Ga naar inhoud
GENEGEERD

Solar aquaponic system: vis & groente op elke locatie kweken/verbouwen


Tom

Aanbevolen berichten

Er is al en topic over deze vorm van vis kweken in combinatie met tuinieren, echter de Nederlandse winters zijn te koud volgens de deskundigen.

Aquaponic - een zelf regulerend voedsel systeem

 

Nu is er een volledig onhafhankelijk systeem met zonne energie, echter weer in een vorstvrije streek.

Als men een oplossing heeft voor de koude winterse periode in onze regio dan is er een volledig onhafhankelijk voedsel systeem mogelijk. Of een vis die niet of nauwelijks warmte nodig heeft.

 

 

Er zijn wel ontwikkelingen die dit alles in een kleine ruimte mogelijk maken, dus in een schuur of misschien een zolder.

http://www.youtube.com/watch?v=6Vo1hfgEUdw

 

Gezien de vereiste watertemperaturen voor veel vis-soorten zit ik te denken aan Zalm, deze vis hoeft geen warm water te hebben volgens de info die ik er over kan vinden en als ik in de winkel zie wat de zalm kost dan is dit ook nog winstgevend bij een goed functionerend systeem.

 

 

 

Op de site http://www.youtube.com/user/growingyourgreens kun je nog meer tips lezen over voedsel verbouwen.

 

Maar de voorbeelden zijn experimenteel en ik ben zeker geen deskundige, ik wil eigenlijk dat we meedenken om een goed systeem te ontwerpen en het liefst met een beetje goede vis ,die ook nog een goed marktprijs heeft zoals; zalm, paling kreeft.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nu zag ik op www een soort reklame over een man die een volledig systeem heeft ontwikkeld voor kleine ruimtes, echter het is een lange boodschap en ik weet niet of dit ook voor koude regio's werkt. Je kunt een CD of boek bij hem kopen en dan aan de slag, ben er zelf nog niet over uit of ik dit zal doen

 

http://backyardliberty.com/av/index_f_n2.php?b18b75a22ca04f06a8f781545fbfc6f7=

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is al en topic over deze vorm van vis kweken in combinatie met tuinieren, echter de Nederlandse winters zijn te koud volgens de deskundigen.

Aquaponic - een zelf regulerend voedsel systeem

 

Nu is er een volledig onhafhankelijk systeem met zonne energie, echter weer in een vorstvrije streek.

Als men een oplossing heeft voor de koude winterse periode in onze regio dan is er een volledig onhafhankelijk voedsel systeem mogelijk. Of een vis die niet of nauwelijks warmte nodig heeft.

 

 

Er zijn wel ontwikkelingen die dit alles in een kleine ruimte mogelijk maken, dus in een schuur of misschien een zolder.

http://www.youtube.com/watch?v=6Vo1hfgEUdw

 

Gezien de vereiste watertemperaturen voor veel vis-soorten zit ik te denken aan Zalm, deze vis hoeft geen warm water te hebben volgens de info die ik er over kan vinden en als ik in de winkel zie wat de zalm kost dan is dit ook nog winstgevend bij een goed functionerend systeem.

 

 

 

Op de site http://www.youtube.com/user/growingyourgreens kun je nog meer tips lezen over voedsel verbouwen.

 

Maar de voorbeelden zijn experimenteel en ik ben zeker geen deskundige, ik wil eigenlijk dat we meedenken om een goed systeem te ontwerpen en het liefst met een beetje goede vis ,die ook nog een goed marktprijs heeft zoals; zalm, paling kreeft.

 

Ik heb er de ballen verstand van, maar ik weet dat de Nederlandse kassen meer energie produceren dan ze verbruiken! In de zomer wordt water verwarmd, diep onder de grond gepompt en dat dient dan als warmtereservoir voor de winter. Het enige dat je dus nodig hebt, is een flinke kas en een warm water uitwisselingssysteem. De visjes en de plantjes kunnen dan mooi in de kas!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad een prachtig systeem, maar als je in huis geen ruimte hebt zou ik er niet aan beginnen. Het warm stoken van je kas / water vreet zoveel energie, dat weegt niet op tegen de opbrengst, dat wordt echt hele dure sla.

 

Als je het in huis doet zullen de kosten ook aanzienlijk zijn, je hebt of LED-verlichting nodig die zuinig met energie omgaat maar waat een dikke prijs aan hangt, of wat goedkopere belichting die dan weer veel stroom vreet.

 

Daarnaast klinkt het allemaal erg eenvoudig, maar als je er een beetje induikt zal je zien dat het nog best ingewikkeld is. Je moet continu de zuurgraad en de verschillende voedingsstoffen in je water in de gaten houden, of wachten tot je de vissen of je planten ziet sterven, dan weet je ook dat er wat mist.

 

Als laatste mag je wel een flinke voorraad PH-test kits, gechelleerd ijzer, en niet te vergeten een noodstroomvoorziening aanschaffen. Al met al ben je al snel duizenden euros kwijt. Inderdaad, het is mooi, maar erg kostenefficient is het niet. Een ouderwetse moestuin met komposthoop en druppelirrigatie voldoet stukken beter naar mijn mening, de vis zal je dan echter wel uit de sloot moeten halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote probleem hier, blijft dat je zonnepanelen enkel voldoende energie produceren als er eigenlijk geen vraag naar is (in de zomer). Dit moet je dan al beginnen opslaan in talloze batterijen, wat de kostprijs een stuk zal doen opdrijven.

Ik denk er wel aan om later een aquaponic systeem te bouwen, maar dan met koudwatervissen, vissen die bestand zijn tegen ons klimaat (bv. forel wordt veel gekweekt). Nadeel hierbij is dan wel dat koudwatervissen minder snel volgroeid zullen zijn dan de warmwatervissen en dus minder snel geschikt zullen zijn voor consumptie.

Dit zijn allemaal afwegingen die gemaakt moeten worden, maar persoonlijk vind ik het zeer belangrijk om zo weinig mogelijk energie te gebruiken (ideaal zouden de zonnepanelen enkel de energie moeten voorzien voor het pompsysteem).

Ook ben ik een warmwatervis aandachtig aan het volgen, nl. de omegabaars. Deze bevat zeer veel omega vet-zuren, is snel volgroeid, kortom de ideale vis. Helaas is de ideale temperatuur voor deze vissen +20°C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Denk er ook aan dat vissen hormonen en feromonen afscheiden in het water .

Er teveel van in het water leidt tot een langzamere groei en verminderde weerstand bij de vissen.

Enkel alleen met actieve kool,ozoninstallaties en waterwissels kunnen de concentratie hormonen en feromonen in het water doen dalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Gast morningglory

Intressante ontwikkelingen allemaal. Zelf ben ik in het bezit van een aquarium en vermoed dat het wel lastiger is om een kloppend systeem te maken, dan het zo lijkt op youtube ;-). Iemand misschien op de hoogte voor systemen voor west-europa met betrekking tot een "prive situatie"? Ben erg benieuwd wat de gemiddelde sterfte % is en hoe lang het normaal duurt voor een systeem in balans, waardes van het water, energie verbruik etc etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf momenteel bezig met aquaponics systeem op te zetten (op zonne-energie), indoor plantbedding & vissoort = tilapia.

Er komt inderdaad behoorlijk wat info bij kijken maar als het eenmaal goed is afgesteld allemaal dan werkt het ook echt perfect!

Tuurlijk is het de bedoeling dat je alles dagelijks in de gaten houdt.. maar ja, wie gaat nou niet iedere dag even kijken hoe de plantjes ervoor staan? Bij koud water kan het inderdaad goed werken met goudvissen of forel, deze kunnen beter tegen het klimaat in Nederland. Binnen in huis is de temperatuur vrij makkelijk warm te houden, daarvoor heb ik voor tilapia gekozen. Deze vissoort plant zich eens in de 4 weken voort en wordt ook vrij snel groter. Tip: installeer een swirl-filter, dit i.v.m. grotere visdoedoe ( zodat dit niet in je plantbedding terecht komt ). Btw duur is niet altijd beter er zijn veel vrij goedkope systemen voor thuis te installeren, mensen worden innovatief op youtube. Zelfs mini-zwembad versies voorbij zien komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga eerst zorgen dat ik zonne- en/of windenergie krijg, met backup. Dan kan ik daar vast de bestaande binnentuin op laten draaien.

Misschien dat ik ook een keer aqua-ponics wil proberen, maar ik wil eerst uitzoeken wat de visjes die gebruikt worden zelf eten.

Tilapia, en garnalen zie ik vrij vaak voor warmer water. Aangezien ik binnen kweek, zal het vis voor warmer water worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga eerst zorgen dat ik zonne- en/of windenergie krijg, met backup. Dan kan ik daar vast de bestaande binnentuin op laten draaien.

Misschien dat ik ook een keer aqua-ponics wil proberen, maar ik wil eerst uitzoeken wat de visjes die gebruikt worden zelf eten.

Tilapia, en garnalen zie ik vrij vaak voor warmer water. Aangezien ik binnen kweek, zal het vis voor warmer water worden.

 

das een makkelijke techie, tilapia eet poep! Zowel tilapiapoep als kippenpoep... daarom makelijk te combineren met een kippenren, dan wordt het bijna een compleet selfsufficient systeem. Alleen de kippen voeren, deze poep in het water voor de tilapia en het water onderhoud de plantjes (nitraat).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet hier op zijn plek maar zag vandaag wat op het internet, iemand had van oude solar-cellen (uit van die tuin lampdingen) een grotere gemaakt, kon helaas niet zien op de foto of het serie of paralel geschakeld was.

Is hier iemand die hier ervaring mee heeft of een goede link waar ik wat mee kan?

Ben van er 1 te maken die tenminste 12 volt kan leveren.

 

Hamster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet ik je teleurstellen, ik kan geen kippen houden. Ik heb wel een ander poepend beest.

Ik weet wat bepaalde plantjes aan voeding nodig hebben. Ik heb plantvoeding staan, waarop staat wat er allemaal inzit, en in welke verhouding. ;)

Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in systemen waarbij ook de vissen eigen voer krijgen uit algen of dergelijke.

Licht + lucht + water > alg + vis + andere plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet ik je teleurstellen, ik kan geen kippen houden. Ik heb wel een ander poepend beest.

Ik weet wat bepaalde plantjes aan voeding nodig hebben. Ik heb plantvoeding staan, waarop staat wat er allemaal inzit, en in welke verhouding. ;)

Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in systemen waarbij ook de vissen eigen voer krijgen uit algen of dergelijke.

Licht + lucht + water > alg + vis + andere plant.

 

Volledig selfsufficient;) nice, als je het antwoord hierop vind... daar ben ik ook erg benieuwd naar! Vond het al heel wat dat tilapia zijn eigen uitwerpselen op eet. Ben er wel net achter dat het vissie ook dol is op eendenkroos, dit is ook vrij makkelijk te kweken (verdubbeld iedere 3 weken) scheelt ook weer in de voerkosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zoek een vis en eventueel alg, waarbij de alg voldoende uit de lucht, licht en water kan halen om te groeien, en een vis die dat (al dan niet als het dood is) eet, en de vis de voeding kan geven voor de plant. Die met die voeding en licht een complexere plant kan worden.

Dan heb je vis, en een plant, uit alleen licht/lucht/water.

Als aanvulling bij de circel waarbij mijn eigen afval als voer dient, voor de planten/dieren. Als tilapia dat ook eet, is de alg overbodig, en een mooie aanvulling. :)

Ik ben bij een zware SHTF waarbij ik een bug-in zou doen, al van plan om permacultuur te gebruiken, met mijn eigen afval als basisvoeding.

Als een aquaponics daarbij kan helpen en diversiteit in voeding kan geven zou het mooi zijn. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een mooi concept zoals je het hebt uitgedacht @techie, misschien zou een combinatie van aquaponics en hydroponics de uitkomst voor je kunnen wezen. Dan kun je de zakken grond(soil) helemaal weglaten. Dan is de opzet als volgt: zuurstof & licht->eendenkroos->tilapia(doedoe)->water->plant.

 

Geen idee of tilapia dat ook lust, uidagingswaardig:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

vaak kweken aquaphonics growers ook made of wormen om de vissen te voeren wormen zijn makkelijk te kweken en geven ook goede mest voor de rest van je moestuin

 

Klopt, ik heb alleen ergens gehoord dat dit een speciaal soort wormpje dient te zijn. Geen regenworm, die graaft zich te diep in... made zou kunnen , vraag me af hoe lang ze houdbaar zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik me afvraag is of vissen zich zo makkelijk voortplanten,of dat je ze elke keer zou moeten aanvullen met jonge vissen.

Dit is imo een belangrijk punt omdat hier veel vanaf hangt,

bv of je de jonge vis moet separeren van de andere? en kan ik deze kleine vis een winter in een aquarium met fiters laten opgroeien tot het buitenkweek seizoen weer begint?

of je werkt met seizoenen dus heb ik 1x per jaar een oogst of oogst je continu

en niet te vergeten is het "sustainable" waar haal je jonge vis als tshtv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook aardig wat research gedaan om een aquaponic systeem te maken dat het goed doet in ons Nederlands klimaat en ben er wel achter dat het hier niet zo simpel is als in veel andere (warmere) gebieden op aarde.

Beste vissoort wat in de buurt komt zou de forel zijn. Deze kunnen het best tegen koud water. Echter, als de watertemperatuur onder 8-10 graden komt heb je aan deze jongens ook niet veel meer voor je systeem.

Een alternatief is om je visjes binnen te laten zwemmen. Dat geeft je veel meer mogelijkheden in vissoorten en groente tijdens de winterperiode. Waar je dan wel weer om moet denken is de beperkte hoeveelheid zonlicht en het grote gewicht aan water maar binnenkweek lijkt mij de enige optie hier in Nederland.

Tilapia ( hoewel niet mijn favoriete vissoort om te eten), is een redelijk makkelijke vissoort om te kweken. Een makkelijke voedingsbron voor ze is eendenkroos. Eendenkroos vermenigvuldigd zich heel snel en is in geval van SHTF ook als groente te eten.

Ik denk dat je niet moet vertrouwen op een dagelijkse voedingsbron wat aquaponics betreft hier in ons koude klimaat maar als 'extra' en een leuk experiment is het zeker interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik me afvraag is of vissen zich zo makkelijk voortplanten,of dat je ze elke keer zou moeten aanvullen met jonge vissen.

Dit is imo een belangrijk punt omdat hier veel vanaf hangt,

bv of je de jonge vis moet separeren van de andere? en kan ik deze kleine vis een winter in een aquarium met fiters laten opgroeien tot het buitenkweek seizoen weer begint?

of je werkt met seizoenen dus heb ik 1x per jaar een oogst of oogst je continu

en niet te vergeten is het "sustainable" waar haal je jonge vis als tshtv

 

Mijn tilapia legt eenmaal in de vier weken zo'n kleine 200 eitjes, het is een muilbroeder dus alle eitjes zitten in de mond van de vis. Simpel boven het kweekaquarium uitspoelen en daar bij 27 graden water uit laten komen & groeien. @JamHard dit kan met verschillende soorten vis, goudvissen kunnen beter tegen koude temperatuurschommelingen. Voor eetbare vis is er een stelregel dat het water vaak verwarmd dient te zijn, zoals bij tilapia en pangasius (makkelijker te kweken soorten) in combinatie met hydrocultuur, permacultuur en aquaponics. Mooiste is om deze drie soorten te combineren!

 

Overigens oogsten kan volcontinue mits gij in de winter goede lampen hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...