Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verhouding chloor tov water om te desinfecteren...


wodan

Aanbevolen berichten

@vheeswijk

Dank voor de heldere uitleg en onderbouwde antwoorden. Mag ik nog 2 dingen vragen:

-Je legt de nadruk op 20 minuten wachten na toedienen druppels "chloor" bij kamertemperatuur. Hoe lang moet je wachten bij watertemperaturen van bv 5, 10 en 15 graden?

-Kan ik ipv een mespuntje vitamine C ook een al dan niet fijngestampte vitaminepil gebruiken. Mijn Vitamine C pillen bevatten volgens de doos 1000 mg Ascorbinezuur per pil.

Alvast bedankt

 

De kwestie inzake omgevingstemperaturen is reeds door @Raycoupe prima beantwoord.

Uiteraard kun je een fijngestampte vitaminepil gebruiken, zeker als deze 1000 mg ascorbine bevat (!). Bruistablet is ook prima. Goed en smakelijk vitamine-drankje. Ik spreek in dit draadje over poedervormig ascorbinezuur omdat dit véél goedkoper is en in relatief grote hoeveelheden te krijgen. Maar pillen zijn prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

verifiëren

 

1 liter water

 

stap 1: Fles schoonmaken met baking soda, natijd schoonspoelen met water.

stap 2: water vullen tot aan de nek van de fles.

Stap 3: 2 druppels bleek water, 20 minuten in laten werken. (Om bacterien te doden)

Stap 4: 1 mespunt ascorbinezuur, 2 minuten in laten werken. (Om chloor, chloor smaak/geur te elimineren)

Stap 5: dop wat gereinigd is opdraaien.

 

Nog op of aanmerkingen?

 

Vragen dat ik nog heb:

Houdbaarheid van het behandelde water?

Houdbaarheid verstreken, filteren met een katadyn. Zodat water wel drinkbaar is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stonehenge Prepper: Wat wil je met die fles? Opslaan of meteen opdrinken?

 

Voor het opslaan, is het niet nuttig om ascorbinezuur toe te voegen, je wilt juist dan een heel klein beetje dunne bleek in het water tegen de bacteriën en algen.

 

Zelf spoel ik flessen eerst goed om met water, dan met verdunde dunne bleek en dan weer met water. De dopjes leg ik in een bakje met verdunde dunne bleek (gewoon flinke scheut in een bakje water) en deze dopjes schud ik alleen af, voordat ik ze erop draai. Hierdoor komt er een heel klein beetje dunne bleek in het water en wordt de schroefdraad gedesinfecteerd.

 

Houdbaarheid is moeilijk te voorspellen, er wordt algemeen uitgegaan van ongeveer een jaar, dus af en toe opnieuw vullen. Jerrycans zijn dan een stuk handiger en sneller te vullen. Uit kosten overweging, gebruik ik ook PET flessen van twee liter. Liter flessen vind ik te duur (statiegeld), want dan zit je ook op 10 euro per 20 liter opslag en dat is bijna de prijs van een foodgrade jerrycan.

 

Indien niet meer fris, dan inderdaard filteren met een waterfilter, bv katadyn, maar lifestraw moet ook werken, of andere varianten. Dit maakt het water veilig om te drinken, maar echt lekker zal het niet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stonehenge Prepper: Wat wil je met die fles? Opslaan of meteen opdrinken?

 

Voor het opslaan, is het niet nuttig om ascorbinezuur toe te voegen, je wilt juist dan een heel klein beetje dunne bleek in het water tegen de bacteriën en algen.

 

Zelf spoel ik flessen eerst goed om met water, dan met verdunde dunne bleek en dan weer met water. De dopjes leg ik in een bakje met verdunde dunne bleek (gewoon flinke scheut in een bakje water) en deze dopjes schud ik alleen af, voordat ik ze erop draai. Hierdoor komt er een heel klein beetje dunne bleek in het water en wordt de schroefdraad gedesinfecteerd.

 

Houdbaarheid is moeilijk te voorspellen, er wordt algemeen uitgegaan van ongeveer een jaar, dus af en toe opnieuw vullen. Jerrycans zijn dan een stuk handiger en sneller te vullen. Uit kosten overweging, gebruik ik ook PET flessen van twee liter. Liter flessen vind ik te duur (statiegeld), want dan zit je ook op 10 euro per 20 liter opslag en dat is bijna de prijs van een foodgrade jerrycan.

 

Indien niet meer fris, dan inderdaard filteren met een waterfilter, bv katadyn, maar lifestraw moet ook werken, of andere varianten. Dit maakt het water veilig om te drinken, maar echt lekker zal het niet zijn.

 

Beste Raycoupe bedankt voor de uitleg.

 

Mijn doel is om water op te slaan, en te consumeren tijdens een SHTF. Ik zelf ben ook van plan om de pet flessen van 2 liter te gaan gebruiken. Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je je watervoorraad moet gaan bijhouden, bijvoorbeeld om de 10 maanden water te verversen.

 

2 druppels bleek water per liter, is dit de goede verhouding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Raycoupe bedankt voor de uitleg.

 

Mijn doel is om water op te slaan, en te consumeren tijdens een SHTF. Ik zelf ben ook van plan om de pet flessen van 2 liter te gaan gebruiken. Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je je watervoorraad moet gaan bijhouden, bijvoorbeeld om de 10 maanden water te verversen.

 

2 druppels bleek water per liter, is dit de goede verhouding?

 

Inderdaad, je moet je zelf afgevulde flessen gaan 'bijhouden'

Voor schoon leiding water is 1 druppel al meer dan voldoende.

 

Je zou ook flessen water in de supermarkt kunnen kopen, bij de Lidl betaal je dan 23 cent per liter voor de inhoud. Die ik je waarschijnlijk wel 10 jaar laten staan.

Ik zelf heb ook nog 5 liter flessen weten te scoren in Duitsland, 1 euro per stuk, zonder statiegeld. Daar zie ik bouwvakkers in NL ook mee rondzeulen, dus waarschijnlijk hier ook wel te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@vheeswijk

U bent weliswaar chemicus, en geen leraar Italiaans, maar misschien kunt u mij toch helpen....

 

Voor een Italiaanse vriendin: zij wilde aan haar moeder uitleggen (nav mijn tip) dat ze ook dunne bleek kon gaan kopen voor waterzuivering. Maar als ik de vertaling zoek van bleekwater in het Italiaans dan vind ik: candeggina, maar de vertaling van chloor is cloro of clorare. Wanneer ik hypochloriet vertaal krijg ik: ipoclorito di sodio, hierbij staat vaak een % teken. Er bestaat ook nog een sottile si rivelò cloro, dus u snapt misschien dat ik niet meer weet welke ik moet aanbevelen.

 

Heeft u een tip hoe ik kan duidelijk maken naar welk type/welke benaming zij moet kijken in de winkel? Want aan alleen de term Natriumhypochloriet (NaOCl) heeft ze dan ook nog niks, want dit moet dan toch nog worden verdund?

 

Of misschien zijn er nog preppers die wel eens naar Italie op vakantie gaan en dan misschien een merk weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk

U bent weliswaar chemicus, en geen leraar Italiaans, maar misschien kunt u mij toch helpen....

 

Voor een Italiaanse vriendin: zij wilde aan haar moeder uitleggen (nav mijn tip) dat ze ook dunne bleek kon gaan kopen voor waterzuivering. Maar als ik de vertaling zoek van bleekwater in het Italiaans dan vind ik: candeggina, maar de vertaling van chloor is cloro of clorare. Wanneer ik hypochloriet vertaal krijg ik: ipoclorito di sodio, hierbij staat vaak een % teken. Er bestaat ook nog een sottile si rivelò cloro, dus u snapt misschien dat ik niet meer weet welke ik moet aanbevelen.

 

Heeft u een tip hoe ik kan duidelijk maken naar welk type/welke benaming zij moet kijken in de winkel? Want aan alleen de term Natriumhypochloriet (NaOCl) heeft ze dan ook nog niks, want dit moet dan toch nog worden verdund?

 

Of misschien zijn er nog preppers die wel eens naar Italie op vakantie gaan en dan misschien een merk weten?

 

Mijn kennis van het Italiaans is 0,0%, maar ik heb het volgende gevonden:

 

Natrium hypochloriet = Ipoclorito di sodio (Italiaanse Wikipedia).

Natrium hypochloriet 5% = ipoclorito di sodio circa al 5% (!!!)

Nomi alternativi (alternative namen): candeggina, varechina, conegrina, acqua di Javel.

Op de fles moet ergens staan met kleine lettertjes: NaOCl of NaClO.

Waarvoor het wordt gebruikt:

Candeggina, che significa rendere candido, bianco, candeggiare, usata per detergere, disinfettare sanitari e pavimenti, smacchiare e sbiancare i capi di abbigliamento non colorati.

 

Ik weet niet hoe je in het italiaans dossert, druppelt, 20 minuten wacht en eventueel Vitamin C toevoegt om de overmaat de neutraliseren en prettiger drinkbaar te maken.

Ascorbinezuur, Vitamine C = Acido ascorbico, vitamina C.

Ik hoop dat ik u heb kunnen helpen. @vheeswijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk of @Raycoupe, ik wil enkele jerrycans met kraanwater vullen en op een donkere plaats neerzetten. Als ik het chloor erin doe kan ik dan de dop direct erop schroeven? Of moet er nog een tijdje zuurstof bijkomen? Moet ik het water vervolgens nog roeren of verspreid het chloor zich vanzelf door het water?

 

Oei, Oei ! Desinfecteren pas vlak voor gebruik !!. Dunne bleek gaat in hoge verdunning achteruit in de loop van weken. @vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk Hartelijk dank! Ik dacht zelf ook al dat het die ipoclorito di sodio moest zijn omdat daar ht percentages bij stond. Dat van die dosering en druppeltjes kan mijn vriendin zelf wel aan haar moeder uitleggen. Maar ik kon zelf niet goed uitleggen aan mijn vriendin wat nu het verschil was tussen dikke bleek en dunne bleek (dat was hier op het forum zelf al lastig in het Nederlands ;) ) Had wel al de twee verschillende soorten hier in Nederland laten zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk Hartelijk dank! Ik dacht zelf ook al dat het die ipoclorito di sodio moest zijn omdat daar ht percentages bij stond. Dat van die dosering en druppeltjes kan mijn vriendin zelf wel aan haar moeder uitleggen. Maar ik kon zelf niet goed uitleggen aan mijn vriendin wat nu het verschil was tussen dikke bleek en dunne bleek (dat was hier op het forum zelf al lastig in het Nederlands ;) ) Had wel al de twee verschillende soorten hier in Nederland laten zien.

 

Ik weet ook het verschil niet tussen dunne bleek en dikke bleek in het Italiaans. Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of misschien zijn er nog preppers die wel eens naar Italie op vakantie gaan en dan misschien een merk weten?

 

Hi @Mrs.Lotte ;

 

in Italie is het gebruikelijker om flessen-water te gebruiken dan in Nederland,dit ipv het water uit de kraan te drinken.

Dit heeft te maken met de kwaliteit van het kraantjeswater(bacteriologisch en chemisch!!) en ook met de smaak..

 

Ik zou geen risico aangaan mbt tot dit levensvocht en de mensen aldaar aanraden , extra sixpacks 1.5L of 2 L flessen-water in te slaan bij de suup om de hoek?

Wel zou men erop kunnen letten dat het aandeel zout (NaCl) zo laag mogelijk is in het water(de hoeveelheden in percentage van aanwezige mineralen worden er op het etiket vermeld) ,dat is voor de goedkopere merken nog wel eens hoger,waardoor je dorst blijft houden helemaal in het warmere klimaat.

 

Als het goed is wordt dit bij de menschen aldaar met de paplepel ingegoten en weten ze zelf precies wat het beste watertje voor de beste prijs is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, Oei ! Desinfecteren pas vlak voor gebruik !!. Dunne bleek gaat in hoge verdunning achteruit in de loop van weken. @vheeswijk

 

Mmm. dan ben ik op het verkeerde been gezet door het het filmpje op pagina 3 van dit topic. Als ik het nu dus goed begrijp kan ik het beste puur kraanwater in een jerrycan bewaren (max 1 jaar) en daar later dan chloor aan toe voegen om het weer drinkbaar te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm. dan ben ik op het verkeerde been gezet door het het filmpje op pagina 3 van dit topic. Als ik het nu dus goed begrijp kan ik het beste puur kraanwater in een jerrycan bewaren (max 1 jaar) en daar later dan chloor aan toe voegen om het weer drinkbaar te maken?

 

Juist, dat is inderdaad het beste. Zuiver kraanwater in een schone jerrycan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk volgens deze site (http://www.theshoestringprepper.com/2011/11/water-purification-ideas-you-want-me-to.html) is dunnebleek (Liquid Bleach) maar 6 maanden houdbaar. Daarna verliest het zijn kracht. Kun je dit bevestigen? Volgens deze site is zwembad chloor in poedervorm beter te bewaren.

 

Natriumhypchloriet wordt gemaakt door chloorgas (Cl2) in te leiden in natronloog. Deze reactie is omkeerbaar. Als je de ontstane dunne bleek in een ondiep schoteltje giet en aan de lucht laat staan dan verdampt langzaam chloor en loopt de concentratie hypochloriet binnen een paar dagen dramatisch terug. Je kunt er bijna op wachten. Ook als je een fles vaak opent of lang laat open laat staan loopt de concentratie hypochloriet terug. Bij veel gebruik is de door jou genoemde "6 maanden" zelfs korter. Indien de fles echter goed (luchtdicht) gesloten is en chloorgas niet kan ontwijken dan is de oplossing van circa 5% langer houdbaar dan 6 maanden. De stabiliteit hangt verder nog af van de temperatuur en concentratie. Bij hogere verdunningen loopt de concentratie zelfs binnen een paar dagen of weken naar nihil en ik heb dit feit al eerder gepost in dit draadje.

Dunne bleek moet je dus in een goed gesloten (dwz. luchtdicht) bewaren op een zo koel mogelijke plaats.

De doseringen van dunne bleek en vooral de "wachttijd" ca. 20 min is zó ruim gekozen dat ook bij lagere concentraties het water goed wordt ontsmet.

 

Natriumhypochloriet in vaste vorm is uiterst corrosief (veroorzaakt brandwonden). Als je voor een vaste vorm wilt gaan van een hypochloriet dan zou ik eerder kiezen voor calcium, dus calciumhypochloriet dat goed handelbaar is. Dat moet ook geschikt zijn voor waterzuivering, maar ik heb het nog nergens gezien. Misschien moet ik daar wat werk insteken. @vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Er is een behoefte om de werkzaamheid van dunne bleek (NaOCl; voor bv. drinkwater ontsmetting) goed te kunnen testen.

Dit kan met indicator-papiertjes die u zelf kunt maken op de volgende wijze:

 

 

  1. U knipt stroken van ca. 2 à 3 cm breed uit keukenrolpapier en doopt deze in rode wijn en legt deze kletsnatte papieren 1 nacht te drogen op het keukenaanrecht. U verkrijgt zo rode papieren.
  2. Of: U schilt 10 blauwe druiven en extraheert de schilletjes met een 1:1 mengsel (ca. 30 ml) van water en bioethanol (met lichte verwarming). Het mengsel wordt na 1 nacht staan gefiltreerd over een plukje watten in de steel van een klein trechtertje en u doopt stroken keuken-papier in dit mengsel en laat de papieren 1 nacht drogen. U verkrijgt zo blauwe papieren.

 

Voor de gemiddelde prepper zal methode 1 het eenvoudigst zijn maar de blauwe papieren zijn iets gevoeliger voor NaOCl.

 

U kunt uw dunne bleek, bv. na veroudering, goed testen door deze met een een saté-stokje gedoopt in de test-oplossing op het gekleurde papier aan te stippen. Deze moet in in een verdunning van 1:10 dunne bleek vlot aan te tonen zijn. Anders is de dunne bleek niet goed meer.

Hier volgt een verdunningsreeks van deze testoplossing:

 

Druiven.jpg.33d4a1b237881f826ab452623039bc0a.jpg

 

Rode (Wijn) papieren zijn geschikt om met de druppelmethode dunne bleek nog in een verdunning van 1:10 duidelijk aan te tonen en in een verdunning van 1:100 hoogst twijfelachtig.

 

Blauwe indicatorpapieren (van druivenschilletjes) zijn zonder meer geschikt met de druppelmethode om dunne bleek zonder meer in een verdunning van 1:10 duidelijk aan te tonen. De blauwe indicatorpapieren zijn tevens geschikt om met de dompelmethode een dunne bleek verdunning van 1:100 tot zelfs 1:1000 duidelijk aan te tonen al kan de volledige bleking dan wel 20 minuten duren.

 

In een verdunning van 1:1000 is dunne bleek nog steeds goed te proeven. Bij de desinfectie van 1 liter verdacht water worden drie druppels (0,15 ml) gebruikt voor 20 minuten. Dat is een verdunning (1,5:10000) die nog steeds ongeveer een tiende van wat we nog kunnen aantonen met de blauwe papieren. Ik kan de dunne bleek dan al niet meer proeven.

Toch haalt een mespuntje vitamine C toegevoegd aan deze oplossing de smaak van het gedesinfecteerde water aanzienlijk op!. Het is goed drinkbaar.

 

Testen van dunne bleek:

Onverdunde dunne bleek kleurt onmiddelijk de rode wijn papieren wit-geel.

Als dunne bleek in een verdunning van 1:10 vlot is aan te tonen met de blauwe papieren dan is de dunne bleek prima voor desinfectie-doeleinden !

 

Hoewel de kleurstoffen in rode wijn en blauwe druivenschilletjes tot dezelfde chemische groep behoren (anthocyanen) doen de druivenschilletjes het véél beter dan de rode wijn kleurstof. Dat is verdacht. Ik heb een goedkope rode wijn gebruikt van de AH (de goodkoopste huiswijn) en uit toch het vermoeden dat deze wijn mogelijk kleine hoeveelheden sulfiet bevatte. Sulfiet reageert namelijk ook met natrium hypochloriet en verstoort hierdoor de aantoningsreactie.

 

Doe de gedroogde test-papieren samen met een satéstokje en een print-out van deze posting in een geëtiketeerde envelop en voeg deze toe aan uw prep-spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk hartelijk dank voor uw prachtige informatie daar kan ik wat mee :) ik blijf van mijn kant nog even in gebreken :o

maar zodra ik beter resultaat heb laat ik u het weten .

Overigens denk ik dat het sap van ander fruit ook zal reageren op bleek , ik heb van de week even het sap van vlierbessen geprobeerd

maar ht is wel minder gevoelig als uw druiven sap en wijn , maar het bleekt wel

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een vorige posting werd vermeld dat dunne bleek zelfs in een verdunning van 1:1000 nog goed te proeven is. Het heeft een vieze chloorsmaak.

Daarom werd een proeftest genomen met dunne bleek in verhouding van 1:10 en 1:100 met een mespuntje ascorbinezuur (Vitamine C) na 5 minuten staan van de oplossing.

Gebleken is dat de geur en de smaak van dunne bleek geheel was verdwenen en de oplossingen werden door ondergetekende gewoon opgedronken.

De dunne bleek in de verdunning van 1:10 was een beetje 'zoutig'. Natriumhypochloriet (NaOCl) wordt door Vit. C geneutraliseerd tot keukenzout (NaCl) en dit verklaart de smaak van deze oplossing.

De reeds gepubliceerde test op hypochloriet bleek negatief.

Deze waarneming is zeer belangrijk voor de prepper. Het laat zien dat je makkelijk meer druppels dunne bleek kunt toevoegen, bv. 10 druppels op 1 liter water, als je vermoedt dat de dunne bleek wat achteruit is gegaan, mits je daarna een mespuntje Vit. C toevoegt.

 

Conclusie:

Vitamine C geeft de prepper meer vrijheid in de dosering van dunne bleek voor de ontsmetting van water.

Vitamine C (poeder) is een must voor de prepper. @vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...