Ga naar inhoud
GENEGEERD

Drinkwater opslaan in regenton buiten


bertje

Aanbevolen berichten

Beste Preppers,

 

Ben pas aan het preppen geslagen. Water is mijn eerste prioriteit.

Ben weer met de neus op de feiten gedrukt door een gesprongen leiding bij de watermaatschappij met als gevolg een paar uur geen water.

Dan kom je snel erachter hoe ontzettend afhankelijk je bent van schoon drinkwater.

 

Ik woon in een klein beneden appartementje dus binnen heb ik niet veel plaats.

Dus ik was aan het denken een afsluitbare regenton (220 liter) aan te schaffen en deze te vullen met drinkwater. Deze kan ik dan op de binnenplaats zetten.

 

Is water op deze manier lang houdbaar (jaarlijks verversen)? Of heeft het weer (vriezen) een negatief effect hierop?

 

Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee.

 

mvg,

 

Bertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Bert: Lees je even in op het enorme water topic, de antwoorden staan er al ;-)

 

Je kunt water uit je regenton niet zonder meer drinken, vogelpoep is niet fris en ze schijten vast weleens op je dak of in de dakgoot. Diarree kan dodelijk zijn. Een waterfilter is dus essentieel, het allereerste wat je moet zien te regelen. Het beste waterfilter is de Katadyn Pocket Pro, als je die wilt/kunt betalen de perfecte investering, een verzekering die minimaal 20 jaar meegaat. Er zijn goedkopere alternatieven, zoek ook maar eens op Lifestraw. Niet alleen kun je dan je regenton veilig leegdrinken, maar ook gebruik maken van vijvers, sloten en andere waterwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water uit je regenton is prima te drinken, afhankelijk van de zuiverheid (vervuilingsgraad).

En het zuiveren van water is geen hogere wiskunde, kijk hier maar op het forum rond.

Genoeg ideeen over eigen koolstoffilters, waterfilters en zuiveringstechnieken.

Bij twijfel gebruik ik zelf een Katadyn Vario, maar op vakanties ook gekozen voor millbank bag, micropur, en koken.

 

Chemische vervuiling krijg je alleen met koolstof weg.

Vandaar de Vario, deze beschikt over twee standen; faster flow (bij helder water) en longer life (bij troebel water). Bij troebel water kun je het keramisch voorfilter inschakelen dat de ergste vervuiling al uit het water haalt. Bij beide standen gaat het water ook door het actieve kool in de kern van het filter. Dit actieve kool helpt tegen chemicaliën, pesticiden, nare geurtjes en slechte watersmaak. Filter heeft een gemiddelde van 2000 liter per filter (helder water).

 

http://www.noodzaken.nl/katadyn-vario-waterfilter-pompwaterfilter-p-997.html

 

Dus zeker top dat je een regenton hebt, maar wees je bewust dat niet alle water zo maar te drinken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
@Bert: Het beste waterfilter is de Katadyn Pocket Pro, .

 

@Raycoupe je bedoelt waarschijnlijk: ik vind de katadyn pocket pro het beste waterfilter. Zoveel filters, zoveel meningen ;) (ik ben het trouwens wel met je eens).

 

Andere optie is nu in de preppersshop de lifestrauw kopen. Goedkoper en zeker geschikt voor de situatie waar je recent in bent verzeild geraakt.

 

prep ze

 

ps je kunt je ook voorstellen in de rubriek "voorstelronde" in de "koffiecorner". hebben we een beetje een idee wie er allemaal hier rondstruinen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel destilleren van water een geweldige manier is om de kwaliteit van je water te verbeteren, het zal niet alles verwijderen.

Stoffen die een lager kookpunt hebben dan water zullen niet worden verwijderd, ze zullen weer op de stoom neeslaan en vervolgens condenseren, samen met het water.

Als gevolg hiervan zal destillatie alcohol, aardolie of olie niet verwijderen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gebruikersnaam: Vandaar dat ik ook de Lifestraw noem, 'k ga geen verhandeling schrijven over "welk" waterfilter, 't forum staat er al vol mee. :D

Onafhankelijke laboratorium testen zijn moeilijker te vinden, als ze al bestaan. Fabrikanten vertrouw ik per definitie niet.

 

Destilleren is prima manier van zuiveren, alleen kost dat in dit landje, flink wat brandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw de reacties komen hier snel binnen :)

 

Ik wil geen regenwater opvangen in de ton maar gewoon vullen met kraanwater en afsluiten.

Dus eigenlijk al vervanger van flessenwater omdat ik hier geen plaats voor heb.

 

 

Lifestraw heb ik al. :)

 

Maar daar zie ik me toch geen hele ton mee leeg lurken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als aanvulling op @Riesie water met een glimmende laag of olie laag er op drijvend negeren is ook een aanrader, hoe zuiverder het water dat je kan vinden des te beter.

En laat het water eerst rusten/bezinken. Waardoor de meeste zichtbare troep naar beneden zakt of lichter spul naar boven drijft waardoor je dit er af kan scheppen indien noodzakelijk en je geen andere keus hebt.

Daarna kan je het door bijvoorbeeld een stuk oud katoenen doek, t-shirt, koffiefilter, oude panty etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon slangetje aan mondstuk maken, hoe je niet zo ver je bukken in je ton ;-)

 

Wauw de reacties komen hier snel binnen :)

 

Ik wil geen regenwater opvangen in de ton maar gewoon vullen met kraanwater en afsluiten.

Dus eigenlijk al vervanger van flessenwater omdat ik hier geen plaats voor heb.

 

 

Lifestraw heb ik al. :)

 

Maar daar zie ik me toch geen hele ton mee leeg lurken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Hoewel destilleren van water een geweldige manier is om de kwaliteit van je water te verbeteren, het zal niet alles verwijderen.

Stoffen die een lager kookpunt hebben dan water zullen niet worden verwijderd, ze zullen weer op de stoom neeslaan en vervolgens condenseren, samen met het water.

Als gevolg hiervan zal destillatie alcohol, aardolie of olie niet verwijderen .

 

thnxs, logisch had er alleen niet meer aan gedacht. Ging er als backupbackup namelijk vanuit dat ik nog wel een condensatieapparaatding zou kunnen bouwen. En met (diesel)olie vervuild water is een reele mogelijkheid in een SHTF dus dat "lek" wil ik nog trachten te dichten.

 

EDIT olie drijft op water, dus als ik een vat maak met de aftap niet geheel aan de bodem kan het bezinksel zakken en de olie stijgen en kan ik aftappen (als alles tot rust is gekomen) tot een stukje onder het waterniveau. En dit dan eventueel weer destilleren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ik wil geen regenwater opvangen in de ton maar gewoon vullen met kraanwater en afsluiten.

Dus eigenlijk al vervanger van flessenwater omdat ik hier geen plaats voor heb.

 

wat is het verschil tussen een ton van 75L water of 75 literse flessen opeengestapeld? Of 50 flessen opgestapeld en 25 flessen zo links en rechts daar waar plaats weggestopt in kasten ed? De flessen zijn ook nog eens allemaal apart afgesloten dus meer 'beveiligd" tegen vervuiling dan de ton

 

 

Maar daar zie ik me toch geen hele ton mee leeg lurken :)

 

Of je de straw nu in een beekje steek of een ton, lurken moet je toch ;) Alleen hoef je voor die ton je huis niet uit en ergens op je buik gaan liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is het verschil tussen een ton van 75L water of 75 literse flessen opeengestapeld? Of 50 flessen opgestapeld en 25 flessen zo links en rechts daar waar plaats weggestopt in kasten ed? De flessen zijn ook nog eens allemaal apart afgesloten dus meer 'beveiligd" tegen vervuiling dan de ton.

 

De ton is 220 liter en die kan ik buiten zetten dus neemt geen ruimte in en valt niet op. Ik zie mezelf niet de binnenplaats volstapelen met flessen water.

De beperkte ruimte binnen wil ik gebruiken voor opslaan van eten.

 

Qua vervuiling is het toch geen probleem als ik een ton met een afsluitring pak? En dan elk jaar het water verversen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bertje: Vroeger op de boot (motorjachtje van 9,4m) hadden we zo'n waterzak in 't ruim.

 

Die werd ieder jaar met een speciaal middels gereinigd (kijk bij boten winkes), waarna er een eetlepel spul in ging (volgens mij gewoon chloor). Uiteraard werd het water per jaar meermalen ververst, doordat je steeds nieuwe bunkert. Een jaar lang je water niet verversen, 'k zou het niet doen.:D.

 

Je kunt natuurlijk die ton ook volpakken met flessenwater, dan hoef je er een paar jaar niet naar om te kijken. Om de maximale capaciteit van je ton te gebruiken, vul je hem af met leidingwater. Kun je eerst de flessen opdrinken en daarna heb je nog een kwart ton water over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...