Ga naar inhoud
GENEGEERD

Natuurlijke antibiotica


Gast Riesie

Aanbevolen berichten

Natuurlijke antibiotica, een lijst zo uit de boeken.

 

Ui en knoflook zijn familie van elkaar. Het zijn de meest bekende natuurlijke antibiotica. Wie elke dag een rauwe ui snijdt zal zelden verkouden worden want alleen de geur van ui werkt al gezondmakend. Wie een beginnende verkoudheid heeft, kan ´s nachts een half doorgesneden ui naast zijn bed leggen. Er is een grote kans dat de antibacteriéle werking van de ui ervoor zorgt dat de verkoudheid zich niet doorzet. Je kunt ook uienthee drinken; gooi warm water op versnipperde uien en je hebt een prima antiverkoudheidsmedicijn.

 

Knoflook ophangen is traditioneel gezien een methode om geesten te verjagen. Wanneer je goed begrijpt dat met ´geesten´ ´ziekteverwekkers´ worden bedoeld dan kun je de waarheid hiervan begrijpen. Knoflook opeten werkt natuurlijk het beste om ziektes te weren maar heeft als nadeel de penetrante geur. Op natuurlijke wijze kun je dit weer maskeren door peterselie te eten na knoflookgebruik. Knoflook werkt echter zo sterk desinfecterend dat het ook opgehangen kan worden in de ruimte waar een persoon slaapt.

 

Waterhennep

Deze plant is niet verwant aan de cannabis. Hij heet waterhennep omdat zijn bladeren enigszins gelijken op de wietplant. De waterhennep groeit oorspronkelijk ik Noord-Amerika waar hij wordt in de traditionele geneeskunde van de indianen gebruikt wordt tegen leverziektes Dit is een plant met antibiotische eigenschappen. Waterhennep helpt tegen spierpijn, pijn in de borstkas, pijn bij het hoesten en hoofdpijn.

 

Oost-Indische kers is een sterk antibioticum. Vrijwel iedereen weet dat je de bloemen ervan kan opeten. Minder mensen weten dat ook de bladeren en de zaden goed eetbaar zijn. De zaden kun je gebruiken in een salade als een soort kappertjes. In Oost-Indische kers zit het antibioticum trymolyt dat wordt ingezet tegen keelinfecties, nier- en blaasontstekingen.

 

Rammenas of rettich is een een plant die al door Egyptenaren werd gebruikt. Rammannas-sap werkt goed tegen slijm in de luchtwegen en tegen galstenen. Rammenas bevat de antibitica sinalbine, savatine en raphanine.

 

De smalle weegbree is een oud geneesmiddel voor wonden. Het bevat antibiotica die vrijkomen als men het blad kneust. Vervolgens kan mem weegbree over insektenbulten heen wrijven; dat vermindert de jeuk. Weegbree wordt ook gebruikt om een hoestdrank van te maken. Sterke weegbree-thee met honing kan een winterlang bewaard worden en bij dagelijks gebruik wordt het lichaam versterkt. Het verzacht samen met honing de keel.

 

Honing is een bekende antibiotica. Voordat dokters kunstmatige antibiotica gebruikten, smeerde men honing op open wonden. Honing beschermt de wond niet alleen tegen stoffen van buitenaf maar werkt effectief als antibacterieel middel. In het AZG in Amsterdam is enkele jaren terug onderzoek gedaan naar het gebruik van honing in plaats van kunstmatige antibiotica. Uit het onderzoek kwam naar voren dat in tegenstelling tot kunstmatige antibiotica honing zijn effectiviteit in de loop der jaren niet heeft verloren; bacteriële ziekteverwekkers leggen snel het loodje als ze in aanraking met honing komen.

 

De zilverdistel is ook een bron van antibiotica. Vroeger at men het hart van deze bloem net zoals met artisjokken eet. De bloem moet eerst gekookt worden. Ze groeit in open velden en werd daarom jagersbrood genoemd. Helaas komt deze plant nauwelijks voor in Nederland en is ze een bedreigde plant in Polen, Frankrijk en Duitsland.

 

Overige plantaardige antibiotica

Tijm is ook een bekend antibiotica. Het wordt vaak gebruikt in de mondverzorging omdat het schadelijke bacteriën verspreid. Daarnaast zijn er antibiotica aangetroffen in tomaten, rabarber en korstmossen. Korstmossen kunnen zeer gezond zijn maar worden eigenlijk alleen in tijden van voedselnood gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Altijd handig, de lokale middeltjes zijn me wel bekend, de exoten uiteraard niet. Je lost er wel geen koudvuur mee op, maar toch.

Honing is een ideaal prepmiddel, ook goed tegen brandwonden en dus ook andere wonden en onbewerkte honing, is eeuwig houdbaar. (Zelfs de honing, meegegeven aan farao's in hun graftombes, was nog eetbaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd handig, de lokale middeltjes zijn me wel bekend, de exoten uiteraard niet. Je lost er wel geen koudvuur mee op, maar toch.

Honing is een ideaal prepmiddel, ook goed tegen brandwonden en dus ook andere wonden en onbewerkte honing, is eeuwig houdbaar. (Zelfs de honing, meegegeven aan farao's in hun graftombes, was nog eetbaar)

 

Oei, koudvuur is een verhaal apart. Maar daar heb ik ook al een mooi topic van gelezen mbt Colloïdaal Zilver

http://www.eman.be/Crystal/CrystalZilver.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

De natuur heeft voor veel zaken, een oplossing. Plantjes die wij als "burger" zien als onkruid, is voor de prepper met de juiste mind-set een life-saver, een voedingsbron, een vriend.

Alles wat je moet weten, is wat waar groeit. Geen raket-technologie, geen hogere wiskunde.

 

Gewoon kennis, en dat weegt niets.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goudsbloem is een natuurlijke antibioticum.

Te gebruiken als tinctuur die je zelf kan maken of de bloemblaadjes verwerken in thee, salades oid

 

Hele goede, hoe heb ik die niet kunnen noemen, daarbij is hij heel veelzijdig. Tegen spataders, en noem maar op.

En, niet te vergeten, een prima manier om het weer mee te voorspellen.

Mijn complimenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rode zonnehoed of wel echinacea werkt ook goed, ook zelf te maken als tinctuur.

Rode zonnehoed is ook een natuurlijk antibioticum maar sommige mensen moeten er wel mee op letten.

Maar dat heb je met alles!

Voor ieder mens een kruid.

 

Werkt ook heel goed bij schimmel- en urineweginfecties, en het kruid stimuleert cellen van het immuunstelsel die de belangrijkste wapens tegen infecties vormen. Het kruid versterkt bovendien de productie van interferon, een natuurlijke bestrijder van virussen. Daarbij kun je het zowel inwendig als uitwendig gebruiken vanwege zijn wondhelende, antiseptische en weerstandsverhogende eigenschappen.

 

Ook een goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Riesie, interessant topic, nog een vraagje over het gebruik van uien, ik eet nl. nogal graag uien in allerhande gerechten,

ik vraag mij nu af af of bij gebruik in gerechten, dus bakken of stoven, de ui zijn gezonde eigenschappen behoudt, of dat juist door te bakken of stoven de gezondmakende stoffen in de ui vernietigd worden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik het zo zeggen, groente en fruit, als appels, sla en komkommer hoef je natuurlijk niet koken.

Dus wanneer je voor een deel je groente en kruiden rauw eet en vers fruit eet, is dat prima.

De puristen zijn er van overtuigd dat alles rauw eten juist goed is, maar weet dit. Dat als je groenten en kruiden kookt raak je wel wat vocht kwijt, maar krijg er weer per kg groenten meer voor terug.

Dus ja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...