Ga naar inhoud
GENEGEERD

U bent zojuist door Mark Rutte aangesteld als nationaal prep adviseur.....


Gast Dick Berts

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Inderdaad wellicht eerst eens een overzicht maken van wat NL zelf kan, op nationaal niveau:

 

1. Hoeveel voedsel wordt er momenteel verbouwd in Nederland?

2. Hoe is het gesteld met de veestapel?

3. Hoeveel mogelijke drinkwater voorzieningen zijn er buiten het vaste netwerk aanwezig?

 

als daar harde cijfers van boven komen schrikt de halve bevolking zich lam ;)

ik kom uit een boeren familie, tegenwoordig is het hard voor een hoop schuld

Link naar reactie
Delen op andere sites

als daar harde cijfers van boven komen schrikt de halve bevolking zich lam ;)

ik kom uit een boeren familie, tegenwoordig is het hard voor een hoop schuld

 

Ja, ik weet het. Aangezien de overheid de laatste jaren druk bezig is geweest om consequent de agrarische sector om zeep te helpen, zijn we waarschijnlijk als land niet eens meer in staat om de bevolking -of tenminste een deel daarvan- te voeden.

 

Goed, we hebben dan wel een boterberg (of is die al weg?) en een melkplas (krijgen de boeren ook niks meer voor) maar van boter en melk alleen word je ook niet bepaald vrolijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet het. Aangezien de overheid de laatste jaren druk bezig is geweest om consequent de agrarische sector om zeep te helpen, zijn we waarschijnlijk als land niet eens meer in staat om de bevolking -of tenminste een deel daarvan- te voeden.

 

Goed, we hebben dan wel een boterberg (of is die al weg?) en een melkplas (krijgen de boeren ook niks meer voor) maar van boter en melk alleen word je ook niet bepaald vrolijk.

 

laat ik het zo zeggen, de (lokale) overheden helpen de hele agrarische sector systematisch om zeep.

niks levert meer genoeg op om eigenlijk van te leven (100+ uren in de week werken en niet eens quite spelen)

de overheid doet NIKS aan wurg contracten van supermarkten

consumenten zijn zelf net zo hard schuldig, ze roepen alles wat te mooi is om waar te zijn, wat echte hippies betaamd, maar extra betalen, helpen of het land van herkomst te controleren ho maar.

kan nederland zichzelf nog onderhouden? ja opzich wel, we hebben de kennis, het land, de grondstoffen etc etc maar de roverheid draait alles systematisch de nek om met een semi vrije markt onder leiding van de EU,

land van herkomst is vaak een farce supermarkten kunnen rommelen wat ze willen

geloof mij als ik zat boeren heb gezien die op het rand van de afgrond staan waarbij de (lokale) overheid ze lachend de afgrond in duwt

 

alles wat de gemiddelde boer vraagt is gewoon zn bedrijf te kunnen runnen, er wat centen aan over te houden voor een 2e handse middenklasser volkswagen, een midweekje ardennen en 2x in het jaar uit eten gaan bij de plaatselijke chinees

ze hoeven er niet eens rijk van te worden, gewoon hun eigen leven kunnen leiden

regels voor dierenwelzijn en product kwaliteit PRIMA daar hoor je geen boer over, waar je ze wel over hoort is dat er sommige dingen overgereguleerd en andere dingen totaal ongemoeid laten en gegoochel toestaat.

 

nederland kan zelfstandig functioneren, we hebben aardgas, goede landbouw grond, kennis van water, dijken en zeeen, we hebben de knowhow

alleen een overheid die alles tegenwerkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

eerst die 1000 pleuroos laten opkuchen, en niet met belastingvoordeel hokus pokus..dat is toch een sigaar uit eigen doos

dan een moestuin eiland erbij in het ijselmeer voor de voedselbanken..

alle (vracht)auto's van de gemeente en staat moeten op elec rijden..

per huishouden een katadyn pro ;)

en zoals 12 aangeeft..nederland kan zelfstandig functioneren, we hebben aardgas, goede landbouw grond, kennis van water, dijken en zeeen, we hebben de knowhow

alleen een overheid die alles tegenwerkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik nu merk is dat gemeentes juist de bramenstruiken verwijderen :mad:

 

Gesprek met "Brabants landschap" gaf ooit eens te kennen, dat vanwege de dichtheid van de bossen. De mensen de bossen vermijden, dit omdat men zich daar niet veilig voelt.

Merk je ook wel, met grote regelmaat komt er een Jhon Deere om alles kort te zagen om de "open structuur" te bewaren, waardoor vervolgens reeën, en ander wild zich niet meer laten zien. Maar wel hemelsbrede paden, en prachtig op lijn geplante bomen, om het lekker natuurlijk te houden uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leer van de kennis van onze ouderen. Geef weer ouderwetse handvaardigheidslessen op school. Zo weet je bijvoorbeeld weer hoe jezelf een trui moet breien.

 

Willen de mensen uit de weggooi cultuur niet meer. Zat ooit eens mijn sokken tijdens een bushcraft treffen te stoppen, en wat knopen aan te zetten. Werd aangekeken of ik niet goed was, met de opmerking "joh, die gooi je toch gewoon weg, voor het geld hoef je het niet te laten". Dus handwerken.....niet veel animo. Je koopt toch gewoon nieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat zeker 3/4 van onze stroom uit wind of water gewonnen kan worden, alleen dan moeten mensen snappen dat het noodzakelijk is om delen van polders en het ijsselmeer vol te zetten met windmolens

het KAN, maar dan moet de bevolking inzien dat het nodig is, na dit http://www.bol.com/nl/p/the-long-emergency/1001004002846041/ , boek gelezen te hebben zullen de meeste het begrijpen

maar dan moet de overheid hier een actief beleid invoeren, zoals iemand hier ooit zei, meer eco minder ego

maar daar is een omslag in het denk patroon voor nodig, dan zou een land als nederland met alles wat ze heeft een heel eind onafhankelijk van grillen van andere landen kunnen functioneren

en sterker nog een heel eind van de financiele grillen af zijn.

maar dat zou een hele grondige en weergaloze omslag zijn, waarbij rationeel denken voorop staat en niet financiele belangen van enkele lieden

hierbij zullen meer co operatieve organisaties moeten werken dan mensen die het om het geld doen.

dit kan met heel weinig fossiele brandstoffen en schadelijke chemicalien, de technieken zijn heeeeel ver gevorderd om dat gewoon te kunnen

 

ik lees wel eens agrarische vakbladen, de ontwikkelingen zijn enorm

het kan, het grootste punt is dat mensen collectief een ecologische en samenwerkende samenleving moeten willen die bestaat uit levenskwaliteit en niet draait om geld

dit kan eigenlijk zonder maar een beetje luxe te hoeven missen.

 

als de beleidsmakers van dit land zich er om buigen zou het prima kunnen, ware het niet dat de oliemaffia een veelste grote vinger in de pap hebben

inprincipe hebben we geen olie nodig, alleen zullen dan de schaalverdelingen verandert moeten worden.

als ik naar heel veel andere landen kijk heeft nederland een behoorlijke luxe positie;

ff een kleine greep wat we allemaal kunnen en hebben;

wind, meer dan genoeg en betrouwbaar om energie op te wekken

water, we hebben een zo goed als oneindige voorraad water voor drinkwater, voedselproductie en energie opwekking

grond, in bijna heel nederland kan er voedsel gekweekt worden, er zijn maar weinig onvruchtbare stukken grond

kennis, we staan sinds het begin van de mensheid bekent om onze WINDmolens, dit kunnen we weer zijn, op een manier dat je jaar in jaar uit een voedsel OVERschot kan hebben

infrastructuur; we hebben de middelen om het hele land te besturen van uit 1 plek, per telefoon of internet, we kunnen met een 100% beladingsgraad op (eco) trucks alles 24/7 overal krijgen en halen

we hebben een electra en wegenstructuur waar je u tegen zegt

het KAN, een transitioning town is een heel leuk idee, maar dit kan op nationaal nivo zo doorgevoerd worden als het moet

we zijn wereld leider in water management, maar ons eigen land brokkelt af

 

en een gouden eeuw? als er daadwerkelijk een omslag plaats zou vinden zou preppen overbodig zijn, had er niemand meer honger en zouden we een samenleving hebben die in principe tot aan het einde van de wereld vlekkeloos kan functioneren, dat noem ik geen gouden eeuw maar een platina eeuw

echter dit zal een half communistisch verhaal worden, er zal eenheid moeten komen in alle sectoren, transport, banken, bouw, landbouw, terwijl er de vrijheid bij moet komen voor nieuwe technieken

 

zeg nu zelf, we hebben universiteiten die wereldwijd hoog scoren, we zijn ontzettend ver in de gezondheidszorg, in alle sectoren worden er successen en gigantische vooruitstrevende technieken ontdekt die we bijna ala minuut op nationale schaal kunnen invoegen.

 

zelfs onze organisatie structuur kunnen we zo als het is behouden,

 

er moet dan een nationaal beleid worden ontwikkeld (regering) dit moet goed overlegd worden met de bedrijven, kenniscentra en provinciale overheden, die kunnen dan specifiek per provinciedeel een gericht plan maken

de lokale overheden (gemeentes) moeten zit beleid duidelijk op papier zetten en met de lokale bedrijven en kenniscentra (bv hogescholen of universiteiten)

gericht per specifieke plek moet er dan per plaats of straat goed te halen doelen worden gesteld, ik praat geen onzin dit kan, maar vergt kennis (die hebben we) en organisatie maar vooral samenwerking

 

het sleutelwoorden zijn efficiëntie, wilskracht en daadkracht

 

 

 

maarja ik ben maar een stomme chauffeur die alleen een vmbo diploma heeft dus wie ben ik

ik ga nog een keer de link van dat boek spammen, http://www.bol.com/nl/p/the-long-emergency/1001004002846041/ dit is echt een must read

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Citaat @12gauge: "maarja ik ben maar een stomme chauffeur die alleen een vmbo diploma heeft dus wie ben ik"

 

Joschka Fischer was jarenlang taxichauffeur en werd minister van Buitenlandse Zaken van de Bondsrepubliek. Jij hebt zelfs nog een groot rijbewijs........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor het compliment CMFC1988. Maar dat zou betekenen dat ieder huishouden verplicht wordt om een Katadyn waterfilter en voldoende eten etc. in huis te hebben. Is dat niet het begin van een dictatuur?

 

Nou, toen ik hier voor het eerst op kwam op dit forum werd me van links en rechts ten strengste geadviseerd een Katadyn Waterfilter aan te schaffen en een voedselvoorraad voor ten minste 2 maanden, als dat al een dictatuur is voel ik mij flink genaaid. :)

 

Maar niet heus, ben zeer blij met de Katadyn en de voorraad geeft me een zeker rustgevoel. :) hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wordt ik wel je lieftallige secretaresse @Dick Berts !

 

Wat zou ik dan adviseren ? (beetje staatsman luistert naar zijn secretaresse voor advies natuurlijk)

 

1. Iedereen die zonder baan zit, en kan werken als de weerlicht de dijken stabiliseren en ophogen, daarna inzetten in zorg, enz

2. Zorg, vervoer, en huisvesting terug nationaliseren

3. Banken aanpakken, geen bonussen meer, geen belastinggeld meer om omvallende banken te redden, eventueel nationaliseren

4. Zeer kritisch zijn naar Europa, en de uitgaven daarvan (subsidies die nergens op slaan bv)

5. Geen JFS (zo heten die stomme vliegtuigen toch ?) geld wat daaraan al is uitgegeven, jammer, maar anders kost het nog veel meer.

6. Naast Euro, weer een nationale munt invoeren, om de lokale economie te versterken.

7. Voedsel en medicijnen aan veel strenger normen laten voldoen. Onderzoek in eigen hand houden, buitenom voedselconcerns en farmaceutische bedrijven.

8. Iedere jongere na middelbaar onderwijs eerst een jaar laten werken, om studiefinanciering vooraf te laten verdienen. Zo komen ze tot betere keuzes, en weten ze wat werken betekent.

9. Politiek dwingen om zich met urgente zaken bezig te houden.

10. Voedselvoorraden opslaan, tot toch zeker voedsel voor een jaar of twee.

11. Iedereen verplicht thuis prepvoorraden laten opslaan ?

 

Meneer Berts, wilt u nog een kopje koffie ? Met een koekje >

O, u heeft om 10.00 uur een afspraak met de Prep-raad, zal ik notuleren ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gesprek met "Brabants landschap" gaf ooit eens te kennen, dat vanwege de dichtheid van de bossen. De mensen de bossen vermijden, dit omdat men zich daar niet veilig voelt.

Merk je ook wel, met grote regelmaat komt er een Jhon Deere om alles kort te zagen om de "open structuur" te bewaren, waardoor vervolgens reeën, en ander wild zich niet meer laten zien. Maar wel hemelsbrede paden, en prachtig op lijn geplante bomen, om het lekker natuurlijk te houden uiteraard.

 

@Riesie

 

Bedoelen ze met "niet veilig voelen" dat men bang is om een tak op het hoofd te krijgen? Hier wordt enkel preventief gekapt na bijv. een zware storm waarbij dit gevaar bestaat.

 

Overigens heb je een punt, als ik over NL vlieg moet ik altijd enigszins lachen om het perfect symmetrische landschap van bossen en akkers, dan pas zie je hoe "gecultiveerd" onze natuur is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie

 

Bedoelen ze met "niet veilig voelen" dat men bang is om een tak op het hoofd te krijgen? Hier wordt enkel preventief gekapt na bijv. een zware storm waarbij dit gevaar bestaat.

 

Overigens heb je een punt, als ik over NL vlieg moet ik altijd enigszins lachen om het perfect symmetrische landschap van bossen en akkers, dan pas zie je hoe "gecultiveerd" onze natuur is...

 

Oei, een vallende tak...de claim zie ik al komen. Of die hangende tak, en een dennenprop op die dure Mercedes, ja paniek.

Snel snoeien, en houd de symmetrie aan jongens, houd hem aan....te gek voor woorden toch?

Ja, je hebt het in een keer juist

Link naar reactie
Delen op andere sites

2. Hoe is het gesteld met de veestapel?

 

Koeien: 4 mln (geslacht: 600,000 stuks/jr)

Varkens: 12 mln (geslacht: 14 mln/jr)

Schapen en geiten: 1,3 mln (geslacht: 750k/jr)

Pluimvee: 46 mln (geslacht: 500 mln/jr (uit andere bron))

 

cijfers 2009

http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up1/ZyowmsgIeC_definitiefPVEpromoNL2010.pdf

 

 

Het is maar de vraag of die grote veestapel een asset is. Die wordt bij een medium shtf een molensteen om de nek. Nu al worden in vele landen dieren geslacht omdat het voer te duur geworden is. Dat veevoer wordt volgens mij voor een groot deel geimporteerd. Als daar een kink in de kabel komt (misoogst, te duur, transportprobleem - whatever), dan zitten we hier met een giga hoeveelheid beesten die niet per direct en masse geslacht kunnen worden. Onvoldoende capaciteit, transportproblemen etc. Dan: gevaar voor ziektes etc.

 

In de prepperthriller Graan is dit een van de eerste gigaproblemen waar de overheid tegenaan loopt wanneer de import van graan/mais wegvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koeien: 4 mln (geslacht: 600,000 stuks/jr)

Varkens: 12 mln (geslacht: 14 mln/jr)

Schapen en geiten: 1,3 mln (geslacht: 750k/jr)

Pluimvee: 46 mln (geslacht: 500 mln/jr (uit andere bron))

 

cijfers 2009

http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up1/ZyowmsgIeC_definitiefPVEpromoNL2010.pdf

 

 

Het is maar de vraag of die grote veestapel een asset is. Die wordt bij een medium shtf een molensteen om de nek. Nu al worden in vele landen dieren geslacht omdat het voer te duur geworden is. Dat veevoer wordt volgens mij voor een groot deel geimporteerd. Als daar een kink in de kabel komt (misoogst, te duur, transportprobleem - whatever), dan zitten we hier met een giga hoeveelheid beesten die niet per direct en masse geslacht kunnen worden. Onvoldoende capaciteit, transportproblemen etc. Dan: gevaar voor ziektes etc.

 

In de prepperthriller Graan is dit een van de eerste gigaproblemen waar de overheid tegenaan loopt wanneer de import van graan/mais wegvalt.

 

Boek is een aanrader voor iedere prepper !!!!!! Graan !!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou aan Rutte de raad geven om systematisch, per provincie, een paar maanden lang op bv zondag de stroom af te sluiten.

Gedaan met computer, televisie, telefoon, geen licht, geen verwarming, niks, liefst geen water ook.

 

Bij een stroompanne gebeurt het ook, enkel nu aangekondigd en frequent gedurende een periode, er mag in de tijdsperiode een koude maand in zitten.

Doe maar onder het mom van de Kyoto norm of iets dergelijks, of vertel de waarheid :D

 

Op zondag ontwricht je waarschijnlijk ook het minst de economie.

Alhoewel het voor bedrijven ook een eye opener zou kunnen zijn, denk maar aan benzinestations, bakkers, winkels met kassa enzv.

 

Mensen spreken misschien weer met hun buren, de stroomvoorzieningen van ziekenhuizen worden weer eens getest en na een week of 4 hebben de meesten voorzorgen genomen en zijn ze bewust van hun afhankelijkheid van nutsvoorzieningen.

En bij een SHTF is het al in het collectief geheugen opgeslagen.

 

Je mag niemand in de kosten jagen, dus als het kan gecombineerd worden met een belastingvoordeel op prepspullen, waterfilters, ledverlichting enzv ben je al een eind in de goede richting.

Of je stelt een basispakket beschikbaar of .........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...