Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lopen we niet keihard achteruit met onze technologie


Gast Riesie

Aanbevolen berichten

Een stapje vooruit in de technologie is een stapje terug voor de mensheid.

 

Juist omdat we inderdaad zo afhankelijk worden van alles. Het is zo gewoon dat er gas water en elektriciteit is. Dat we met een klik een was draaien, met een klik koffie zetten, met een telefoontje of mail contact hebben met heel de wereld. En dit alles wordt angstvallig genoeg door een heel klein deel van "knappe koppen" beheerst.

Zelf heb ik best ervaring in bushcraft en survival. En ik vind het heerlijk om met "bijna niets" te kijken wat er toch nog mogelijk is, en er door de jaren heen achter ben gekomen, dat juist wat nog geen honderd jaar geleden standaard was, nu volledig verdwenen is. Volwassen mannen en vrouwen, die ik meeneem op een dagje bushcraften weten gewoon niet waar het zuiden is? Weten niet hoe een stukje wild wordt schoongemaakt? En zien het verschil niet tussen een boom of een struik.

Gewoon met handen en voeten oplossingen zoeken, kennisoverdracht van opa op vader, van vader op zoon...verdwenen is het.

 

Ik houd me hart vast voor velen als alle "gewone" zaken wegvallen. De puinhoop is volgens mij, door niemand hier in te schatten.

We lopen keihard achteruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Enerzijds wel, anderzijds weer niet.

 

Het is natuurlijk een gotspe dat "de jeugd van tegenwoordig" en dan vooral vanuit de grote steden, denkt dat melk uit de fabriek komt en dat de ham uit de supermarkt voorverpakt aan de bomen groeit. Het feit dat er al geen "handarbeid" etc. meer op scholen wordt gegeven is idioot. Er is nu een schrijnend tekort aan ambachtslieden. Hoeveel mensen worden nog schoenmaker, leerlooier of touwslager? Vergeten ambachten, terwijl die zo nodig zijn.

 

Aan de andere kant hebben we ook weer voordelen bij de technologie. 100 jaar geleden werd een been nog afgezet met een botte zaag, met een paar slokken whiskey al verdoving. Tegenwoordig heeft de technologie dat leed al heel wat verzacht. Maar goed, tijdens een survival situatie of een ramp, zullen we het ook zonder deze luxe moeten stellen.

 

Het is -helaas- een feit dat men tegenwoordig aan het infuus van de welvaart ligt.

 

Maar ja, daar preppen wij weer voor, nietwaar?

 

Jammer dat ze de dienstplicht af hebben geschaft hier. Had wellicht toch ietwat aan basis aan de jeugd mee kunnen geven...

 

Grtn.,

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enerzijds wel, anderzijds weer niet.

 

Jammer dat ze de dienstplicht af hebben geschaft hier. Had wellicht toch ietwat aan basis aan de jeugd mee kunnen geven...

 

Grtn.,

 

JB

 

Dienstplicht, ik probeer met mijn 45 jaar m'n dochters wel eens uit te leggen waarom Papa door die zandbakken liep te sjokken.....maar ik geef je gelijk. Je kreeg wel een stukje kennis mee, doorzettingsvermogen en wat levenservaring. Een van de weinige dingen uit die tijd waar ik wel met plezier naar terugkijk, diensttijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat niet de technologie an sich de schuld is.

Wel dat domweg alles gebruiken wat ontwikkeld wordt, kernenergie, gifgassen, gentechnologie enz.

Ook maakt technologie misbruik mogelijk op veel grotere schaal en dus als je dat niet kunt beheersen, banken, multinationals enz, dan zou je daar vanaf moeten zien.

 

Ik denk dat mijn onderschrift hier bijzonder goed van toepassing is......

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik houd me hart vast voor velen als alle "gewone" zaken wegvallen. De puinhoop is volgens mij, door niemand hier in te schatten.

We lopen keihard achteruit.

 

Als de rest van Nederland nu ook eens wakker wordt en dit inziet! Maar ja, als je dit op een verjaardag roept word je al snel heel raar aangekeken aangezien vele schapen nog altijd denken dat de overheid wel voor ze zal zorgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster
Als de rest van Nederland nu ook eens wakker wordt en dit inziet! Maar ja, als je dit op een verjaardag roept word je al snel heel raar aangekeken aangezien vele schapen nog altijd denken dat de overheid wel voor ze zal zorgen...

 

Ook in deze al diverse hooglopende discussie gehad, welke meestal resulteerde in "heb je hem weer" en gelijk werden er wat Bear Grills afleveringen genoemd en dat het als het er op aan komt wel los zal lopen. En dat ze dan wel zien hoe ze het oplossen. Want (ik citeer): daar zorgt de overheid dan wel voor hoor, daar kun je van op aan.

 

En ik heb dan altijd een zelfde afsluitregeltje: Denk je dat, of weet je het zeker...waarop dan zo een stilte valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster
Het zou nog niet zo gek zijn als een vorm van scouting onderdeel zou worden van maatschappijleer op de middelbare scholen. Al is het maar om de jongelui te laten snuffelen aan de wereld om hun heen. Tenslotte komt melk uit de supermarkt. Toch?

 

Pa, melk komt van de melkboer, welk plantje is dat....... (zei een van mijn zonen ooit eens vroeger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat niet de technologie an sich de schuld is.

 

Ik deel die mening, maar wat weten we nu nog echt? Wie weet zo te vertellen hoe je melk moet karnen, hoe je wol moet spinnen.

Juist daarvoor zoek ik graag die kennis op, juist daarvoor ga ik naar een bushcraft treffen.

Leer looien, nog niet zo lang geleden een normaal dagelijks proces, nu...volautomatisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in deze al diverse hooglopende discussie gehad, welke meestal resulteerde in "heb je hem weer" en gelijk werden er wat Bear Grills afleveringen genoemd en dat het als het er op aan komt wel los zal lopen. En dat ze dan wel zien hoe ze het oplossen. Want (ik citeer): daar zorgt de overheid dan wel voor hoor, daar kun je van op aan.

 

En ik heb dan altijd een zelfde afsluitregeltje: Denk je dat, of weet je het zeker...waarop dan zo een stilte valt.

@Bushmaster

 

Vreemd nietwaar? Dat blinde vertrouwen in de overheid. Waarom kwamen ze dan ineens met die "denk vooruit" campagne? Een (in mijn ogen) kansloos noodpakket voor de burger?

 

Mensen vergeten dat "de overheid" en "de hulpverleners" in een dergelijk rampscenario thuis ook gezinnen hebben, "als het echt ernstig is, naar wie denk je dan dat de hulpgoederen gaan?" vraag ik ze.

 

De mooiste opmerking die ik heb gehoord tijdens zo'n discussie is toch wel: "Dan komen we toch gewoon naar jou toe?!" Right... Good luck.

 

Ik ken die veelzeggende stilte daarna zoals je beschrijft...

 

Sinds die tijd praat ik er niet meer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Technologie is niet het probleem, alleen de manier waarop het vaak wordt ingezet, bv atoombom.

 

Zonnecellen, onze keramische waterfilters, ledlampjes en de hele EHBO doos, allemaal zeer nuttige technologie!

 

Maar inderdaad, als een jongeling uut 't westen, me vraagt wat voor zwart/wit beest dat is in de wei, dan breekt mijn klomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Technologie is niet het probleem, alleen de manier waarop het vaak wordt ingezet, bv atoombom.

 

Zonnecellen, onze keramische waterfilters, ledlampjes en de hele EHBO doos, allemaal zeer nuttige technologie!

 

Maar inderdaad, als een jongeling uut 't westen, me vraagt wat voor zwart/wit beest dat is in de wei, dan breekt mijn klomp.

 

Waargebeurd verhaal: Rotterdam, lagere school wordt een tekening ingeleverd mbt natuur kennis van de "kids" wat dacht je....meer dan de helft een paarse koe op de tekening. Want ja zo zien ze er toch uit bij Milka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Johnny BravoNL , ik ben het tot zekere hoogte met je eens, als 'jongere uit een grote stad' moet ik zeggen dat ik toch zeker weet waar alles vandaan komt haha. Zo ga ik al een aantal jaar gewoon de natuur in om alles te doen wat met bushcraft te maken heeft ( legaal dan, hé) met vrienden. Ik ben het trouwens wel eens met de dienstplicht. Als het er nog was zou ik er nu in zitten. Misschien handig voor dat extra beetje discipline.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie: Nu ben ik zelf aardig thuis in de plantjes, kruiden en moestuin. Zelfs m'n ex wist niet waar de sperzieboontjes vandaan kwamen (wat voor type plant) en die is nog in Drenthe opgegroeid! De vervreemding is groot en gaat steeds sneller. Facebook, twitter, de laatste mode, de laatste games, de laatste smartphone... Ik ben dolblij dat ik daar geen tijd aan hoef te besteden. Wat zou ik dan een hoop missen!!

 

Niet dat ik hier in m'n geitenwollen sokken bij een olielampje iedere avond een goed boek lees. 'k Had in 1987 m'n eerste PC en heb tien jaar in de IT gewerkt. Maar alle culturele trends bijhouden?! Bekijk het maar! Ik pik eruit wat voor mij nuttig en ondersteunend is, de rest gaat na een paar jaar vanzelf over.;) (Myspace, Hyves, ICQ, Tamagotchi, etc, etc)

 

Iedereen zou moeten leren hoe de basis werkt, de natuur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou nog niet zo gek zijn als een vorm van scouting onderdeel zou worden van maatschappijleer op de middelbare scholen. Al is het maar om de jongelui te laten snuffelen aan de wereld om hun heen. Tenslotte komt melk uit de supermarkt. Toch?

 

Helaas heeft onze scouting groep ook een terugloop van leden, kinderen worden geindoctrineerd tegenwoordig met alles wat ze zien op tv.

Daarom wil ik ook een outdoor dag opzetten voor families, waar ze kunnen zien wat outdoor allemaal te bieden heeft "waar het ooit allemaal begon''

En dat gaat gebeuren met organisaties die er ook baat bij hebben, dat kinderen achter de tv/pc/spelcomputer vandaan komen.

Voordat alles wat we kennen uitgestorven zal raken door een generatie kloof, die op het moment door de media geslagen word .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat alles wat we kennen uitgestorven zal raken door een generatie kloof, die op het moment door de media geslagen word .

Ik ben af en toe zo blij (haast trots), dat allebei mijn dochters het nog steeds waanzinnig vinden om met hun pa mee te gaan naar het bos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deel die mening, maar wat weten we nu nog echt? Wie weet zo te vertellen hoe je melk moet karnen, hoe je wol moet spinnen.

Juist daarvoor zoek ik graag die kennis op, juist daarvoor ga ik naar een bushcraft treffen.

Leer looien, nog niet zo lang geleden een normaal dagelijks proces, nu...volautomatisch.

 

Ja, volautomatisch leerlooien, lekker goedkoop in lage lonen landen.........

Klein bijkomend probleempje>>>>>>>>>>> 20% van de schoenen is inmiddels zo giftig, dat je er behoorlijk ziek van wordt (docu. geloof van Canvas, vorige week).

Dat komt doordat het leer bewerkt word met zeer giftige middelen. Vooral bij schoenen die een leren !!! binnenkant hebben, kun je behoorlijk ziek worden.

En nog iets, wordt dat hier eigenlijk gecontroleerd ? Onze geweldige overheid zal dat natuurlijk wel regelen, maar voor deze docu heb ik er nog nooit van gehoord.

 

Ach, als je maar je trendy hakjes aan hebt he, hoor je er bij, of je pootjes vanonder je lijf rotten, dat zie je later wel............

Dat is toch wel letterlijk achteruithollen he, of wordt het dan strompelen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben af en toe zo blij (haast trots), dat allebei mijn dochters het nog steeds waanzinnig vinden om met hun pa mee te gaan naar het bos.

 

Dat is ook iets waar je redelijk trots op mag zijn ben ik van mening, maar we moeten juist mensen aan gaan sporen om dat eens vaker te doen.

Als 24 jarige ben ik veel in de bossen te vinden, en waarom omdat ik er ook tot rust kan komen en genieten van de stilte.

Redelijk vaak parkeer ik mijn fiets aan de rand van het bos, en loop ik een aantal km het bos in. En dan sta je zo oog in oog met wild, en dan valt er op 1 of andere manier een last van me af.

En dan kan ik op een of andere manier eindelijk genieten van mij leven, en me zorgen ja die laat ik in me fietstas :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CMFC1988: Precies hetzelfde hier en zondag's blijf ik thuis dan wordt het bos overspoeld met zondagswandelaars, waar ik dan, grom grom, maandag weer de resten van zie die ze achterlaten! :mad:

Ik kan daar zo kwaad om worden, verpest soms m'n dag. Het enige wat ik dan kan doen is de vuilnisbakzak vullen en mee naar huis nemen. Sommige, drukbezochte stukken, vermijd ik helemaal. Anders blijf ik met grote grijze zakken door 't bos sjouwen. (Mmmmmhh, daar kan die Lowe Alpine Saracen 120 liter rugzak ook heel geschikt voor zijn :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen vinden het gewoon een irreele angst.

En terecht. Je laat toch ook niet de auto links staan ondat je heel meschien ooit is zou kunnen verongelukken?

 

Vind het zelf heel leuk om te preppen en erover te leren, maar zie zelf ook wel in dat de kans klein is dat iets gaat gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Daarom heb ik staats bos beheer al een paar keer op de vingers getikt, ik kan daar ook echt niet goed van worden.

Meestal ga ik juist naar de plekken waar de mensen niet zo 1 2 3 komen, en dan kan ik uren voor me uit staren en genieten van de geluiden van de dieren ;)

Zal zondag nog wel wat mooie plekken laten zien.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster
@Bushmaster

 

Vreemd nietwaar? Dat blinde vertrouwen in de overheid. Waarom kwamen ze dan ineens met die "denk vooruit" campagne? Een (in mijn ogen) kansloos noodpakket voor de burger?

 

Mensen vergeten dat "de overheid" en "de hulpverleners" in een dergelijk rampscenario thuis ook gezinnen hebben, "als het echt ernstig is, naar wie denk je dan dat de hulpgoederen gaan?" vraag ik ze.

 

De mooiste opmerking die ik heb gehoord tijdens zo'n discussie is toch wel: "Dan komen we toch gewoon naar jou toe?!" Right... Good luck.

 

Ik ken die veelzeggende stilte daarna zoals je beschrijft...

 

Sinds die tijd praat ik er niet meer over.

 

En als alles ineens stil valt net als een paar maanden geleden hier, en het blijft donker staan ze op je deur te kloppen, met de vraag......jij weet vast wel wat we nu moeten doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als alles ineens stil valt net als een paar maanden geleden hier, en het blijft donker staan ze op je deur te kloppen, met de vraag......jij weet vast wel wat we nu moeten doen

 

En dan helpen we ze toch gewoon? Zit in onze aard maatje, gaat er waarschijnlijk ook niet uit ook.

 

The bigger the company of men, the lighter the load of the individual.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...