Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lage waardering goudaandelen.

Mr. Gold
 Share

Recommended Posts

• Admin

In tegenstelling tot de goudprijs, die al jaren op rij nieuwe records vestigt, blijven aandelen van de mijnbouwbedrijven die het spul uit de grond halen ver achter op de beurs. De huidige onderwaardering ten opzichte van het edelmetaal biedt uitstekende kansen voor de belegger.

De goudprijs en de aandelen van goudmijnbouwers bewegen zich al lange tijd in tegenovergestelde richting. Recordniveaus voor goud gaan niet samen met een positief koersverloop voor de bedrijven die dat edelmetaal uit de grond halen. Sommige beleggers kopen bij voorkeur aandelen die het uitstekend doen en nieuwe hoogtepunten neerzetten. Andere beleggers kopen liever laag, om weer uit te stappen als alles voor de wind gaat. Buy low en sell high is vaak de beste methode op lange termijn.

Met de koersen van de belangrijkst "gold miners" nu op nieuwe dieptepunten krijgen beleggers een prima instapmoment voor veel historisch laag gewaardeerde aandelen. De spread tussen de goudprijs en de beurskoersen van de laag gewaardeerde gold miners was zelden zo groot. Wie een blik werpt op de ontwikkeling van de goudprijs van de afgelopen jaren en die afzet tegen het koersverloop van de grootste goudproducenten ziet enorme verschillen.

De goudprijs stijgt al 11 jaar op rij, van een dieptepunt van 253.75$ per ounce in 2001 naar het hoogste niveau van $1920 afgelopen september (2011). Ook in 2012 staat er bij het huidige niveau van 1680$ eenm winst van 7.2% op het bord. De aandelen van goudmijnbouwbedrijven laten een heel ander beeld zien met een gemiddeld verlies van ruim 5% in 2012 voor de grootste mijnbouwbedrijven.

Voor het achterblijven van de goudproducenten op de beurs worden veel verklaringen gegeven, waaronder kosteninflatie (stijgende productiekosten) en de draai van beleggers naar de populaire goud-EFT's die wel een op een meebewegen met de goudprijs. Ook zou de huidige, volgens sommige beleggers te hoge, stand van de goudprijs voor koersdruk zorgen bij de gold miners, in anticipatie op lagere goudprijzen de komende jaren. Het belangrijkste is echter dat de sector historisch gezien momenteel erg laag gewaardeerd wordt. De gemiddelde koers/winst van 10 voor goudmijnbouwers steekt schril af te de koers/winst van 30 tot 35 die 6 jaar geleden werd betaald. Dit zal waarschijnlijk meer beleggers wakker schudden. Ook wordt de sector steeds aantrekkelijker door het in veel gevallen flink verhoogde dividend. Ook in de komende jaren mag gerekend worden op stevige dividendverhogingen.

De conclussie van beleggers belangen is: De aandelenkoersen en waarderingen van gold miners noteren momenteel op een dieptepunt en bieden een prima instapmoment voor de langere termijn.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Helemaal met je eens.

Maar de BPSPX (http://stockcharts.com/h-sc/ui?c=$BPSPX,uu%255Bh,a%255Ddaclyyay%255Bde%255D%255Bpb50!b200%255D%255Bvc60%255D%255BiUb14!La12,26,9%255D&pref=G) geeft aan dat het beste instapmoment nog wel eens voor ons kan liggen.

Hoewel dat nauwelijks te geloven is, want de BPGDM (http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$BPGDM&p=D&yr=2&mn=0&dy=0&id=p53134808820) staat bijna op rock bottom. (pun intended!)

Alleen in eind 2008 was de stemming nog net iets slechter, de BPGDM lag toen op 0 (!)

Link naar reactie

• Admin
Ik ben hier niet heel erg in thuis, maar dit is toch ook waar Willem Middelkoop zich nu op richt met zijn http://www.golddiscoveryfund.com?

Voor mij gaat overigens (voorlopig) niks boven het metaal - in .9999 vorm, als munt of bar - in mijn eigen hand, zak of "onder de matras" te hebben. Aandelen zijn voor mij net zo 'echt' als fiatgeld.

Klopt helemaal het Gold&Discovery Fund gdfund.nl heeft eergisteren een AFM vergunning gekregen en nu zou het mogelijk zijn om met lagere bedragen in te kunnen stappen dan een halve of nu een hele ton. De naam is ook gewijzigd naar Commodity & Discovery Fund. http://www.telegraaf.nl/dft/11904387/__Pensioenfondsen_willen_goud_niet_showen__.html

Je dekt je wel in tegen hyperinflatie als je aandelen hebt maar je kan het natuurlijk niet vergelijken met fysiek goud & zilver in je matras :)

Link naar reactie

Je dekt je wel in tegen hyperinflatie als je aandelen hebt maar je kan het natuurlijk niet vergelijken met fysiek goud & zilver in je matras :)

Dat snap ik niet helemaal, van dat hyperinflatie. Kan je dat uitleggen?

Als je een aandelenpakket van bv 10.000 euro hebt, en er ontstaat hyperinflatie met de euro, dan is 10.000 euro toch evenveel waard als een doosje eieren? Tenzij wellicht wanneer je de aandelen als waardepapieren in je handen hebt en die keihard staan voor een aandeel in een bedrijf, maar zo 'romantisch' is beleggen toch allang niet meer?

Mijn verwachting is dat hyperinflatie praktisch gezien ook ertoe leidt dat in no-time alle bits & bytes bezittingen (zeg maar een account bij Binck bank of Alex ofzo) ook ontoegankelijk worden. Want hyperinflatie voor dollar en/of euro zijn denk ik gelijk aan een SHTF en TEOTWAWKI.

Okee, misschien spring ik nu iets te snel van de hak op de tak :) enfin, kan je uitleggen hoe jij dat ziet met aandelen?

Link naar reactie

• Admin
Dat snap ik niet helemaal, van dat hyperinflatie. Kan je dat uitleggen?

Als je een aandelenpakket van bv 10.000 euro hebt, en er ontstaat hyperinflatie met de euro, dan is 10.000 euro toch evenveel waard als een doosje eieren? Tenzij wellicht wanneer je de aandelen als waardepapieren in je handen hebt en die keihard staan voor een aandeel in een bedrijf, maar zo 'romantisch' is beleggen toch allang niet meer?

Okee, misschien spring ik nu iets te snel van de hak op de tak :) enfin, kan je uitleggen hoe jij dat ziet met aandelen?

Ok stel je heb 100 aandelen van Albert Heijn ter waarde van 1000e (100 x 10e). Als er een inflatie van bijvoorbeeld 30% per maand zou komen zullen de boodschappen dus minimaal met 1% per dag stijgen. Omdat er dan meer omzet gemaakt wordt zal het aandeel waarschijnlijk ook stijgen. Het bedrijf AH wordt gewoon meer waard in deze valuta. Je dekt ook een risico af omdat bijvoorbeeld AH ook internationaal veel vestigingen heeft en ook in andere valuta hun omzet haalt. Stel je voor dat je 100 aandelen hebt van een goudmijn bedrijf en er komt hyperinflatie dan zal goud ook heel hard mee stijgen en dus zal ook het aandeel mee stijgen omdat goud veel meer waard wordt. Je koopt als ware een stukje van het bedrijf en de bedrijven zullen gewoon hun producten duurder maken om mee te gaan de inflatie bij te benen en dus ook door te berekenen aan de consument.

Ik vind hyperinflatie ook een bijhoorlijk SHTF en vind dat je hier voor zeker moet indekken. Dit is natuurlijk het beste om dit met o.a. fysiek goud te doen en vele andere ruilmiddelen die we besproken hebben in een ander forumdraadje. Het is niet zo dat hyperinflatie "overnight" gebeurd maar dat je er langzaam ingezogen wordt en dan is het wel handig om goede stappen te ondernemen om je kapitaal en andere zaken goed te beschermen.

Link naar reactie

• Admin
Klopt helemaal het Gold&Discovery Fund gdfund.nl heeft eergisteren een AFM vergunning gekregen en nu zou het mogelijk zijn om met lagere bedragen in te kunnen stappen dan een halve of nu een hele ton. De naam is ook gewijzigd naar Commodity & Discovery Fund. http://www.telegraaf.nl/dft/11904387/__Pensioenfondsen_willen_goud_niet_showen__.html

Ik lees net dat ze zich meer gaan richten op de institutionele beleggers en minder op particulieren en de minimale inleg wordt gesteld op 45.000e

Link naar reactie

Want hyperinflatie voor dollar en/of euro zijn denk ik gelijk aan een SHTF en TEOTWAWKI.

Een "aandeel" is letterlijk een "aandeel". Als je een aandeel koopt ben je (deel) eigenaar van de onderneming die die aandelen uitgeeft.

Een onderneming heeft een reële waarde, ook al zou er geen geld zijn, dan nog is het iets waard als je bv meubels kunt maken.

De reële waarde van een onderneming bestaat vooral uit zijn bezittingen en zijn kennis. Eventueel ook distributie kanaal of zelfs klanten.

Deze reële waarde varieert met de stand van de economie, maar een onderneming die meubels maakt zal hoogstwaarschijnlijk altijd een zekere reële waarde houden. Ook in een hyperinflatie.

Als er hyperinflatie optreed zal dan ook de waarde van de onderneming (en daarmee van je aandeel) stijgen met ongeveer dezelfde procentuele stijging als de inflatie. Sommige onderneming meer, andere minder. Maar de waarde blijft behouden (tenzij de economie geheel onderuit gaat, dan heeft niets meer waarde)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...