Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dear mr security agent...

Rien
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Obama overweegt executive order om 2e amandement af te schaffen; dat zou écht een burgeroorlog betekenen, mark my words!

Veel Yanks nemen dat recht zeer serieus: die wapens zijn bedoeld om "elke dreiging te bestrijden, zowel van buitenaf als van binnen uit", en dat laatste is waar het om gaat.

Spannende tijden daar...

Link naar reactie

Obama overweegt executive order om 2e amandement af te schaffen; dat zou écht een burgeroorlog betekenen, mark my words!

Veel Yanks nemen dat recht zeer serieus: die wapens zijn bedoeld om "elke dreiging te bestrijden, zowel van buitenaf als van binnen uit", en dat laatste is waar het om gaat.

Spannende tijden daar...

Absolut, ik houdt echt m'n hart vast... Ik denk dat de wereld nog nooit zo dicht bij een massa crisis heeft gestaan. Een burgeroorlog in de US zou wereldwijde consequenties hebben. Absoluut onoverzichtelijk. En dit is een echte zwarte zwaan. Niemand, maar dan ook werkelijk niemand heeft met deze mogelijkheid rekening gehouden. Niemand is er op voorbereid.

Link naar reactie

Daarom begrijp ik niet dat Obama dit op de spits drijft? Denkt hij nu echt dat hij deze vrijheidsgedachte, want DAAROVER gaat het, in de kiem kan smoren?

US is en blijft The Land of the Free en velen zullen dit desnoods met vuurkracht verdedigen. Ik kan hen moeilijk ongelijk geven.

Link naar reactie

Volgens mij zijn dit de gewone politieke spelletjes nadat er weer eens een ramp is gebeurd die te wijten is of verband houdt met het bezit van semi-automatische vuurwapens door burgers. Er zullen misschien wat kleine aanpassingen komen (bepaalde vuurwapens aanpassen, onderdelen verbieden, dat soort klein bier) en vervolgens blijft alles bij het oude. Tegenstanders van vuurwapenbezit door burgers blijven roepen dat vuurwapens mensen doden en voorstanders van vuurwapenbezit roepen dat mensen mensen doden en blijven verband leggen tussen vrijheid en vuurwapenbezit. Dit heb ik al zó vaak gezien in de VS.

Dreiging van een burgeroorlog? Welnee!

• Leuk 1
Link naar reactie

Wat heeft wapenbezit met vrijheid te maken, zo kan je alles aan alles koppelen natuurlijk^^

En dat er veel binnenlandse dreiging zou zijn, waartegen je je moet bewapenen komt net omdat iedereen daar zomaar aan een wapen kan geraken, dat lijkt mij geen rocket science te zijn hé...

Maar wat baten kaars en bril als...

Link naar reactie

Wat heeft wapenbezit met vrijheid te maken, zo kan je alles aan alles koppelen natuurlijk^^

En dat er veel binnenlandse dreiging zou zijn, waartegen je je moet bewapenen komt net omdat iedereen daar zomaar aan een wapen kan geraken, dat lijkt mij geen rocket science te zijn hé...

Maar wat baten kaars en bril als...

Geen discussie over pro of contra vrij wapenbezit graag.

Dit draadje gaat enkel over de mogelijkheid van een dirty burgeroorlog als gevolg van eventuele wapenverboden in de US.

• Leuk 1
Link naar reactie

Gun nuts in de VS zijn altijd al als de dood voor "de zwarte helicopters van de regering die onze wapens af komt pakken" geweest.

Vóór de Sandy Hook Massacre stond men nog te rillen voor dat "UN Gun Ban".

Maakt niet uit wat het is, de bewapende alu-hoedjes zien achter iedere boom een FEMA-agent en beginnen van de daken te schreeuwen dat ze zich voorbereiden op een burgeroorlog.

Kleine noot: Wat een vrijheid in dat land. Als je hier in Nederland roept dat je je voorbereid op een burgeroorlog zit je in no-time thee te drinken met Samir A. en Jason W. in de beveiligde vleugel in Vught.

Link naar reactie

Wellicht is het handig jezelf in te lezen in het standpunt voordat je het er over gaat hebben. Waar de open brief waar Rien naar linkt over gaat is dat de binnenlandse dreiging uitgaat van de Amerikaanse overheid die almaar meer autoritaire trekjes vertoont.

Wat heeft wapenbezit met vrijheid te maken

Dat je zonder vuurwapen weerloos bent tegen mensen mét een vuurwapen die jou willen onderdrukken. Dat kan je zelf toch ook wel bedenken? Dat lijkt mij geen brain surgery hè.

Link naar reactie

@Rothbard: Zonder vuurwapens ben je weerloos tegen mensen mèt een vuurwapen die jou willen onderdrukken. Dat is je stelling, als ik het goed begrijp. Dat is wel heel simpel en kort door de bocht geredeneerd. Inderdaad, als jij en ik in een ruimte zitten, jij hebt een vuurwapen en ik niet dan kun jij mij tot op zekere hoogte onderdrukken. Daar dacht Ghandi overigens anders over en hij heeft met geweldloos vezet de Britse onderdukkers met al hun vuurwapens India uit geflikkerd. Dus hoezo weerloos zonder vuurwapens?

Verder doet je uitspraak geen recht aan meer gecompliceerde situaties, bijvoorbeeld de afspraken die wij in onze redelijk beschaafde samenleving hebben gemaakt. Ik heb geen vuurwapen en de afspraak is dat de overheid mij beschermt - onder meer middels het geweldsmonopolie van die overheid - tegen mensen met illegale vuurwapens en daarmee samenhangende snode plannen. Tot nu toe doen ze dat niet slecht, ik heb in meer dan 50 jaar nooit last gehad van mensen met vuurwapens die mij willen onderdrukken. Er zijn ongetwijfeld talloze voorbeelden van individuele situaties waarin de overheid het laat afweten, maar ik en velen met mij leven al vele jaren zonder vuurwapen in een van de veiligste stukjes land op deze planeet.

Blijft staan de vraag wat vuurwapenbezit met vrijheid te maken heeft. Gemakzuchtig iets roepen - brain surgery - kun je goed, maar heb je ook argumenten?

Link naar reactie

Gandhi had wel veel tijd... en genoeg mensen die voor hem wat risico namen... Hadden de Engelsen stevig in het rond geschoten... was het anders afgelopen.

Enne, het gaat niet over JOUW situatie @Pathfinder, maar over de situatie in de US... beetje inlevingsvermogen wil al eens helpen.

"Onze" samenleving is niet hetzelfde als die van over de plas... rechten en plichten zijn daar ietstje pietsje anders.

En als jij gelooft in 'afspraken met de overheid' (In Europo dan wel) dan kan ik mijn groen lachen echt niet inhouden...

Als er zekerheden zijn in dit leven, is dat de overheid nu zich echt wel niet aan zijn eigen afspraken of wetten houdt.

Link naar reactie

Jongens ik ben geen mod, maar we hebben afgesproken om discussies over vuurwapens niet meer op deze site te voeren. Ik kan alleen maar zeggen please? :)

Het gaat hier niet over types noch het gebruik, wel over hoe men in de US staat en kijkt naar het recht om er te bezitten...

Althans wat een man er over schrijft als men hem mogelijks in zijn grondwettelijk recht wil gaan beperken.

Link naar reactie

Gast Dick Berts
modbreak netuyas.

Jongens ik ben geen mod, maar we hebben afgesproken om discussies over vuurwapens niet meer op deze site te voeren. Ik kan alleen maar zeggen please?

Link naar reactie

Gast Dick Berts
Het gaat hier niet over types noch het gebruik, wel over hou men in de US staat en kijkt naar het recht om er te bezitten...

Althans wat een man er over schrijft als men hem mogelijks in zijn grondwettelijk recht wil gaan beperken.

Hoi Wodan. Tsja... ik geef het op, laat het aan de mods over, maar ik betreur dit wel, want voor je het weet staat er al weer complete vuurwapenpropaganda op de site. Kijk maar. Berts out.

Link naar reactie

Dat is wel heel simpel en kort door de bocht geredeneerd.

Het is een adequaat antwoord op XytraS' vraag.

Daar dacht Ghandi overigens anders over en hij heeft met geweldloos vezet de Britse onderdukkers met al hun vuurwapens India uit geflikkerd. Dus hoezo weerloos zonder vuurwapens?

Ik ken de exacte omstandigheden rond het geweldloze verzet van Ghandi niet. Maarja, met de ontwapende bevolkingen van de Sovjet-Unie, China, Nazi-Duitsland, Cambodja, Noord-Korea etc. is het minder goed afgelopen. Zo weerloos zonder vuurwapens dus.

Tot nu toe doen ze dat niet slecht, ik heb in meer dan 50 jaar nooit last gehad van mensen met vuurwapens die mij willen onderdrukken.

Ik denk dat dat een kwestie van gewenning en aanpassing is. Je bent niet vrij, probeer maar eens een paar wetten waar geen slachtoffers aan te pas komen te breken. Wetten die er niet ten voordele van jou zijn, maar ten voordele van belangengroepjes, bureacraten en ander gespuis. Voor de rest wat @wodan zegt.

Gemakzuchtig iets roepen - brain surgery - kun je goed, maar heb je ook argumenten?

Gemakzuchtig iets roepen - rocket science - kan XytraS goed, maar heeft hij ook argumenten? Ik geef Xytras slechts een opzetje, de rest kan hij zelf bedenken met een beetje moeite, die moeite ga ik niet voor hem doen, zo wordt je nooit een zelfstandig denker.

Link naar reactie

Jongens ik ben geen mod, maar we hebben afgesproken om discussies over vuurwapens niet meer op deze site te voeren. Ik kan alleen maar zeggen please?

Helemaal correct, verkeerde formulering van mijn kant uit, met arme woordkeuze.

Link naar reactie

Gandhi had wel veel tijd... en genoeg mensen die voor hem wat risico namen... Hadden de Engelsen stevig in het rond geschoten... was het anders afgelopen.

Om Ghandi maar even te citeren: "Among the many misdeeds of the British rule in India, history will look upon the Act depriving a whole nation of arms as the blackest."

Van Britse kant was er ook gewoon weinig zin om zich in het volgende bloederige avontuur te storten. Ten eerste was het geld op, en vond men het dat er eerst prioriteit gegeven moest worden aan de wederopbouw van Engeland zelf. Ten tweede waren de Indiers niet de enige die na de oorlog ook wel zin in vrijheid en democratie hadden gekregen, van Ierland tot Singapore riep men al dan niet gewapenderhand om zelfbestuur.

Van Indiase kant was ook niet alles rozegeur en maneschijn. Gandhi was niet zozeer naar voren geschoven vanwege zijn talent om vanachter een microfoon de massa's toe te spreken. Hij was vooral gekozen omdat hij een goede diplomaat was (uit de hoogste kaste, hoogopgeleid, topadvocaat in Engeland en Zuid-Afrika), en geen bloed aan de handen had. Dat laatste was heel belangrijk. Natuurlijk waren alle leiders van alle onafhankelijkheidsbewegingen (en dat waren er in dat immense land heel erg veel), Gandhi incluis, hartstikke fout geweest tijdens de oorlog. Maar van al die leiders was Gandhi de enigste die er niet een IJzeren Kruis voor had gekregen. Men bedacht al snel dat als er iemand was die met de Britten om de tafel moest gaan zitten, en de wereld kond moest gaan doen van de Indiase roep om democratie, dat dat iemand moest zijn waarvan men niet in de kranten een afbeelding kon afdrukken dat die een paar jaar eerder nog in een SS-uniform rondmarcheerde.

Maarja, met de ontwapende bevolkingen van de Sovjet-Unie, China, Nazi-Duitsland, Cambodja, Noord-Korea etc. is het minder goed afgelopen. Zo weerloos zonder vuurwapens dus.

En wat over de gewapende bevolkingen zoals het Irak onder Saddam Hoessein, of de Afghanen onder de Taliban?

Link naar reactie

Wellicht is het handig jezelf in te lezen in het standpunt voordat je het er over gaat hebben. Waar de open brief waar Rien naar linkt over gaat is dat de binnenlandse dreiging uitgaat van de Amerikaanse overheid die almaar meer autoritaire trekjes vertoont.

Hmmm, daar zit iets in, mea culpa...

Dat je zonder vuurwapen weerloos bent tegen mensen mét een vuurwapen die jou willen onderdrukken. Dat kan je zelf toch ook wel bedenken? Dat lijkt mij geen brain surgery hè.

Wie dat denkt heeft wel brain surgery nodig, hoewel pillen ook kunnen helpen tegen paranoia natuurlijk (pillenindustrie in de VS zal blij zijn lol)

Op die manier kan je alles verklaren, mij doet het wat denken aan Berlusconi die zijn veroordelingen toeschrijft aan de 'vrouwelijke communistische rechters', een even 'valabel' argument als dat dat jij aan haalt.

En indien het zo zou zijn, dan waren wij al lang slaven onder een autoritair regime.

Heb jij mij ooit eens niet proberen uitleggen wat een 'drogreden' was btw ;)

(ik weet het, dit lijkt op discussieren, maar geef toe, het is discussieren op zijn Brits :))

Link naar reactie

En indien het zo zou zijn, dan waren wij al lang slaven onder een autoritair regime.

Nee, rechtuit autoritarisme, laat staan slavernij, is niet niet heel gunstig om de bevolking in een illusie van vrijheid en daarmee productief te houden. Maar probeer maar eens een tijdje geen belasting te betalen (of een gedeelte, bijvoorbeeld enkel voor een beleid waar jij het niet mee eens bent, kan ook), of een slachtofferloos 'misdrijf' te plegen. Dan maak je mee hoe vrij je daadwerkelijk bent.

Wie dat denkt heeft wel brain surgery nodig, hoewel pillen ook kunnen helpen tegen paranoia natuurlijk (pillenindustrie in de VS zal blij zijn lol)

Jaja, mensen die het niet met jou eens zijn een psychische stoornis toeschrijven kon er ook nog wel bij. Je heb niet eens onderzocht wat ik bedoel.

Heb jij mij ooit eens niet proberen uitleggen wat een 'drogreden' was btw ;)

Inderdaad, ik heb het geprobeerd. Ik ben volgens mij niet geslaagd. Wist je bijvoorbeeld dat er een verschil is tussen een slecht argument en een drogreden?

Zoek maar eens op wat voor drogreden dit dan wel zou zijn. En als je er dan achter komt dat het geen drogreden is, mag je eens uitleggen wat er zo slecht aan is. Kan jij echt niet inzien dat het hele idee achter een vuurwapen is dat je daarmee weerbaarder bent tegen mensen die jou iets aan willen doen of jou van vrijheid beroven? Hoe denk je precies dat de Amerikanen ten tijde van de Amerikaanse revolutie onder de heerschappij van het Britse rijk vandaan zijn gekomen? Was dat met geweldloos verzet of toch het musket?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...