Ga naar inhoud
GENEGEERD

Schuur verwarming o.b.v. zonnepaneel en autoaccu?


Aanbevolen berichten

Ik heb een wens waarvan ik wil weten of iemand hier ervaring mee dan wel tips over heeft: Ons eenvoudige houten schuurtje is niet geisoleerd (ook niet te doen, te simpele bouwdoos daarvoor) en de spullen erin krijgen toch wat last van schimmel en vocht.

 

Het lijkt mij fantastisch als ik een simpele 12V verwarming/ventilator kan vinden die ik aandrijf via een autoaccu die aan een zonnepaneel is gekoppeld die op het dak van het schuurtje komt te staan. Zodat het een kant en klare, kostenneutrale (behalve de aanschaf dan, ahum dat kost natuurlijk wel e.e.a.) oplossing is ter bescherming van de spullen die erin staan. Tevens zou ik de accu ook voor andere apparaten kunnen gebruiken, die ook 12V compatible zijn.

 

Iemand hier ervaring met iets dergelijks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er zijn 12volt kacheltjes..

HB_A09T.jpg

300_225_4_1_5_nl_webasto_scheepsset.jpg

 

echter het verbruik is vaak meer dan het gemiddelde laadvermogen van een zonnepaneel, Dus je moet grote accu's plaatsen, en grote panelen die in de overdag situatie voldoende bijladen om de accu's vol te houden..

 

Een diesel standkacheltje, met intelligentie op 12volt is misschien ook een optie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring mee, wel natuurkunde gestudeerd. 'k Zou eens goed kijken naar de capaciteit, verwarmen middels electriciteit, kost bakken stroom. Bij 12v zijn flinke amperage's nodig om nog wat watts te krijgen.(Voltage x Amperes = Watt). Daarom werken standkachels in auto's en vrachtwagens op brandstof.

 

Je hebt die verwarming nodig, als het koud en nat is. Het rendement van een zonnepaneel is, als het bewolkt is, maar 10% van het maximale. 'k Vermoed dat je heeel veel vierkante meters nodig bent.

 

Waarom niet meteen zonnewarmte collectoren gebruiken? Kun je nog zelf bouwen ook. Een zonnecel erbij om de waterpomp aan te drijven. Probleem blijft dat je warmte wil als de zon niet schijnt. :rolleyes:

 

Toch eerst maar wat tempex tegen wanden en dak van 't schuurtje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Electriciteit is een schone en efficiente manier om te verwarmen, op de voorwaarde dat die electrische energie beschikbaar is.

En juist dat is tijdems een shtf scenario een groot probleem.

 

Ik zou me voor verwarming op houtkachel, gas, petrolium olie enz richten.

Helaas is zonne energie een van de meest dure manieren omdat opslag moeilijk is en op het moment dat je wilt verwarmen de zon er het minste is.

Als je erover denkt dan moet je aan een warmwater systeem denken en niet via electriciteit.

 

Succes,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Electriciteit is een schone en efficiente manier om te verwarmen, op de voorwaarde dat die electrische energie beschikbaar is.

En juist dat is tijdems een shtf scenario een groot probleem.

 

Ik zou me voor verwarming op houtkachel, gas, petrolium olie enz richten.

Helaas is zonne energie een van de meest dure manieren omdat opslag moeilijk is en op het moment dat je wilt verwarmen de zon er het minste is.

Als je erover denkt dan moet je aan een warmwater systeem denken en niet via electriciteit.

 

Succes,

Kans

 

Hoe zal zo'n Warmwater systeem continuiteit leveren als het vriest, in een niet geissoleerde omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval ipv een auto accu een deep-cycle accu halen. Auto accu's mag je niet ver ontladen anders gaan ze gegarandeerd heel snel kapot. Trek ze onder de 10 volt en ze kunnen regelrecht de vuilnisbak in. Deep cycle accu's mogen gewoon helemaal leeg (maar daar moet je dus weer geen auto op proberen te starten). Heftruck of golfkarretjes zijn een goede bron voor deep cycle accu's. Auto accu's zijn eigenlijk alleen maar bedoeld voor het kortstondig leveren van een enorme hoeveelheid energie, niet voor langdurig leveren van een beetje energie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Dr.Prepper

Dit roept een aantal vragen bij mij op en ben dan ook zo vrij ze te stellen...

 

Is het schuurtje wel voldoende waterdicht?

Word er wel eens een muur of iets anders aan de binnenkant nat als het langdurig regent? (Langzaam verzadigd raken van enig materiaal)

Staat het schuurtje misschien iets lager dan de rest van de tuin?

Heb je veel spullen op de vloer staan?

Wat voor vloer heb je?

Wat voor dakbedekking heb je?

Ventileer je de ruimte? Zo ja..hoe?

Op welke hoogte bevind zich de meeste schimmel?

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Dr.Prepper

Dit roept een aantal vragen bij mij op en ben dan ook zo vrij ze te stellen...

 

Is het schuurtje wel voldoende waterdicht? Wel van boven, maar wel kieren

Word er wel eens een muur of iets anders aan de binnenkant nat als het langdurig regent? (Langzaam verzadigd raken van enig materiaal) Nee

Staat het schuurtje misschien iets lager dan de rest van de tuin? Niet dat ik weet

Heb je veel spullen op de vloer staan? Nee, bijna alles staat in houten rekken, vrij van de grond.

Wat voor vloer heb je? Hout

Wat voor dakbedekking heb je? Ehh hout met dakbedekkingsspul :)

Ventileer je de ruimte? Zo ja..hoe? Nee

Op welke hoogte bevind zich de meeste schimmel? Redelijk laag, tussen 0-1 meter

 

Mvg Dakhaas

 

Zie antwoorden inline.

Ook afgaande op de post van OBL denk ik dat ventilatie het probleem is, niet zozeer de verwarming.

De post van anderen over verwarmen met electra zijn ook erg waardevol, dank!

 

Blijft dat ik het nog wel aantrekkelijk vind om een zonnepaneel met een 12V-deep-cycle-accu te hebben, voor ander spul, maar dat is een ander topic. Zal eerst zoeken of daar al info over aanwezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie antwoorden inline.

Ook afgaande op de post van OBL denk ik dat ventilatie het probleem is, niet zozeer de verwarming.

De post van anderen over verwarmen met electra zijn ook erg waardevol, dank!

 

Blijft dat ik het nog wel aantrekkelijk vind om een zonnepaneel met een 12V-deep-cycle-accu te hebben, voor ander spul, maar dat is een ander topic. Zal eerst zoeken of daar al info over aanwezig is.

 

Oké duidelijke antwoorden.. Dank je..

Misschien is het een optie om een klein deel van de houten vloer tijdelijk los te halen om te kijken of het eronder nat is bij langdurig regen.. (Kijk onder verschillende omstandigheden)

Als het vrij vochtig is onder het hout zou je misschien rondom een gracht kunnen graven met grind erin zodat het water niet meer onder je vloer kan lopen. (Ong 15 cm breed en 40a50 cm diep moet al heel wat doen)

Daarnaast zou je een grondzeiltje kunnen plaatsen onder je houten vloer. (Randen omhoog net als in een tent)

 

Het is heel belangrijk om goed te ventileren!! (Carport is vaak ook beter dan een garage voor de auto)

 

Een mechanische ventilatie heeft mijn voorkeur. Zo ben je altijd zeker van voldoende circulatie.

Probeer ongeveer een capaciteit te halen van 2a3 keer de inhoud van de schuur per uur. (Voorbeeld schuur is 90 m3 neem dán een ventilator die 200a300 m3 per uur afzuigt) Minder dan dat raad ik ongeacht van het formaat van de ruimte AF! Grotere ruimte betekend dus meer capaciteit.

Plaats de mv (mechanische ventilatie) zo ver mogelijk bij de deur vandaan.

Zaag een aantal cm van de onderkant van je deur af zodat je een kier krijgt van ong 2a3 cm. (Dit is je natuurlijke ventilatie nv)

Ook zou je aan elke zijde 2 roosters kunnen plaatsen (1/4 van de lengte van de muur uit de hoek en ong 20 cm boven maaiveld) maar plaats de mv dan in het midden van de ruimte.

 

Als je alleen de mv plaatst zonder nv creëer je een vacuüm zodat je nog geen gewenst resultaat bereikt.

 

De deur regelmatig gewoon open zetten werkt altijd!

Ik denk echter niet dat het voldoende zal zijn om een dusdanig probleem weg te nemen.

 

Als je een puntdakje op je schuurtje hebt zou je misschien ook kunnen overwegen om er dakpannen oid op te leggen dit is ook beter voor je vochthuishouding aangezien dit een zeer damp-open systeem is. (Neem iets sterkere panlatten en laat ze een stukje uitsteken.. Zo creëer je een afdakje.. Is altijd handig.. Voor de bbq ofzo..;))

 

Alles heel goed schoonmaken.. Liefst met wat dettolwater ofzo.. Denk goed om je gezondheid aub!!!

 

Mvg Dakhaas

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zal zo'n Warmwater systeem continuiteit leveren als het vriest, in een niet geissoleerde omgeving.

 

Weet niet precies wat je vraag is?

 

Warmte is in bv een goed geisoleerd vat veelvbeter, makkelijker en goedkoper op te slaan tov electriciteit.

Verder blijft het verhaal redelijk hetzelfde, een ander aspect is dat zonlicht in warmte omzetten simpeler kan dan dmv fotovoltanischecellen en/of je rendament hoger is.

 

Hoop dat dit wat helpt?

Er is online enorm veel te vinden over dit soort zaken...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Stel je hebt een 100Ah volgeladen autoaccu. Daar haal je één uur lang 100Ax12V=1200Watt vermogen uit in theorie. Of een half uur 2400Watt ... Dit kadert het wel een beetje zeker?

 

Een autoaccu 100% ontladen is funest voor je accu. Regelmatig tot 80% is eigenlijk al slecht. Als je een beetje levensduur wilt hebben bereken je de capaciteit op 10% ontladen.

 

Een 100watt kacheltje trekt 12 ah. Op een 100ah accu kan je die dus net een uur per dag laten branden.

 

Ik zet ook in op ventileren. Wat computerfannetjes die lucht naar binnen en naar buiten trekken moet al een hoop soelaas bieden. Ik heb een enkelsteens stenen muurtje. Niet verwamd maar wel goed geveintileerd. Geen roest op de draai- en freesbank. Een hog eluchtvochtigheid maakt niet zo heel veel uit, maar als je gaat verwarmen slaat het vocht neer op de spullen die minder snel opwarmen. Ik probeer daarom niet te stoken in de schuur en als ik wel moet stoken omdat ik aan het klussen ben stook ik de kachel net zo lang tot de schuur echt droog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ventileren,ventileren en nog eens ventileren.bij conrad hebben ze een complete set (gehad?) van een zonnepaneel met een fan en een timer oid.

verwarmen is maar van korte duur en duur.Misschien is het een optie om een speciale kast voor de dure/kostbare spullen.Die ventileer je dan en verwarmen( is dan ook beter in bedwang te houden) eventueel een ontvochtiger (chemish of mechanisch)

 

gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...