Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
MiVe

Wat als Belgie zou splitsen?

Recommended Posts

5 financiële gevolgen bij Belgische splitsing

 

 

Zou België ooit splitsen? De meerderheid van de Belgen is er niet voor te vinden en misschien hebben ze gelijk. Want een splitsing zou ernstige financiële gevolgen hebben voor de portemonnee van Jan Modaal. Een overzicht.

 

België splitsen? Sinds de Franstalige socialisten eind september 2010 in het openbaar verklaarden dat we ons moeten voorbereiden op het einde van België, duikt het onderwerp dikwijls op. De redactie legde haar oor te luisteren bij enkele experts op het gebied van de financiën van de modale burger om een beeld te schetsen van uw persoonlijke financiën als er een splitsing van België zou komen. Eén ding is zeker: het zou bijzonder ingewikkeld zijn en ongetwijfeld ook erg duur. En het zou moeilijk zijn om tot een overeenkomst te komen.

 

 

1. Lonen

 

"Een splitsing kan net zo goed wel als geen impact hebben op het loon van de Belg", stelt Pascaline Foucart, Legal Expert bij HDP-Arista. Op het vlak van het brutoloon zijn er nu al verschillen per gewest of per provincie. "Bij een splitsing ligt de bal in het kamp van de sociale partners. Maar de vakbonden hebben al verklaard dat ze fel gekant zijn tegen een splitsing van de sectoren", zegt Foucart.

 

Voor het nettoloon kunnen er verschillen ontstaan in de berekening van de socialezekerheidsbijdragen en de verminderingen erop. "In Vlaanderen heerst er een steeds terugkerende trend om oudere werknemers te stimuleren om te werken, terwijl men in Wallonië en Brussel er meer op gericht is de jongeren aan het werk te zetten", legt ze uit. De Vlaamse korting op de bedrijfsvoorheffing die geschrapt werd wegens gebrek aan budget, zou opnieuw ingevoerd kunnen worden.

 

"De bedrijven stemmen de lonen af op de markttrends. Als die markt in tweeën gesplitst wordt, zullen de lonen aan weerszijden van de grens ongetwijfeld anders evolueren", verduidelijkt Dimitri Morel, Reward Consultant bij SD Worx. "Bepaalde extralegale voordelen kunnen dan aan één kant van de grens verlaagd worden".

 

 

2. Gezondheidszorg en sociale zekerheid

 

Jean-Pascal Labille, algemeen secretaris van de Socialistische Mutualiteiten, windt er geen doekjes om: "De regionalisering van de sociale zekerheid biedt geen enkele meerwaarde. Ons systeem is zodanig ingewikkeld, dat we tien jaar nodig zouden hebben om de technische problemen op te lossen als het ooit tot een splitsing komt".

 

De impact van zo’n scenario is onmogelijk te becijferen. "Die cijfers zouden afhangen van de keuzes die elk van de nieuwe entiteiten maakt, en zo ver zijn we nog niet". Er staat één ding vast. "Als de solidariteit vermindert, zullen ook de middelen van de gewesten en dus ook de uitkeringen meer beperkt worden. Een splitsing van de sociale zekerheid zou een echte achteruitgang betekenen", voegt Jean Hermesse, algemeen secretaris van de Christelijke Mutualiteiten, daaraan toe.

 

"Dat wij minder lijden onder de huidige crisistoestanden dan onze Europese buren hebben we deels te danken aan ons socialezekerheidssysteem. Het splitsen zou gevaarlijk zijn, zeker in een verouderende samenleving”, zegt Labille nog."Economisch gezien is het een dwaas idee". "Als de federale overheid over minder middelen beschikt voor een degelijk gezondheidszorgbeleid, zet dat de deur open voor een toegenomen privatisering. En dan zou de gezondheidszorg voor iedereen alsmaar duurder worden", zegt Jean Hermesse.

 

 

3. Investeringen

 

Een eventuele splitsing van België zou vooral de obligatiemarkten treffen. Dat heeft veel te maken met de langetermijnrente die bepaald wordt door de koersen van Belgische overheidsobligaties. “Een splitsing betekent dat de obligatie-uitgiften door de regio’s moeten gebeuren in plaats van door België. Dat zou tot hogere rentes kunnen leiden omdat alle gewesten en gemeenschappen, die zouden instaan voor de uitgiftes, vandaag een rating hebben die gelijk is of lager dan die van België. Als het overgenomen gedeelte van de staatsschuld (345 miljard euro, nvdr.) een enorme opstoot betekent van de schuld in procent van het regionale bbp, dan is ook een neerwaartse ratingaanpassing moeilijk te vermijden”, zegt Frank Lierman, hoofdeconoom bij Dexia.

 

Een hogere rente zou geen goed nieuws zijn voor de houders van bestaande overheidsobligaties. Heel wat Belgen hebben op de één of andere manier die overheidsobligaties in portefeuille, ofwel via een obligatiefonds, ofwel via gemengde fondsen of pensioenspaarfondsen. Een positief gevolg van een hogere langetermijnrente zou er kunnen zijn voor spaarproducten, zoals kasbons en termijnrekeningen. De Belgische langetermijnrente is richtinggevend voor de tarieven op die producten. Hoe hoger de rentevergoeding, hoe hoger de tarieven, al is er geen sprake van een perfecte correlatie.

 

 

4. Belastingen

 

"Als België zou splitsen in twee of drie onafhankelijke landen, dan zal het internationale publiek recht spelen", zegt advocaat Bernard Peeters van Tiberghien Advocaten. "Elk land heeft fiscale soevereiniteit over zijn grondgebied. Volgens het territorialiteitsprincipe moeten belastingen betaald worden door de inwoners van het land én op internationale winsten die op het grondgebied worden gerealiseerd". Wat met een Vlaams bedrijf dat in Wallonië zaken doet?... "Om dubbele belastingen van dezelfde inkomsten te vermijden, zullen dubbelebelastingverdragen gesloten moeten worden", zegt Bernard Peeters. Elk land zal autonoom zijn eigen regels kunnen bepalen. "Het kan gebeuren dat de regelgevingen uit elkaar groeien op vlak van tarief, belastbare basis en vrijstellingen", zegt Bart Lombaerts van PwC Tax Consultants.

 

"Heel wat werknemers zouden in een internationale fiscale positie terechtkomen, waarbij ze in één land wonen en in een ander land werken. Hun belastingpositie zou ingewikkelder worden. Er zou een grensarbeidersregeling kunnen bestaan, zoals die nog deels bestaat met Frankrijk. In dat geval blijft een inwoner van een land die in de grensstreek woont en werkt in de grensstreek van het andere land, toch belastbaar in zijn woonstaat", zegt Lombaerts.

 

 

5. Pensioenen

 

"Op vlak van de pensioenen is het niet eenduidig in te schatten wat de implicaties zouden zijn bij een splitsing van België, maar het is een interessante oefening", zegt Jan Verschooten, ondervoorzitter van de Studiecommissie voor de Vergrijzing. Verschooten ziet meteen twee moeilijke aspecten opduiken. Hoe zou de boedelscheiding georganiseerd worden? En hoe zouden de regio’s hun bevoegdheden invullen?

 

Verschooten: "Op dit moment is het al moeilijk voor de gewesten en de gemeenschappen om de pensioenen van hun eigen personeel (ambtenaren) te betalen. Dat zit federaal. Dus hoe zou dat gebeuren voor werknemers en zelfstandigen? Om er nu uitspraken over te doen zijn er te veel onduidelijkheden. Er moeten ook heel veel elementen in rekening worden gebracht. Het klopt dat in Vlaanderen de vergrijzing harder weegt dan in Wallonië. Maar in Vlaanderen is de arbeidsmarkt al redelijk krap. De financiering van de sociale zekerheid, en dus onder meer de pensioenen, hangt af van de economische groei en de werkgelegenheid. We zien ook dat in Vlaanderen initiatieven worden genomen om de instroom van buitenlanders te beperken".

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

"Elk land heeft fiscale soevereiniteit over zijn grondgebied."

 

Dat is natuurlijk de definitie van een land.

Iedere maffiosi wil natuurlijk zijn eigen beschermingsgeld kunnen afdwingen... zonder inmenging van buitenaf...

 

PS: EU iemand? lol...

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Waarom nog splitsen? We hebben toch de EU? Zie het USA model, dat verwacht ik ook in de EU....

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Een splitsing van Belgie ? Ik denk niet dat het ooit zover zal komen. Sommige politiekers dromen er mss van, maar zoals reeds aangehaald denk ik ook dat Jan Modaal er niet zit op te wachten.

Zelf ben ik een vlaming die in Wallonie woont, en bevalt me heel goed hier.

Ik kan mijn plan trekken in het frans, maar het is niet perfect, dus overal waar ik kom merkt men direct dat ik van oorsprong vlaming ben.

Ik heb hiermee nog nooit problemen of opmerkingen gehad, integendeel, ik ervaar de walen als zeer hartelijke en vriendelijke mensen.

Als men ooit een referendum zou organiseren denk ik niet dat er een meerderheid van de belgen voor een splitsing zou stemmen, hoe graag sommige politiekers het ook zouden willen !

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ik stel voor dat het Nederlands sprekende deel zich aansluit bij Nederland, inclusief de Ardennen.

Het Frans sprekende deel bij Frankrijk..

Het Duits sprekende deel bij Duitsland...

 

Ik weet dat hier commentaar op gaat komen......:cool:

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Als je dat kleine landje splitst, wat hou je dan over? Andorra en Liechtenstein?

 

En wat als de mensen in die afgesplitste delen het weer niet eens zijn met elkaar, verder opsplitsen? :rolleyes:

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

België mag wat mij betreft gesplitst worden en Brussel een Groothertogdom worden zoals Luxemburg waar de import Franssprekende Koninklijke familie hun zin kan doen maar niet meer op de kap van van Vlaamse of Waalse Belastingbetaler..

 

- Taal: 80 van de Vlamingen kan zich uitdrukken in andere talen (Frans, Engels, Duits en Spaans) 80% van de Walen kan zich niet uitdrukken in een andere taal. De communicatie tussen de Vlaamse en Waalse partijen loopt vaak mis door misinterpretatie in de vertaling en men verspilt hierdoor kostbare tijd. Dit probleem zien we ook al binnen EU en niet alleen dankzij onze Belgische 'bijdrage' Herman VR. wiens Engels eigenlijk te beschamend voor woorden is.

 

- Mentaliteit: Vlamingen en Walen hebben een andere mentaliteit en levensvisie en heel uitlopende gedachtegangen over sociaal beleid.

 

- Immigratie: Vlaanderen (met uitzondering van links) is meer vragende partij voor een terugschroeving terwijl Wallonië nog de neurotische dwang heeft om als een centraal vluchtelingenkamp te functioneren en dit terwijl we eigenlijk al met teveel mensen zijn in dit kleine landje en er te weinig werk is.

 

- Jobs & belastingen hierover heb ik al eens een post geplaatst --> http://preppers.nl/forum/threads/4017-Tax-resources-not-labour/page3 . en zie dit niet gebeuren in de huidige structuur.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Gast gebruikersnaam

En wie gaat dan de Walen onderhouden? Volgens mij is er nu nog een positieve geldstroom van Vlaanderen richting Wallonië.

 

En wat te doen met Brussel (en omstreken)?

 

Keek de EU maar wat meer naar België, Zo'n klein land is na een kleine 200 jaar nog steeds verdeeld, hoe moeten we dan in ons EU samenraapsel van landen en culturen (waar we vaak niets mee gemeen hebben en erg ver van ons verwijderd zijn letterlijk en figuurlijk) in 1 generatie een eenheid vormen?

 

Hij/zij die het weet mag het dhr van Rompuy gaan vertellen.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
"Elk land heeft fiscale soevereiniteit over zijn grondgebied."

Oh, en de EU-bijdrage is dus geen belasting?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Oh, en de EU-bijdrage is dus geen belasting?

 

Bij mijn weten niet.

Het wordt natuurlijk uit de belastingopbrengsten betaald, maar het is geen EU belasting.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Bij mijn weten niet.

Het wordt natuurlijk uit de belastingopbrengsten betaald, maar het is geen EU belasting.

Stoppen dan, we hebben immers een gat van ruim 3% te dichten! Dat moet!

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Het probleem België lijkt me eenvoudig op te lossen. We bouwen een muur rond Brussel, op die manier vermijden we dat het geldverslindende koningshuis asiel vraagt in Vlaanderen. We splitsen Vlaanderen en Wallonnië van elkaar, het Duitssprekend deel schenken we terug aan Duitsland, maken we daar alvast vrienden. Alle niet geassimileerde Nieuwe Vlamingen sturen we naar Brussel waar we een onafhankelijke Palestijnse Staat vestigen op voorwaarde dat ze aan de zijde van Vlaanderen meestrijden. Dit is wat je noemt een win-win situatie. Vlaanderen stopt met de financiële transfers naar het zuiden, we raken af van het koningshuis en het probleem van integratie is in één keer opgelost.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...