niet op uit wie dan ook te provoceren. Maar mocht mijn keuze rationeel de beste zijn - en natuurlijk legaal - dan is dat mijn keuze, en jammer dat iemand er aanstoot aan wenst te nemen.

 

Ik heb een tijdje getraind met een leraar Eskrima. Jaren daarvoor heb ik getraind met een Krav Maga instructeur. Ik heb tot ieders tevredenheid aangetoond dat een 'berserker' aanval met een mes (nul kunde, 100% agressie) niet te pareren is en altijd wonden oplevert, meestal ernstig. (rode lippestift van rubberen messen op witte t-shirts). Vooral de Escrima leraar vond het een ontnuchterende ervaring.

Elk stukje gereedschap kan in blinde woede tot een wapen worden die ernstige letsels oplevert. Er zijn diverse sporten die je kunnen helpen om de schade misschien te beperken. Zie een apart stukje over zelfverdediging op dit forum. De looks van het mes of stuk gereedschap, maakt daarin geen verschil.. Taktical looks maken daar in niet het verschil. De schade met een keukenmes of een tacticalmes of een schroevendraaier is nagenoeg gelijk zeg maar.... (Ik neem aan dat iedereen dat snapt, en daarin niet publiekelijk hier over gaat doorzagen, je mag me er over PM'en. )

Alles moet er denk ik op gericht zijn om dat soort interventies te voorkomen, want er zijn altijd alleen maar slachtoffers, en primair is een mes voor prepper een werktuig.

 

Een mes is misschien wel het belangrijkste survival gereedschap. Het dient als basis voor zo veel andere taken en vaardigheden, die zonder mes vaak niet of nauwelijks te realiseren zijn. De keuze voor een mes (liefst meerdere) is dus belangrijk. Minstens zo belangrijk is het de mogelijkheden en beperkingen van dat mes te kennen. Kies je toch voor Mora (goed mes hoor, niets mis mee) en je hebt er maar een, dan moet je dus een aantal dingen niet doen, want breekt hij, dan heb je niets.

Op bladeforums wordt er vaak een irritant en afgezaagd cliche gebruikt "Het beste mes is het mes dat je bij je hebt." Ik haat dat gezegde echt (omdat mensen het vaak interpreteren als "het maakt dus niet uit wat voor mes ik heb" maar als je het interpreteert als "Zorg nou maar dat je uberhaupt een mes bij je hebt." dan is het opeens heel zinnig.

 

Ik denk dat een Mora een goed mes is om mee te beginnen, echter voor een 30 euro meer, heb je een goed full-tang mes, die voor meer toepassingen geschikt is..Wil je meer, En je hebt echt al super hero messen, voor 120 euro.., meer geld uitgeven is hobby en looks, maar heeft niets meer te maken, met preppen of survival. of worden je overlevingskansen niet groter..

 

Als je niet helemaal alleen op de wereld bent, dan zorg je dat je partners, teamgenoten ook een goed bruikbaar mes hebben. en dat je zelf altijd een goed backup mes hebt. Liever een 50 euro mes en 15 euro mes, dan 1 mes van 90 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Samen zeggen jullie zinnige dingen, @rescue en @philwar.

Je ziet dat ieder zijn eigen standpunt en mening heeft, om tot bepaalde keuzes te komen en beslissingen te maken, voordat je een mes aanschaft.

Zo zijn er nog meer.

Als jullie er geen welles/nietes-spelletje van gaan maken straks, blijft dit een mooi draadje.

Bijvoorbeeld de rest over pm, dan kan je ook nog wat andere aspecten bespreken.

 

Ik vond het zeker leerzaam, tot nu toe.

Het meeste, wist ik zelf al, maar toch heb ik nog wat geleerd.

Beginnende messen-aanschaffers weten dit allemaal nog niet, dus die hebben er nog meer aan.

 

Misschien kunnen jullie samen het verhaal samenvatten in een lijstje met essentiële informatie.

Dan kan je er een "sticky" uit destilleren.

 

Probeer er persoonlijke voorkeuren buiten te laten en die er later apart aan toe te voegen.

Die kan iedereen, dan zelf toevoegen. Een leuke manier om mensen te leren kennen, aan de hand van hun overwegingen en overpeinzingen.

 

Bedankt voor de info. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samen zeggen jullie zinnige dingen, @rescue en @philwar.

Je ziet dat ieder zijn eigen standpunt en mening heeft, om tot bepaalde keuzes te komen en beslissingen te maken, voordat je een mes aanschaft.

Zo zijn er nog meer.

Als jullie er geen welles/nietes-spelletje van gaan maken straks, blijft dit een mooi draadje.

Bijvoorbeeld de rest over pm, dan kan je ook nog wat andere aspecten bespreken.

 

Ik vond het zeker leerzaam, tot nu toe.

Het meeste, wist ik zelf al, maar toch heb ik nog wat geleerd.

Beginnende messen-aanschaffers weten dit allemaal nog niet, dus die hebben er nog meer aan.

 

Misschien kunnen jullie samen het verhaal samenvatten in een lijstje met essentiële informatie.

Dan kan je er een "sticky" uit destilleren.

 

Probeer er persoonlijke voorkeuren buiten te laten en die er later apart aan toe te voegen.

Die kan iedereen, dan zelf toevoegen. Een leuke manier om mensen te leren kennen, aan de hand van hun overwegingen en overpeinzingen.

 

Bedankt voor de info. :)

 

Volgens mij hadden we deze waarschuwing niet nodig.. We leveren tot nu toe aanvullende informatie, en er is nog geen sprake van een welles en nietus situatie.. Daar waar het persoonlijke smaak betreft, geven we dat allemaal tot nu toe, denk ik heel goed aan..

We maken dus heel goed onderscheid tussen ratio en emotie.

Dus ik denk dat we meer een compliment verdienen dan dan aan een waarschuwing.. Dus een moderator mag ons best een compliment geven.. :cool:

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Samen zeggen jullie zinnige dingen, @rescue en @philwar.

Je ziet dat ieder zijn eigen standpunt en mening heeft, om tot bepaalde keuzes te komen en beslissingen te maken, voordat je een mes aanschaft.

Zo zijn er nog meer.

Als jullie er geen welles/nietes-spelletje van gaan maken straks, blijft dit een mooi draadje.

Bijvoorbeeld de rest over pm, dan kan je ook nog wat andere aspecten bespreken.

 

Ik vond het zeker leerzaam, tot nu toe.

Het meeste, wist ik zelf al, maar toch heb ik nog wat geleerd.

Beginnende messen-aanschaffers weten dit allemaal nog niet, dus die hebben er nog meer aan.

 

Misschien kunnen jullie samen het verhaal samenvatten in een lijstje met essentiële informatie.

Dan kan je er een "sticky" uit destilleren.

 

Probeer er persoonlijke voorkeuren buiten te laten en die er later apart aan toe te voegen.

Die kan iedereen, dan zelf toevoegen. Een leuke manier om mensen te leren kennen, aan de hand van hun overwegingen en overpeinzingen.

 

Bedankt voor de info. :)

Geen probleem, ik deel mijn ervaringen, en al mijn meningen zijn daarop gebaseerd. Ik accepteer direct dat anderen andere ervaringen en voorkeuren hebben, soms zelfs gebaseerd op wat ik oneigenlijke gronden acht - zoals wat anderen ervan denken. Ook dat moet iedereen zelf weten. Het werkt voor hun, en dat is de enige belangrijke maatstaf.

Wees niet bezorgd, ik wissel graag meningen uit, zowel met beginners/leken als met ervaren mensen als rescue. Het zal altijd alleen maar informatief (en hopelijk interessant) blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Volgens mij hadden we deze waarschuwing niet nodig.. We leveren tot nu toe aanvullende informatie, en er is nog geen sprake van een welles en nietus situatie.. Daar waar het persoonlijke smaak betreft, geven we dat allemaal tot nu toe, denk ik heel goed aan..

We maken dus heel goed onderscheid tussen ratio en emotie.

Dus ik denk dat we meer een compliment verdienen dan dan aan een waarschuwing.. Dus een moderator mag ons best een compliment geven.. :cool:

 

Ah joh, dat is toch geen waarschuwing. Gewoon een voorstel, waar wat moois uit kan komen. Een compliment dus. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Geen probleem, ik deel mijn ervaringen, en al mijn meningen zijn daarop gebaseerd. Ik accepteer direct dat anderen andere ervaringen en voorkeuren hebben, soms zelfs gebaseerd op wat ik oneigenlijke gronden acht - zoals wat anderen ervan denken. Ook dat moet iedereen zelf weten. Het werkt voor hun, en dat is de enige belangrijke maatstaf.

Wees niet bezorgd, ik wissel graag meningen uit, zowel met beginners/leken als met ervaren mensen als rescue. Het zal altijd alleen maar informatief (en hopelijk interessant) blijven.

 

Precies wat ik bedoel.

Maar het lijkt me ook leuk, als er een soort leidraad uit kan komen, waar iedereen wat aan heeft.

De hoofdpunten op een rij, goed voor de wiki.

Volgens mij moet dat kunnen, als je samenwerkt.

Meningen zijn altijd interessant, alleen moet het niet afleiden van de hoofdzaak.

Trouwens, iedereen persoonlijk, heeft altijd leuke, unieke uitspraken.

 

Leerzaam, dus nogmaals bedankt allebei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee kleinere messen, die perfect werken. Eén daarvan is een Mora bushcraft mes, vlijmscherp. Voor grotere dingen zoals takken doorhakken etc. gebruik ik toch liever mijn bijl of zaag.

 

Het voordeel van een mes is dat je dit vaak op je lijf draagt, en daardoor altijd dicht in de buurt is. en een net iets steviger mes, kan je in noodgevallen alles aan. Een bijl en zaag, zitten of in je rugzak of bov, of basecamp. En die heb je net niet altijd bij je..

Natuurlijk als op het moment een zaag of bijl hebt, gebruik je die en niet je mes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei! :)

 

Zonder gekheid: Het voordeel van een langer mes is dat je meer "swung" kunt nemen bij het hakken.

 

Voor verdediging is reikwijdte zeker van belang, probleen is echter wel dat elke cm extra lengte ook een week of meer oefening vergt om ermee om te gaan...

Heb je dat er niet voor over hou het dan onder die 15 cm.

 

Grt,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van een mes is dat je dit vaak op je lijf draagt, en daardoor altijd dicht in de buurt is. en een net iets steviger mes, kan je in noodgevallen alles aan. Een bijl en zaag, zitten of in je rugzak of bov, of basecamp. En die heb je net niet altijd bij je..

Natuurlijk als op het moment een zaag of bijl hebt, gebruik je die en niet je mes..

 

Ja daar heb je zeker gelijk in, maar op het moment dat ik twijfel of ik een bijl nodig ga hebben, hetzij een noodgeval of niet, zal ik hem aan mijn rugzak of aan mijn riem dragen :) in ieder geval snel voor het grijpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het scherp?past het goed in je hand?kun je goed meenemen?is het betaalbaar?is het stevig genoeg? kun je ermee werken?kun je het zelf onderhouden?vind oom agent het aanvaardbaar?

 

kun je alle vragen met ja beantwoorden? dan ben je geslaagd.........

 

zoveel mensen zoveel messen, er zijn van die messen die een breed bereik hebben wat inzet betreft maar als er niet mee kunt werken of weet wat te doen is zelfs 5 euro al te duur.

 

gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Het voordeel van een mes is dat je dit vaak op je lijf draagt, en daardoor altijd dicht in de buurt is. en een net iets steviger mes, kan je in noodgevallen alles aan. Een bijl en zaag, zitten of in je rugzak of bov, of basecamp. En die heb je net niet altijd bij je..

Natuurlijk als op het moment een zaag of bijl hebt, gebruik je die en niet je mes..

Als je hier over verdediging spreekt zou ik de zaag sowieso achterwege laten, maar voor bijlen heb je lederen schedes, net zoals bij messen en die kan je dus aan je broeksriem hangen (kleine bijlen hé, geen bijlen om bomen mee te vellen, maar die ga je ook niet in je rugzak krijgen :))

 

Voor verdediging is reikwijdte zeker van belang, probleen is echter wel dat elke cm extra lengte ook een week of meer oefening vergt om ermee om te gaan...

Heb je dat er niet voor over hou het dan onder die 15 cm.

 

Grt,

Kans

 

Mja, om een volleerd messenvechter te worden mss wel, maar kans is klein dat je andere volleerde messenvechters tegen kom en laat ons eerlijk zijn, met een puntig voorwerp iemand neer steken kan iedereen, ook als het langer is dan 15cm.

Mij zou het niet uitmaken of ik net een ingewikkelde Krav Maga move heb gedaan of ik mijn tegenstander gewoon simpelweg heb rechttoe rechtaan heb neergestoken, zolang hij maar geïmmobiliseerd is...

Ik vind de afstand die een langer wapen creëert veel nuttiger dan de eventuele nadelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...