Ga naar inhoud
GENEGEERD

EHBO toepassen bij een Bug in en Bug out


Aanbevolen berichten

Wij preppers bereiden ons op vele dingen voor. We preppen voor een Bug in en preppen voor een Bug out. Verzamelen water, voedsel en diverse materialen. Maar ook op het gebied van zelfverdediging en wapens. Toch zijn er nog genoeg onderwerpen en situaties die we nog kunnen uitdiepen. Neem nou het EHBO verhaal. Ik weet dat de meeste van jullie allemaal ergens een EHBO kit hebben liggen(thuis of in de auto of in je Bug out Bag). Waarom ik het EHBO verhaal aanhaal is omdat als wij een medisch probleem hebben, wij naar de huisarts of naar het ziekenhuis gaan. Tijdens een doomscenario heb je deze luxe waarschijnlijk niet. Wat doe je als een familie lid gewond raakt, of dit nu bij een Bug in of Bug out is. Thuis heb je nog bepaalde voorzieningen, maar als je in een bos zit dan wordt het verhaal weer heel anders. Ik zelf ben al vele jaren BHVér en ga na de zomer beginnen aan een EHBO cursus. Mijn vraag is eigenlijk, in hoevere hebben jullie kennis van EHBO en weten jullie hoe je dit kunt toepassen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nog voordat ik ooit van preppen gehoord had ben ik een EHBO cursus gaan volgen. Gewoon omdat ik zelf iets wil kunnen doen wanneer er iets gebeurt (kleine SHTF ;))

Nu houd ik dit elk jaar bij en ga er nu ook BHV bij doen (ach ja, kan geen kwaad hè :p).

Vind het zelf erg belangrijk om deze kennis paraat te hebben. Ging mij ook om het reanimatie gedeelte, want zou me erg schuldig voelen wanneer er iets gebeurt en ik niet kan handelen.. verder natuurlijk erg handig voor het geval dat de SHTF :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al jaren EHBOer. En gelukkig nog niet echt nodig gehad. Een bloed neusje hier en een sneetje in je vinger daar maar niet echt serieus.

 

Aan de andere kant toch best jammer want ik wil van me zelf weten hoe ik reageer in die situaties misschien sta ik wel stijf van angst of zo.

Een paar extra aandachtpunten voor in je EHBO koffer:

1. Zakmes.

2. Zakjes suiker (voor iemand met diabetes)

3. Zakjes zout (voor je zouten op peil te houden tijdens een warme tocht, ongeveer 1 theelepel zout op 1,5L water)

4. Wegwerphandschoenen (het is leuk om te helpen maar daar hoef ik "niks voor terug te krijgen")

5. Pincet en/of tekenpen.

6. Afvalzakjes

7. Instant coolpack (voor zwelling tegen te gaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mede door de sport ben ik in t bezit van n EHBO diploma....maar echt serieuse zaken heb ik nog niet mee gemaakt.De EHBO kit die ik inmiddels heb opgebouwd is redelijk kompleet(met spalken en ringers solution infuus vloeistof 5pct glucose.)voor mensen die de kit nog wat willen uitbreiden de volgende link..........

http://www.medische-benodigdheden.nl/categories/Chirurgische-%26-Medische-Instrumenten/Scalpels-en-messen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medische essentials:

 

Een hele doos handschoenen

Hechtset (er zijn ook zgn Staplers die de nietjes keurig in huid zetten, bij van 3M)

Pincetten div maten

Alcohol om wonden en materiaal te ontsmetten

Hechtdraad VEEL je leert het vanzelf wel, oefen maar eens met een fijn tangetje en een snee in SPEKBLOK met huid varkentje eraan. Net als borduren. Mag alleen met schone wonden!

Hechttang

Chirurgische schaar

Kleine klemmetjes (vaat klem) en grote, bijvoorbeeld Kocher klem - kan gebruikt worden om slagaderlijke bloeding te stelpen door bloedende vat te pakken. Zit zekering op, schiet niet los. Daarna de slagader behandelen / touwtje hechtdraad omheen? Dreigende amputatie?

Draad zaag prima om botten mee te zagen, tevoren goed schoon maken

Bakje waar alles inpast die je kunt koken of alcohol in kan laten branden met de chirurgische materialen.

 

Morfine zetpillen 20 mg liefst stuk of 30 minstens, alternatief of ook tabletten 20mg of pleisters van 25mcg

 

 

AL DEZE ZAKEN KUN JE AANSCHAFFEN BIJ DE BAHCO IN IJMUIDENhttp://www.baco-army-goods.nl/

 

Honing - werkt als uitstekend anti-biotica over een vieze wond heen!!! Google maar!

Tampons ook voor wonden en bloedneuzen prima,de mini maat dan he?

Chirurgische gazen 10x10cm hoeven NIET steriel WEL heel veel circa 500 stuks liefst. Kost ca10 euro per pak

Jodium

 

optioneel / aanvullend:

VitC ook tegen blaasontsteking hoge dosis nemen, zit ook veel in de schil van berken

Augmentin3x625mg is breed spectrum antibiotica; alleen voor episode met hoge koorts langer dan 1-3 dgn en /of andere tekenen van een ernstige infectie daarmee gepaard gaand; snelle ademhaling (vaak uiting van ernstig ziek!!!), snelle pols, opwinding, sufheid, dreigende uitdroging of shock. Andere infecties: blaasontsteking dan nitrofuradantine 2x100mg; ernstige darminfecties Flagyl 2x500mg. Lyme en luchtweginfecties met doxycycline 1e dag 200mg daarna 1x100mg 7-20 dagen.

NB: SHOCK is gedefinieerd als te weinig zuurstof naar de organen. Bleek, lage bloeddruk, trage of snelle pols, snelle ademhaling, klam zweten, verlaagd bewustzijn zijn uitingen hiervan. Als allergische reactie als oorzaak van shock, bijv insectenbeet, dan toedienen 0,5mg adrenaline via auto-injector. Indien mogelijk breng infuus aan ongeacht wat de oorzaak van de shock is en dien zsm ruim vocht toe 2 liter NaCl0,9% in eerste uur, daarna 4 liter in 12 uur

Aspirine

Paracetamol

Mond op mond beademingssetje met ventiel; nog mooier is een DUIKUITRUSTING; dan kun je met je duikfles de bewusteloze patiënt beademen! Ik ben aan het sparen...ook voor gevaarlijke stoffen in de lucht natuurlijk super!

stevige rollen elastisch verband 10cm en 6cm stuk of 40 zijn herbruikbaar / wasbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medische essentials:

 

Een hele doos handschoenen

Hechtset (er zijn ook zgn Staplers die de nietjes keurig in huid zetten, bij van 3M)

Pincetten div maten

Alcohol om wonden en materiaal te ontsmetten

Hechtdraad VEEL je leert het vanzelf wel, oefen maar eens met een fijn tangetje en een snee in SPEKBLOK met huid varkentje eraan. Net als borduren. Mag alleen met schone wonden!

Hechttang

Chirurgische schaar

Kleine klemmetjes (vaat klem) en grote, bijvoorbeeld Kocher klem - kan gebruikt worden om slagaderlijke bloeding te stelpen door bloedende vat te pakken. Zit zekering op, schiet niet los. Daarna de slagader behandelen / touwtje hechtdraad omheen? Dreigende amputatie?

Draad zaag prima om botten mee te zagen, tevoren goed schoon maken

Bakje waar alles inpast die je kunt koken of alcohol in kan laten branden met de chirurgische materialen.

 

Morfine zetpillen 20 mg liefst stuk of 30 minstens, alternatief of ook tabletten 20mg of pleisters van 25mcg

 

 

AL DEZE ZAKEN KUN JE AANSCHAFFEN BIJ DE BAHCO IN IJMUIDENhttp://www.baco-army-goods.nl/

 

Honing - werkt als uitstekend anti-biotica over een vieze wond heen!!! Google maar!

Tampons ook voor wonden en bloedneuzen prima,de mini maat dan he?

Chirurgische gazen 10x10cm hoeven NIET steriel WEL heel veel circa 500 stuks liefst. Kost ca10 euro per pak

Jodium

 

optioneel / aanvullend:

VitC ook tegen blaasontsteking hoge dosis nemen, zit ook veel in de schil van berken

Augmentin3x625mg is breed spectrum antibiotica; alleen voor episode met hoge koorts langer dan 1-3 dgn en /of andere tekenen van een ernstige infectie daarmee gepaard gaand; snelle ademhaling (vaak uiting van ernstig ziek!!!), snelle pols, opwinding, sufheid, dreigende uitdroging of shock. Andere infecties: blaasontsteking dan nitrofuradantine 2x100mg; ernstige darminfecties Flagyl 2x500mg. Lyme en luchtweginfecties met doxycycline 1e dag 200mg daarna 1x100mg 7-20 dagen.

NB: SHOCK is gedefinieerd als te weinig zuurstof naar de organen. Bleek, lage bloeddruk, trage of snelle pols, snelle ademhaling, klam zweten, verlaagd bewustzijn zijn uitingen hiervan. Als allergische reactie als oorzaak van shock, bijv insectenbeet, dan toedienen 0,5mg adrenaline via auto-injector. Indien mogelijk breng infuus aan ongeacht wat de oorzaak van de shock is en dien zsm ruim vocht toe 2 liter NaCl0,9% in eerste uur, daarna 4 liter in 12 uur

Aspirine

Paracetamol

Mond op mond beademingssetje met ventiel; nog mooier is een DUIKUITRUSTING; dan kun je met je duikfles de bewusteloze patiënt beademen! Ik ben aan het sparen...ook voor gevaarlijke stoffen in de lucht natuurlijk super!

stevige rollen elastisch verband 10cm en 6cm stuk of 40 zijn herbruikbaar / wasbaar

 

Dank Kayser..... met name voor de juiste benamingen van de klemmen......Dan weet ik teminste waarnaar ik vragen moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast expectation

Heb mijn EHBO maar dat zegt uiteraard niks. Hoe je op het moment zal reageren is zeer moeilijk te voorspellen en hangt van een zeer uitgebreid aantal factoren af. Het is denk ik aangeraden om daarom in je groep/gezin meerdere leden te hebben met hun EHBO diploma. EHBO wil natuurlijk nog niet zeggen dat je een chirurg/arts bent dat is hele andere koek. En dat is eigenlijk ook wat je in je verhaal oppert. Dan kom je ook eigenlijk op een ander onderwerp van preppen en dat is het feit dat je samen een stuk sterker staat. Wanneer je een groep/samenwerkings verband start is het zeer waardevol om een arts/chirurg in je team te hebben. Maar ja vind die maar is he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Ik was een(1) van de cls'ers ( combat life saver) in mijn peloton. Das ehbo en wat extra's.lol. Aanleggen van infuus, zorgen dat iemand kan ademen met een verbrijseld strottehoofd, schotwonden in de long afplakken zodat de long niet klapt en het bloed er wel uit kan, en meer van dat soort smerigheden.lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

en meer van dat soort smerigheden

 

Well.. je kunt tenminste meer dan de gemiddelde EHBO'er :p

Ik weet dat als iemand 't ernstig benauwd heeft/iets z'n luchtpijp blokkeert je z'n strot door moet prikken maar dat nog nooit gedaan, voor hetzelfde geld prik ik de slagader door hahah.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast expectation
Ik was een(1) van de cls'ers ( combat life saver) in mijn peloton. Das ehbo en wat extra's.lol. Aanleggen van infuus, zorgen dat iemand kan ademen met een verbrijseld strottehoofd, schotwonden in de long afplakken zodat de long niet klapt en het bloed er wel uit kan, en meer van dat soort smerigheden.lol

 

Combat life savers zijn top. een kennis/vriend van me heeft dat sinds kort ook. is vele male meer waardevol voor een prepper dan een ehbo diploma. ik ben eerlijk gezegd jaloers op je dat je dat soort skills heb. Volgens mij zijn er niet van dat soort cursusen vor burgers. mischien wel een gat in de markt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, het lullige is alleen, dat als je een serieuze wond van borstkas of buik hebt, of van de hogere luchtwegen, dat je iemand wel initieel kunt redden door infuus (tegen shock) en dat er prima materialen zijn waarmee je een flinke bloeding kunt stelpen, maar dan.....hoe ga jij dat gat in de darm weer repareren? Hoe ga je die long met gat in borstkas weer op zijn plaats krijgen?

 

Meest waardevolle kunstjes als SHTF Bigtime cq TEOTWAWKI: amputatie, botbreuk behandeling, behandelen slagaderlijke bloedingen, behandelen abcessen.

 

Even een kort verhaaltje over een oud oom van mij die kort na tweede wereldoorlog in zijn arm werd geschoten in de jungle. Toen hij bij ziekenhuis kwam, was er 5 dagen voorbij en droop pus uit zijn arm. Hij kreeg gips met een kijkluikje, en elke dag kwam er een arts vragen of hij wat voelde. Na een week zei hij: het kriebelt. Daarop verwijderde de arts een hele club maden, die braaf de smerigheid hadden opgegeten.

Die arts had in jappenkamp gezeten aan de rivier de Kwai (ja van die film ja) en na de oorlog was zijn kamp het gezondst....kreeg hoogste onderscheiding. Hij ging elke ochtend voordat iedereen wakker was naar de latrines en schepte de maden van de prut af, waste ze, en deed ze stiekem in de soep; hij en de kok hadden een afspraak. Niemand wist het, maar ze kregen veel belangrijke proteinen binnen, en daardoor hebben velen het einde van de oorlog gehaald. Madensoep, denk daaraan als je in de SHTF zit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, het lullige is alleen, dat als je een serieuze wond van borstkas of buik hebt, of van de hogere luchtwegen, dat je iemand wel initieel kunt redden door infuus (tegen shock) en dat er prima materialen zijn waarmee je een flinke bloeding kunt stelpen, maar dan.....hoe ga jij dat gat in de darm weer repareren? Hoe ga je die long met gat in borstkas weer op zijn plaats krijgen?

 

Meest waardevolle kunstjes als SHTF Bigtime cq TEOTWAWKI: amputatie, botbreuk behandeling, behandelen slagaderlijke bloedingen, behandelen abcessen.

 

Even een kort verhaaltje over een oud oom van mij die kort na tweede wereldoorlog in zijn arm werd geschoten in de jungle. Toen hij bij ziekenhuis kwam, was er 5 dagen voorbij en droop pus uit zijn arm. Hij kreeg gips met een kijkluikje, en elke dag kwam er een arts vragen of hij wat voelde. Na een week zei hij: het kriebelt. Daarop verwijderde de arts een hele club maden, die braaf de smerigheid hadden opgegeten.

Die arts had in jappenkamp gezeten aan de rivier de Kwai (ja van die film ja) en na de oorlog was zijn kamp het gezondst....kreeg hoogste onderscheiding. Hij ging elke ochtend voordat iedereen wakker was naar de latrines en schepte de maden van de prut af, waste ze, en deed ze stiekem in de soep; hij en de kok hadden een afspraak. Niemand wist het, maar ze kregen veel belangrijke proteinen binnen, en daardoor hebben velen het einde van de oorlog gehaald. Madensoep, denk daaraan als je in de SHTF zit....

 

Dat is een indrukwekkend verhaal. Dat maden wonden schoonhouden wist ik. Dat je ze kan eten ook. Dat je er soep van kan maken, die is nieuw...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast expectation

mooi verhaal. Maden! dat lijkt me niet eens zo heel moeilijk om te eten. levende harige motten lijkt me vies.

 

teotwawki zal vast een afkorting zijn?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi verhaal. Maden! dat lijkt me niet eens zo heel moeilijk om te eten. levende harige motten lijkt me vies.

 

teotwawki zal vast een afkorting zijn?????

 

Shit Hits The Fan - een rampje

The End Of The World As We Know It - totale collaps van de samenleving

Google.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...