Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eiwitten in erbarmelijke tijden (insecten en recepten hiervoor)


Gast Riesie

Aanbevolen berichten

Insecten zijn een geschikte bron van dierlijke eiwitten

 

Een mogelijke oplossing voor een mogelijk dreigende eiwitcrisis zijn insecten: hoogwaardig voedsel met een vergelijkbare voedingswaarde als rund- of varkensvlees.

 

Gedroogde insecten bevatten per honderd gram tussen de veertig en 75 gram eiwit, en daarnaast de voornaamste aminozuren, vetzuren, ijzer en vitaminen.

Het grote verschil is dat de ecologische voetafdruk van een kilo eiwitten uit sprinkhanen, meelwormen of krekels vele malen kleiner is dan die van een kilo conventioneel vlees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

DROOG GEROOSTERDE SPRINKHANEN

 

Bereiding:

 

Nadat je ze gedroogd en gecontroleerd hebt legt je ze op een bakplaat. Bak ze op ongeveer 200 graden gedurende 1-2 uur tot de gewenste staat van droogte is bereikt. Controleer de staat van droogte door een sprinkhaan te verpletteren met een lepel. Als dat makkelijk lukt zijn ze klaar. (vooraf haal je de kop eraf)

Eet smakelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

MEELWORM IN FILODEEG

 

Ingredienten:

200 gram risottorijst, 1 uitje, 1 klein preitje, 1 teen knoflook, zakje nasigroenten, 200 gram meelwormen.

En uiteraard filodeeg

 

Bereiding:

Zet de nasigroenten in de week. Was de rijst, snipper het uitje, maak de knoflookteen schoon en pers deze fijn, snijd het preitje in zeer dunne korte reepjes. Verhit de olie, fruit het uitje en knoflook aan, voeg de gewassen rijst toe en fruit deze mee aan. Voeg steeds een scheutje hoog op smaak gebrachte groentebouillon toe en ook de nasigroenten en de prei. Bak de geblancheerde meelwormen krokant in weinig olie. Als de rijst gaar is voegt u de roomboter, de meelwormen en de kaas toe en laat u de risotto nog 20 minuten staan. Snijd de filoplakjes in 4 vierkantjes, leg er twee op elkaar (ster vorm) Doe er een balletje rijst op en vouw de punten bij elkaar (evt extra plakken met bloempapje) Bakken in frituur of bakken op een bakplaat in de oven of open vuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

QUICHE MET MEELWORMEN

 

Ingredienten:

100gr deeg, 7gr gist, 2gr zout, 2gr basterdsuiker, 40gr margarine, 10 gr ei en 40 gr melk.

 

Draai bloem, boter, suiker, zout en gist kort door elkaar in de keukenmachine voeg daarna de melk en het ei erdoor. Als van het deeg een bal ontstaan het deeg uit de machine halen. Maak van het deeg een bol en laat dit 20 minuten afgedekt rusten. Appareil: 150 g slagroom, 150 g heel ei ,15 g maïzena. Meng deze ingrediënten en breng het lekker op smaak met peper en zout.

 

Vulling: scheutje olie, 75 g meelwormen, 25 g gesnipperde ui, 40 g preireepjes, 25 g blokjes rode paprika, ½ teentje knoflook , 40 g geraspte kaas. Spoel de meelwormen af en blancheer ze kort in kokend water, daarna direct koud. Spoelen en goed laten uitlekken.

Verhit de olie in de koekenpan en bak de uitjes, knoflook goed aan, voeg ook de meelwormen toe en bak ze lekker bruin voeg prei en paprika toe en fruit deze nog even mee aan. Vlaaivorm Ø20 cm. insmeren met boter en de vorm bekleden met het uitgerolde deeg. Vulling aanbrengen en goed verdelen.

Overgieten met appareil en bestrooien met kaas Afbakken op 200 graden C in 20 minuten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Insecten zijn een geschikte bron van dierlijke eiwitten

 

Een mogelijke oplossing voor een mogelijk dreigende eiwitcrisis zijn insecten: hoogwaardig voedsel met een vergelijkbare voedingswaarde als rund- of varkensvlees.

 

Gedroogde insecten bevatten per honderd gram tussen de veertig en 75 gram eiwit, en daarnaast de voornaamste aminozuren, vetzuren, ijzer en vitaminen.

Het grote verschil is dat de ecologische voetafdruk van een kilo eiwitten uit sprinkhanen, meelwormen of krekels vele malen kleiner is dan die van een kilo conventioneel vlees.

 

“Er zijn drie miljoen soorten insecten. Daarvan zijn er nu achthonderdduizend beschreven. Slechts vijfduizend zijn er giftig.” En de rest zouden we gewoon kunnen eten. Arnold van Huis, hoogleraar tropische entomologie aan de Wageningen Universiteit, is al meer dan vijftien jaar lang pleitbezorger van het onderzoek naar entomofagie: de menselijke consumptie van insecten.

 

(Bron: Wageningen Universiteit, Wikipedia, National Geographic)

Link naar reactie
Delen op andere sites

DROOG GEROOSTERDE SPRINKHANEN

 

Bereiding:

 

Nadat je ze gedroogd en gecontroleerd hebt legt je ze op een bakplaat. Bak ze op ongeveer 200 graden gedurende 1-2 uur tot de gewenste staat van droogte is bereikt. Controleer de staat van droogte door een sprinkhaan te verpletteren met een lepel. Als dat makkelijk lukt zijn ze klaar. (vooraf haal je de kop eraf)

Eet smakelijk!

 

Wat goed deze posts, ga ik zeker bewaren. Maar hoe maak je sprinkhanen dood, zonder dat ik en rietje nodig heb om ze te nuttigen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed deze posts, ga ik zeker bewaren. Maar hoe maak je sprinkhanen dood, zonder dat ik en rietje nodig heb om ze te nuttigen

 

Hahaaa, niet met je schoen plat slaan.

Nee zonder dollen, met een afgesneden tak met bladeren meppend op het gras kom je een heel eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
DROOG GEROOSTERDE SPRINKHANEN

Eet smakelijk!

 

Daar zal niet iedereen het met je eens zijn hahahaha.

 

Ik heb ze zelf eens op en de smaak is goed tot lekker. Ik zelf zou meer moeite hebben met een levende dikke meelworm in mijn mond steken. Waarschijnlijk zal de kokhalsreflex zijn werk doen. Maar als je echt honger heb ben je toch in overlevingsmode lijkt me

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
DROOG GEROOSTERDE SPRINKHANEN!

 

Is het niet zo dat dit alleen gaat met die grote afrikaanse spinkhaan en niet met die tjilpers in west europa? Ik zou ook niet weten hoe ik een pan van die kleine dingen bij elkaar zou moeten vinden hier in de euregio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een vreemde vraag, maar heb je enig idee hoelang gedroogde sprinkhanen e.d houdbaar zijn? Mij lijkt het handiger om die naar een aanloop van een SHTF situatie te preppen, aangezien ik me afvraag in hoeverre je daarna nog over elektriciteit beschikt om ze in de oven te drogen ( aan een stokje boven een kampvuur lijkt me in dit geval lastig:rolleyes:)

Ik weet uit ervaring dat gedroogde spinnen lang houdbaar zijn. Heb toen ik klein was ooit zo'n dood mega exemplaar onder de verwarming gevonden en heb die echt jaren in een open potje bewaard omdat ik hem zo mooi vond. Uiteindelijk toch maar weggedaan, maar toen was hij nog steeds helemaal intact.

In ieder geval een interessant topic! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

En waar koop je dit "spul"? gewoon bij de die speciaalzaak die dit verkoopt als diervoer? En zijn er nog soorten worm/sprinkhaan die lekkerder/minder lekker zijn?

 

Dit moet ik thuis heel voorzichtig gaan aanpakken. Ze gaat al ver met me mee (en soms zelfs al voor me uit) met preppen echter wormen eten of klaarmaken, nee dat level heeft ze nog niet bereikt.

 

Tips ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster
Insecten zijn een geschikte bron van dierlijke eiwitten

 

Een mogelijke oplossing voor een mogelijk dreigende eiwitcrisis zijn insecten: hoogwaardig voedsel met een vergelijkbare voedingswaarde als rund- of varkensvlees.

 

Gedroogde insecten bevatten per honderd gram tussen de veertig en 75 gram eiwit, en daarnaast de voornaamste aminozuren, vetzuren, ijzer en vitaminen.

Het grote verschil is dat de ecologische voetafdruk van een kilo eiwitten uit sprinkhanen, meelwormen of krekels vele malen kleiner is dan die van een kilo conventioneel vlees.

 

Ik neem aan dat je hiermee bedoelt zelf vangen in geval van shtf situaties waar er geen vlees meer is te vinden?

Indien ja, heftig, maar wel een zeer goede. In Indonesie is het normaal op markten dit soort voedsel in grote hoeveelheden te kunnen kopen.

En ja ,het lijkt mij ook gewoon goed eetbaar, mits correct bereid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je hiermee bedoelt zelf vangen in geval van shtf situaties waar er geen vlees meer is te vinden?

Indien ja, heftig, maar wel een zeer goede. In Indonesie is het normaal op markten dit soort voedsel in grote hoeveelheden te kunnen kopen.

En ja ,het lijkt mij ook gewoon goed eetbaar, mits correct bereid.

 

Helemaal correct, gewoon als vervangende eiwitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger ving ik zogenaamd weideplankton voor m'n kikkers (in een vivarium).

 

'k Gebruikte daarvoor een een stok, waaraan ik met ducttape en dik ijzerdraad (2,5 mm dik) een grote lus had gemaakt.

Van vitrage (van dat goedkope nylon) had ik het net gemaakt. De onderkant van het net, daar bevestig je een oude plastic fles, met grote opening (zo'n fles voor verse sinasappelsap bv) en dop.

 

Als je dan een plek hebt met hoge grassen, haal je gewoon het net er doorheen en schep je als 't ware heel veel beestjes op, voornamelijk sprinkhaantjes.

Als m'n fles een halfvol zat, leegde ik hem in oude krekelbakjes om ze naar huis te vervoeren.

 

In een uurtje tijd, kun je zo behoorlijk veel sprinkhaantjes (en ander spul) vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Champignons, vlak deze ook even niet uit (of topic)

Deze worden door vegetariërs vaak gebruikt als vleesvervanger. Dat komt omdat er (net als in vlees, maar in minder grote hoeveelheid) ijzer en eiwit in zit.

Nu denk ik overigens niet dat vegetariërs problemen zouden hebben met insecten, maar dat is mijn denken dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet zo dat dit alleen gaat met die grote afrikaanse spinkhaan en niet met die tjilpers in west europa? Ik zou ook niet weten hoe ik een pan van die kleine dingen bij elkaar zou moeten vinden hier in de euregio.

Met een zgn vlindernetje door het hoge gras zwaaien....ik heb vroeger insecten bestudeerd, beetje wapperen met een schepnetje door het gras en binnen vijf minuten heb je een handvol. Nooit bedacht toen dat ik al aan het survivalen was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Champignons, vlak deze ook even niet uit (of topic)

Deze worden door vegetariërs vaak gebruikt als vleesvervanger. Dat komt omdat er (net als in vlees, maar in minder grote hoeveelheid) ijzer en eiwit in zit.

Nu denk ik overigens niet dat vegetariërs problemen zouden hebben met insecten, maar dat is mijn denken dan.

 

Het is dermate onlogisch om vegetarisch te zijn, dat je een beetje mal moet zijn om het te doen. Dat je geen bio vlees eet, uiteraard, mijn zegen heb je. Vlees bevat echter ALLE essentiele aminozuren, dus ook de tien die wij niet zelf kunnen maken. Wil je die tien aminozuren bij elkaar scharrelen, dan moet je nogal wat verschillende producten eten, die van over de hele wereld dienen te worden aangevlogen. De ecologische voetprint is dan al enorm...het is ook zo tegenstrijdig met de natuur als Jager-Verzamelaar, toen we nog niet wisten welke bonen we moesten combineren om toch aan de essentiele aminozuren te komen. Ik ben zo vrij om even in alle vrijheid van meningsuiting te zeggen, dat al die vegetariers gewoon een beetje mal zijn. Sterker nog, ik pis op lacto vegetarische dolfijn knuffelaars.....he zeg, wat heerlijk, dat is er uit. Eet meer dood beest, altijd goed!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze: Helemaal mee eens. Een luxe idealogie, omdat het kan. Voor volwassenen nog te doen, maar niet voor opgroeiende kinderen.

 

Sterker nog, kinderen die met de ouders met een mal dieet moeten mee eten, hebben statistisch bewezen groei achterstand, vitaminen gebrek, verminderde intelligentie en andere problemen. In feite zie je dat ook bij mensen die bepaalde geloven keurig volgen; zij eten geen mosselen, kreeften, garnalen, oesters en dergelijke. Tevens is bedekking van het lichaam een wijdverbreid gebruik; vitamine D gebrek is dan ook fors onder deze bevolkingsgroep, dito is het eten van Omega 3 vetten welke feitelijk alleen voorkomen in grote hoeveelheden in vis en schelp- en schaal dieren, gerelateerd aan een betere ontwikkeling van de hersenen. Voor de mensen die weer denken dat ik zit te zeuren over religie, lees het nog maar eens goed, dat doe ik niet. De lage Vitamine D is wel heel duidelijk gerelateerd aan depressie en dat is inderdaad statistisch bijzonder hoog onder deze groep immigranten. Net zoals dat we een stuk gezonder zouden zijn als bevolking indien we insecten eten (en als we gezonder zijn, gaan onze gezamenlijke ziektekosten omlaag!), zouden we statistisch gezien als bevolking een stuk gezonder zijn indien:

A. We verplicht een helm dragen op de fiets totdat we 30 jaar oud zijn (dan zou ieders premie ziektekosten met 2-10 euro PER MAAND dalen...waarom we dat nog niet verplicht hebben is een raadsel)

B. Niet mogen trouwen met neven en nichten (in culturen waar dat wel het geval is, ligt het aantal aangeboren afwijkingen tientallen malen hoger, U betaalt voor incestueuze relaties en het product er van)

C. Frisdrank en Fast Food duurder werden (tax)

D. Pasta, Snoep, Toetjes en chips vier- of zesmaal zo duur werden (net als sigaretten!)

E. Ongeveer 75% van alle kosten in de gezondheidszorg is een gevolg van ongezond eten (!!!!!) en de daaruit voortvloeiende kosten. Dit zijn Amerikaanse getallen, maar komen vanzelf deze kant op. Gaat U betalen voor het vreetgedrag van Uw medemens? U betaalt toch ook niet voor zijn of haar rookgedrag? Dat hebben we al verrekend met de belasting op sigaren en sigaretten. Wanneer komt er tax op McD, Coca Cola, PizzaHut etc etc etc etc.....

 

Mocht er iemand vallen over bovenstaande, ik daag iedereen uit gewoon de feiten te controleren. Ik had ooit een collega, die braaf zijn eigen ziektekosten premie moest betalen, want hij had een eigen zaak. Hij reed op de Nurburgring zijn Porsche aan gort, kon wegens een gebroken nek even niet werken en na zes maanden konhij weer aan de slag. De financiele consequenties voor zijn eigen ietwat domme gedrag, kwamen voor zijn rekening. U en ik betalen voor elke sukkel die ongetraind gaat skieën of die zo achterlijk is dat hij of zij buiten de pistes gaat skieën zoals een van onze prinsjes deed. Door roekeloos gedrag, lopen de kosten voor allen gigantisch op. Een dagje Intensive Care van de Prins kost tussen de 1000 en 2000 euro. Alleen het bedje, dus geen scans of dokters.

Een kind die op zijn achtste geen helm draagt en door een auto wordt geschept op zijn fietsje, en daardoor levenslang een handicap heeft en niet kan werken, kost klauwen met geld (en hij brengt niets op in het arbeidsproces). De veel te zware persoon die zich niet kan beheersen met eten, wordt gepamperd en gesponsord door de medische industrie en de staat....er staat diegene niets in de weg om alles ongestraft naar binnen te werken in financiele opzichten. Tuurlijk, hij heeft driemaal meer kans op suikerziekte en onder andere daardoor een vroegtijdige dood, maar dat 'kost niets'....

Ook de aangeboren afwijkingen die onder bepaalde bevolkingsgroepen zeer frequent aanwezig zijn, kosten de solidaire samenleving onevenredig veel geld, zonder dat dergelijk risicovol gedrag op de een of andere manier wordt bestreden. Ook het vóórkomen van diverse genetische afwijkingen binnen bepaalde etnische groepen wordt niet vookómen; de dialyse capaciteit in de regio Den Haag zal verviervoudigd moeten worden om aan de stijgende misère van één kleine bevolkingsgroep te kunnen voldoen. Het alternatief -een partner zoeken BUITEN de eigen gemeenschap- is niet discutabel en derhalve zeer discutabel. Men kweekt immers zwakke zieke en misselijke randfiguren die geheel afhankelijk zijn in hun voortbestaan als mens van machines. Dat is een handeling waar feitelijk gevangenisstraf of erger op zou moeten staan; je veroordeelt een individu, als vader en moeder, op een leven van ziekenhuis in en uit.

 

Nou ja, ik draaf weer lekker door want we begonnen met insecten. Een paar jaar geleden was er een winnend cake recept voor het koken met insecten. Heel eenvoudig, vervang een vierde deel van je cake meel door gedroogde, gemalen wurmen. Schijnt lekker te zijn. Ik ga dat ook doen zodra het in de Albert Heijn te koop is. Ik hoop dat ik genuanceerd genoeg de zaken verwoord heb en zoek zelf even de getallen op mocht je twijfelen. Het is geenszins een aanklacht tegen mensen met een (ander) geloof of mooi kleurtje, zeker niet, ik vind negers bijvoorbeeld tien keer mooier dan blanken en ik wilde vroeger neger worden, en ik zou als ik overgebakken mocht worden liever pikzwart ter wereld komen. Het is dan ook geen aanklacht tegen een kleur of een mens; wel tegen vastgeroeste culturen en geloof dat maakt dat we bepaalde kerngezonde dingen niet mogen eten of dat we willens en wetens onze genen verzwakken door in te kruizen. Sorry, maar ik was weer eens op dreef....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dermate onlogisch om vegetarisch te zijn, het is ook zo tegenstrijdig met de natuur als Jager-Verzamelaar, toen we nog niet wisten welke bonen we moesten combineren om toch aan de essentiele aminozuren te komen. Ik ben zo vrij om even in alle vrijheid van meningsuiting te zeggen, dat al die vegetariers gewoon een beetje mal zijn. Sterker nog, ik pis op lacto vegetarische dolfijn knuffelaars.....he zeg, wat heerlijk, dat is er uit. Eet meer dood beest, altijd goed!

 

(of topic) Dolfijn, echt iets wat ik nog nooit heb gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...