Ga naar inhoud
GENEGEERD

Electronische informatie, PDF's e.d. Wat is de simpelste oplossing?


Raycoupe

Aanbevolen berichten

@Heksenboot: Aan windmolentjes begin ik niet. Mijn vroegere buurman wilde zo'n ding in de tuin en bij het onderzoek naar deze materie, kwam 1 ding steeds naar voren. Hoe groter de windmolen des te efficienter hij stroom opwekt, die kleintjes, zijn meer speelgoed.

 

Ben nu aan te zoeken naar dynamo laders. 'k Lees echter veel ellende. Ze zijn meestal niet degelijk en de herrie die ze maken is niet altijd gewenst. Net een petzel bij Conrad gekocht, met dynamo: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/085027/Dynamo-hoofdlamp-HE-300-hoofdlamp-LED-Voor-1-LED-30-min-Voor-3-LEDs-20-min/SHOP_AREA_22536&promotionareaSearchDetail=005

 

Ze durven er twee jaar garantie bij te doen. Dus ik zwengel me hier een ongeluk om het ding stuk te krijgen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@dR3: Ik neig naar een robuuste simpele E-reader, precies om de reden die je schetst. Des te minder functies, des te minder stroomverbruik. Bovendien, heb ik al diverse kennissen gehoord die het touchscreen van hun tablet/smartphone moesten laten repareren. Des te minder er op zit, des te minder er fout kan gaan.

 

Die van @Vantazzy lijkt me een hele aardige optie: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/878999/PocketBook-Basic-New-613-eBook-reader-1524-cm-6-wit/SHOP_AREA_40347&promotionareaSearchDetail=005

100 euro is eigenlijk best veel voor alleen de functie "lezen" en er moeten nog een aantal 32Gb SD's bij.

 

Oogjes ophouden op Marktplaats de komende tijd......

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3: Ik neig naar een robuuste simpele E-reader, precies om de reden die je schetst. Des te minder functies, des te minder stroomverbruik. Bovendien, heb ik al diverse kennissen gehoord die het touchscreen van hun tablet/smartphone moesten laten repareren. Des te minder er op zit, des te minder er fout kan gaan.

 

Die van @Vantazzy lijkt me een hele aardige optie: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/878999/PocketBook-Basic-New-613-eBook-reader-1524-cm-6-wit/SHOP_AREA_40347&promotionareaSearchDetail=005

100 euro is eigenlijk best veel voor alleen de functie "lezen" en er moeten nog een aantal 32Gb SD's bij.

 

Oogjes ophouden op Marktplaats de komende tijd......

 

1 van de batterij besparende functies die ontbreekt is de backlight, je hebt dus alternatief licht nodig om te lezen. Overdag is dat geen punt, 's avonds en 's nachts heb je een lamp oid nodig.

 

Een versie die op AA batterijen oid werkt lijkt me optimaal, die kun je tenminste zelf gemakkelijk vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

My vote: ebook reader. Ik heb een Kindle die met een micro USB wordt opgeladen, maw, ieder apparaat dat mobieltjes ed kan opladen werkt hier ook op. En de Kindle leest eigenlijk alles, ook PDF's.

 

Kun je de batterijen zelf vervangen? Elke accu houd er een keer mee op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben nu aan te zoeken naar dynamo laders. 'k Lees echter veel ellende. Ze zijn meestal niet degelijk en de herrie die ze maken is niet altijd gewenst. Net een petzel bij Conrad gekocht, met dynamo: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/085027/Dynamo-hoofdlamp-HE-300-hoofdlamp-LED-Voor-1-LED-30-min-Voor-3-LEDs-20-min/SHOP_AREA_22536&promotionareaSearchDetail=005

 

Ze durven er twee jaar garantie bij te doen. Dus ik zwengel me hier een ongeluk om het ding stuk te krijgen. ;)

 

Sommige mensen zijn zeer lomp of onhandig, die krijgen alles wel stuk. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je de batterijen zelf vervangen? Elke accu houd er een keer mee op...

Goeie vraag! Ik ga eens kijken bij Amazon, maar ik vermoed dat de accu niet zo maar te koop is.

Ach, na 5 jaar heb ik alles wel overgeschreven... en hij kan altijd aan de lader blijven liggen natuurlijk, mocht'ie het begeven hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Aan windmolentjes begin ik niet. Mijn vroegere buurman wilde zo'n ding in de tuin en bij het onderzoek naar deze materie, kwam 1 ding steeds naar voren. Hoe groter de windmolen des te efficienter hij stroom opwekt, die kleintjes, zijn meer speelgoed.

 

Ben nu aan te zoeken naar dynamo laders. 'k Lees echter veel ellende. Ze zijn meestal niet degelijk en de herrie die ze maken is niet altijd gewenst. Net een petzel bij Conrad gekocht, met dynamo: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/085027/Dynamo-hoofdlamp-HE-300-hoofdlamp-LED-Voor-1-LED-30-min-Voor-3-LEDs-20-min/SHOP_AREA_22536&promotionareaSearchDetail=005

 

Ze durven er twee jaar garantie bij te doen. Dus ik zwengel me hier een ongeluk om het ding stuk te krijgen. ;)

 

Hahaha. Kleine zwengeltjes, ojee :)

 

Zo'n windmolentje is zo gek nog niet, als je het op zoiets kleins aansluit. Scheelt weer een RSI'tje.

Je buurman wou zo'n ding in de tuin, maar weet niet van dit soort materie.

Bovendien: vele kleintjes, maken 1 grote.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat lijkt mij juist niet; de gemiddelde e-reader heeft geen kleurenscherm of touch screen.

 

Das waar. :)

Vandaar, dat je het even naast elkaar moet leggen, die specs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Sorry, maar vele kleintjes maken 1 grote, dat geldt niet in windmolenland. Groter is efficienter.

 

Alles is relatief. We hebben allebei gelijk. Ligt aan de situatie.

In eerste instantie heb jij gelijk.

De meest efficiente oplossing is niet altijd mogelijk. Dan kom je op plan B.

 

Neem een e-reader. Aan een kleine heb je genoeg. Draagbaar. Demontabel. Nogmaals:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Dat is zeker een grappig apparaat, alleen ik zit in dit draadje te denken aan oplossingen die in m'n survival rugzak passen. Doet deze op zich ook wel, maar het is niet mijn eerste keus, vergeleken met dynamo's en zonnecellen om de essentieele apparatuur aan de praat te houden. Apparatuur die stroom verbruikt, wil ik tot het minimum beperken, dus geen smartphones en tablets. Als ze wel stroom verbruiken, moeten ze zo zuinig mogelijk zijn, voor mij geen 350 lumen ledlampjes, 100 is vaak al te veel.

 

Ik denk dat voor mij de oplossing meer ligt bij zo'n power monkey en een hand aangedreven dynamolader. Dat kleine windmolentje zou dan de derde bron zijn, als het niet de vierde is, want batterijen heb ik sowieso. :D

 

Naast een radio ontvanger en de ledlampjes, wil ik dus eigenlijk ook een E-reader met verwisselbare SD kaartjes met veel info. Of de E-reader verwisselbare accu/batterijen heeft, vind ik minder interessant. Als na een paar jaar de accu het echt niet meer trekt, zijn m'n oplaadbare batterijen ook inmiddels dood en heb ik het of gered, of niet. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Dat is zeker een grappig apparaat, alleen ik zit in dit draadje te denken aan oplossingen die in m'n survival rugzak passen. Doet deze op zich ook wel, maar het is niet mijn eerste keus, vergeleken met dynamo's en zonnecellen om de essentieele apparatuur aan de praat te houden. Apparatuur die stroom verbruikt, wil ik tot het minimum beperken, dus geen smartphones en tablets. Als ze wel stroom verbruiken, moeten ze zo zuinig mogelijk zijn, voor mij geen 350 lumen ledlampjes, 100 is vaak al te veel.

 

Ik denk dat voor mij de oplossing meer ligt bij zo'n power monkey en een hand aangedreven dynamolader. Dat kleine windmolentje zou dan de derde bron zijn, als het niet de vierde is, want batterijen heb ik sowieso. :D

 

Naast een radio ontvanger en de ledlampjes, wil ik dus eigenlijk ook een E-reader met verwisselbare SD kaartjes met veel info. Of de E-reader verwisselbare accu/batterijen heeft, vind ik minder interessant. Als na een paar jaar de accu het echt niet meer trekt, zijn m'n oplaadbare batterijen ook inmiddels dood en heb ik het of gered, of niet. ;)

 

Hehe, ik vind het leuk om een beetje heen en weer te pingpongen met jou.

Zoals altijd heb je gelijk. Die handlader is het handigst (pun erbij, toe maar :))

 

Maar je kan dat ding voorbereiden op andere toepassingen. Een simpele poelie erop en hij kan door verschillende bronnen aangedreven worden.

Wind - Water - Wielen (fiets).

Als je weet hoe zo'n windmolen werkt (sla het ontwerp op in je e-reader), kan je er op een gegeven moment zelf een bouwen.

Als je leert hoe een accu werkt...., enz.

 

Het hart van een generator is een motortje. Een 12 volt motortje kan je vinden in een wegwerp videorecorder..... In een goedkope tuinlamp met zonnecel, zit een gelijkrichter. Kleine dingen, makkelijk mee te nemen. Blad van windmolen is zelf te maken van materialen die je onderweg vindt.

Basis-onderdelen en goed gereedschap zijn belangrijk. Een gelijkrichter maak je zelf niet zo gauw uit niets. Een mechanisch ding wel.

 

Jouw bal :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Je onderschat me. 'k Ben een sloper sinds ik vijf ben, toen ik zeven was, wilde ik klokkemaker worden ;)

Voor m'n rugzakje beperk ik het hierbij, plus mijn kennis/hersenen/verstand/E-reader (he, toch nog on-topic :cool:)

 

Als je wat electronica sloopt en wat kennis heb, kun je dat gelijk richtertje zelf in elkaar solderen, als 't moet met een turbo aansteker.

 

Maar 't blijf voor mij een draadje voor wat ik in m'n nieuwe rugzak kan meeslepen. Droogvoer weegt niets, dit soort apparaten wel. Afwegen welk onsje je wel of niet in je rugzak wil meeslepen is terdege belangrijk. 'k Ken, uit ervaring, m'n eigen voeten. Bug-In ok, maar ik wil, met weinig middelen, ook heel flexibel zijn.

 

'k Heb wat kennis uit het verleden en ben met nieuwe dingen actief bezig, maar kennis op dit gebied, is net als een mes. Je kunt het wel hebben/weten, maar het is maar zo scherp als dat je het geslepen/geoefend heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Je onderschat me. 'k Ben een sloper sinds ik vijf ben, toen ik zeven was, wilde ik klokkemaker worden ;)

Voor m'n rugzakje beperk ik het hierbij, plus mijn kennis/hersenen/verstand/E-reader (he, toch nog on-topic :cool:)

 

Als je wat electronica sloopt en wat kennis heb, kun je dat gelijk richtertje zelf in elkaar solderen, als 't moet met een turbo aansteker.

 

Maar 't blijf voor mij een draadje voor wat ik in m'n nieuwe rugzak kan meeslepen. Droogvoer weegt niets, dit soort apparaten wel. Afwegen welk onsje je wel of niet in je rugzak wil meeslepen is terdege belangrijk. 'k Ken, uit ervaring, m'n eigen voeten. Bug-In ok, maar ik wil, met weinig middelen, ook heel flexibel zijn.

 

'k Heb wat kennis uit het verleden en ben met nieuwe dingen actief bezig, maar kennis op dit gebied, is net als een mes. Je kunt het wel hebben/weten, maar het is maar zo scherp als dat je het geslepen/geoefend heb.

 

Okee, einde. :)

 

Ik zat net in mn rugzak: te vol.

Hier thuis: van alles en nog wat te vinden. Het liefst neem ik zo veel mogelijk mee, natuurlijk, maar het moet inderdaad draagbaar blijven.

 

Daarom ga ik ook niet uit van alleen een rugzak, maar van een modulair systeem, waar de rugzak een onderdeel van is.

 

Huis - Auto - Fiets - Fietskar - Rugzak - Heupgordel - EDC op het lichaam.

 

Dit alles, als je naar je BOL moet.

Beter heb je dan een BOL met gereedschap en onderdelen, IMO.

Huis is BIL bij mij, dus het moet wel echt goed fout gaan, wil ik hieruit vertrekken.

 

Ik onderschat je niet. Ik vertel wat ik weet. Jij kan dat aanvullen. :)

 

Als je handig bent, bouw je die handgenerator zelf. Beter, degelijker, krachtiger, multi-functioneler.

En ja, je hebt al wat. Maar verbetering is leuk. Al was het maar, dat je erover nadenkt en wat ideeën oppert, waar iedereen wat aan heeft.

Dankzij ons ping-pong-gesprek, kunnen we mensen inspireren.

 

Dit is een van de vele projecten, die ik nog wil gaan doen. Ook al komt het er niet van, door er met mensen over te praten, neemt het steeds vastere vormen aan.

Het ontwerp wordt steeds duidelijker. Ook al wordt het nooit gemaakt, zo'n ontwerp is toch nuttig. Innovatief.

 

Bijvoorbeeld kan je dan gaan letten op gelijkstroom-motortjes, waar je anders nooit aan gedacht zou hebben.

Op die manier, gebruik ik de hele wereld als opslagplaats. Dan hoef ik het zelf niet meer te hebben in mijn voorraad, maar ik weet waar ik wat kan vinden en wat ik er mee kan doen.

Goed gereedschap is het halve werk.

Zelfs de kennis om elektromotoren te bouwen is leuk.

 

Dus daar zitten we een beetje tussen:

1. Lichtgewicht reizen

2. Hoe meer je meeneemt hoe beter

 

Hmm, beetje vage post misschien, maar ik zet hem toch erop :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Je bent gewoon een stuk verder dan ik! :D

'k Heb iets minder mogelijkheden dan jij, dus inderdaad, ik concentreer mij op m'n rugzak. Vroeger zoveel gehad aan een goed uitgekiende rugzak, dat dit nu mijn prioriteit is, naast de voorraden thuis. Ik heb nog geen bruikbare BOL, alleen een gat in 't veen waar ik vroeger ook wel eens de nacht doorbracht.

 

Voor alsnog sla ik batterijen in, maar als er een apparaat bijkomt, wil ik meer mogelijkheden hebben om op te laden, via een Biostove (http://www.biolitestove.com/campstove/camp-overview/features/), zonnecellen, of dynamo.

Eigenlijk wil ik een soort bibliotheek van Alexandrie in m'n rugzak. ;)

 

Zelf een dynamo maken, kan wel, maar zo'n eigen gebouwd apparaat zal waarschijnlijk groter en zwaarder zijn.

 

PS, 'k Mag graag pinp pongen met jou ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Je bent gewoon een stuk verder dan ik! :D

'k Heb iets minder mogelijkheden dan jij, dus inderdaad, ik concentreer mij op m'n rugzak. Vroeger zoveel gehad aan een goed uitgekiende rugzak, dat dit nu mijn prioriteit is, naast de voorraden thuis. Ik heb nog geen bruikbare BOL, alleen een gat in 't veen waar ik vroeger ook wel eens de nacht doorbracht.

 

Voor alsnog sla ik batterijen in, maar als er een apparaat bijkomt, wil ik meer mogelijkheden hebben om op te laden, via een Biostove (http://www.biolitestove.com/campstove/camp-overview/features/), zonnecellen, of dynamo.

Eigenlijk wil ik een soort bibliotheek van Alexandrie in m'n rugzak. ;)

 

Zelf een dynamo maken, kan wel, maar zo'n eigen gebouwd apparaat zal waarschijnlijk groter en zwaarder zijn.

 

PS, 'k Mag graag pinp pongen met jou ;)

 

Hee, ouwe pingponger, het is bijna zover, dan kunnen we IRL verder :)

 

Om het balletje weer terug te slaan: een zelfgebouwd ding kan je zelf vormgeven. Iets groter en zwaarder inderdaad, maar wel veel beter dan een plastic goedkoop ding met weinig vermogen.

 

En gelijk een keiharde bal erachteraan: straks heb je een BOL op een van de Shelter Campings.

 

(hier scoort Heksenboot weer hoge punten in deze spannende vriendschappelijke wedstrijd)

 

:D

 

P.S. die biep van Alexandrie is er niks bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Leuk man, zondag.

 

Er zitten voor en nadelen aan het zelf bouwen.. 'k heb al genoeg te doen, is mijn argument :p

 

Ping!

 

Ben benieuwd naar de shelter camping, dat weet ik. Ben een individualist, maar groepsvorming is cruciaal als je echt serieus bent.

 

Pong!

 

Over die bieb van Alexandrie, 'k denk dat dat een nieuw draadje waard is. In een groep, meerdere readers, meerdere opladers, vele kopieeen op SD kaartjes en USB sticks.... veelvoudig redundant.

Iedereen heeft zo zijn electronische en papieren naslagwerken.

 

Ping!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Leuk man, zondag.

 

Er zitten voor en nadelen aan het zelf bouwen.. 'k heb al genoeg te doen, is mijn argument :p

 

Ping!

 

Ben benieuwd naar de shelter camping, dat weet ik. Ben een individualist, maar groepsvorming is cruciaal als je echt serieus bent.

 

Pong!

 

Over die bieb van Alexandrie, 'k denk dat dat een nieuw draadje waard is. In een groep, meerdere readers, meerdere opladers, vele kopieeen op SD kaartjes en USB sticks.... veelvoudig redundant.

Iedereen heeft zo zijn electronische en papieren naslagwerken.

 

Ping!

 

Auw :) Geen weerwoord deze keer.

 

Tot pongdag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...