Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dit is wat ze niet vertellen in de media of bij dancing with the stars.

Gast Powerbox
 Share

Recommended Posts

Paul Rosenmöller reist in deze 4-delige serie door Zuid-Europa met de vraag: Wat zijn de gevolgen van de crisis voor de gewone burger in deze landen, waar de bezuinigingsdwang van Brussel hard toeslaat? Wie profiteert, wie is het slachtoffer? Welke waarden zijn heilig in tijden van crisis, of welke waarden juist niet (meer)? Waarin vindt men steun, waaruit put men hoop? In West-Europa klinkt regelmatig de kritiek dat het corrupte landen zijn, die potverteren en ons de rekening sturen. Wat vinden de Zuid-Europeanen van deze vooroordelen?

In de serie klinken uitgesproken IKON-thema’s door als: compassie en medemenselijkheid, voor elkaar opkomen, verzoenen en verbinden, stem geven aan de zwakkere, ‘machthebbers’ ter verantwoording roepen, luisteren naar mensen die niet vaak gehoord worden, aandacht voor het immateriële en de kijker betrekken bij en mede-verantwoordelijk maken voor wat er in de wereld gebeurt.

4 filmpjes

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Paul Rosenmöller reist in deze 4-delige serie door Zuid-Europa met de vraag: Wat zijn de gevolgen van de crisis voor de gewone burger in deze landen, waar de bezuinigingsdwang van Brussel hard toeslaat?

Ja, dat is een mooie serie. De aflevering in Griekenland staat me nog bij. Aan het eind van die aflevering is Rosenmöller in gesprek met een vrouw die haar zieke moeder verzorgd, in ieder geval al sinds 2008, toen de kredietcrisis toesloeg. Zij raakte haar baan kwijt en ze zaten een paar maanden zonder geld. Ze heeft daadwerkelijk honger geleden. Nu is ze actief in allerlei transitie bewegingen, waardoor ze weer enigszins normaal leven kan leiden, zij het zonder inkomen. Maar dat vond ze niet erg. Ze was tot het besef gekomen dat haar leven nu rijker was als toen ze nog bakken geld verdiende. Dat vond ik mooi.

Ik vind het verbazingwekkend hoe flexibel mensen kunnen zijn. Hoe ze ondanks alle tegenslag en alle ellende toch weer het hoofd boven water weten te houden, zich aanpassen aan de omstandigheden en het beste er van maken. Een volledige neergang van ons monetaire systeem zal veel ellende genereren en het zal ongetwijfeld mensen het leven kosten, maar we zullen er sterker en socialer uit komen.

Ook een zeer mooie uitzending was vorige week op tv bij Tegenlicht: Het brein van de bankier, met Joris Luyendijk. Hij zegt: Dit systeem heeft eigenlijk alleen maar verliezers.

Link naar reactie

Ja, dat is een mooie serie. De aflevering in Griekenland staat me nog bij. Aan het eind van die aflevering is Rosenmöller in gesprek met een vrouw die haar zieke moeder verzorgd, in ieder geval al sinds 2008, toen de kredietcrisis toesloeg. Zij raakte haar baan kwijt en ze zaten een paar maanden zonder geld. Ze heeft daadwerkelijk honger geleden. Nu is ze actief in allerlei transitie bewegingen, waardoor ze weer enigszins normaal leven kan leiden, zij het zonder inkomen. Maar dat vond ze niet erg. Ze was tot het besef gekomen dat haar leven nu rijker was als toen ze nog bakken geld verdiende. Dat vond ik mooi.

Ik vind het verbazingwekkend hoe flexibel mensen kunnen zijn. Hoe ze ondanks alle tegenslag en alle ellende toch weer het hoofd boven water weten te houden, zich aanpassen aan de omstandigheden en het beste er van maken. Een volledige neergang van ons monetaire systeem zal veel ellende genereren en het zal ongetwijfeld mensen het leven kosten, maar we zullen er sterker en socialer uit komen.

Ook een zeer mooie uitzending was vorige week op tv bij Tegenlicht: Het brein van de bankier, met Joris Luyendijk. Hij zegt: Dit systeem heeft eigenlijk alleen maar verliezers.

Hier:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1316967

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...