Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat doen jullie recyclen en/of verzamelen?


Coco

Aanbevolen berichten

Ik was gisteren aan het opruimen en kwam achter in de kast een oude neusspray tegen, hoppa weg ermee, maar toen stond ik bij de vuilnisbak en dacht ik deze ga ik niet weggooien maar bewaren. Dan kan ik zelf zoutoplossing maken en sprayen als je verkouden bent, Het gaat in dit geval om een glazen flesje met een stevig spuit mechanisme wat je goed kan schoonmaken en steriliseren.

 

Nu is mijn vraag wat doen jullie recyclen en/of bewaren voor SHTF situatie?

 

Volgens mij kunnen we hier nog wel wat van elkaar opsteken en ideeën op doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik hamster flink wat, niet dat het nodig is, maar ik heb altijd iets van...wat als.

Prima een elektrische boormachine, maar ik heb ook een booromslag met boren (hout/staal) leuk een schuurmachine, maar ik heb ook handschuur spullen

Prachtig zo een frees, maar ook met een set beitels kan ik prima overweg. En die slijptol, ach ik denk dat er zeker wel 20 vijlen door m'n schuur zwerven.

En ja, een zaag kost nog maar 20 euro bij de Gamma, maar ik investeer dan liever in een stel goede zagen, met vijlen set.

 

Ik hamster best veel, en ben niet snel geneigd om iets zo maar weg te gooien. Rooster van een oude BBQ, altijd makkelijk, OSB platen, rechtop wegzetten want je weet maar nooit of je het zaakje moet dicht timmeren. Stuk spoorstaaf, prima aambeeldje. Rol koperen leiding, kan distillatie unit worden.

Jam potjes, prima opslag/verzamel potjes. Zinken emmer wordt ineens een vuurkorf....en ga zo maar door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hamster flink wat, niet dat het nodig is, maar ik heb altijd iets van...wat als.

Prima een elektrische boormachine, maar ik heb ook een booromslag met boren (hout/staal) leuk een schuurmachine, maar ik heb ook handschuur spullen

Prachtig zo een frees, maar ook met een set beitels kan ik prima overweg. En die slijptol, ach ik denk dat er zeker wel 20 vijlen door m'n schuur zwerven.

En ja, een zaag kost nog maar 20 euro bij de Gamma, maar ik investeer dan liever in een stel goede zagen, met vijlen set.

 

Ik hamster best veel, en ben niet snel geneigd om iets zo maar weg te gooien. Rooster van een oude BBQ, altijd makkelijk, OSB platen, rechtop wegzetten want je weet maar nooit of je het zaakje moet dicht timmeren. Stuk spoorstaaf, prima aambeeldje. Rol koperen leiding, kan distillatie unit worden.

Jam potjes, prima opslag/verzamel potjes. Zinken emmer wordt ineens een vuurkorf....en ga zo maar door.

 

Hhhmm, klinkt goed allemaal, maar wat zijn OBS platen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

joh, ik heb een garage en zolder en kelder vol spullen verzameld in de loop der jaren. iedereen die mij kent en rare dingen nodig heeft , belt eerst mij . en mijn huiskamer heeft momenteel door onderdelen van land rover campertje nog net een smal pad naar de bank en naar de keuken . misschien moet ik de zwik eens gaan ordenen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik recycle zoveel mogelijk, wat ik zelf niet meer gebruik gaat naar de Humanabak of naar de kringloop. Van shirts die kapot zijn haal ik de knopen eraf of bij en kapotte broek de ritsen. Yoghurt emmertjes gebruik ik ook opnieuw, doosjes ook. Koop ook vaak bij de kringloop dus daarmee recycle ik ook al, van boeken, kandelaars, oude lijstjes tot vazen en oud servies.

 

Vind ook veel goede recycle ideeen op http://www.pinterest.com toets daar dat woord maar eens in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik recycle zoveel mogelijk, wat ik zelf niet meer gebruik gaat naar de Humanabak of naar de kringloop. Van shirts die kapot zijn haal ik de knopen eraf of bij en kapotte broek de ritsen. Yoghurt emmertjes gebruik ik ook opnieuw, doosjes ook. Koop ook vaak bij de kringloop dus daarmee recycle ik ook al, van boeken, kandelaars, oude lijstjes tot vazen en oud servies.

 

Vind ook veel goede recycle ideeen op http://www.pinterest.com toets daar dat woord maar eens in.

 

Ja, pinterest, ik ben daar zwaar verslaafd aan!

Maar wel slim om knopen en ritsten te verzamelen, dat ga ik ook doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knopen, ritsen, glazen potjes> zelfgemaakte jam ed, plastic bakjes en emmertjes> voor allerlei, oude shirts> poetslappen, kurken van wijnflessen( voor zover we nog echt kurk tegen komen, maar met vlagen )> in glazen pot met scheut brandstof>aanmaakblokjes kachel of vuurkorf, kaarsen>aanmaak voor kachel/vuurkorf/nieuwe kaarsen, oude tuinstoelkussen> voor hond of de kat, plastic> scheiden we van ander afval, papier> verzamelen om vd zomer briquettes te maken, oude schone sokken> speelgoed voor d ehond, speelgoed en boekjes van de kids> goede doel of neefjes, idem met te kleine goede kleding van onze kids doorschuiven naar neefjes, GFT in de biobak of in de toekomst in de compost ton, zaagsel uit kippenhok ( met alles wat erin zit) verwerken we in de briquetten, glazen flessen in de glasbak,

ehm....ik geloof dat dit het wel zo;n beetje is.

Ik gooi zo min mogelijk weg ivm milieu en omdat ik het niet nodig vindt weg te gooien, wat echt weg gaat en goed is is voor rommelmarkt van kerk of verzorgingstehuis voor bejaarden.

Ik koop veel in kringloop en op rommelmarkten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat ik een jaar niet heb gebruikt gooi ik weg. Ik ben anti verzamelaar van gebruikte artikelen/verpakkingen. Mijn vader is een hamsteraar. Zijn schuur puilt altijd uit, wanneer ik daar mijn jaarlijkse opruimronde doe(ze zijn aardig op leeftijd en hebben zo nu en dan wat extra hulp nodig) is het na een paar maanden haast weer tijd om daar te ruimen. Ik heb mezelf voorgenomen, toen ik jaren geleden op mezelf ging , het tegenovergestelde te doen en dat bevalt prima.

Bij mij geen volgepropte schuur/kasten/lades met een allerlei. Enkel voorraad, BOB's en het hoognodige.

Het materiaal dat ik weggooi wordt zoveel mogelijk gerecycled.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Alles wat ik een jaar niet heb gebruikt gooi ik weg..

 

Ik heb ontdekt dat er heel veel mensen blij zijn met de goede spullen die wij weg wilden doen. Daarom gooien we niets bruikbaars weg, we zorgen dat het bij instanties komt die het weer verdelen onder hen die het niet zo breed hebben. Het heeft ons ook geleerd nog meer te letten of aankopen ook wel echt noodzakelijk zijn, waardoor we uiteindelijk ruimte overhouden en € sparen.

 

Het materiaal dat ik weggooi wordt zoveel mogelijk gerecycled.

 

gelukkig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

ja, klopt . alleen is dit leuker, allemaal zooi die ik nog in moet bouwen, cb, radio, gasfornuis, watervoorziening, en meer van dat soort shit .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt veel bewaart en of verzameld . Jaren de ruw bouw bij winkel in richting gedaan dit wil zeggen alles wat in het pand zit moet er uit en er word een nieuw interieur geplaatste als werd gereciteerd . Maar ik heb dan ook een loods van 300m2 met alles en nog wat allemaal spullen die het nog doen ijskasten kook vuren afzuigkappen keukenkasten schakelkasten vuren elec. kabes en nog veel meer . Wil ik ooit eens verkopen als ik echt het geld nodig heb .

Hier worden al jaren de knopen van oude hemden af gesneden ritsen iets minder (niet mijn sterkste kan die dingen terug te plaatsen ) wat veel in mijn woning staat zijn glazen yoghurt potjes met thee lichtjes in .

Ps . OSB platen zijn houtspader platen van grove spaanders meest al met tand en groef verbinding .

 

Grt Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster
Hhhmm, klinkt goed allemaal, maar wat zijn OBS platen?

 

Oriented Strand Board (OSB) is een type houtplaat.

Ssamengesteld uit verschillende lagen houtschilfers die onderling door een bindmiddel zijn verbonden.

Standaard bouwmateriaal wat overal en nergens voor gebruikt kan worden, dakbedekking (underlayment), wanden, ramen dichttimmeren etc.

Uitermate stevig en lekker goedkoop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oriented Strand Board (OSB) is een type houtplaat.

Ssamengesteld uit verschillende lagen houtschilfers die onderling door een bindmiddel zijn verbonden.

Standaard bouwmateriaal wat overal en nergens voor gebruikt kan worden, dakbedekking (underlayment), wanden, ramen dichttimmeren etc.

Uitermate stevig en lekker goedkoop

 

Aaahh, die ken ik, Hahaha, dank voor de uitleg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was gisteren aan het opruimen en kwam achter in de kast een oude neusspray tegen, hoppa weg ermee, maar toen stond ik bij de vuilnisbak en dacht ik deze ga ik niet weggooien maar bewaren. Dan kan ik zelf zoutoplossing maken en sprayen als je verkouden bent, Het gaat in dit geval om een glazen flesje met een stevig spuit mechanisme wat je goed kan schoonmaken en steriliseren.

 

Nu is mijn vraag wat doen jullie recyclen en/of bewaren voor SHTF situatie?

 

Volgens mij kunnen we hier nog wel wat van elkaar opsteken en ideeën op doen.

 

Coco: ik gebruik al jaren dezelfde glazen neusdruppelflesjes en maak zelf een zoutoplossing als er iemand verkouden is. Eentje heeft een plastic druppelaar, let op dat je die korter meekookt met steriliseren anders wordt het plastic week en dat is niet goed voor de vorm maar ook niet gezond. Ben nog op zoek naar twee nieuwe flesjes helemaal uit glas, die kan ik beter uitkoken. Misschien toch eens vragen bij de apotheek.

 

Verder recycle ik oude kleding; ik maak en vermaak er baby en kinderkleertjes van soms.

Veel bakjes en potten kun je hergebruiken; om iets op te ruimen/ organiseren of om dingen in in te vriezen. Veel potten zijn geschikt om mee te wecken.

Plastic flesjes kun je ook nog vaak opnieuw gebruiken maar het liefst koop ik die helemaal niet meer en neem ik drinken in een stevige fles, bidon of beker mee, die jarenlang mee kan. Ik geloof dat veel plastic flessen ook geschikt zijn om voedsel in te bewaren, ooit gehoord dat FEMA dit ook een goed idee zou vinden? Van plastic flessen kun je ook mini-kweekkastjes maken (open snijden (niet helemaal), closetrol met grond en zaadje erin, dicht klappen).

Dozen zijn natuurlijk ook handig om allerlei dingen in op te slaan. En hersluitbare plastic zakjes (van rozijnen of nootjes etc.) om kleine spulletjes waterdicht in op te slaan. Ik koop er ook wel eens een doosje van en als het even kan, worden ze dan ook vaak opnieuw gebruikt.

Broodzakken was ik uit, om zelfgebakken brood in te bewaren/ invriezen.

Melkpakken kun je gebruiken om dingen in in te vriezen, als kraag om jonge plantjes of om bakjes of opslag van te maken.

Bij de kringloop of in je omgeving kun je soms nog fijne prepspulletjes vinden, gebruikt. Pas nog een goede watertank met kraantje gekregen van mijn vader, die hij niet meer hoefde aangezien hij niet meer gaat kamperen.

 

Ook kun je stukjes kaarsvet bewaren en er een nieuwe van maken etc.

 

Wij scheiden verder al het afval wat we kunnen scheiden en brengen bruikbare spulen weg naar een goed doel, kringloopwinkel etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was gisteren aan het opruimen en kwam achter in de kast een oude neusspray tegen, hoppa weg ermee, maar toen stond ik bij de vuilnisbak en dacht ik deze ga ik niet weggooien maar bewaren. Dan kan ik zelf zoutoplossing maken en sprayen als je verkouden bent, Het gaat in dit geval om een glazen flesje met een stevig spuit mechanisme wat je goed kan schoonmaken en steriliseren.

 

Nu is mijn vraag wat doen jullie recyclen en/of bewaren voor SHTF situatie?

 

Volgens mij kunnen we hier nog wel wat van elkaar opsteken en ideeën op doen.

 

 

  1. Zo'n druppelflesje is ideaal om bleekwater (chloorbleekloog, NaOCl) druppelsgewijs te doseren. Prep dunne bleek in druppelflesjes en/of in dichtgesmolten rietjes. Ander toepassingen denkbaar.
  2. Als SHTF dreigt niet meer wijnflessen met schroefdop en PET-flessen weggooien. Zij zijn belangrijk voor de opslag van zelf gezuiverd drinkwater. Geldt ook voor glazen potjes, afsluitbare blikjes, ed.
  3. Mijn vrouw maakt altijd de kliko schoon en spoelt met bleekwater. Je kunt uit onze kliko eten. De kliko is belangrijk voor het vervoer van water uit poel, sloot, beek, vijver naar huis. Dit water gaat dan over een Tulip-Waterfilter (drinkwater), aquarium-kool filter (voor koken), behandeld met bleekwater voor wassen en vaatwas. Vandaar dat u veel flessen/containers nodig heeft voor opslag.
  4. Zelfs papier niet meer weggooien als SHTF dreigt. Als je krantenpapier eerst verfrommeld wordt is dit goed te gebruiken als WC-papier, e.t.c.
  5. Ook alufolie niet meer weggooien. Dubbelvouwen en je kunt het weer gewoon voor allerlei toepassingen hergebruiken.
  6. Kaarsvet en resten waxine worden nu standaard gerecycled in waxine-cupjes. Nooit resten waxine/kaarvet weggooien. Dit is een hoogwaardige brandstof. Zie posting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij recyclen vrijwel alles.. EN we verzamelen vrijwel alles.. :-)

 

recyclen is in Hongarije een must omdat er nauwelijks een vuilnisophaaldienst langskomt.. zeg maar 1x per maand ofzo en dan mag je nog maar ten hoogste 1 kliko of 1 zak meegeven..

 

Verzamelen doen we al jaren, je weet maar nooit waar je iets voor kan gebruiken... gelukkig hebben we 100m2 zolder en een kelder en land dus het kan ook gewoon..

 

 

petflessen zijn minikasjes/antislak en antiwind voor jonge plantjes in de moestuin (onderste helft afknippen)

 

eierdozen en wc rollen zijn zaaibakjes voor de planten

 

karton en papier wordt gebruikt om vuur aan te maken

 

oude glazen deuren worden plantenkas

 

oude electraboiler wordt stookketel voor drank

 

olievat wordt bbq

 

oude houtboiler wordt rookton voor vis

 

Emmers van hondenvoer worden wijngistingsvat, gaatje in deksel en waterslot erop..

 

alle metaal, inclusief bierblikjes :-) worden gespaard en gaan naar de metaalverwerkingsman

 

al ons bouwafval gaat in de fundering van ons terras (uh,,to be)

 

Afgebroken lemen muren worden gerecycled tot een lemen pizza/broodoven

 

oude badkuip wordt hondenzwembad

 

zelfs de molshopen in de tuin worden netjes afgegraven en geleveld, de afgegraven grond is perfecte potgrond voor zaailingen

 

toegeven.... het ziet er allemaal niet uit, maar alles krijgt bij ons een 2e leven...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

heb pasgeleden een goudsmid's werkbank gemaakt om ook thuis te kunnen werken aan opdrachten voor school

 

allemaal van pallethout en kleine latjes welke als onderstel is gebruikt voor het vervoer van mijn moeders wasmachine.

 

ik heb er in totaal nog geen 5 euro aan uitgegeven terwijl als ik een nieuwe had moeten kopen ik zo'n 260-290 euro kwijt geweest, en dan zou het werkblad van die tafels ook nog eens een slag kleiner zijn geweest als de mijne

 

IMG_20150717_100155.jpg.4c6195ca2fa19d84ef1350d5cd1c4804.jpg

IMG_20150717_100512.jpg.1d34429f5177ca6d0edb4a278fba6c20.jpg

IMG_20150717_100745.jpg.5ef06639210b7ed6759089ebafe2b3ce.jpg

 

( sorry voor de wellicht wazige foto's en aparte belichting, ik heb heel veel met een bureaulamp en mijn gordijnen gespeeld voordat het een beetje duidelijk werd, en ik kon de camera niet vinden dus moest ik een webcam gebruiken )

 

het bovenblad is eigenlijk gewoon van planken, maar bij die Zweedse meubelfabrikant ( naam niet gebruikt, copyright ;) ) stond buiten een grote container met gratis hout, bijvoorbeeld gelamineerde schotjes van kapotte kasten die teruggebracht waren, maar ook spaanplaat platen, en daar heb ik er eentje van meegenomen en gebruikt als bovenblad. daar kon ik meteen een stekkerdoos op schroeven zodat ik ook elektriciteit had voor mogelijk een lamp maar ook mijn polijstmachine 9 altijd handig als beginnende goudsmid :o.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...